Finansudvalget 2020-21
L 1
Offentligt
2302670_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. december 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 104 (L 1) af 27. november
2020 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse nettoprovenuet, hvis man afskaffer den grønne check, og
samtidig øger ydelsen for folke- og førtidspensionister med 875 kr. som kompen-
sation?
Svar
Den grønne check blev indført i 2010 i forbindelse med
Forårspakke 2.0
som en
skattefri kompensation målrettet de lavere indkomstgrupper for øgede grønne af-
gifter og afgifter på forbrug. Der er dog siden gennemført en række ændringer i
såvel den grønne check som afgifterne.
Grøn check består i dag af tre elementer:
Grøn check
til alle personer fyldt 18 år. I 2021 er checken på 875 kr. for pen-
sionister, mens den for ikke-pensionister er 525 kr.
Supplerende grøn check,
som er et tillæg pr. barn (op til to børn pr. familie)
til den grønne check. For ikke-pensionister udgør den supplerende grønne
check 120 kr., mens den for pensionister udgør 200 kr.
Tillæg til grøn check
på 280 kr. til personer fyldt 18 år med indkomst under
247.900 kr. (2021-niveau).
Den grønne check og den supplerende grønne check aftrappes med 7,5 pct. af
den del af topskattegrundlaget, der overstiger 424.700 kr. (2021). Tillægget til grøn
check bortfalder ved indkomst over 247.900 kr. (2021). Indkomstaftrapningen in-
debærer en målretning af den grønne check mod de lavere indkomstgrupper, men
bidrager også til en svækkelse af tilskyndelsen til at arbejde.
Med udgangspunkt i spørgsmålets ordlyd om en kompenserende ydelsesstigning
på 875 kr. lægges det til grund, at tillægget til grøn check ikke tænkes afskaffet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om nettoprovenuet, hvis man afskaffer den grønne check og samtidig øger ydelsen for folke- og førtidspensionister, til finansministeren
2302670_0002.png
Side 2 af 4
Afskaffes den grønne check og den supplerende grønne check fra 2021 skønnes
det at medføre et merprovenu på 2,5 mia. kr., svarende til 2,2 mia. kr. efter tilba-
geløb og adfærd opgjort i 2021-niveau.
Knap 2/3 af den umiddelbare udgift til den grønne check går til den halvdel af be-
folkningen med de laveste disponible indkomster. Knap halvdelen (44 pct.) af de
samlede udgifter til grøn check kan henføres til pensionister,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en afskaffelse af Grøncheck
1)
og en forhøjelse af den sociale pension
med 1.404 kr. årligt, 2021
Umiddelbar
provenuvirk-
ning
Provenu efter
tilbageløb
Provenu efter
tilbageløb og
adfærd
Fordelings-
virkning
Pct.-point
0,08
0,04
-0,03
0,05
Arbejdsudbud
Fuldtidspersoner
Mia. kr. (2021-niveau)
Afskaffelse af Grøncheck
- heraf for pensionister
Forhøjelse af social pension
Samlet virkning
2,5
1,1
-1,0
1,4
1,9
0,8
-0,8
1,1
2,2
1,1
-0,8
1,3
1.200
60
-10
1.250
Anm.: Virkningen af øget social pension er opgjort ekskl. udgift til pensionister i udlandet og ekskl. udgift til
ventetillæg for personer med opsat pension.
1)
Grøn check og supplerende grøn check pr. barn afskaffes. Tillægget til grøn check på 280 kr. fastholdes.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Den grønne check er skattefri, mens den sociale pension er skattepligtig. Det
lægges derfor til grund, at der med en kompenserende forhøjelse af ydelsen for
folke- og førtidspensionister på 875 kr. tænkes på en forhøjelse, som efter skat
omtrent svarer til en stigning på 875 kr. Med udgangspunkt i en gennemsnitlig
kommune- og kirkeskattesats på 25,64 pct. og en bundskattesats på 12,05 pct. skal
den sociale pension øges med 1.404 kr., hvis ydelsen efter skat skal øges med 875
kr.
Forskelle i skatteprocenter mellem kommunerne betyder, at omlægning fra grøn
check til øget social pension, indebærer et tab for pensionister i kommuner med
en høj skatteprocent (fx Læsø) og en gevinst for pensionister i kommuner med en
lav skatteprocent (fx Frederiksberg). For den typiske pensionist
1
vil omlægningen
således indebære et årligt tab 28 kr. på Læsø, mens omlægningen vil indebære en
gevinst på 33 kr. på Frederiksberg. På sigt vil omlægningen dog indebære en
gevinst i alle landets kommuner, idet den sociale pension i modsætning til den
grønne check reguleres årligt, jf. nedenfor.
For folkepensionister og førtidspensionister på gammel ordning (tilkendet før
2003) kan en forhøjelse af den sociale pension implementeres gennem en
forhøjelse af grundbeløbet eller gennem en forhøjelse af pensionstillægget. Da
1
Den typiske pensionist modregnes hverken i grøn check eller grundbeløb.
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om nettoprovenuet, hvis man afskaffer den grønne check og samtidig øger ydelsen for folke- og førtidspensionister, til finansministeren
2302670_0003.png
Side 3 af 4
aftrapning af pensionstillægget indtræder ved en lavere indkomst end aftrapningen
af den grønne check, er det lagt til grund, at den kompenserende ydelsesforhøjelse
implementeres gennem en forhøjelse af grundbeløbet, som alene aftrappes med
pensionistens egen arbejdsindtægt over en bundgrænse på 344.600 kr. (2021-
niveau). For førtidspensionister på ny ordning er den sociale pension en samlet
sats og modregningsreglerne er lidt mere komplekse end det er tilfældet for
grundbeløbet.
En forhøjelse af grundbeløbet og satsen for førtidspension på ny ordning med
1.404 kr. årligt vurderes at indebære offentlige merudgifter til social pension på
godt 1 mia. kr. efter skat, svarende til 0,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd
opgjort i 2021-niveau. Samlet set vurderes en afskaffelse af grøncheck (ekskl.
tillægget) suppleret med en forhøjelse af satserne for social pension med 1.404 kr.
at kunne indbringe et merprovenu på 1,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i
2021.
En afskaffelse af grøn check vil bidrage til et øget arbejdsudbud som følge af
lavere marginalskat for personer i aftrapningsintervallet for den grønne check.
Forhøjelsen af grundbeløbet og satsen for førtidspension på ny ordning vurderes
ikke at have nævneværdige arbejdsudbudsvirkninger. Samlet set skønnes den
strukturelle beskæftigelse øget svarende til 1.250 fuldtidspersoner.
Selvom afskaffelse af grøn check kan kompenseres med en forhøjelse af den
sociale pension, så pensionister samlet set er stillet omtrent uændret, vil der over
tid være markant forskel på, om pensionisterne får grøn check eller øget social
pension. Det skyldes, at den grønne check er et fast nominelt beløb, der ikke er
omfattet af en årlig regulering. Dermed bliver provenuet ved en afskaffelse
aftagende over tid, når det opgøres i 2021-niveau,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd af en afskaffelse af Grøncheck og en forhøjelse af den sociale
pension med 1.404 kr. årligt, 2021-25 og varig virkning i 2021-niveau
2021
2022
2023
2024
2025
Varig
virkning
Afskaffelse af grøn check
Øget social pension
Samlet omlægning
2,2
-0,8
1,3
2,1
-0,8
1,3
2,0
-0,8
1,2
2,0
-0,8
1,2
1,9
-0,8
1,1
0,5
-0,8
-0,3
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Virkningen af en afskaffelse af den grønne check i årene efter 2021 tager
udgangspunkt i, at checkens realværdi i 2021-niveau svarer til en nedjustering med til den alternative årlige
regulering (personskattelovens paragraf 20).
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Satserne for den sociale pension reguleres derimod svarende til lønudviklingen,
hvorfor udgifterne til en forhøjelse er omtrent konstant over tid opgjort i 2021-
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om nettoprovenuet, hvis man afskaffer den grønne check og samtidig øger ydelsen for folke- og førtidspensionister, til finansministeren
Side 4 af 4
niveau. Forhøjelse af pensionsalderen vil dog påvirke de årlige merudgifter. Samlet
set vurderes omlægningen af indebære et merprovenu på 1,1 mia. kr. i 2025, men
en svækkelse af den finanspolitiske holdbarhed med 0,3 mia. kr. opgjort i 2021-
niveau.
Det skal bemærkes, at da der er separate satser for grøn check til hhv. pensionister
og ikke-pensionister, vil det administrativt være relativt simpelt at afskaffe den
grønne check for ikke-pensionister og fastholde den for pensionister, hvorved der
ikke er behov for en kompenserende forhøjelse af den sociale pension.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister