Finansudvalget 2020-21
L 1
Offentligt
2309984_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. december 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 118 (L1) af 9. december
2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren i mia. kr. oplyse den isolerede virkning på den højest mulige årlige
offentlige forbrugsvækst fra hhv. 2020 og 2021 og frem til 2025 på baggrund af
aftalerne om finansloven for 2021, stimuli og grøn genopretning mv.?
Svar
De seneste ugers aftaler (Aftale
om finansloven for 2021, Aftale om stimuli og grøn genop-
retning, Aftale om grøn skattereform, Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
og
Aftale om
udbetaling af resterende to ugers indefrosne feriemidler, eksportpakke og reserve til forlængelse af
hjælpepakker)
er fuldt finansieret over årene.
Aftalerne er finansieret af særskilt reserver afsat på finanslovforslaget, herunder
den afsatte reserve til håndtering af COVID-19, samt forudsat hjemtag af EU-
midler. Aftalerne indeholder således som udgangspunkt ikke et finansieringsbidrag
fra det finanspolitiske råderum (den højest mulige offentlige forbrugsvækst).
Der er i aftalerne forudsat medfinansiering fra forudsat hjemtag af midler fra EU’s
genopretningsfacilitet. Profilen for hjemtaget af EU-midler er ikke endeligt fast-
lagt. Det skal ses i lyset af, at der først skal udarbejdes en samlet genopretnings-
plan, der skal godkendes af EU, før der er formelt tilsagn om de tilskud, som
Danmark modtager. Den endelige profil for hjemtaget af EU-midler vil således
kunne påvirke år-til-år-virkningen ift. det, der teknisk er lagt til grund i
tabel 2
ne-
denfor.
Aftalerne har en mindre virkning på den højest mulige offentlige forbrugsvækst
frem mod 2025. Det skyldes, at der prioriteres udgiftstiltag, der vurderes at indgå i
det offentlige forbrug, men som finansieres af midler, der på finanslovforslaget
for 2021 ikke var forudsat disponeret til offentligt forbrug
(”krigskassen” mv.).
Det skønnes isoleret set at give anledning til en mindre opjustering af det offent-
lige forbrug i 2021 samt 2024-2025,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om opdatering af opgørelsen af det økonomiske råderum, jf. tabel 3.2 i Finansministeriets "DK2025", til finansministeren
2309984_0002.png
Side 2 af 3
Det afspejler særligt visse omstillingsinitiativer i 2021, herunder indsatser til op-
kvalificering samt styrkede offentlige indsatser, fx til natur- og miljøopgaver mv.
Dertil kommer flerårige initiativer, der øger det offentlige forbrug, fx initiativer
vedrørende digitalisering og oprydning af generationsforureninger. Det offentlige
forbrug forøges således
særligt i 2021
som følge af aftalerne.
Tabel 1
Isoleret virkning af aftale om finansloven for 2021, stimuli og grøn genopretning mv. på det offentlige
forbrug
Mia. kr., 2021-priser
Virkning på det offentlige
forbrug
2021
�½
2022
0
2023
0
2024
¼
2025
¼
Anm.: Der er afrundet til nærmeste ¼ mia. kr. Profilen for aftalernes virkning på det offentlige forbrug er blandt
andet præget af, at der i nogle år anvendes finansieringselementer, der er forudsat udmøntet til offentligt
forbrug.
Den isolerede virkning på den højest mulige offentlige forbrugsvækst frem mod
2025 målt i forhold til udgiftsniveauet i hhv. 2020 og 2021 fremgår af
tabel 2.
Idet aftalerne ikke påvirker det offentlige forbrug i 2020, er den isolerede virkning
på den højest mulige årlige offentlige forbrugsvækst fra 2020 til 2025 lig med virk-
ningen på niveauet for det offentlige forbrug år for år frem mod 2025. Den min-
dre nedjustering af forbrugsvæksten målt i forhold til 2021 afspejler, at det offent-
lige forbrug isoleret set forøges
mere
i 2021 end i 2025 som følge af aftalerne. Det
indebærer, at den højest mulige offentlige forbrugsvækst fra 2021 til 2025 reduce-
res tilsvarende.
Tabel 2
Isoleret virkning af aftale om finanslov for 2021, stimuli og grøn genopretning mv. på den højest
mulige offentlige forbrugsvækst til 2025
Mia. kr., 2021-priser
Virkning på den højest mu-
lige offentlige forbrugs-
vækst ift. 2020
Virkning på den højest mu-
lige offentlige forbrugs-
vækst ift. 2021
2021
�½
2022
0
2023
0
2024
¼
2025
¼
-
-�½
-�½
Anm.: Der er afrundet til nærmeste ¼ mia. kr.
Kilde: Egne beregninger.
Den højest mulige offentlige forbrugsvækst (det finanspolitiske råderum) frem til
2025 opdateres i forbindelse med de mellemfristede fremskrivninger på baggrund
af en samlet fremskrivning af økonomien. Det finanspolitiske råderum opgøres
næste gang i forbindelse med
Danmarks Konvergensprogram 2021,
som offentliggøres
i foråret 2021.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om opdatering af opgørelsen af det økonomiske råderum, jf. tabel 3.2 i Finansministeriets "DK2025", til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister