Finansudvalget 2020-21
L 1
Offentligt
2310548_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 1) Forslag til finanslov for finans-
året 2021 har udvalget i brev af 9. december 2020 efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget (MFU) Ellen Trane Nørby (V) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 182:
Vil ministeren oversende de beregningsforudsætninger, der ligger til
grundlag for økonomiskønnet vedr. det pædagogiske personale for det
lovbundne normeringsløft jf. den politiske aftale om minimumsnorme-
ringer af 5. december 2020? Dette bedes ligeledes opgjort for de løft af
de sociale normeringer.
Svar:
Fra 2024 indføres der lovbundne minimumsnormeringer på maksimalt 3
børn pr. pædagogisk personale i vuggestuen og maksimalt 6 børn pr. pæ-
dagogisk personalet i børnehaver. Minimumsnormeringerne opgøres
som et årligt gennemsnit på kommuneniveau. Normeringen er opgjort i
henhold til normeringsstatistikken fra Danmarks Statistik 2019, dvs. fuld-
tidspersonale relativt til fuldtidsindskrevne børn. Personale er afgrænset
som pædagogisk personale, herunder pædagoger, pædagogiske assisten-
ter, pædagogmedhjælpere, studerende og ledere. Pædagogisk personale,
der er ansat som følge af sociale normeringer, kan ikke afgrænses særskilt
i opgørelsen fra Danmarks Statistik. Disse personaler indgår således som
en del af den samlede normering.
Der er ikke korrigeret for sygefravær for hverken personale eller børn,
men der er korrigeret for barslende og fraværende personale, hvor der
ikke er udgifter forbundet med fraværet, f.eks. ulønnet orlov. Det ekstra
personale er forudsat at have samme stillingsmæssige fordeling som den
nuværende personalesammensætning. Forud for lovgivningsprocessen
skal aftalepartierne drøfte, hvilken vægt lederne skal indgå med i norme-
ringsopgørelsen.
19. december 2020
Sags nr.: 20/24457
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 182: MFU spm. om de beregningsforudsætninger, der ligger til grundlag for økonomiskønnet vedr. det pædagogiske personale for det lovbundne normeringsløft, til børne- og undervisningsministeren
Privatinstitutioner og puljeordninger vil blive omfattet indirekte i model-
len for lovbundne minimumsnormeringer gennem de generelle tilskuds-
regler, hvilket vil medføre behov for ekstra personale i disse institutioner
og dermed øgede kommunale udgifter til tilskud. Der er korrigeret for
dette. Grundet manglende data om børn og personale i disse institutio-
ner er det antaget, at privatinstitutioner og puljeordninger i dag har de
samme normeringer som kommunale og selvejende institutioner.
De samlede merudgifter er beregnet med udgangspunkt i, at kommu-
nerne vil skulle kompenseres for det personale, de skal ansætte for at leve
op til lovkravet om minimumsnormeringer i den enkelte kommune. Der
fyldes således ’op fra bunden’ med
personale i den enkelte kommune.
Det betyder også, at personaleressourcer i kommuner, der allerede i dag
lever op til de lovbundne minimumsnormeringer, ikke ’trækkes fra’ i de
samlede merudgifter. Beregningsmetoden følger vanlig DUT-praksis.
Der er forudsat en forældrebetalingsandel på ca. 17 pct. svarende til den
nuværende gennemsnitlige forældrebetalingsandel i daginstitutioner, hvor
der således er taget højde for søskende- og fripladstilskud. De kommu-
nale merudgifter er opgjort eksklusiv den øgede forældrebetaling ved for-
udsat uændret forældrebetalingsandel.
Merudgifterne indeholder ikke afledte udgifter til stigende tilskud til pri-
vat pasning som følge af, at enhedsudgifterne pr. barn i dagtilbud vil
stige med lovbundne minimumsnormeringer, jf. Aftale mellem regerin-
gen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alter-
nativet om minimumsnormeringer af 5. december 2020, hvor det frem-
går, at den lovfastsatte procentsats for det kommunale minimumstilskud
til private pasningsordninger nedjusteres, således at det afspejler, at pri-
vate pasningsordninger ikke skal leve op til normeringskravet.
Den endelige kompensation af kommunerne som følge af lovkravet skal
forhandles med KL, herunder en forudsat overheadsats på 15 pct.
Med Aftale mellem regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet om minimumsnormeringer af 5. de-
cember 2020 er aftalepartierne endvidere enige om, at de to puljer til so-
ciale normeringer fra 1.000-dages-programmet og Aftalen om Stærke
Dagtilbud lægges sammen fra 2023 og frem og udmøntes samlet til insti-
tutioner. Dette for at sikre en ubureaukratisk tildelingsmodel. Det er af-
talt, at personale ansat for de statslige puljer til sociale normeringer skal
fratrækkes i normeringsstatistikken fra og med 2024, hvor lovbundne mi-
nimumsnormeringer træder i kraft. Der er afsat 100 mio. kr. som følge af
en forventet fordyrelse af lovbundne minimumsnormeringer forbundet
hermed.
2
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 182: MFU spm. om de beregningsforudsætninger, der ligger til grundlag for økonomiskønnet vedr. det pædagogiske personale for det lovbundne normeringsløft, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3