Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. december 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 105 (L1) af 7. december
stillet efter ønske fra Sikandar Siddique
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse om tallene for CO2-reduktioner i afsnittet 'Klimaeffekter og
potentialer' i finanslovsaftalen er nettoreduktioner, dvs. fratrukket stigninger i
emissioner, og oplyse separate tal for emissionsreduktioner og
emissionsforøgelser?
Svar
I aftaleteksten til
Aftale om stimuli og grøn genopretning
er det angivet, at
Aftale om sti-
muli og grøn genopretning
samt
Aftale om grøn vejtransport
skønnes at reducere drivhus-
gasudledningerne med 2,3 mio. ton CO
2
e i 2030. Af disse udgør reduktionen fra
Aftale om stimuli og grøn genopretning
0,2 mio. ton CO
2
e i 2030, mens reduktionen fra
Aftale om grøn vejtransport
skønnes at udgøre 2,1 mio. ton CO
2
e.
Det bemærkes, at der siden indgåelsen af
Aftale om stimuli og grøn genopretning
er ble-
vet indgået
Aftale om Grøn Skattereform,
som skønnes at reducere drivhusgasudled-
ningerne med yderligere 0,5 mio. tons CO
2
e i 2030.
Skønnet angiver aftalernes samlede direkte effekt på drivhusgasudledningerne i
2030. Der vurderes ikke at være initiativer i
Aftale om stimuli og grøn genopretning,
der
direkte øger drivhusgasudledningerne.
Der er ikke direkte CO
2
e-effekter af initiativer i aftale om finansloven for 2021.
Initiativerne i aftalen om finansloven kan evt. have en afledt betydning for driv-
husgasudledningerne. Det vurderes for nuværende ikke muligt at udarbejde en op-
gørelse for sådanne afledte effekter. I den forbindelse bemærkes det, at der pågår
arbejde med udvikling af en ny, grøn regnemodel kaldet GrønREFORM, der har
til formål at kunne vurdere klima- og miljøeffekter af økonomisk aktivitet og øko-
nomisk aktivitet af klima- og miljøpolitik.
Med venlig hilsen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk