Finansudvalget 2020-21
L 1
Offentligt
2302496_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. december 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 102 (L 1) af 27. november
2020 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om en afskaffelse af retten til tidlig pension kan forventes at
øge den strukturelle beskæftigelse med 9.800 personer og et stop for tilgangen til
efterlønnen kan forventes at øge den strukturelle beskæftigelse med 12.000
personer, hvis de to tiltag gennemføres samtidigt, når en stor del af de, som
forventes at udnytte retten til tidlig pension, også er efterlønsberettigede jf.
Beskæftigelsesministeriets
”Ny
ret til tidlig pension - Hvem får retten?”
(https://bm.dk/arbejdsomraader/aktuelle-fokusomraader/ny-ret-til-tidlig-pen-
sion/)?
Svar
Det er korrekt, at en tilbagerulning af
Aftale om ny ret til tidlig pension (oktober 2020)
vil føre til en skønsmæssig forøgelse af den strukturelle beskæftigelse i 2025 i stør-
relsesordenen 9.800 fuldtidspersoner. Det følger af Finansministeriets vurdering
af arbejdsudbudsvirkningen af den indgåede aftale, hvor ca. 56.000 helårspersoner
i 2025 opnår den nye ret til at trække sig tidligere tilbage fra arbejdsmarkedet. Det
skal bemærkes, at de 9.800 fuldtidspersoner dækker over aftalens samlede virk-
ning, hvori udvidelsen af seniorpensionsordningen i sig selv mindsker arbejdsud-
buddet med ca. 1.000 fuldtidspersoner i 2025. Finansieringselementerne skønnes
isoleret set at mindske arbejdsudbuddet med ca. 500 personer i 2025, mens mulig-
heden for skattefri udmeldelse af efterlønsordningen omvendt ventes at forøge ar-
bejdsudbuddet med ca. 800 fuldtidspersoner i 2025. Den isolerede arbejdsudbuds-
virkningen af retten til tidlig pension er dermed ca. 9.100 fuldtidspersoner i 2025.
Finansministeriet har tidligere vurderet, at et stop for tilgangen til efterlønsordnin-
gen vil øge den strukturelle beskæftigelse med 12.000 fuldtidspersoner på længere
sigt (gennemsnit over perioden 2060-2080),
jf. svar på beskæftigelsesudvalgets spørgsmål
139 af 3. december 2015.
1
Hvis det først blev vedtaget at tilbagerulle aftalen om ret
til ny tidlig pension, så ville virkningen af stop for tilgang til efterløn være uæn-
dret. I tilfælde af, at begge ordningerne afskaffes, vil arbejdsudbudseffekten der
Det skal bemærkes, at dette skøn senere er opdateret til ca. 10.000 fuldtidsbeskæftigede på længere sigt (gen-
nemsnit over perioden 2041-45)
jf. svar på skatteudvalgets spørgsmål 199 af 4. januar 2019.
1
L 1 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm., om en afskaffelse af retten til tidlig pension et stop for efterløn kan forventes at øge den strukturelle beskæftigelse, til finansministeren
Side 2 af 2
spørges til, dermed rigtigt nok være givet ved den sammenlagte virkning af at
stoppe for tilgangen til efterlønnen og tilbagerulle retten til tidlig pension.
I den aktuelle situation, hvor der er indført ret til tidlig pension, vil potentialet,
som kan indfries ved at stoppe tilgangen til efterlønsordningen, alt andet lige være
mindre, end hvad der blev skønnet forud for indførelse af retten til tidlig pension.
Det skyldes, at en del af de efterlønsmodtagerne, som alternativt ville være i be-
skæftigelse, hvis efterlønsordningen ikke fandtes, vil være berettiget til den nye ret
til tidlig pension. Med andre ord har retten til tidlig pension indflydelse på den
skønnede virkning af et stop for tilgangen til efterløn.
Finansministeriet har ikke foretaget en ny vurdering af arbejdsudbudsvirkningen
af et stop for tilgangen til efterlønsordningen, efter at
Aftale om ny ret til tidlig pension
blev indgået i oktober måned.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister