Finansudvalget 2020-21
L 1
Offentligt
2297962_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
4. december 2020
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Anna Mariager Neder-
gaard
Sagsnr.: 2020-0037-0095
Dok.:
1698650
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 89 vedrørende forslag til finans-
lov for finansåret 2021 (L 1), som Folketingets Finansudvalg har stillet til
justitsministeren den 4. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Flyvholm (EL).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 89: MFU spm. om udviklingen i Datatilsynets økonomi og opgaveløsning de seneste år, til justitsministeren, kopi til finansministeren
2297962_0002.png
Spørgsmål nr. 89 fra Folketingets Finansudvalg vedrørende forslag til
finanslov for finansåret 2021 (L 1):
”Vil
ministeren give et overblik over udviklingen i Datatilsynets
økonomi og opgaveløsning de seneste år, og oplyse, om det ikke
er uhensigtsmæssigt at skære ned på Datatilsynet i en tid hvor
vores digitale sikkerhed er en meget væsentlig udfordring?”
Svar:
Datatilsynet blev med finansloven for 2018 tilført 12,5 mio. kr. i 2018, 16,4
mio. kr. i 2019 og 16,8 mio. kr. i 2020 og frem, bl.a. som følge af meropga-
ver vedrørende databeskyttelsesforordningen mv. Udviklingen i Datatilsy-
nets økonomi år 2017-2020 fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Udvikling i Datatilsynets nettoudgiftsbevilling
Mio. kr. (2021-pl)
Nettoudgiftsbevilling
2017
24,3
2018
38,0
2019
44,3
2020
43,9
Anm.: Bevillingen er opgjort inkl. tillægsbevillinger.
Kilde: Finansloven for 2017, 2018, 2019 og 2020.
Med finanslovforslaget for 2021 har regeringen lagt op til at styrke Datatil-
synet med 2,2 mio. kr. årligt fra 2021 og frem,
jf. tabel 2.
Det sker som følge
af den ændring af tv-overvågningsloven, der blev vedtaget tidligere på året.
Tabel 2
Datatilsynets bevilling på finanslovforslaget for 2021 (FFL21)
Mio. kr. (2021-pl)
Datatilsynets bevilling på FFL21
Bevægelser på Datatilsynets bevilling 2021 og frem
- Heraf styrkelse som følge af ændring af tv-overvågnings-
loven
- Heraf udmøntning af konsulentbesparelse
- Heraf overgang til Statens It
- Heraf bortfald af bevilling til meld-en-databekymrings-
mailboks
- Heraf omprioriteringsbidrag
2021
44,6
-
2,2
-0,4
-0,5
-
-
2022
43,9
-0,7
2,2
-0,4
-0,5
-
-0,7
2023
40,6
-4,0
2,2
-0,4
-0,5
-2,6
-1,4
2024
39,9
-4,7
2,2
-0,4
-0,5
-2,6
-2,1
Anm.: Bortfald af bevilling til meld-en-databekymringsmailboks er opregnet til 2021-priser med det generelle pris- og
lønindeks. Omprioriteringsbidraget er opgjort som den resterende del af bevillingsfaldet, da der ikke er foretaget andre
særskilte besparelser på Datatilsynets bevilling. De øvrige bevægelser er indarbejdet på finanslovforslaget for 2021, hvor
de er opgjort i 2021-priser.
Kilde: Finanslovforslaget for 2021
2
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 89: MFU spm. om udviklingen i Datatilsynets økonomi og opgaveløsning de seneste år, til justitsministeren, kopi til finansministeren
2297962_0003.png
Bevillingens faldende profil fra 2021 og frem skal imidlertid ses i lyset af,
at Datatilsynets bevillinger
i lighed med en række statslige driftsbevillin-
ger
er omfattet er et omprioriteringsbidrag på 2 pct. årligt. Hertil kommer,
at en bevilling til initiativ om meld-en-databekymringsmailboks som ud-
gangspunkt bortfalder i 2023.
Datatilsynets bevilling er desuden blevet nedjusteret med i alt 0,9 mio. kr.
årligt fra 2021 og frem. Det sker dels som følge af regeringens beslutning
om besparelser på statens konsulentforbrug og dels som følge af Datatilsy-
nets overgang til Statens It. Derudover er der ikke foretaget særskilte bespa-
relser på Datatilsynets bevilling.
Det er selvsagt vigtigt, at Datatilsynet har de nødvendige ressourcer til at
løse de opgaver, de har. Såfremt Datatilsynet f.eks. pålægges nye, ressour-
cekrævende opgaver, eller såfremt forudsætningerne for tidligere pålagte
opgaver viser sig at have ændret sig væsentligt, er det naturligt, at der vil
blive set på det nuværende bevillingsniveau.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”1.
Datatilsynet er den centrale statslige myndighed, der fører
tilsyn med enhver behandling, der er omfattet af databeskyttel-
sesforordningen
1
og databeskyttelsesloven
2
samt lov om rets-
håndhævende myndigheders behandling af personoplysninger
(retshåndhævelsesloven)
3
, bortset fra behandlinger, der foreta-
ges for domstolene. Datatilsynet udøver sine funktioner i fuld
uafhængighed, men har en finanslovsmæssig tilknytning til
Justitsministeriet.
Datatilsynets vision er ansvarlig anvendelse af borgernes data i
et digitaliseret samfund. Det er samtidig en del af Datatilsynets
mission at være en åben myndighed, der løfter sine opgaver i
uafhængighed, og som arbejder lydhørt, differentieret og syn-
ligt. Endvidere er det en del af Datatilsynets mission, at tilsynet
løser sine opgaver gennem anvendelig vejledning og informa-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF.
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
3
Lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af person-
oplysninger med senere ændringer.
3
1
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 89: MFU spm. om udviklingen i Datatilsynets økonomi og opgaveløsning de seneste år, til justitsministeren, kopi til finansministeren
2297962_0004.png
tion, tilgængelige afgørelser og målrettede tilsyn, ligesom Data-
tilsynet sætter aftryk på national lovgivning og europæisk sam-
arbejde.
Dette sikres bl.a. gennem de mange telefoniske og skriftlige fo-
respørgsler om reglerne, som Datatilsynet hver dag håndterer,
ligesom tilsynet holder mange møder med diverse interesse- og
brancheorganisationer, men også enkeltstående dataansvarlige
og databehandlere, hvis der er behov herfor. Endvidere sikres
det gennem Datatilsynets hjemmeside, hvor tilsynet løbende of-
fentliggør relevant praksis og vejledning i relation til databe-
skyttelsesforordningen mv. Datatilsynet deltager tillige løbende
med indlæg mv. om reglerne og tilsyns praksis på konferencer,
seminarer o. lign.
Datatilsynet foretager endvidere tilsyn hos offentlige myndig-
heder og private virksomheder mv., ligesom tilsynet behandler
klagesager. Det bemærkes, at hvor Datatilsynets tilsynsbeføjel-
ser i tiden før den 25. maj 2018 var begrænset til de typer af
behandlinger, som var undergivet et krav om forudgående tilla-
delse, fører Datatilsynet i dag tilsyn med enhver behandling af
personoplysninger. Endvidere bemærkes, at når behandlingen af
klager også betragtes som en væsentlig del af Datatilsynets til-
synsvirksomhed, hænger det sammen med, at tilsynet her tager
konkret stilling og træffer afgørelser om dataansvarliges be-
handling af oplysninger om de registrerede.
Endvidere udtaler Datatilsynet sig om lovforslag og udkast til
bekendtgørelser og cirkulærer mv., der har betydning for be-
skyttelse af privatlivets fred. Datatilsynet deltager endvidere i
internationalt arbejde, bl.a. i EU, og tilsynet behandler også an-
søgninger om tilladelse til visse behandlinger af personoplys-
ninger. Herudover har Datatilsynet opgaver i henhold til enkelte
særlove, ligesom tilsynet fører tilsyn med de danske myndighe-
ders behandling af oplysninger i medfør af bl.a. Schengen-sam-
arbejdet. Datatilsynet fører endelig tilsyn med den udgave af
persondataloven, som ved kgl. anordning blev sat i kraft for
Grønland den 1. december 2016
4
, og med behandling af person-
oplysninger foretaget af rigsmyndighederne på Færøerne
5
.
2. Den øgede bevågenhed hele databeskyttelsesområdet har fået
har bl.a. betydet, at Datatilsynet i de senere år har oplevet en stor
stigning i antallet af nyoprettede sager,
jf. tabel 3.
Dette til trods
for, at flere af de grundlæggende regler på det databeskyttelses-
retlige område alene blev ændret i et mindre omfang som følge
af databeskyttelsesforordningen.
4
Kongelig anordning nr. 1238 af 14. oktober 2016 om ikrafttræden for Grønland af lov om
behandling af personoplysninger.
5
Kongelig anordning nr. 754 af 19. juni 2017 om ikrafttræden af lov om behandling af
personoplysninger for rigsmyndighedernes behandling af oplysninger på Færøerne.
4
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 89: MFU spm. om udviklingen i Datatilsynets økonomi og opgaveløsning de seneste år, til justitsministeren, kopi til finansministeren
2297962_0005.png
Tabel 3
Antal nyoprettede sager
2017
Antal nyoprettede sager
5.026
2018
12.205
2019
15.681
Kilde: Datatilsynets årsberetninger og årsrapporter
3. Med databeskyttelsesforordningen og retshåndhævelsesloven
er der
som en nyskabelse inden for databeskyttelsesretten
blevet indført en generel forpligtelse for alle dataansvarlige til
som udgangspunkt at anmelde brud på persondatasikkerhed til
Datatilsynet.
Tilbage i foråret 2017, da der skulle tages stilling til, hvor mange
yderligere ressourcer, der skulle tilføres Datatilsynet som følge
af bl.a. denne nye meropgave, var det vanskeligt at vurdere, præ-
cist hvor mange anmeldelser Datatilsynet ville modtage. EU-
Kommissionen estimerede dog i den konsekvensanalyse, der
ledsagede EU-Kommissionens oprindelige databeskyttelses-
pakke fra 2012, at der på årlig basis ville være tale om 4.000
anmeldelser af brud på persondatasikkerheden.
I
tabel 4
nedenfor ses en opgørelse over det antal anmeldelser af
brud på persondatasikkerheden, som Datatilsynet har modtaget.
Tabel 4
Antal anmeldelser af brud på persondatasikkerheden
2018*
Antal anmeldelser
2.780
2019
7.242
2020**
7.814
Anm.: *) I perioden fra og med 25. maj
31. december 2018. **) Til og med den 18. november
2020.
Kilde: Datatilsynet
Antallet af anmeldelser af brud på persondatasikkerheden over-
stiger således væsentligt EU-Kommissionens estimerede bud.
4. Vejledning på databeskyttelsesområdet er en meget høj prio-
riteret opgave hos Datatilsynet. Datatilsynet overvejer imidler-
tid, hvordan tilsynet i tiden fremover kan styrke vejledningsind-
satsen, uden at det går ud over tilsynets øvrige aktiviteter, her-
under bl.a. klagesagsbehandlingen og gennemførelsen af tilsyn.
Datatilsynets bevillingsmæssige rammer spiller i den forbin-
delse en rolle.
I forlængelse heraf kan Datatilsynet endvidere oplyse, at tilsynet
i forbindelse med regeringens opfølgning på 13 GDPR-anbefa-
linger fra Erhvervslivets EU- og Regelforum har påtaget sig en
række nye opgaver, herunder udarbejdelse af flere vejledninger
5
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 89: MFU spm. om udviklingen i Datatilsynets økonomi og opgaveløsning de seneste år, til justitsministeren, kopi til finansministeren
og diverse tjeklister til erhvervslivet. Der er ikke tilført Datatil-
synet ekstra midler i forbindelse hermed.
5. Med databeskyttelsesforordningen skal tilsynsmyndighe-
derne samarbejde for at sikre en ensartet anvendelse af forord-
ningen i markant flere sager. Datatilsynet behandlede før data-
beskyttelsesforordningen ca. 190 internationale sager om året. I
2019 behandlede Datatilsynet 1151 internationale sager.
Endelig er Datatilsynet de seneste år blevet udpeget som natio-
nal tilsynsmyndighed for danske myndigheders behandling af
personoplysninger i bl.a. en række nye fælleseuropæiske infor-
mationssystemer. Der er ikke tilført Datatilsynet ekstra midler i
forbindelse hermed.”
6