-- AKT 2250913 -- BILAG 2 -- [ Dakofo ] --
Høringssvar: Lov om ændring af biobrændstoflo-
ven og ændring af lov nr. 1568 af 27. december
21. oktober 2020
2019 om ændring af biobrændstofloven
(Ændring af krav om anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer i
brændstof til landtransport og ændring af krav til anvendelse af avan-
cerede biobrændstoffer i brændstof til landtransport m.v)
Børsen, 1217 København K
Telefon +45 3374 6676
E-mail
www.dakofo.dk
CVR DK 17704117
DAKOFO er brancheorganisation for korn- og foderstofvirksomhederne i Danmark.
DAKOFO takker for muligheden for at kommentere på lovforslag om ændring af biobrænd-
stofloven.
Regering har sat et yderst ambitiøst klimamål, hvori man allerede i 2030 ønsker at reducere
Danmarks CO
2
udledning med 70 %. Der er bred enighed om, at man endnu ikke ved,
hvordan vi skal leve op til denne målsætning og i høj grad lægger sin lid til teknologiske
løsninger, der endnu ikke er opfundet. En af de virkemidler med stort potentiale som vi har
til rådighed i dag, og som kan medvirke til en betydelig reduktion af CO
2
udledningen fra
især transportsektoren, er biobrændstoffer.
Det glæder derfor DAKOFO, at lovforslaget ønsker at hæve iblandingskravet for biobrænds-
ler til de konventionelle fossile brændstoffer samt sikre at råvareprodukter med stor risiko
for at være dyrket på bekostning af afskovning, ikke kan ses som et tilfredsstillende produkt
til biobrændstof. Dog finder vi det uambitiøst, at man alene vil indføre en forøget iblandings-
procent for året 2021. Vi er uforstående overfor, at man alene forsøger at opfylde et absolut
minimum af CO
2
reduktion i transportsektoren alene for året 2021. Denne uforståenhed
forstærkes ved at biobrændslerne er en løsning, som har potentiale til at reducere yderligere
uden indførsel af ny teknologi. DAKOFO anser derfor biobrændstof, baseret på dansk pro-
duceret raps som et nødvendigt og godt virkemiddel til reduktion af transportsektorens sam-
lede CO
2
udledning.
Vores nærmeste nabolande har allerede fremsat langt mere ambitiøse mål for iblanding af
biobrændstoffer. Eksempelvis, har Sverige et gældende iblandingskrav i 2020 på 25,20%
-1-