Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 99 Bilag 1
Offentligt
2279409_0001.png
Høringsnotat
Team i DEP
El og kritisk infrastruktur
Dato
12. november 2020
J nr.
2020 - 1621
Kontor i ENS:
Forsyning
J nr.
2020-4657
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om Energinet, lov om elfor-
syning og lov om naturgasforsyning (Ændring af formålsbestemmelsen for Ener-
ginet, ny transparent proces for Energinets investeringer og fremsynet økono-
misk regulering af Energinet m.v.)
Udkast til lovforslag om lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og
lov om naturgasforsyning om ændring af formålsbestemmelsen for Energinet, ny
transparent proces for Energinets investeringer og fremsynet økonomisk regule-
ring af Energinet m.v. har været sendt i høring fra den 16. august til den 23. sep-
tember 2020.
Energistyrelsen har modtaget i alt 11 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 10 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk Energi
Dansk Fjernvarme
DI
Organisation for erhvervslivet
Forbrugerrådet Tænk
Forsyningstilsynet
FSR
Danske revisorer
Kommunernes Landsforening
PGNiG
Wind Denmark
Rigsrevisionen har meddelt, at de ikke har bemærkninger til høringen.
Side 1/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0002.png
Høringssvarene har berørt følgende punkter:
Ændring af Energinets formålsbestemmelse ............................................. 2
Generelle bemærkninger ................................................................................. 2
Ny proces for Energinets investeringer ...................................................... 5
Generelle bemærkninger ................................................................................. 5
Transparens og offentlig inddragelse .............................................................. 6
Udbygning som følge af forventet behov ......................................................... 7
Ny økonomisk regulering af Energinet ....................................................... 8
Generelle bemærkninger ................................................................................. 8
Tariffer ........................................................................................................... 11
Forsyningssikkerhed og leveringskvalitet ...................................................... 12
Forrentning .................................................................................................... 12
Datahub ......................................................................................................... 13
Øvrige bemærkninger .................................................................................... 14
Øvrige ændringer......................................................................................... 16
Generelle bemærkninger ............................................................................... 16
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gen-
nemgået efterfulgt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger for
hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv. Det skal bemærkes, at hø-
ringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. For detaljerede oplysninger om svare-
nes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Hørings-
portalen.
Ud over de ændringer, som høringssvarene har givet anledning til, er der foretaget
en række mindre ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer i
lovforslagets bemærkninger.
Ændring af Energinets formålsbestemmelse
Generelle bemærkninger
Danmarks Naturfredningsforening hilser ændringen af Energinets formålsbestem-
melse velkommen. Foreningen mener, at det er tiltrængt og kærkomment at det i
formålsbestemmelsen indskærpes, at Energinets primære formål er at understøtte
udviklingen af en klimaneutral energiforsyning, og at der sættes en tydeligere grøn
retning for Energinet, hvor klima og miljø skal inddrages som hensyn i selskabets
opgavevaretagelse både ved drift og udvikling samt i udbygningen af den overord-
nede energiinfrastruktur.
Side 2/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0003.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig bemærkningerne.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Energi bemærker, at udvidelsen af Energinets formålsbestemmelse til at om-
fatte ”e ergii frastruktur og varetage opgaver ed sa
e hæ g hertil”
er for
uklar. Dansk Energi mener således, at lovforslaget og lovforslagets bemærkninger
bør præciseres, således det er mere afgrænset og klart, hvilken udvidelse i Energi-
nets opgavevaretagelse, der er hensigtsmæssig. Dansk Energi foreslår desuden, at
”so ikke direkte ka
arkedsgøres eller ko kurre eudsættes” i dsættes i for-
længelse heraf, for at afgrænse bestemmelsen yderligere.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at formålsbestemmelsen
alene skal fastsætte den overordnede ramme for Energinets opgavevaretagelse.
Formålsbestemmelsen vil dermed alene rumme mulighed for, at Energinet senere
kan få nye opgaver, som ligger i naturlig forlængelse af Energinets eksisterende
opgavegrundlag for at kunne bidrage til udviklingen af en klimaneutral energifor-
syning. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at nye opgaver vil kunne gives,
hvis det er i overensstemmelse med øvrig regulering, herunder særligt EU-regule-
ring, og vil skulle undergå en politisk stillingtagen med henblik på at vurdere, om
det er hensigtsmæssigt ud fra Energinets rolle, kompetencer og i forhold til, hvilke
løsninger andre aktører kan bidrage med. Hvis formålsbestemmelsen forud for en
sådan stillingtagen afgrænses for snævert gennem konkretiseringer og præciserin-
ger, er der risiko for, at den ikke kan rumme fremtidige opgaver, der opstår som en
konsekvens af omstillingen mod en klimaneutral energiforsyning og som det øn-
skes, at Energinet skal varetage.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Fjernvarme savner, at hensynet til konkurrenceevnen tilføjes formålsbe-
stemmelsens 1. pkt. så det sikres, at fjernvarmeselskaberne ikke udsættes for vil-
kår og omkostninger, der forringer deres konkurrenceevne. Dansk Fjernvarme me-
ner, at Energinet har forsømt at afdække løsninger, der skaber større konkurren-
ceevne, fleksibilitet og energiintegration. Dansk Fjernvarme savner i bestemmel-
sens 2. pkt. en formulering om, at Energinet skal bidrage til omkostningseffektiv
fleksibilitet og energiintegration i distributionsnettene.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at Energinets formålsbe-
stemmelse alene skal fastlægge den overordnede ramme for Energinets opgaveva-
retagelse. Det fremgår således fortsat af formålsbestemmelsen, at det er Energi-
nets opgave at sikre åben og lige adgang for alle brugere. Særligt for systemopera-
tøren gælder det, at den skal handle neutral og ikke diskriminerende i overens-
stemmelse med elmarkedsdirektivets artikel 40.
Side 3/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0004.png
Det er desuden et væsentligt punkt i den nye proces for Energinets investeringer, at
Energinet i den langsigtede udviklingsplan skal belyse alternativer til netudbyg-
ning. Det skal bidrage til, at Energinet afdækker mulige løsninger til et konstateret
behov f.eks. i form af muligheden for aktivering af fleksibilitet. Den ændrede for-
målsbestemmelse medføre desuden, at Energinet i højere grad skal bidrage til at
understøtte en klimaneutral energiforsyning, hvilket bl.a. kan ske i form af et
større fokus på sektorintegration. Ift. hvorvidt Energinet skal bidrage til omkost-
ningseffektiv fleksibilitet og energiintegration i distributionsnettene, er det yderli-
gere formålet med den nye proces for Energinet investeringer, at den skal sikre
øget transparens og mulighed for dialog og inddragelse af bl.a. distributionsselska-
berne i udarbejdelsen af den langsigtede udviklingsplan. Der lægges, jf. svar oven-
for, vægt på at, der er risiko for, at formålsbestemmelsen ikke kan rumme fremti-
dige opgaver, der opstår som en konsekvens af omstillingen mod en klimaneutral
energiforsyning og som det ønskes, at Energinet skal varetage, hvis denne bliver
for specifik ift. den konkrete opgavevaretagelse.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Fjernvarme vurderer, at Energinets gasdistributionsselskab vedvarende be-
kæmper og forsinker konverteringsprojekter væk fra fossil naturgas, hvilket ikke
forekommer i overensstemmelse med målsætningen om klimaneutral energiforsy-
ning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at dette ikke reguleres via det
relevante lovforslag. Ejerskabet af det statslige gasdistributionsselskab forventes
derudover at overgå fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til Finansministe-
riet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Forbrugerrådet Tænk
foreslår, at ”stige de” i dsættes før effektivitet, så det liver
tydeligt, at Energinet løbende skal forbedre sin effektivitet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil,
at ”effektivitet” he viser
til både omkostningseffektiv drift og en samfundsøkonomisk effektiv opgavevareta-
gelse. Dette er fremgår af de specielle bemærkninger. Energinets selskabsøkonomi-
ske effektivitet vil blive reguleret gennem den ny økonomiske regulering, der tager
hensyn Energinets særlige og specifikke opgavevaretagelse i de enkelte dattersel-
skaber, og det findes derfor mest hensigtsmæssigt at eventuelle effektiviseringskrav
vil blive fastsat i denne sammenhæng. Det findes derfor ikke nødvendigt at indsætte
”stige de”, for at sikre, at he sy et til effektivitet i E ergi ets drift varetages.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Side 4/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0005.png
Forsyningstilsynet bemærker, at det er uklart, om og hvorledes klima- og miljøhen-
syn skal indgå i den økonomiske regulering som følge af den ændrede formålsbe-
stemmelse. Forsyningstilsynet mener, at der vil være behov for klare hjemler og
kriterier for at fastlægge et niveau for klima og miljø på samme måde som for ek-
sempelvis leveringskvalitet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at formålsbestemmelsen
forventes at finde anvendelse i den ny økonomisk regulering bl.a. gennem de lang-
sigtede udviklingsplaner og systemoperatørens forretningsplan, hvor Energinet kan
opnå tillæg til grønne investeringer. Det fremgår desuden af lovforslagets bemærk-
ninger, at en ny fremsynet økonomisk regulering af Energinet skal balancere forbru-
gerbeskyttelse og økonomisk effektivitet med mulighederne for effektive og retti-
dige investeringer i forhold til grøn omstilling, fremtidigt behov og teknologisk ud-
vikling.
Ny proces for Energinets investeringer
Generelle bemærkninger
Dansk Industri hilser ændringen af ansøgningsprocessen fra én årlig ansøgnings-
runde til løbende ansøgninger velkommen, da det øger agiliteten i ministerens
godkendelse af projekter til gavn for forsyningssikkerheden og den grønne omstil-
ling.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig bemærkningerne.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Forsyningstilsynet bemærker, at det fremstår uklart, hvad forskellen er på den lang-
sigtede udviklingsplan efter den foreslåede § 4, stk. 2, og den vedlagte liste over
projekter, som nævnes i bemærkningerne til bestemmelsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at den langsigtede udvik-
lingsplan skal give et samlet overblik over udviklingsbehov i transmissionsnettene
og planlagte og mulige løsninger, som Energinet forventer at ansøge om godken-
delse af. Den vedlagte liste skal tjene som en overbliksliste over samtlige projekter,
som Energinet planlægger at udføre og deres forventede anlægstidspunkter. Herun-
der også projekter, som Energinet ikke er forpligtet til at ansøge om godkendelse af
f.eks. reinvesteringer. Disse skal fremgå mhp. at disse kan vurderes i sammenhæng
til de foreslåede nyinvesteringer.
Bemærkningerne giver anledning til, at det i lovforslaget er præciseret, hvorfor
nogle projekter vil fremgå af den vedlagte liste, men ikke af den langsigtede udvik-
lingsplan.
Side 5/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0006.png
Forsyningstilsynet bemærker at det fremstår uklart, hvordan Forsyningstilsynet skal
håndtere Energinets indsendte oplysninger om realiserede flaskehalsindtægter.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at Forsyningstilsynet lø-
bende bør orientere ministeren om de realiserede og forventede flaskehalsindtæg-
ter.
Bemærkningerne giver anledning til, at det i lovforslaget er præciseret, at Forsyningstil-
synet skal informere klima-, energi- og forsyningsministeren såfremt der er væsentlige
afvigelser mellem realiserede og estimerede flaskehalsindtægter.
Transparens og offentlig inddragelse
Dansk Fjernvarme hilser større transparens omkring investeringsplaner velkom-
men.
Forbrugerrådet Tænk foreslår, at forbrugerorganisationer nævnes i bemærknin-
gerne til § 4, stk. 9, nr. 2, som bemyndiger klima-, energi- og forsyningsministeren
til at fastsætte nærmere regler om offentlig inddragelse i forbindelse med udar-
bejdelse af den langsigtede udviklingsplan. Ønsket skyldes, at forbrugere berøres
både direkte og indirekte af beslutninger taget af Energinet.
Kommunernes Landsforening er positiv over for lovforslagets formål om transpa-
rens, effektivitet og fremsynet udvikling, samt en bedre proces for Energinets inve-
steringer. Kommunernes Landsforening lægger samtidig stor vægt på, at den nye
proces for interessentinddragelse og politisk inddragelse også bør inddrage kom-
munerne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig de positive bemærkninger og
bemærker hertil, at der efter den foreslåede § 4, stk. 1, 2. pkt., i lov om Energinet
skal ske offentlig inddragelse i forbindelse med udarbejdelsen af den langsigtede
udviklingsplan. Det bemærkes yderligere, at det i forarbejderne til bestemmelsen
nævnes, at andre brugere af infrastrukturen skal involveres ved udarbejdelsen af
den langsigtede udviklingsplan. Derudover fastsætter klima-, energi- og forsynings-
ministeren efter den foreslåede § 4, stk. 9, nr. 2, regler om offentlig inddragelse i
forbindelse med den langsigtede udviklingsplan. Det forventes, at klima-, energi- og
forsyningsministeren ved første udmøntning af bemyndigelsen fastsætter regler om,
at Energinet vil skulle sende et udkast til den langsigtede udviklingsplan i offentlig
høring. Det forventes videre, at der fastsættes regler om, at de modtagne hørings-
svar skal offentliggøres og sendes til klima-, energi- og forsyningsministeren og at
Energinet i den forbindelse vil skulle gøre rede for de hensyn, der er taget i forhold
til de indkomne høringssvar. På den baggrund er der lagt op til, at både relevante
forbrugsorganisationer og kommuner inddrages i udarbejdelsen af den langsigtede
Side 6/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0007.png
udviklingsplan, og har i høringen har mulighed for tilkendegive, hvis ikke de finder,
at inddragelsen har været tilstrækkelig.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Wind Denmark gør opmærksom på, at hensigtsmæssige, stabile og gennemsigtige
rammevilkår for investeringer er afgørende for en omkostningseffektiv grøn om-
stilling, og mener derfor, at lov om Energinet bør sikre hensigtsmæssige, gennem-
sigtige vilkår for investeringer.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at den nye proces for
Energinets investeringer har til formål at sikre øget transparens om Energinets
planlægningsgrundlag og forventede udbygninger. Energinet skal således udar-
bejde en langsigtet udviklingsplan, som skal give overblik over udviklingsbehov i
nettene på kort og langt sigt samt mulige løsninger. I forbindelse med udarbejdel-
sen af den langsigtede udviklingsplan, skal der ske offentlig inddragelse og planen
skal bl.a. i offentlig høring. Det er hensigten, at processen skal bidrage til, at Ener-
ginet udarbejder hensigtsmæssige og stabile løsninger, der bidrager til en klima-
neutral energiforsyning herunder en effektiv indfasningen af vedvarende energi.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Udbygning som følge af forventet behov
Wind Denmark opfordrer til, at det tydeliggøres i lovforslaget, at det bør være mu-
ligt for Energinet at investere i ny netkapacitet på baggrund af forventede projek-
ter for vedvarende energi.
Dansk Energi understreger, at det er vigtigt, at reguleringen i tilstrækkelig grad til-
lader Energinet at investere i forhold til et forventet, fremadrettet behov, så ind-
tægtsrammens omkostningsfokus ikke går ud over udbygningen og fremtidssikrin-
gen af transmissionsnettet. Dansk Energi foreslår, at det bør indgå i vurderingen af
Energinets langsigtede udviklingsplan, at der investeres tilstrækkeligt i transmissi-
onskapacitet til, at udnyttelsen og udbygningen af den samlede el-infrastruktur
optimeres. Herved undgås at distributionsnettet belastes fordi transmissionsnet-
tet ikke er tilstrækkeligt udbygget. Dansk Energi tilbyder, at netselskaberne indgår
i en endnu tættere dialog om Energinets planer fremadrettet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at § 4, stk. 1 i lov om
Energinet regulerer, hvornår der kan ske etablering af nye transmissionsnet og væ-
sentlige ændringer i bestående net. Efter § 4, stk. 1, kan der ske udbygning, hvis
der er et tilstrækkeligt behov. Lovgivningen er således åben for, at praksis omkring
godkendelse af Energinet investeringer kan udvikle sig i takt med fastlæggelsen af
”tilstrækkeligt ehov”. E ergi et og E ergistyrelse er
således ved at revidere
Side 7/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0008.png
praksis for, hvornår der vurderes at være
”tilstrækkeligt ehov” for at ud ygge el-
nettet, således at Energinet har mulighed for at udbygge netinfrastruktur til områ-
der, hvor der med meget stor sandsynlighed etableres fremtidig VE-produktion.
Det betyder f.eks., at der arbejdes for, at der kan godkendes løsninger i forbindelse
med konkrete projekter, hvor en marginal merinvestering kan muliggøre hurtigere
og billigere tilslutning af kommende VE-projekter ved at skabe plads i nettet til
kommende produktion. Det forventes, at en sådan praksisændring for vurdering af
et forventet behov vil afspejle sig i Energinets langsigtede udviklingsplan, der vil
ligge til grund for Energinets investeringer og klima-, energi- og forsyningsministe-
rens godkendelser. Ift. inddragelse af netselskaberne, finder Klima-, Energi- og For-
syningsministeriet det positivt, at netselskaber og Energinet indgår i endnu tættere
dialog om Energinets planer fremadrettet. Det bemærkes, at den langsigtede ud-
viklingsplan forpligter Energinet til at inddrage interessenter i sin planlægning og
dermed også har til formål at skabe rammerne for en sådan tættere dialog sam-
men med f.eks. netselskaberne og øvrige relevante aktører.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Ny økonomisk regulering af Energinet
Generelle bemærkninger
Dansk Energi foreslår, at det i loven reguleres, at Energinet i sin interne prissæt-
i g skal overholde skatte æssig tra sfer pri i g praksis og OECD’s guide-lines,
samt at Forsyningstilsynet skal lægge allerede gældende transfer pricing princip-
per til grund for tilsynet med koncerninterne handler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at kravet om aftalers
markedsmæssighed er fastsat i regler i lov om elforsyning og lov om naturgasfor-
syning. Disse regler gælder også for Energinet. Forsyningstilsynet fører tilsyn efter
disse regler, og det er således op til Forsyningstilsynet at udmønte de gældende
krav om markedsmæssighed, herunder krav til dokumentation. Spørgsmålet om
skattelovgivningens regler om Transfer Pricing (TP) for skattesubjekter er fastsat
bl.a. i skattekontrolloven og TP-dokumentationsbekendtgørelsen. Skattestyrelsen
fører tilsyn efter disse regler, som henhører under skatteministerens område. For
at undgå dobbeltregulering, reguleres det derfor ikke yderligere i lov om Energinet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Fjernvarme
e er ikke, at e ærk i ge o , at ”hvile-i-sig-selv-regulering
giver E ergi et et i dre i ita e t til at drive si virkso hed effektivt” er
til-
strækkeligt underbygget af fakta, og mener derfor, at det er en antagelse baseret
på new-public-manament-tankegangen.
Yderligere mener Dansk Fjernvarme, at reguleringen i høj grad er baseret på at
indføre kommercielle incitamenter og muligheden for at lave overskud
og ikke
på at sikre samfundsøkonomiske resultater samt konkurrenceevne for Energinets
Side 8/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0009.png
kunder, herunder fjernvarmeselskaberne. Dansk Fjernvarme foreslår, at der i ste-
det indføres en aftalebaseret regulering.
Yderligere mener Dansk Fjernvarme, at indtægtsrammer i sin natur er bagudrettet
regulering, som er uegnet, når reguleringen skal bruges til at understøtte omstil-
ling og fremadrettede mål om grøn omstilling.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at valget af regulering
baserer sig på stemmeaftalen af den 8. maj 2018 om
”Fremtidssikret
økonomisk
regulering af Energinet”. Med den politiske aftale blev det besluttet, at Energinet
underlægges en indtægtsrammeregulering. Reguleringen er dermed tilpasset Ener-
ginets datterselskaber, hvorfor der er aftalebaserede elementer i reguleringen
igennem interessent inddragelse i den langsigtede udviklingsplan og systemopera-
tørens forretningsplan. Baggrunden for den nye regulering er, at Energinet
pga.
politiske beslutninger og nye investeringer
er vokset betydeligt i størrelse siden
den nuværende regulering blev indført, hvilket ændrer på kravene til reguleringen
og tilsynet med Energinet for fortsat at kunne understøtte effektivitet, forbruger-
beskyttelse, gennemsigtighed, frihedsgrader og klar rollefordeling. Det har været
vurderingen, at indtægtsrammeregulering i højere grad understøtter sådanne hen-
syn. En indtægtsrammeregulering af Energinet sikrer samtidig en mere ensartet re-
gulering i forsyningssektoren. Det bemærkes samtidig, at der indføres en regule-
ring tilpasset Energinet som én aktør med mange roller. Der sikres bl.a. en fleksibel
regulering gennem forretningsplanen, den langsigtede investeringsplan og mulig-
heden for tillæg til indtægtsrammen baseret på forventede omkostninger. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at alle elkunder betaler transmissions-
tarif og Energinets kundegrundlag derfor er bredere end blot kommercielle aktører
med konkurrencehensyn.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker yderligere, at de regulerede sel-
skabers, dog ikke systemansvarlig virksomheds, mulighed for at opnå overskud vil
være et vigtigt incitament for at opnå effektiviseringer, trods det ikke vil være mu-
ligt at udbetale overskud til Energinets ejer. Overskuddet vil herudover sikre mere
stabile tariffer, da overskuddet kan anvendes til at dække eventuelle senere over-
skridelser af indtægtsrammerne.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Fjernvarme stiller sig kritisk over for Forsyningstilsynets rolle som både til-
synsmyndighed og regeludsteder.
Side 9/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0010.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at reguleringen er en ram-
melov der fastsætter de overordnede rammer for reguleringen, hvorefter Forsy-
ningstilsynet implementerer reguleringen. At Forsyningstilsynet implementerer re-
guleringen giver mulighed for en langt større fleksibilitet ved behov for tilpasning af
de mere tekniske elementer af reguleringen, hvis det vurderes hensigtsmæssigt. For-
syningstilsynet kan dog fortsat kun operere inden for de overordnet rammer i lov-
givningen. Det bemærkes således, at ændringerne i lovforslaget ift. reguleringskom-
petencerne er i overensstemmelse med de politiske ønsker bag aftalen om et stærkt
Forsyningstilsyn af den 4. oktober 2017, hvor Forsyningstilsynet fremadrettet i hø-
jere grad skal have ansvaret for at udforme og implementere den tekniske del af
reguleringen ud fra en ramme, der fastsættes ved lov.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
PGNiG fremfører, at den nye regulering afviger fra den oprindelige regulering som
aftalen om Baltic Pipe blev indgået under.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at det er korrekt at den
nye regulering afviger fra den nuværende hvile-i-sig-selv-regulering der eksisterede
da aftalen om Baltic Pipe blev indgået. Der er dog i aftalen taget forbehold for, at
der kunne forekomme ændringer i reguleringen.
Wind Denmark bemærker, at det bør tydeliggøres i lovforslaget, at Energinet ved
udførelsen af sine opgaver, skal tage samfundsøkonomiske hensyn. Herved undgås
ifølge Wind Denmark, at Energinet som følge af indtægtsrammereguleringen frem-
adrettet alene tager selskabsøkonomiske hensyn. Det er Wind Denmarks vurde-
ring, at lovforslaget ikke i sin nuværende form i tilstrækkelig grad sigter mod at
undgå, at Energinet tager selskabsøkonomiske hensyn.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at Energinets opgaver og
investeringer fortsat vil basere sig på samfundsøkonomi, også jf. formålsbestem-
melsen,
hvor ”effektivitet” jf. lovforslaget spe ielle e ærk i ger side dækker
over åde ”o kost i gseffektiv drift og e sa fu dsøko o isk effektiv opgaveva-
retagelse”. Sa fu dsøko o i er således stadig et ære de ele e t i E ergi ets
opgavevaretagelse. Det samfundsøkonomiske fokus sikres desuden gennem de
langsigtede udviklingsplaner og systemoperatørens forretningsplan, hvor Energi-
net er forpligtet til interessentinddragelse. Herudover sikres samfundsøkonomisk
fokus ved manglende mulighed for over- og underskud og et KPI system, som sikrer
incitament for systemoperatøren til fokusere på samfundsøkonomi og ikke sel-
skabsøkonomisk optimering.
Side 10/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0011.png
Bemærkningerne giver anledning til, at
”o kost i gseffektiv” og ”sa fu dsøko-
o isk” tilføjes u der i isteriets e ærk i ger hp. at tydeliggøre, at e sa -
fundsøkonomisk opgavevaretagelse fortsat er et bærende princip for Energinets
opgavevaretagelse.
Tariffer
Dansk Energi ønsker belyst, om det er mere hensigtsmæssigt, at Energinet på el-
området tariferer
DSO’er e,
som i vores nabolande, i stedet for slutkunderne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at tarifering reguleres via
elforsyningslovens § 73, og at nærværende lovforslag ikke har beskæftiget sig med
tariferingsmodellen. Der henvises i øvrigt til anbefalingerne fra det tværministeri-
elle tarifarbejde, hvor det anbefales, at Dansk Energi og Energinet bør overveje at
afsøge mulighederne for at overgå fra den nuværende slutkundemodel til en så-
kaldt DSO-model, hvor Energinet tariferer netselskaberne frem for den enkelte slut-
kunde. Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets forståelse, at Dansk Energi
og Energinet allerede er ved undersøge dette.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Energi bemærker, at det ikke fremgår tydeligt, om der er omkostninger,
som kan opkræves over Energinets tariffer, men som ikke er omfattet af indtægts-
rammen. Specifikt nævnes finansieringen af omkostninger til Energinets myndig-
hedsarbejde, herunder om disse indgår i indtægtsrammen for et af de regulerede
selskaber.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at som udgangspunkt vil
alle omkostninger, der opkræves over tarifferne være omfattet af indtægtsram-
men, herunder Energinets myndighedsarbejde. Myndighedsopgaverne varetaget
overord et af y dighedse hede i SOV’et er fi a sieret via ko er idraget fra
de underlæggende enheder. Koncernbidraget forventes at indgå i indtægtsram-
men. Det vil være Forsyningstilsynet, der udmønter den endelige regulering.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
PGNiG fremfører, at der er risiko for stigende tariffer som følge af reguleringen,
hvilket kan have en selvforstærkende effekt og medføre kundeflugt fra Baltic Pipe.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at reguleringen, herun-
der forrentningselement, ikke er endelig udformet, og lovforslaget skal ses som en
rammelovgivning, der endeligt udmøntes af Forsyningstilsynet. Formålet med re-
guleringen er dog helt overordnet at sikre effektiv drift af Energinet og herved også
transparente og lave tariffer. Herudover forventes Forsyningstilsynet, i forbindelse
Side 11/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0012.png
med fastsættelse af regler for afskrivninger og differencer, at tage hensyn til kon-
kurrencepåvirkning af tredjepartsanvendelse af handelsforbindelser.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Forsyningssikkerhed og leveringskvalitet
Dansk Energi finder det hensigtsmæssigt, at der indføres fradrag i indtægtsram-
men baseret på leveringskvalitet, så effektiviseringer ikke sker på bekostning af af-
brud. Det er dog Dansk Energis opfattelse, at det er uheldigt at give Forsyningstil-
synet adgang til at fastlægge regler om en konkret reguleringsmodel, da Forsy-
ningstilsynet skal administrere reglerne. Dansk Energi foreslår, at ministeren på
samme måde som i indtægtsrammebekendtgørelsens kapitel 4 (§§ 16-17), der
fastlægger regler for reguleringsmodellen om leveringskvalitet for netselskaberne,
fastlægger konkrete regler om reguleringsmodellen for eltransmissionsnettet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at tilgangen er i overens-
stemmelse med den politiske aftale om et stærkt tilsyn, hvorefter Forsyningstilsy-
net får mandat til i højere grad at udvikle reguleringen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Energi bemærker, at det fremgår af bemærkningerne, at fradraget i ind-
tægtsrammen for leveringskvalitet tager udgangspunkt i det planlægningsmål for
forsyningssikkerhed, der er fastlagt af ministeren eller subsidiært et gennemsnit af
det historiske niveau for transmissionsnettets leveringskvalitet. Dansk Energi sæt-
ter spørgsmål ved, hvorvidt målsætning bør kobles på et historisk gennemsnit, da
dette kan være et uhensigtsmæssigt niveau i forhold til hvad der er samfundsøko-
nomisk rentabelt.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at den endelige udmønt-
ning vil blive foretaget af Forsyningstilsynet, der skal tage udgangspunkt i ministe-
rens planlægningsmål hvorigennem et samfundsøkonomisk optimalt niveau kan
nås.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Forrentning
Dansk Fjernvarme stiller sig kritisk overfor, at reguleringen indeholder en risikoba-
seret forrentning, og fremfører, at effektiviseringskravene bør være større end
forrentningen, hvis ikke forbrugerpriserne skal stige. Dansk Fjernvarme forventer,
at forrentningen vil føre til kapitalopbygning i Energinet og spørger til, om hensig-
ten med reguleringen er at gøre Energinet klar til et evt. salg på et senere tids-
punkt.
Side 12/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0013.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at som følge af stemme-
aftalen af 8. maj 2018 om fremtidssikret regulering af Energinet skal indtægtsram-
mereguleringen indeholde et forrentningselement, der skal sikre, at Energinet kan
finansiere den investerede kapital. Forrentningen skal afspejle Energinets kapital-
omkostninger i form af fremmed- og egenkapital og fastsættes af Forsyningstilsy-
net. Formålet med forrentning er således ikke at klargøre Energinet til et salg, men
at give et revisende og transparent billede af Energinets kapitalomkostninger. Ift.
kapitalopbygningen kan den ny økonomiske regulering isoleret set medføre en
midlertidig stigning i tarifferne mhp. at styrke egenkapitalen, men samtidigt sikrer
indtægtsrammeregulering også, at tarifferne ikke kan stige uhæmmet, da der vil
blive lagt et periodevist loft over Energinets indtægter. Så forventningen er, at den
foreslåede økonomiske regulering i gennemsnit over tid vil betyde lavere tariffer
sammenlignet med den nuværende regulering.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Forsyningstilsynet bemærker, at det flere steder i lovforslaget fremgår, at der skal
ske en justering af omkostningsrammen for ændringer i afskrivninger. Forsynings-
tilsynet finder, at det også er relevant at justere forrentningsrammen, såfremt af-
skrivningsgrundlaget ændrer sig, så opgørelsen af omkostningsrammen og forrent-
ningsrammen ikke afviger fra hinanden.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der vil være en sammen-
hæng mellem ændringer i omkostningsrammen og forretningsrammen, hvorfor
dette er præciseret i lovforslaget.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Datahub
Dansk Energi påpeger, at det fremgår af lovforslaget, at indtægtsrammen for Data-
hub løbende vil kunne tilpasses som følge af brugerønsker. Dansk Energi foreslår,
at dette i lovtekst eller bemærkninger afgrænses til tilpasninger som følge af funk-
tionaliteter, der er nødvendige for at opretholde Datahubbens kernefunktion
vedr. formidling af afregningsdata mellem elnetselskaber og elhandlere og under-
støttelse af engrosmodellens forretningsmæssige transaktioner aktørerne imel-
lem. Dansk Energi fremfører, at nye funktioners nødvendighed i forhold hertil bør
dokumenteres af Datahub og vurderes af Forsyningstilsynet som grundlag for evt.
tilpasninger som følge af brugerønsker.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at det vil være op til For-
syningstilsynet at fastsætte modellen for indarbejdelse af brugerdrevne ønsker i
Datahubs regulering, hvis det vurderes hensigtsmæssigt i forhold til Datahubs
funktionalitet eller opgavevaretagelse. Det findes ikke hensigtsmæssigt at af-
grænse de brugerdrevne ønsker yderligere, da det begrænser mulighederne for
Side 13/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0014.png
fremtidig markedsudvikling og nye aktører. Det forventes, at omkostningerne til
Datahubs aktiviteter i relation til brugerdrevne ønsker opgøres separat fra de øv-
rige omkostninger i Datahub, og kan finansieres enten gennem tarifferne eller ved
gebyrer afhængig de brugerdrevne ønskers karakter.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Energi finder det uhensigtsmæssigt, at der ikke indføres en forretningsplan
for Datahub i betragtning af de betydelige historiske og forventede fremadrettede
investeringer i Datahub.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at Forsyningstilsynet har
mulighed for at tilpasse omkostningerne i Datahub som følge af øgede datamæng-
der ved automatiske indikatorer og kortere reguleringsperioder.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Energi
fi der det uklart, o o kost i ger til dæk i g af Datahu ’s o kost-
ninger vil opkræves over Energinets tariffer eller via gebyrer etc.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at lovforslaget ikke ved-
rører Datahubs finansiering i form af gebyrer eller tariffer. Datahubben vil som ud-
gangspunkt forsat være finansieret over systemtariffen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Øvrige bemærkninger
Dansk Energi er uenig i fortolkningen af, at synkronkompensatorer efter elmar-
kedsdirektivet er at betragte som integreret netkomponent. Derfor bør kravet om
markedsudsættelse af de ydelser, disse anlæg kan levere, genindsættes i lovforsla-
get.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at fortolkningen følger af
lovforslaget om ændringer af elforsyningsloven som følge af implementeringen af
elmarkedsdirektivet og derfor ikke vil blive behandlet i nærværende lovforslag.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Energi påpeger, at det er vigtigt, at Forsyningstilsynets opgave fokuseres, så
det undgås, at der laves dobbeltregulering i de tilfælde, hvor der allerede i dansk
lovgivning er fastsat regler. Dansk Energi foreslår, at Forsyningstilsynet inden for
sin eksisterende økonomiske ramme prioriterer de nødvendige ressourcer til at
implementere den nye regulering af Energinet og føre tilsyn hermed.
Side 14/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0015.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enige i, at dobbeltregulering skal undgås
og vurderer ikke, at lovforslaget her skaber risiko for dobbeltregulering. Udmøntnin-
gen af reguleringen forventes endvidere kompetent varetaget af Forsyningstilsynet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Energi foreslår, at det præciseres i lovbemærkningerne, hvilken rolle for-
rentningsplanen forventes at have for fastlæggelse af indtægtsrammen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at det fremgår af lov-
forslaget, at Forsyningstilsynet fastsætter en indtægtsramme for den, der vareta-
ger systemansvarlig virksomhed, med udgangspunkt i de historiske omkostninger
og under hensyntagen til forretningsplanen. Det vil være op til Forsyningstilsynet
at fastsætte de nærmere regler for forretningsplanens sammenhæng med ind-
tægtsrammereguleringen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Forsyningstilsynet bemærker, at gastransmissionsselskaber kan ansøge om tillæg
for meromkostninger til markedsudvikling, systemudvikling, systemdriftsudvikling
og udvikling af tekniske kompetencer i forbindelse med teknologiudvikling eller
indpasning af grøn energi. Forsyningstilsynet vurderer behov for, at enten ministe-
ren eller Energistyrelsen udtaler sig energifagligt om ansøgningen om tillæg til ind-
tægtsrammen, herunder også om de aktiviteter, der ansøges om tillæg for, er i
overensstemmelse med Gas-TSO’s
for ål i øvrigt.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at der ikke, som det gør
sig gældende for den systemansvarlige virksomhed på el, findes anledning til at ud-
tale sig energifagligt om sådanne eventuelle tillæg på gasområdet. Det skyldes, at
systemansvaret i dag ikke anvendes på gas og ikke er det samme som for den sy-
stemansvarlige virksomhed på el. Eventuelle nye opgaver, som Gas-TSO vil skulle
varetage, vil skulle have særskilt hjemmel.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
PGNiG bemærker, at indførelsen af et forrentningselement for gastransmissionssel-
skabet kan være i strid med EU-reguleringen på gasområdet, da forrentningen kan
skabe risiko for krydssubsidiering, diskriminering og mindre transparens.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at det vil være op til For-
syningstilsynet at sikre, at forrentningselementet og udmøntning af den økonomi-
ske regulering overholder EU-reguleringen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Side 15/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0016.png
Øvrige ændringer
Generelle bemærkninger
Dansk Energi noterer sig, at tidligere forslag om ændring af naturgasforsyningslo-
vens bestemmelser om gebyromkostninger som en del af prisen for prisregulerede
naturgasprodukter, som Dansk Energi fandt positive, nu er taget ud af lovforslaget.
Dansk Energi forventer, at ændringsbestemmelserne vil indgå i en snarlig fremtidig
ændring af lov om naturgasforsyning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at bestemmelserne er
flyttet til et kommende lovforslag om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om
fremme af vedvarende energi mv., da de har større sammenhæng med dette lov-
forslag.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Dansk Industri kvitterer for udsættelsen af processen for den første langsigtede
udviklingsplan og virkningen af den økonomiske regulering. Herved gives bedre
mulighed for rettidig og tilstrækkelig interessentinddragelse samt bedre gennem-
arbejdning af planen, og giver derudover Forsyningstilsynet den nødvendige tid til
at udmelde foreløbige indtægtsrammer.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig bemærkningerne.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Forsyningstilsynet bemærker, at der kan opstå tvivl om terminologien i lovforsal-
get,
år åde ”E ergi et”, ”E ergi et og de es helejede datterselska er”, ”tra s-
issio svirkso hed”, ”syste a svarligvirkso hed” og ”tra s issio sselska ” a -
vendes.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at i lovforslaget dækker
Energinet som udgangspunkt over både moderselskabet Energinet, samt virksom-
hedens helejede datterselskaber. Det vil sige, at Energinet som samlet hele pålæg-
ges en række pligter, mens der ikke tages stilling til, om moderselskabet eller dat-
terselskaberne skal varetage opgaven. Energinets helejede datterselskaber er
nævnt konkret i de sammenhænge, hvor det er vurderet, at der er et særligt behov
herfor. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet finder det mest hensigtsmæssigt
ikke at indsætte en generel beskrivelse heraf i lovbemærkningerne, da placeringen
af den enkelte opgave vil skulle foretages på grundlag af en fortolkning af den gæl-
dende § 2 i lov om Energinet. Hvor der står transmissionsvirksomhed, systeman-
svarlig virksomhed og transmissionsselskab henviser det generelt til de selskaber,
der varetager denne virksomhed. At der både anvendes begreberne transmissions-
virksomhed og transmissionsselskaber skyldes, at transmissionsvirksomhed er et
Side 16/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0017.png
defineret begreb i elforsyningsloven, mens transmissionsselskaber er et defineret
begreb efter naturgasforsyningsloven.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Forsyningstilsynet bemærker, at det for at sikre Forsyningstilsynets uafhængighed,
bør fremgå at energifaglige udtalelser fra Energistyrelsen i forbindelse med, hvor-
vidt et reinvesterings projektet medfører væsentlige funktionelle eller kapacitets-
mæssige ændringer, ikke skal lægges til grund for vurdering, men blot indgå i vur-
dering. Ligeledes bemærker Forsyningstilsynet, at den offentlige høring i forbin-
delse med tillæg for meromkostninger for eksempelvis markedsudvikling for
gastransmissionsvirksomheden bør indgå i vurderingen, og at der derved ikke skal
tages hensyn til høringen i afgørelsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil at, det findes nødvendigt,
at Forsyningstilsynet inddrager Energistyrelsens energifaglige vurderinger i forbin-
delse med tillæg til reinvesteringer og den offentlige høring i forbindelse med mer-
omkostningerne til eksempelvis markedsudvikling. Forsyningstilsynets opgave er i
forbindelse hermed at tage stilling til de økonomiske forhold ved tillæggene.
FSR
danske revisorer bemærker, at det bør afklares, om det foreslåede § 12, stk.
3, i lov om Energinet er omfattet af revisors revision.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at de almindelige regler
for revision finder anvendelse. Allerede i dag er både revision og rigsrevision invol-
verede i de to emner, der behandles i foreslåede § 12, stk. 3, i lov om Energinet,
selvom der på nuværende tidspunkt ikke udarbejdes formelle regnskaber herfor. Be-
mærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Kommunernes Landsforening er uforstående over for, at det i lovforslaget angives,
at lovforslaget ikke vil medføre økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for kommuner. Kommunernes Landsforening mener, at lovforslaget
kan få økonomiske konsekvenser for kommunerne, der fremadrettet kommer til
at arbejde med udbygningen af elinfrastrukturen og transmissionsnettet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at lovforslaget ikke regu-
lerer kommunernes energiplanlægning eller på anden vis pålægger kommunerne
frivillige eller tvangsmæssige forpligtigelser. Lovforslaget medfører derfor heller
ikke direkte økonomiske eller implementeringsmæssige konsekvenser for kommu-
nerne.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Side 17/18
L 99 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2279409_0018.png
Wind Denmark støtter, at Energinets udbygning og drift af energiinfrastrukturen
skal ske med brug af klimavenlige teknologier og opfordrer til, at driften af elsyste-
met i højest mulig grad bør basere sig på netkomponenter og vedvarende energi,
som er til gavn for klimaet og sikrer, at Energinets varetagelse af forsyningssikker-
heden ikke forvrider det indre marked for energi.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der med den foreslåede for-
målsbestemmelse sættes en tydeligere grøn retning for Energinet, hvor klima og
miljø skal inddrages som hensyn i Energinets opgavevaretagelse både ved drift og
udvikling samt i udbygningen af den overordnede energiinfrastruktur. Den nye pro-
ces for Energinets investeringer skal bl.a. sikre øget interessentinddragelse i Ener-
ginets langsigtede udviklingsplan, hvor konkrete problemstillinger og bekymringer
vil kunne blive rejst. Med hensyn til Energinets varetagelse af elforsyningssikkerhe-
den varetages denne under systemansvarsbekendtgørelsen og med Energinets re-
degørelse for elforsyningssikkerhed.
Side 18/18