Finansudvalget 2020-21
L 1
Offentligt
2310405_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. december 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 208 (L 1 - Forslag til
finanslov for finansåret 2021) af 10. december 2020 stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over effekten af aftaler i forbindelse med finansloven for
2021 på indkomstforskellene opgjort på indkomstdeciler, og på indkomstulighe-
den målt ved Gini-koefficienten?
Svar
I denne besvarelse fortolkes ”aftaler
i forbindelse med finansloven for 2021”
til at
inkludere følgende aftaler:
Aftale mellem regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enheds-
listen og Alternativet om: Finansloven for 2021 (6. december 2020)
Aftale mellem regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enheds-
listen og Alternativet om: Stimuli og grøn genopretning (6. december 2020)
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enheds-
listen om: Grøn omstilling af vejtransporten (4. december 2020)
Aftale mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om: Grøn skattereform (8. december 2020)
Finansloven for 2021 vurderes at understøtte større lighed, hvilket især skyldes
prioriteringerne på velfærdsområdet, som kan styrke større social mobilitet og
mere lige muligheder.
Aftale om stimuli og grøn genopretning
bidrager til at genoprette dansk økonomi og hol-
der hånden under danske virksomheder og arbejdspladser samt bidrager til bedre
adgang til oplevelsesindustrien i 2021 for udsatte og sårbare borgere, som typisk
har relativ lav indkomst.
Både den direkte fordelingseffekt via indkomstskatter mv. og den indirekte forde-
lingseffekt er relativt begrænsede, og for alle praktiske formål er indkomstfordelin-
gen omtrent uændret.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om effekten af aftaler i forbindelse med finansloven for 2021 på indkomstforskellene opgjort på indkomstdeciler, til finansministeren
2310405_0002.png
Side 2 af 4
De enkelte initiativer kan opdeles i tre kategorier:
1. Initiativer, der har direkte virkning på de disponible indkomster
2. Initiativer vedrørende forbrugsafgifter målrettet husholdningerne
3. Initiativer, der er målrettet erhvervslivet
1) Initiativer med direkte virkning på de disponible indkomster
I overensstemmelse med den sædvanlige metode til opgørelse af fordelingsvirk-
ninger medregnes alene de umiddelbare virkninger på de disponible indkomster.
Det betyder at evt. adfærdsvirkninger ikke er medtaget i opgørelserne.
Følgende initiativer påvirker enten ydelsessystemet, indkomstbeskatningen eller
har på anden måde umiddelbar virkning på de disponible indkomster:
Midlertidig lempelse af BoligJobordningen i 2021 (Aftale om stimuli og grøn
genopretning)
Skattefritagelse for arbejdsgiverbetalte gavekort til
oplevelsesøkonomi (Aftale om stimuli og grøn genopretning)
Initiativerne skønnes at have en omtrent neutral virkning på indkomstforskellene
målt ved Gini-koefficienten, svarende til en marginal stigning på 0,01 pct.-point i
2021,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Fordelingsvirkninger af initiativer med direkte virkning på disponibel indkomst
Indkomstdecil
Gini
Pct.-
point
Aftale om stimuli og grøn
genopretning
Midlertidig lempelse af
BoligJobordningen i 2021
Skattefritagelse for arbejdsgiverbe-
talte gavekort til oplevelsesøkonomi i
2021
Samlet
0,01
0,00
0,01
0,01
0,00
0,01
0,02
0,01
0,03
0,02
0,02
0,04
0,03
0,03
0,06
0,03
0,03
0,06
0,04
0,04
0,08
0,04
0,04
0,08
0,04
0,04
0,08
0,05
0,03
0,08
0,05
0,03
0,08
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
------------- Pct. af disponibel indkomst -------------
Anm.: Initiativerne har alene virkning i 2021.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
2) Initiativer vedrørende forbrugsafgifter målrettet husholdningerne
Den disponible indkomst opgøres som de samlede indkomster fratrukket ind-
komstskatter, men før betaling af forbrugsafgifter. Det afspejler, at indkomstfor-
skellene søger at sammenligne befolkningens forbrugsmuligheder og ikke betydnin-
gen af befolkningens forbrugsvalg.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om effekten af aftaler i forbindelse med finansloven for 2021 på indkomstforskellene opgjort på indkomstdeciler, til finansministeren
2310405_0003.png
Side 3 af 4
I den forbindelse skal man også være opmærksom på, at forbrugsafgifter adskiller
sig fra indkomstskatter ved, at de ofte er begrundet med et ønske om at skabe en
adfærdsændring (og ikke omfordeling). Hertil kommer, at der ikke er højkvalitets-
data om befolkningens forbrug.
Afgifter påvirker modsat fx indkomstskatter og overførselsindkomst ikke ind-
komstfordelingen, da denne er opgjort på baggrund af den disponibel indkomst
(før forbrug).
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten indebærer en omlægning af
bilafgifterne, der er udformet med henblik på at fremme køb af nul- og
lavemissionsbiler blandt andet ved at reducere registreringsafgiften for nul- og
lavemissionsbiler.
For befolkingen under ét skønnes aftalen at medføre omtrent uændrede
disponible indkomster (når afgiftsændringen omsættes til en ækvivalent ændring af
den disponible indkomst),
jf. tabel 2.
Tabel 2
Fordelingsvirkninger af initiativer vedrørende forbrugsafgifter målrettet husholdningerne i 2021
Gini
Pct.-
point
Grøn omstilling af vejtransporten
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
decil decil decil decil decil decil decil decil decil decil
------------- Pct. af disponibel indkomst -------------
0,01 -0,08 -0,08 -0,08 -0,09 -0,09 -0,08 -0,07 -0,06 -0,04 -0,01
Anm.: De skønnede fordelingsvirkninger tager udgangspunkt i Energistyrelsens fremskrivning af bilsalget frem til 2021.
Bilsalget er alene fremskrevet for at tage hensyn til udviklingen i bilbestanden i den mellemliggende periode som følge af
teknologisk udvikling, udvikling i danskernes præferencer mv. Fremskrivningen af bilsalget afspejler således ikke afledt
adfærd på danskernes køb af nul- og lavemissionsbiler som følger af omlægningen af bilafgifter. Herudover er virkningen
af den aftalte omlægning af bilafgifter skønnet under hensyntagen til de skønnede afgifter over hele bilens levetid,
hvorved fordelingsvirkningerne også afspejler virkningen for fremtidige brugere af de biler, der købes i 2021. Det
skyldes, at bilen er et varigt forbrugsgode, som kan benyttes over en årrække.
Kilde: Skatteministeriet.
3) Initiativer målrettet erhvervslivet
Omfatter initiativer, som er målrettet erhvervene, og som indirekte påvirker hus-
holdningernes disponible indkomster.
Forlænget lempelse af fradrag for FoU-udgifter til 130 pct. i 2022 (Aftale om
stimuli og grøn genopretning)
Hævet bagatelgrænse for straksafskrivninger (Grøn skattereform)
Investeringsvindue med 16 pct. højere afskrivning i 2021 og 2022 (Grøn skat-
tereform)
Initiativer målrettet erhvervene skønnes at have en neutral virkning på indkomst-
forskellene målt ved Gini-koefficienten og øge de disponible indkomster med 0,22
pct. i 2022,
jf. tabel 3.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om effekten af aftaler i forbindelse med finansloven for 2021 på indkomstforskellene opgjort på indkomstdeciler, til finansministeren
2310405_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 3
Fordelingsvirkninger af initiativer målrettet erhvervslivet
Indkomstdecil
Gini
Pct.-
point
Grøn skattereform
Forlænget lempelse af fradrag for
FoU-udgifter til 130 pct. i 2022
Hæve bagatelgrænse for straksaf-
skrivninger
Investeringsvindue med 16 pct. hø-
jere afskrivning i 2021 og 2022
Afgiftsforhøjelser
Samlet
-
-
-
-
-
0,13
0,04
0,05
0,13
0,04
0,05
0,13
0,04
0,05
0,13
0,04
0,05
0,13
0,04
0,05
0,13
0,04
0,05
0,13
0,04
0,05
0,13
0,04
0,05
0,13
0,04
0,05
0,13
0,04
0,05
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
------------- Pct. af disponibel indkomst -------------
-0,03 -0,03 -0,03 -0,03 -0,03 -0,03 -0,03 -0,03 -0,03 -0,03
0,19
0,19
0,19
0,19
0,19
0,19
0,19
0,19
0,19
0,19
Anm.: Forlænget lempelse af fradrag for FoU-udgifter til 130 pct. har alene virkning i 2022. Virkningen af investeringsvindue
med 16 pct. højere afskrivning samt hævet bagatelgrænse for straksafskrivninger er vist for 2021.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Initiativer målrettet erhvervslivet, herunder selskabsskatter, afgifter mv., antages
beregningsteknisk at blive nedvæltet i lønningerne i bred forstand, og vil dermed
beregningsteknisk være fordelingsmæssigt neutrale (overførsler og lønninger på-
virkes symmetrisk). Det skal ses i sammenhæng med, at en ændring i lønnen af-
spejler sig i en ændring i overførslerne via satsreguleringsprincipperne samt i en
ændring i de offentlige lønninger via reguleringsmekanismen i de offentlige over-
enskomster.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister