Folketingets Finansudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 12297
Doknr.
354553
Dato
17-12-2020
Folketingets Finansudvalg har d. 9. december 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 147
(L 1) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 147:
"Vil ministeren redegøre for hvor mange borgerrådgivere de 30 mio. kr. til en Borger-
rådgivningsfunktion kan finansiere på landsplan, samt hvor mange borgere én borger-
rådgiver i gennemsnit kan rådgive pr. år?"
Svar:
Midlerne til en borgerrådgivningsfunktion, der er afsat med finanslovsaftalen for
2021, udmøntes som en ansøgningspulje, hvor kommunerne vil have mulighed for at
ansøge om midler til at ansætte en borgerrådgiver. Der er afsat 30,0 mio. kr. i 2021 og
35,0 mio. kr. årligt i 2022-2024 til initiativet.
Udmøntningen af puljen og antallet af borgerrådgivere, som puljen kan finansiere, vil
afhænge af kommunernes ansøgninger. Eksempelvis kan nogle kommuner vurdere, at
de kan dele en borgerrådgiver, ligesom beløbet, som kommunerne vil ansøge om, for-
ventes at variere. Derfor kan det ikke entydigt konkluderes, hvor mange borgerrådgi-
vere midlerne afsat på finansloven vil finansiere. Det bemærkes hertil, at kriterierne
for udmøntning af ansøgningspuljen endnu ikke er endeligt fastlagt.
Såfremt der beregningsteknisk tages afsæt i, at en borgerrådgiver ansættes til en gen-
nemsnitlig årsløn for en jurist på 713.659 kr. (inkl. 20 pct. overhead, 2021-pl), jf.
Kommunernes Lønningsregister, skønnes midlerne, der er afsat i puljen, alt andet lige
at kunne finansiere 42 årsværk i 2021 og 49 årsværk årligt i perioden 2022-2024. Det
bemærkes, at skønnet alene er et illustrativt eksempel, da det vil afhænge af kommu-
nernes konkrete ansøgninger samt de kriterier, der opstilles for puljen.
Social- og Indenrigsministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om, hvor mange
borgere de eksisterende borgerrådgivere i gennemsnit rådgiver pr. år.
Det fremgår dog af Institut for Menneskerettigheders rapport med titlen
”Retssikker-
hed i kommunerne”
(2017),
1
s. 136, at borgervejlederen i Fredericia Kommune i 2015
modtog 601 henvendelser, at borgerrådgiveren i Roskilde Kommune i 2015 modtog
200 henvendelser, og at borgerrådgiveren i Holbæk Kommune i 2015 modtog 922
henvendelser.
1
https://menneskeret.dk/sites/menneskeret.dk/files/media/dokumenter/udgivelser/forskning_2017/rappo
rt_om_retssikkerhed_i_kommunerne_15dec2017.pdf