Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 95 Bilag 1
Offentligt
2279932_0001.png
18. september 2020
TRRI
DI-2020-02215
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Att.: Cecilie Baunsgaard,
[email protected]
Høringsbidrag vedrørende forslag til lov om ændring af lov om kemikalier og
lov om miljøbeskyttelse.
DI takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov
om kemikalier og lov om miljøbeskyttelse.
Kemikalieloven
DI støtter op om effektivt tilsyn på kemikalieområdet og påpeger i den forbindelse vigtig-
heden af, at tilsynsmyndighederne har de fornødne ressourcer. I forlængelse heraf aner-
kender DI, at det nærværende forslag tildeler tilsynsmyndighederne en række yderligere
beføjelser, som kan bruges for at understøtte effektivt tilsyn.
DI finder det desuden positivt, at man med forslaget vil sikre, at det er de samme hånd-
hævelsesinstrumenter, der gælder - uanset om det er nationale eller EU-retlige regler, der
skal håndhæves. Vi deler således ministeriets vurdering af, at der ikke bør gælde mindre
effektive tilsyns- og håndhævelsesregler for stoffer, blandinger eller andre varer, der er
omfattet af rent nationale regler sammenholdt med stoffer, blandinger eller andre varer,
der er omfattet af EU-regler.
Herunder findes DI’s kommentarer til de udvidede beføjelser i kemikalieloven.
Registreringsordning
Det foreslås i lovforslagets § 37 b, 1. pkt., at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om registrering som betingelse for at producere, levere, importere, eksportere, op-
lagre, distribuere eller forhandle bekæmpelsesmidler til erhvervsmæssig anvendelse. De
nærmere regler vil blive udmøntet i en bekendtgørelse. DI vurderer, at den foreslåede re-
gistreringsordning kan bidrage til at forbedre kontrolindsatsen og medvirke til at ned-
bringe overtrædelsesprocenten ved eksempelvis at gøre det lettere at målrette information
og vejledning. Forslagets effektivitet og rimelighed vil dog afhænge af bekendtgørelsens
konkrete udformning.
*SAG*
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Forbud mod import, salg og anvendelse af stoffer, blandinger og varer ved manglende
oplysninger
En væsentlig forudsætning for effektiv kontrol er selvfølgelig, at myndighederne har ad-
gang til de oplysninger, der er nødvendige i kontroløjemed. DI ser derfor ikke noget pro-
blem i, at tilsynsmyndigheden kan meddele et forbud mod import, salg eller anvendelse
af stoffer, blandinger og varer, hvis tilsynsmyndigheden ikke modtager de anmodede op-
lysninger, herunder også oplysninger, der rækker ud over sammensætningsoplysninger.
Offentliggørelse af overtrædelser
Den foreslåede bestemmelse i § 48 a, stk. 5, vil indføre en offentliggørelsesordning i ke-
mikalieloven. Ministeriet vurderer, at denne ordning vil bidrage til høj grad af beskyttelse
af menneskers sundhed, miljøet og regelefterlevelse, idet forbrugere og virksomheder får
adgang til relevant og aktuel information om overtrædelser. DI bemærker, at det er en
forudsætning for ordningen, at der ikke oplyses om forretningshemmeligheder i forbin-
delse med offentliggørelsen af overtrædelser.
DI deler ministeriets vurdering af, at ordningen vil kunne bidrage til at give såvel virk-
somheder som forbrugere mulighed for at træffe mere kvalificerede valg om køb af stoffer,
blandinger og andre varer, ligesom ordningen vil kunne bidrage til at skabe lige konkur-
rencevilkår for de erhvervsdrivende. DI påpeger dog også vigtigheden af, at virksomheder
ikke stemples permanent på baggrund af tidligere overtrædelser.
Beslaglæggelse
Det foreslås, at tilsynsmyndigheden fremover også skal have mulighed for at beslaglægge
stoffer, blandinger og andre varer med henblik på destruktion i forbindelse med overtræ-
delser af kemikalieloven. DI støtter op om denne udvidede beføjelse for at sikre et højt
beskyttelsesniveau. Beslaglæggelse bør dog kun anvendes, når myndigheden, ud fra en
proportionalitetsvurdering, finder, at beslaglæggelse og efterfølgende destruktion er den
mest hensigtsmæssige opfølgning på en overtrædelse.
Prøveeksemplarer fra E-handel
Den foreslåede bestemmelse i § 49, stk. 2, vil give tilsynsmyndigheden beføjelse til at
kunne anmode enhver producent, importør og forhandler af stoffer, blandinger og andre
varer om at fremsende prøveeksemplarer, som er reguleret af loven. DI bemærker, at der
skal være et formål med og en saglig grund til tilsynsmyndighedens anmodning om frem-
sendelse af et prøveeksemplar, samt at bestemmelsen kun skal anvendes over for virk-
somheder, hvor tilsynsmyndigheden ikke har mulighed for at komme på tilsynsbesøg i et
fysisk butikslokale.
Miljøbeskyttelsesloven (MBL)
Lovforslagets § 2 foreslår en tilføjelse til MBL med en ny paragraf §79e. Her gives mini-
steren beføjelse til, i det omfang det er nødvendigt for at opfylde EU-retlige og internati-
onale forpligtelser, at udstede regler om tilsynsmyndighedens tilsynsforpligtelser og -be-
føjelser. DI bemærker, at der er tale om en meget bred beføjelse til ministeren, som ikke
er specifikt rettet mod et særligt område, hvilket er særdeles uheldigt.
Ministeren bør i hvert tilfælde, hvor der sker ændringer eller udvidelser i EU-lovgivning,
søge Folketingets opbakning til implementeringsmetoden i forhold til dansk ret. Dette
2
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
skal ske gennem en fyldig redegørelse herfor i de mandatnotater, der behandles af Folke-
tingets Europaudvalg.
DI står naturligvis til rådighed med uddybninger af ovenstående, hvis det ønskes.
Med venlig hilsen
Trine Ringkjær Skafte
Konsulent
Miljøpolitik og cirkulær økonomi, DI
3
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2279932_0004.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Journal.nr. 2019-22019
21. september 2020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kemika-
lier, lov om miljøbeskyttelse og lov om gødning og jordforbedrings-
midler, m.v.
Dansk Erhverv har modtaget styrelsens høring af 20. august 2020 og har følgende bemærkninger.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv hilser velkommen, at Miljø- og Fødevareministeriet i høj grad har valgt at følge samme
model for implementering af markedsovervågningsforordningen, som Erhvervsministeriet har gjort i
lov om produkter og markedsovervågning.
Specifikke bemærkninger
Ad blokering af onlinegrænseflader
Dansk Erhverv støtter, at muligheden for blokering af onlinegrænseflader i udkastet er identisk med
ordningen i lov nr. 799 af 9. juni 2020 om produkter og markedsovervågning.
Modellen, hvor tilsynsmyndigheden efter kendelse fra domstolene har adgang til at anmode om bloke-
ring af danske IP adressers adgang til en onlinegrænseflade, der vedbliver at sælge eller formidle salg
af ulovlige produkter, er et afgørende redskab i kampen mod udbredelsen af farlige produkter til dan-
ske forbrugere.
Dansk Erhverv støttede allerede modellen i forbindelse med Erhvervsministeriet og Sikkerhedsstyrel-
sens arbejde med lov om produkter og markedsovervågning, og vi henviser i den forbindelse til det hø-
ringssvar vi afgav tilbage i 2019. I den forbindelse er det dog væsentligt at fremhæve;
1) at det netop er afgørende for effektiviteten af blokeringsadgangen, at der dels sker en bloke-
ring af adgangen til hele onlinegrænsefladen, når der er tale om konsekvent og udbredt salg af
ulovlige produkter. Teknisk er det, så vidt vi har forstået, slet ikke muligt for en udenforstå-
ende (ikke-ejere af onlinegrænsefladen) at blokere dele af en onlinegrænseflade, og det er der-
Side 1/4
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2279932_0005.png
for afgørende, at hele onlinegrænsefladen blokeres, så længe udbyderen ikke har foranstalt-
ninger på plads, der forhindrer at der igen vil ske udbredt salg eller formidling af salg af ulov-
lige produkter, og
2) at en blokeringsadgang allerede kan iværksættes, når der er konstateret udbredt salg eller for-
midling af salg af ulovlige produkter, og ikke først, når eller hvis en onlinegrænseflade undla-
der at følge et påbud vedrørende enkelte specifikke ulovlige produkter, der var fundet i forbin-
delse med en markedsovervågningsindsats. Såfremt man alene havde bundet adgangen til blo-
kering op på en manglende overholdelse af et påbud i en specifik sag, ville det jo i praksis be-
tyde, at markedsovervågningsmyndighederne skulle optræde som compliance-funktion for
f.eks. en online-markedsplads, der har det som deres forretningsmodel at sælge eller formidle
salg af produkter ”direkte” mellem sælgere/fabrikanter
i tredjelande og europæiske (danske)
forbrugere, og hvor undersøgelser og markedsovervågningsindsatser viser, at en stor del af de
produkter, der er til salg, ikke overholder gældende lovgivning.
I den forbindelse er det væsentligt at holde for øje, at det er virksomhedernes ansvar, at de produkter,
de bringer i omsætning, er lovlige,
før
de kommer til salg. Dette ansvar og den udgift, der er forbundet
hermed, påtager de fleste virksomheder sig som en naturlig del af deres erhvervsudøvelse, og det er
afgørende, at der gribes effektivt ind overfor de aktører på markedet, som ikke vil acceptere præmissen
om, at produkter efter gældende EU-regulering skal underkastes en produktsikkerhedsmæssig compli-
ance-undersøgelse i henhold til de gældende direktiver og forordninger, før produkterne bringes i om-
sætning. Dette ikke alene af hensyn til forbrugersikkerheden, men også af hensyn til den lige konkur-
rence og funktionen af det indre marked.
Det skal bemærkes, at der i den foreslåede § 50 a, stk. 2 1. pkt. anvendes
ordlyden ”anmodning”, idet
”blokering
af en onlinegrænseflade træffes af retten ved kendelse efter tilsynsmyndighedens
anmod-
ning”,
mens der i den identiske bestemmelse
i lov om produkter og markedsovervågning anvendes
ordlyden ”begæring”.
I § 18, stk. 2. i lov nr. 799 af den 9. juni 2020 anføres således,
”blokering af en
onlinegrænseflade træffes af retten ved kendelse efter kontrolmyndighedens
begæring.”
Det vurderes dog ikke at være en væsentlig forskel, selvom man nok bør afklare, hvilket ord der er det
retlige korrekte i sammenhængen.
Ad forbud mod import, salg og anvendelse af stoffer, blandinger og varer ved manglende oplysnin-
ger
Efter gældende ret kan tilsynsmyndigheden alene meddele forbud i de tilfælde, hvor tilsynsmyndighe-
derne ikke modtager de krævede sammensætningsoplysninger, som tilsynet har anmodet om.
I udkastet til ændring af kemikalieloven foreslås en ændring af § 48, stk. 4, der medfører, at der indfø-
res hjemmel til, at tilsynsmyndigheden kan meddele et forbud mod import, salg eller anvendelse af
stoffer, blandinger og varer, hvis tilsynsmyndigheden ikke modtager de oplysninger om stoffer, blan-
dinger eller varer, som tilsynsmyndigheden i medfør af § 38 f og § 39 kan anmode om i forhold til at
afklare, om produktet opfylder lovgivningen.
Side 2/4
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2279932_0006.png
Dansk Erhverv er af hensyn til den effektive håndhævelse positiv overfor, at tilsynets muligheder for at
meddele et salgs-, import- eller anvendelsesforbud af det pågældende stof, blanding eller vare, udvi-
des, således at et sådant forbud kan meddeles i tilfælde, hvor tilsynsmyndigheden ikke modtager de
krævede oplysninger til eksempelvis at kontrollere at klassificering og mærkning er i overensstem-
melse med de fastsatte krav.
Det er dog helt afgørende af hensyn til effektiviteten, produktsikkerheden og den fair og lige konkur-
rence - herunder ligestillingen af online og offline-salg, at det tydeliggøres i udkastet til lovforslag, at i
de tilfælde, hvor der meddeles et sådant salgs-
eller importforbud på et produkt, vil en sådan ”hæn-
delse” tælle med i forhold
til vurderingen efter § 50 a, jf. § 50 af om der kan ske blokering af en online-
grænseflade.
Hvis tilsynsmyndigheden således med hjemmel i den nye § 48, stk. 4 nedlægger et salgs- eller import-
forbud overfor et produkt, der sælges eller formidles solgt på en online markedsplads, fordi sælgeren
ikke indsender de oplysninger, som vedkommende er forpligtet til, bør det for det første være således,
at tilsynsmyndigheden i medfør af § 50 kan påbyde udbyderen af onlinegrænsefladen at fjerne produk-
tet, og hvis dette ikke sker; kan tilsynsmyndigheden anmode om blokering af onlinegrænsefladen, jf. §
50 a. For det andet bør det være således, at salg af produkter, hvor tilsynsmyndigheden ikke efter gen-
tagende forsøg kan få påkrævede og anmodede oplysninger til afgørelse af produktets lovlighed, bør
betragtes som salg af uoverensstemmende produkter, og dermed tælle med i forhold til de gentagende
overtrædelser, der nævnes i § 50 a.
Ad offentliggørelse af overtrædelse
Der er ikke i dag hjemmel i kemikalieloven til at offentliggøre oplysninger om overtrædelser, som er
fremkommet ved tilsynsmyndighedens tilsyn med overholdelse af kemikalielovgivningen. Dette inde-
bærer, at tilsynsmyndigheden alene offentliggør navne på produkter og salgssteder, hvis et produkt og
dets anvendelse udgør en alvorlig risiko. Tilsynsmyndigheden offentliggør således ikke navne på pro-
dukter eller salgssteder, hvor et stof, en blanding eller anden vare er ulovlig, men hvor der ikke samti-
dig foreligger en alvorlig risiko for menneskers sundhed eller miljøet.
Den i udkastet foreslåede bestemmelse i § 48 a, stk. 5, vil indføre en udvidet offentliggørelsesadgang i
kemikalieloven af alle overtrædelser. Dog fremgår det også, at de oplysninger, der påtænkes offentlig-
gjort, alene er oplysninger om producenter, importører og forhandlere navne og oplysninger om stof-
fer, blandinger og andre varers navne samt overtrædelsens karakter.
Dansk Erhverv stiller sig af hensyn til effektiviteten af lovgivningen og hensynet til forbrugerne og den
lige konkurrence efter omstændighederne positivt overfor, at tilsynsmyndigheden får beføjelse til i
yderligere omfang at offentliggøre oplysninger om overtrædelser af kemikalielovgivningen.
Ad beslaglæggelse
I udkastet foreslås det, at tilsynsmyndigheden eksempelvis Miljøstyrelsen, Toldstyrelsen eller politiet
på vegne af tilsynsmyndigheden fremover også skal have mulighed for - når der foreligger en overtræ-
Side 3/4
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2279932_0007.png
delse af kemikalieloven, regler fastsat i medfør af kemikalieloven eller regler i EU-forordninger vedrø-
rende de stoffer, blandinger og andre varer, som er omfattet af kemikalieloven - at beslaglægge stoffer,
blandinger og andre varer med henblik på destruktion.
Beslaglæggelse efter den foreslåede § 48 b, stk. 1, foreslås fremover at kunne anvendes, når tilsyns-
myndigheden - ud fra en proportionalitetsvurdering, finder, at beslaglæggelse og efterfølgende de-
struktion er den hensigtsmæssige opfølgning på en overtrædelse. Dette betyder, at der efter den fore-
slåede bestemmelse ikke længere er en forudsætning om, at tilsynsmyndighederne altid skal anvende
det mindst indgribende håndhævelsesmiddel.
Dansk Erhverv støtter, at Miljøstyrelsen får udvidet muligheder for at fjerne ulovlige produkter ved
overtrædelse af kemikalieloven. Det bidrager til en øget beskyttelse af mennesker og miljøet, og det vil
styrke den samlede markedskontrol.
I den forbindelse finder vi dog samtidig anledning til at bemærke, at det ofte åbner op for risiko for
uensartet kontrol, når forskellige myndigheder bidrager til kontrol efter samme regelsæt.
Generelt i forhold til håndhævelse af regler, der relaterer sig til produktsikkerhed, bemærker Dansk
Erhverv derfor, at vi finder det hensigtsmæssigt, hvis f.eks. Sikkerhedsstyrelsen i højere grad blev til-
delt en koordinerende rolle i forhold til samtlige håndhævelsesmyndigheder, når det drejer sig om
markedsovervågning på produkter. Dermed vil det efter vores opfattelse i højere grad blive sikret, at
der arbejdes på tværs af kontrolinstanser med en ensartet og effektiv tilgang til markedskontrollen,
hvilket der i høj grad er efterspørgsel på i det danske erhvervsliv.
Dansk Erhverv står selvfølgelig til rådighed for en uddybelse af nærværende bemærkninger.
Med venlig hilsen
Betina Schiønning
Side 4/4
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2279932_0008.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Sendt til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
2. oktober 2020
J.nr. 2020-11-0473
Dok.nr. 262108
Sagsbehandler
Pernille Ørum Walther
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
kemikalier, lov om miljøbeskyttelse og lov om gødning og
jordforbedringsmidler m.v. (Supplerende bestemmelser til
markedsovervågningsforordningen og offentliggørelsesordning,
registreringsordning samt andre justeringer af tilsyns- og
håndhævelsesbestemmelserne i lov om kemikalier)
1.
Ved e-mail af 21. september 2020 har Miljø- og Fødevareministeriet anmodet om Datatilsy-
nets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til ændringslov.
Datatilsynet fremsendte ved brev af 25. september 2020 efter anmodning fra Miljø- og Føde-
vareministeriet tilsynets bemærkninger til henholdsvis forslaget om en offentliggørelsesord-
ning og udvidelse af tilsynsmyndighedernes beføjelser til at anmode om oplysninger.
Ved e-mail af 28. september 2020 har Miljø- og Fødevareministeriet anmodet om en supple-
rende udtalelse fra Datatilsynet vedrørende lovforslagets § 1, nr. 1 (registreringsordning), lov-
forslagets § 1, nr. 6 (opdatering af beslaglæggelsesbestemmelsen i kemikalieloven), § 1, nr. 7
(prøveeksemplarer fra e-handel), samt lovforslagets § 1, nr. 8 og 9, § 2, nr. 2, og § 3, nr. 1 og
2 (blokering af en onlinegrænseflade).
Datatilsynet skal i den anledning udtale følgende:
2. Lovforslagets § 1, nr. 1
2.1.
Miljø- og Fødevareministeriet har anmodet om Datatilsynets bemærkninger til lovforsla-
gets § 1, nr. 1, om en registreringsordning som betingelse for at producere, levere, importere,
eksportere, forhandle, oplagre eller distribuere bekæmpelsesmidler til erhvervsmæssig brug.
På baggrund af Pesticidstrategien 2017-2021 foreslås det, at miljøministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om et registreringskrav for alle danske producenter, importører, eksportø-
rer, leverandører, lagerholdere, distributører og forhandlere af bekæmpelsesmidler til er-
hvervsmæssig brug.
I lov om kemikalier foreslås følgende bestemmelse indsat:
»§ 37 b. Miljøministeren fastsætter regler om registrering som betingelse for at produ-
cere, levere, importere, eksportere, forhandle, oplagre eller distribuere bekæmpelses-
midler til erhvervsmæssig anvendelse. Ministeren fastsætter derudover regler om ge-
byr til dækning af udgifterne ved registreringsordningen. Ministeren fastsætter endvi-
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
dere regler om, at registreringen og gebyrbetalingen herfor skal ske digitalt, herunder
ved anvendelse af bestemte it-systemer.«
Side 2 af 6
Kemikalieloven indeholder i dag ikke hjemmel til at kræve registrering som en betingelse for
at producere, levere, importere, eksportere, distribuere eller forhandle bekæmpelsesmidler til
erhvervsmæssig anvendelse.
Det fremgår af bemærkningerne til udkastets § 1, nr. 1, at det er hensigten, at den foreslåede
bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler i en bekendtgørelse om kravene til
registrering, herunder præcisere, hvem, hvornår og hvordan, der skal registreres. Endvidere
er det hensigten, at miljøministeren i bekendtgørelsen vil fastsætte, at virksomhederne vil få
mulighed for at registrere sig løbende, og at registrering skal ske hvert år. Efter første
registrering vil der med de efterfølgende årlige registreringer være tale om genregistreringer,
hvor virksomheden bekræfter eller retter allerede indtastede oplysninger og betaler det årlige
gebyr for registreringen.
Endvidere fremgår det af bemærkninger til forslaget, at formålet med registreringsordningen
hovedsageligt er at give Kemikalieinspektionen i Miljøstyrelsen et bedre grundlag for målrettet
kontrol, da Miljøstyrelsen med den foreslåede registrering får et mere retvisende billede af den
fulde population af virksomheder, som beskæftiger sig med salg af bekæmpelsesmidler til
erhvervsmæssig brug
2.2.
Datatilsynet bemærker, at der ved etablering af en registreringsordning for erhvervsdri-
vende kan ske behandling af personoplysninger, i det omfang den erhvervsdrivende er en en-
keltmandsvirksomhed.
Det betyder, at databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven skal iagttages ved be-
handling af personoplysninger om enkeltmandsvirksomheder, herunder de grundlæggende
behandlingsprincipper (herunder principperne om rigtighed og dataminimering), behandlings-
reglerne, reglerne om de registreredes rettigheder og reglerne for behandlingssikkerhed. An-
svaret herfor påhviler den dataansvarlige.
Datatilsynet kan ikke ud fra lovbemærkningerne konstatere, at Miljø- og Fødevareministeriet
har taget stilling til behandlingsgrundlaget. Det er imidlertid Datatilsynets umiddelbare opfat-
telse, at en sådan behandling vil kunne ske inden for rammerne af databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 6, stk. 1, litra e.
Datatilsynet skal for god ordens skyld bemærke, at tilsynet forventer at blive hørt forud for ud-
stedelse af en eventuel bekendtgørelse, som måtte indebære behandling af personoplysnin-
ger, jf. databeskyttelseslovens § 28.
3. Lovforslagets § 1, nr. 6
3.1.
Det følger af kemikalielovens § 48 b, stk. 1, at tilsynsmyndigheden eller politiet på vegne
af tilsynsmyndigheden ved overtrædelse af denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov
under iagttagelse af reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 kan foretage be-
slaglæggelse af ulovlige stoffer, blandinger og andre varer med henblik på lovliggørelse eller
destruktion, til sikring af bevismidler og til sikring af det offentliges krav på sagsomkostninger,
konfiskation og bøde.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6, at Miljø- og Fødevareministeriet fo-
reslår kemikalielovens § 48 b, stk. 1, ændret således, at bestemmelsen vil kunne anvendes,
når tilsynsmyndigheden, ud fra en proportionalitetsvurdering, finder, at beslaglæggelse og ef-
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
terfølgende destruktion er den hensigtsmæssige opfølgning på en overtrædelse. Dette bety-
der, at der efter den foreslåede bestemmelse ikke længere er en forudsætning om, at tilsyns-
myndighederne altid skal anvende det mindst indgribende håndhævelsesmiddel.
Udvidelsen af denne beføjelse er et af de nye tiltag i kemikalieloven, som tilsynsmyndigheden
kan benytte for at sikre et effektivt tilsyn på kemikalieområdet.
3.2.
Den foreslåede opdatering af beslaglæggelsesbestemmelsen i kemikalieloven giver ikke
Datatilsynet anledning til bemærkninger. Datatilsynet forudsætter, at databeskyttelsesreglerne
iagttages i det omfang, det er relevant.
Datatilsynet skal i den forbindelse for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at politiets
behandling af personoplysninger, hvis denne foretages med henblik på at forebygge, efterfor-
ske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner, vil
være omfattet af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger
(retshåndhævelsesloven).
4. Lovforslagets § 1, nr. 7
4.1.
Efter lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås indsat to nye stykker som henholdsvis stk. 3 og stk.
4, i kemikalielovens § 49. Det ene forslag angår muligheden for at anmode om fremsendelse
af prøveeksemplarer fra e-handel til brug for varetagelse af tilsynsopgaven, hvorimod det an-
det angår tilsynsmyndighedens mulighed for brug af skjult identitet ved erhvervelse af prøve-
eksempler.
Efter den nugældende bestemmelse i kemikalielovens § 49, stk. 1, har tilsynsmyndighederne
eller personer, der af disse myndigheder er bemyndiget hertil, hvis det skønnes nødvendigt, til
enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til offentlige og private ejen-
domme, lokaliteter og transportmidler for at udføre tilsyns- eller andre opgaver efter denne lov
eller regler udstedt med hjemmel i loven. Tilsynsmyndigheden har herunder adgang til at fore-
tage undersøgelser, fotografere, kopiere eller medtage dokumenter og medtage andre gen-
stande uden vederlag, herunder eksemplarer af stoffer, blandinger og andre varer, der er re-
guleret i medfør af loven.
Tilsynsmyndigheden har imidlertid i dag ikke over for en virksomhed, der alene er etableret på
internettet, mulighed for at udtage vareprøver, da der ikke er etableret et fysisk butikslokale.
Der er således i dag ikke hjemmel i kemikalieloven til at anmode en producent, importør eller
forhandler af stoffer, blandinger og andre varer for egen regning om at fremsende prøveek-
semplarer af de pågældende stoffer, blandinger og andre varer, der er omfattet af kemikalie-
loven.
Den foreslåede bestemmelse i § 49, stk. 3, vil give tilsynsmyndigheden beføjelse til at kunne
anmode enhver producent, importør og forhandler af stoffer, blandinger og andre varer om at
fremsende de omhandlede prøveeksemplarer. Tilsynsmyndigheden vil kunne anmode f.eks.
en forhandler af kosmetiske produkter, legetøj eller biocidholdige produkter, som udelukkende
sælges af virksomheden på internettet, om at fremsende prøveeksemplarer til tilsynsmyndig-
heden.
Det fremgår af bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 7, at der skal være et formål med og en
saglig grund til tilsynsmyndighedens anmodning om fremsendelse af et prøveeksemplar.
Bestemmelsen skal kun anvendes over for virksomheder, hvor tilsynsmyndigheden ikke har
mulighed for at komme på tilsynsbesøg i et fysisk butikslokale, hvorfra der kan udtages prø-
veeksemplarer efter kemikalielovens § 49, stk. 1.
Side 3 af 6
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Side 4 af 6
4.2.
Det foreslås i stk. 4, at tilsynsmyndigheden får mulighed for at udtage prøveeksemplarer
af stoffer, varer m.v. under skjult identitet, hvilket der ikke i dag er hjemmel til i kemikalieloven.
Den foreslåede bestemmelse i lovens § 49, stk. 4, sikrer, at kravet i artikel 14, stk. 4, litra j, i
markedsovervågningsforordningen fastsættes i dansk ret. En lignende bestemmelse findes i
§ 12 i lov nr. 799 af 9. juni 2020 om produkter og markedsovervågning.
Bestemmelsen tiltænkes at skulle anvendes som et supplement i kontrollen af stoffer, blandin-
ger og andre varer.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 7, at ved udnyttelse af
beføjelsen til at erhverve stoffer, blandinger og andre varer under skjult identitet forventes en
ordning, hvor virksomheden eller forhandleren af stoffet, blandingen eller en anden vare i
umiddelbar forlængelse af erhvervelse af produktet orienteres om, at der indledes en kon-
trolsag. Dette skal alene ske i det omfang, at orienteringen ikke medfører, at formålet med er-
hvervelsen forspildes, f.eks. fordi virksomheden eller forhandleren af produktet bortskaffer
eventuelle ulovlige stoffer, blandinger og andre varer, imens kontrollen udføres.
4.3.
Datatilsynet bemærker, at tilsynsmyndighedernes udførelse af kontrolvirksomhed ved ud-
talelse af prøveeksempler, herunder i eventuelt ved brug af skjult identitet, kan indebære en
behandling af personoplysninger, i det omfang den erhvervsdrivende er en enkeltmandsvirk-
somhed.
Det betyder som ovenfor nævnt, at databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
skal iagttages ved behandling af personoplysninger om enkeltmandsvirksomheder.
Det fremgår ikke af lovbemærkningerne, at har Miljø- og Fødevareministeriet har vurderet, om
lovforslagets § 1, nr. 7, giver anledning til databeskyttelsesretlige spørgsmål.
Det er Datatilsynets umiddelbare opfattelse, at databeskyttelsesreglerne ikke er til hinder for
lovforslagets § 1, nr. 7, men reglerne skal iagttages i det omfang, det er relevant. Datatilsynet
skal i den forbindelse henlede opmærksomheden særligt på reglerne om oplysningspligt efter
forordningens artikel 13 og 14, idet kontrolvirksomheden har en indgribende karakter, omend
der ikke efter ministeriets vurdering foreligger et tvangsindgreb.
5. Lovforslagets § 1, nr. 8 og 9, § 2, nr. 2, og § 3, nr. 1 og 2
Lovforslagets § 1, nr. 8 (kemikalielovens § 50) og 9 (kemikalielovens § 50a), § 2, nr. 2 (miljø-
beskyttelseslovens § 102, stk. 1), og § 3, nr. 1 (gødningslovens § 6a og b), vedrører mulighe-
den for at blokere en onlinegrænseflade i tilfælde af en alvorlig risiko.
De foreslåede bestemmelser indfører de beføjelser for tilsynsmyndigheden, som kræves efter
artikel 14, stk. 4, litra k, nr. 1 og nr. 2, i markedsovervågningsforordningen.
De enkelte forslag har til formål at skabe en hjemmel i henholdsvis kemikalie- miljøbeskyttel-
ses- og gødningsloven til, at tilsynsmyndighederne kan påbyde ejeren af en onlinegrænse-
flade at ændre eller fjerne indholdet på onlinegrænseflader, der henviser til et stof, en blan-
ding eller en anden vare, der ikke lever op til reglerne, samt om nødvendigt at blokere adgan-
gen til hjemmesider eller andre onlinegrænseflader, hvor et påbud ikke er efterkommet. I de
enkelte love fastsættes regler om, at en afgørelse om blokering træffes af retten, samt om op-
hævelse af en blokering, hvor grundlaget ikke længere er tilstede. Bestemmelserne sikre end-
videre løbende domstolskontrol med indgrebene. Der indføres også adgang til, at tilsynsmyn-
dighederne kan pålægge udbydere af informationssamfundstjenester administrative tvangs-
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
bøder til at sikre efterlevelse af rettens kendelser om blokering og som det påhviler udbydere
at foretage.
En onlinegrænseflade beskrives i bemærkningerne i lovforslaget umiddelbart som enhver form
for software, herunder et websted, dele af et websted eller en applikation, der giver slutbru-
gere adgang til stoffer, blandinger, og andre varer eller indhold. I øjeblikket er det særligt hjem-
mesider og applikationer til mobiltelefoner, tablets og computere, der bliver brugt i denne sam-
menhæng.
Med udbydere af informationssamfundstjenester forstås enhver fysisk eller juridisk person,
som leverer en informationssamfundstjeneste f.eks. internetleverandører, serverejere,
webhostingudbydere, applikationsudbydere og erhvervsdrivende, der udbyder tjenesteydelser
online.
Muligheden for at meddele et påbud skal sikre, at tilsynsmyndigheden kan påbyde ejere af
onlinegrænseflader at ændre den måde et stof, en blanding eller anden vare markedsføres el-
ler helt at fjerne et stof, en blanding eller anden vare, der ikke lever op til reglerne f.eks. fra en
webbutik. Bestemmelsen tænkes også anvendt af tilsynsmyndigheden til at få omtale af stof-
fer, blandinger eller andre varer fjernet fra f.eks. blogs eller i forbrugertests, ligesom det sik-
res, at tilsynsmyndigheden kan påbyde ejere at fjerne farlige stoffer, blandinger eller andre va-
rer fra onlinegrænseflader, selv om det ikke er sælger, der ejer onlinegrænsefladen. Samtidig
sikres det, at tilsynsmyndigheden kan påbyde, at en advarsel skal vises til slutbrugerne, når
de benytter sig af grænsefladen f.eks. hvis et ulovligt stof, blanding eller vare har været solgt
fra onlinegrænsefladen. I så fald vil kunderne modtage information om dette, når de besøger
webbutikken eller handelsplatformen m.v.
Muligheden for at blokere onlinegrænseflader har til formål at sikre, at tilsynsmyndigheden kan
bringe manglende overensstemmelse til ophør hurtigt og effektivt, når det måtte være nødven-
digt, f.eks. hvor den erhvervsdrivende ikke samarbejder. I de tilfælde, hvor der er risiko for al-
vorlig og uoprettelig skade for slutbrugerne på grund af manglende overensstemmelse, bør til-
synsmyndigheden kunne træffe foranstaltninger, når det er behørigt begrundet og proportio-
nalt, og såfremt der ikke er nogen anden mulighed for at forhindre eller begrænse faren.
I relation til hjemmesider forstås der ved blokering en ordning, der er rettet mod danske inter-
netudbydere med henblik på direkte DNS-blokering fra udbyderens side af en onlinegrænse-
flade med et stof, blanding eller anden vare, der udgør en alvorlig risiko. DNS-blokering med-
fører, at forsøg på at opnå adgang til blokerede onlinegrænseflader automatisk afvises af in-
ternetudbyderen. Det forudsættes, at afvisningen vil være ledsaget af en tekst, hvoraf det frem-
går, at tilsynsmyndigheden har opnået rettens kendelse til at blokere den pågældende online-
grænseflade, og at eventuelle indsigelser kan rettes til tilsynsmyndigheden.
En afgørelse om blokering af en onlinegrænseflade træffes af retten ved kendelse efter tilsyns-
myndighedens begæring. En afgørelse om blokering vil have betydning både for ejeren af onli-
negrænsefladen, der ikke kan markedsføre sit produkt, og over for informationstjenesteudby-
deren, der skal gennemføre den egentlige blokering.
Der foreslås endvidere indsat bestemmelser om., at det påhviler udbydere af informations-
samfundstjenester at bistå tilsynsmyndigheden ved gennemførelsen af kendelser om bloke-
ring. Det indebærer bl.a., at udbyderne skal iværksætte en blokering af adgangen til den on-
linegrænseflade, som rettens kendelse vedrører.
Tilsynsmyndigheden forudsættes at foretage underretning af den, som indgrebet retter sig
mod, dvs. af ejeren (registranten) af den onlinegrænseflade, som retten har givet tilladelse til
Side 5 af 6
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
at blokere, såfremt onlinegrænsefladen finder den pågældendes kontaktoplysninger. Tilsyns-
myndigheden vil således i praksis videreformidle rettens kendelse til udbydere af informations-
samfundstjenester, som derefter forestår den tekniske gennemførelse af en blokering.
5.2.
Der kan som led i blokeringen af onlinegrænseflader ske en behandling af personoplys-
ninger i form af eksempelvis oplysninger om enkeltmandsvirksomheder.
Domstolene behandling af personoplysninger kan være omfattet af retshåndhævelsesloven,
hvorimod tilsynsmyndighedernes behandling af personoplysninger – herunder videregivelse
af oplysninger til en udbyder af en informationssamfundstjeneste – reguleres af reglerne i da-
tabeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Det fremgår imidlertid ikke af lovforslaget, at Miljø- og Fødevareministeriet har gjort sig over-
vejelser vedrørende databeskyttelsesreglerne.
Det er Datatilsynets umiddelbare opfattelse, at databeskyttelsesreglerne ikke er til hinder for
forslagene vedrørende en ordningen om blokering af onlinegrænseflader, men databeskyttel-
sesreglerne skal iagttages i det omfang, det er relevant.
5.3.
Med lovforslagets § 3, nr. 2, foreslås indsat en udvidet bemyndigelse i i gødningslovens
§ 7, 2. pkt. til, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte regler om erhver-
velse af produktprøver som led i kontrollen. Derved tillægges ministeren de beføjelser, der er
påkrævet efter artikel 14, stk. 4, litra j, i markedsovervågningsforordningen.
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget, at bestemmelsen skal sikre, at der som en del af
bemyndigelsen kan fastsættes regler om, at ministeren kan erhverve produkter under skjult
identitet. Bestemmelsen tiltænkes at skulle anvendes som et supplement i kontrollen af gød-
ningsprodukter og jordforbedringsmidler.
Forslaget giver ikke Datatilsynet anledning til særlige bemærkninger, idet der henvises til be-
mærkningerne overfor for så vidt angår spørgsmålet om skjult identitet.
For så vidt angår beføjelsen til at begrænse adgangen til en onlinegrænseflade efter mar-
kedsovervågningsforordningens artikel 14, stk. 4, litra k, nr. 2, vurderes det imidlertid på bag-
grund af indgrebets alvorlige karakter, at det er mest hensigtsmæssigt, at afgørelse træffes af
domstolene ved kendelse.
6.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Side 6 af 6
Med venlig hilsen
Pernille Ørum Walther
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2279932_0014.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Sendt til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
25. september 2020
J.nr. 2020-11-0473
Dok.nr. 259693
Sagsbehandler
Pernille Ørum Walther
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
kemikalier, lov om miljøbeskyttelse og lov om gødning og
jordforbedringsmidler m.v. (Supplerende bestemmelser til
markedsovervågningsforordningen og offentliggørelsesordning,
registreringsordning samt andre justeringer af tilsyns- og
håndhævelsesbestemmelserne i lov om kemikalier)
1.
Ved e-mail af 21. september 2020 har Miljø- og Fødevareministeriet anmodet om Datatilsy-
nets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til ændringslov.
Miljø- og Fødevareministeriet har i sin henvendelse fremhævet to ændringer i lovforslaget,
som vedrører behandling af personoplysninger. De to ændringer angår henholdsvis en offent-
liggørelsesordning og udvidelse af tilsynsmyndighedernes beføjelser til at anmode om oplys-
ninger. Som følge af den korte svarfrist har Datatilsynet alene forholdt sig hertil.
Datatilsynet skal i den anledning udtale følgende:
2. Udvidelse af tilsynsmyndighedernes beføjelser til at anmode om oplysninger
Det fremgår, at markedsovervågningsforordningen forpligter Danmark til at give sine mar-
kedsovervågningsmyndigheder beføjelse til at anmode om oplysninger om bl.a. forsyningskæ-
der, distributionsnet samt oplysninger, der er nødvendige for at kunne fastslå ejerskabet til et
websted m.v.
Markedsovervågningsforordningens artikel 14, stk. 4, litra a –c suppleres med national lovgiv-
ning i lovforslagets § 1, nr. 2, § 2, nr. 1, samt § 3, nr. 3.
Lovforslagets § 2, nr. 1, indeholder et forslag om en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
miljøministeren vil kunne fastsætte regler om en oplysningspligt. Lovforslagets § 1, nr. 2, og §
3, nr. 3, udvider en eksisterende adgang for tilsynsmyndigheden til at indhente oplysninger fra
erhvervsdrivende. Sidstnævnte forslag indebærer alene en udvidelse af oplysningspligten i lov
om gødning og jordforbedringsmidler m.v. § 11, stk. 3, til også at omfatte tekniske forhold.
Efter lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås følgende bestemmelse indsat som stk. 2 til § 39 i lov
om kemikalier:
»
Stk. 2. Enhver erhvervsdrivende skal efter anmodning fra ministeren eller tilsynsmyndighe-
derne, jf. § 47, give de oplysninger, som skønnes nødvendige for myndighedernes admini-
stration eller kontrol af loven og af regler fastsat i medfør af loven og i regler i EU-forordnin-
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
ger omfattet af denne lovs anvendelsesområde, herunder til afgørelse af, om et forhold hø-
rer under tilsynsmyndighedens kompetence.«
Side 2 af 4
Den foreslåede bestemmelse i § 39, stk. 2, indfører de beføjelser for tilsynsmyndigheden, som
kræves efter artikel 14, stk. 4, litra a, b og c, i markedsovervågningsforordningen, og vil med-
føre, at tilsynsmyndigheden kan pålægge erhvervsdrivende, som disse er defineret i markeds-
føringsovervågningsforordningens artikel 3, nr. 13, at give en række oplysninger.
Formålet med bestemmelsen er således at sikre, at tilsynsmyndigheden kan få adgang til de
oplysninger, der er nødvendige i kontroløjemed. Oplysningspligten vurderes at være af væ-
sentlig betydning for, at tilsynsmyndigheden kan udføre en effektiv kontrol.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2, at vurderingen af, hvilke
oplysninger der vil blive indhentet i forbindelse med en kontrol, altid vil bero på en proportio-
nalitetsvurdering, og at karakteren af den dokumentation, der kan kræves, vil variere fra sag
til sag. De oplysninger, som tilsynsmyndigheden vil kunne kræve, skal være relevante for det,
som kontrollen skal belyse, og være tilgængelige for virksomheden.
Det er Datatilsynets forståelse, at forslaget i nogle tilfælde vil kunne indebære en behandling
af personoplysninger, f.eks. i form af oplysninger om en enkeltmandsvirksomhed.
Det fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, at medlemsstaterne er be-
myndiget til at fastsætte mere specifikke bestemmelser inden for rammerne af forordningens
harmonisering.
Datatilsynet forudsætter, at Miljø- og Fødevareministeriet har vurderet, at den foreslåede be-
stemmelse kan fastsættes inden for det nationale råderum indeholdt i databeskyttelsesforord-
ningens artikel 6, stk. 2 og 3.
Datatilsynet forudsætter i øvrigt, at en eventuel behandling af personoplysninger sker i over-
ensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder de
grundlæggende betingelser i forordningens artikel 5, stk. 1.
3. Offentliggørelsesordning
Lovforslagets § 1, nr. 4, indeholder forslag om en hjemmel til offentliggørelse af oplysninger
om overtrædelser af kemikalielovgivningen, hvilket i nogle tilfælde vil kunne indebære offent-
liggørelse af personoplysninger i form af navne på fysiske personer eller enkeltmandsvirksom-
heder. Offentliggørelsesordningen vil bl.a. betyde, at enkeltmandsvirksomheders strafbare
handlinger kan offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside.
I § 48 a i lov om kemikalier indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
» Stk. 5. Tilsynsmyndigheden kan med navns nævnelse offentliggøre oplysninger om på-
bud, forbud, indskærpelser, politianmeldelser m.v., som er meddelt i forbindelse med tilsyns-
virksomheden. Offentliggørelse efter 1. pkt. kan ske udelukkende digitalt.«
Det følger således af den foreslåede § 48 a, stk. 5, at der indføres hjemmel til, at tilsynsmyn-
digheden vil kunne offentliggøre overtrædelser, som er konstateret ved tilsyn med overhol-
delse af kemikalielovgivningen. Således vil tilsynsmyndigheden få hjemmel til at offentliggøre
oplysninger om de overtrædelser, som tilsynsmyndigheden finder ved dens kontrol med loven,
og regler fastsat i medfør af loven og EU-forordninger, jf. § 51 b i kemikalieloven. Bestemmel-
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
sen forudsættes alene rettet mod producenter, importører og forhandlere, der er omfattet af
kemikalielovgivningen.
Miljø- og Fødevareministeriet har vurderet, at det er nødvendigt at offentliggøre navnene på
fysiske og juridiske personer, som har overtrådt reglerne, for at styrke forbrugernes sikkerhed
og beskytte miljøet. Offentliggørelse af overtrædelser vurderes samtidigt at øge opmærksom-
heden på, at tilsyn finder sted, hvilket kan være medvirkende til at styrke den samlede effekt
af tilsynet på området.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, at Miljø- og Fødevareministeriet har
vurderet, at offentliggørelsen kan ske på baggrund af databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 1, litra e, jf. stk. 2 og 3, samt artikel 10.
Offentlige myndigheders behandling af oplysninger om strafbare forhold er reguleret i databe-
skyttelseslovens § 8, stk. 1 og 2. Det følger af databeskyttelseslovens § 8, stk. 2, at videregi-
velse af oplysninger om strafbare forhold alene må ske uden samtykke fra den registrerede
under visse restriktive betingelser, herunder hvis videregivelsen sker til varetagelse af private
eller offentlige interesser (nr. 2), der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder
hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår, eller hvis videregivelsen er
nødvendig for udførelsen af en myndigheds virksomhed (nr. 3).
Datatilsynet finder, at betingelserne for behandling og videregivelse af oplysninger om straf-
bare forhold er opfyldt, idet behandlingen ses at være nødvendig for varetagelsen af Miljøsty-
relsens opgaver med at sikre overholdelse af kemikalielovgivningen og sker til varetagelse af
væsentlige samfundsmæssige interesser og hensyn, herunder folkesundheden og miljøbe-
skyttelse.
Efter databeskyttelsesforordningen er der ikke et udtrykkeligt krav om, at der skal være ud-
trykkelig lovhjemmel for, at der kan etableres en ordning med systematisk offentliggørelse af
oplysninger om kontrolresultater og afgørelser mv. i ikke-anonymiseret form.
Det forudsættes imidlertid i pkt. 2.3.2.3.5 i lovbemærkninger til databeskyttelsesloven, at der
skal ligge en særlig og klar lovhjemmel til grund for systematisk offentliggørelse af oplysnin-
ger om kontrolresultater og afgørelser mv. i ikke-anonymiseret form, som skal udarbejdes i
overensstemmelse med forordningens rammer for national lovgivning, jf. bl.a. artikel 6, stk. 2
og 3.
Datatilsynet har herved lagt vægt på, at overtrædelser af mindre væsentlig karakter og privat-
personers overtrædelser ikke vil blive offentliggjort, men alene vil ske i tilfælde, hvor tilsyns-
myndigheden vurderer, at der er tale om alvorlig risiko for menneskers sundhed og miljø. End-
videre vil offentliggørelsen kun omfatte de nødvendige oplysninger, ligesom de registrerede
vil blive orienteret om offentliggørelsen forud herfor.
Endvidere har Datatilsynet noteret sig, at det fremgår af de almindelige lovbemærkninger, at
Miljø- og Fødevareministeriet har vurderet, at den foreslåede bestemmelse er specifik og pro-
portional, og at ordningen giver passende garantier for de registreredes rettigheder og friheds-
rettigheder, og således er i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 2, og 3, og artikel 10.
Det bemærkes endelig, at offentliggørelse af oplysninger om kontrolresultater og afgørelser
mv. i ikke-anonymiseret form vil være en indgribende behandlingssituation, hvorfor en sådan
Side 3 af 4
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
behandling kræver skærpet opmærksomhed på kravene i blandt andet forordningens artikel 5
om principper for behandling af personoplysninger, herunder proportionalitetsprincippet.
Side 4 af 4
4.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Pernille Ørum Walther
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2279932_0018.png
Cecilie Baunsgaard Reimann
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Kære Cecilie og Henrik Søren,
I forlængelse af vores høringssvar til udkastet til ændring af kemikalieloven samt et dialogmøde, der skulle
være afholdt i denne eller sidste uge, hvor Kosmetik- og Hygiejnebranchen var repræsenteret, har vi behov
for at komme med en præcisering og tilføjelse til vores høringssvar, som vi også vil anbefale bliver indføjet
som en del af lovbemærkningerne.
Vores bemærkninger vedrører følgende del af udkastet til lovforslag:
4. I § 48 a indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: »Stk. 5. Tilsynsmyndigheden kan med navns
nævnelse offentliggøre oplysninger om påbud, forbud, indskærpelser, politianmeldelser m.v.,
som er meddelt i forbindelse med tilsynsvirksomheden. Offentliggørelse efter 1. pkt. kan ske
udelukkende digitalt.«
Dansk Erhvervs støtte til denne ændring forudsætter selvsagt, at der forud for omtalte offentliggørelse er
sket iagttagelse af forvaltningslovens retsgarantier og at ”overtrædelsen”, er fastslået ved en egentlig
forvaltningsretlig afgørelse, hvor forud er gået bl.a. partshøring af den berørte person eller virksomhed. Og
dette uanset om den pågældende afgørelse kan påklages eller ej. Dette indebærer efter vores opfattelse
også, at i det omfang henvendelser, indskærpelser eller lignende efter tilsynets opfattelse
ikke
har karakter
af en forvaltningsretlig afgørelse, og man i den anledning ikke finder det nødvendigt at iagttage
retsgarantierne i forvaltningsloven eller god forvaltningsskik, er tilsynet også udelukket fra at offentliggøre
indholdet af henvendelsen, indskærpelsen eller andet.
Vores henvendelse her er foranlediget af de oplysninger, som blev givet på omtalte dialogmøde om
kosmetikreguleringen, og af følgende udsagn på Miljøstyrelsens hjemmeside under ”Håndhævelse af
kemikalieloven”, hvor karakteren af en indskærpelse beskrives. Hvis der er tale om en anden slags
indskærpelse end de indskærpelser, der omtales i udkastet til lovforslag, bør dette også præciseres
nærmere for at undgå enhver tvivl.
”Hvad er en indskærpelse?
En indskærpelse er information til den ansvarlige for forholdet om, hvilke regler der gælder.
En indskærpelse skal ikke varsles efter forvaltningslovens regler, da der ikke er tale om en
afgørelse i forvaltningslovens forstand.
Indskærpelser kan derfor heller ikke påklages.
https://mst.dk/kemi/tilsyn-og-haandhaevelse/om-kemikalieinspektionen/haandhaevelse-af-
kemikalieloven/”
For god ordens skyld har vi nedenfor indsat udklip af den relevante del af udkastet til lovbemærkninger.
Med venlig hilsen
Betina Schiønning
Chefkonsulent
M. +4591373120
T. +4533746152
[email protected]
Betina Schiønning <[email protected]>
7. oktober 2020 11:46
Cecilie Baunsgaard Reimann; Henrik Søren Larsen
Helle Fabiansen; Jakob Lamm Zeuthen; Dansk Erhverv (Lotte Engbæk Larsen);
Frederik Bergenfelt Friis
Ændring af kemikalieloven - tilføjelse til høringssvar og opklarende bemærkninger
1
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2279932_0019.png
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for et af verdens mest handlekraftige erhvervsliv.
Vi handler på vegne af 16.000 medlemsvirksomheder og 100 brancheforeninger. Vi arbejder for, at Danmark bliver
verdens bedste land at drive virksomhed i. For kun på den måde kan vi fremtidssikre velstanden og velfærden i Danmark.
DANSK ERHVERV
Børsen
DK-1217 København K
CVR nr. 43232010
[email protected]
T. +45 3374 6000
www.danskerhverv.dk
Læs vores persondatapolitik online
”Til nr. 4
Det fremgår af § 48 a, stk. 5, i kemikalieloven at tilsynsmyndigheden, når det skønnes påkrævet, kan oplyse
offentligheden om farerne ved et stof, produkt eller en vare. Denne hjemmel til offentliggørelse er begrænset ved at
§ 48 a, stk. 5 alene drejer sig om tilfælde, hvor tilsynsmyndigheden vurderer, at der er tale om alvorlig risiko for
menneskers sundhed og miljø. Denne mere begrænsede offentliggørelsesordning ændres ikke i forbindelse med, at
der foreslås en ny offentliggørelsesordning, hvor overtrædelser vil kunne blive offentliggjort i videre omfang, end det
sker med den gældende ordning. For nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.2.3.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget. Det følger af den foreslåede § 48 a, stk. 5, at der indføres hjemmel til, at
tilsynsmyndigheden vil kunne offentliggøre overtrædelser, som er konstateret ved tilsynet med overholdelse af
kemikalielovgivningen.
Således vil tilsynsmyndigheden få hjemmel til at offentliggøre oplysninger om de overtrædelser, som
tilsynsmyndigheden finder ved dens kontrol med loven, og regler fastsat i medfør af loven og EU-forordninger, jf. §
51 b i kemikalieloven. UDKAST Den foreslåede ordning, vil give tilsynsmyndigheden beføjelse til at offentliggøre
oplysninger med navns nævnelse om overtrædelser. Bestemmelsen forudsættes alene rettet mod producenter,
importører og forhandlere, der er omfattet af kemikalielovgivningen. Det vil herefter være muligt at offentliggøre
oplysninger om påbud, forbud, indskærpelser, politianmeldelser m.v. Herunder indeholder forslaget hjemmel til at
offentliggøre oplysninger om afgørelser, udstedt i medfør af § 48, stk. 2, 2. punktum, nr. 1-4, herunder påbud om
tilbagekaldelse af stoffet, blandingen eller varen fra forhandlere eller brugere. Det vil i medfør af forslaget være
muligt at offentliggøre oplysninger i relation til afgørelser om forbud mod import, salg eller anvendelse af stoffet,
blandingen eller varen, udstedt af tilsynsmyndigheden i medfør af lovens § 48, stk. 4, 1. led, eller forbud udstedt i
medfør af § 30, når det findes nødvendigt for at sikre, at stoffer eller blandinger ikke indebærer fare for sundheden
eller medfører skade på miljøet. Formålet med den foreslåede offentliggørelsesordning er at bidrage til en høj grad
af forbrugeroplysning og høj regelefterlevelse ved at sikre forbrugerne og virksomhederne, herunder
virksomhedernes indkøbere, relevant og aktuel information om meddelte indskærpelser, påbud og forbud. Således vil
offentliggørelsesordningen omfatte oplysninger om overtrædelser, hvor stoffer, blandinger og andre varer allerede
2
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
er markedsførte. For at opnå dette vil det være nødvendigt at offentliggøre navnene på fysiske og juridiske personer,
som har overtrådt reglerne i loven. Offentliggørelsesordningen giver forbrugere og virksomheder mulighed for
løbende at kunne orientere sig i resultaterne af tilsynsmyndighedens tilsyn og kontrol med stoffer, blandinger og
varer. Forbrugere og virksomheder vil få bedre mulighed for at træffe deres valg på et oplyst grundlag, og derved
kunne undgå ulovlige produkter. Med offentliggørelsesordningen opnås således en styrkelse af forbrugernes
sikkerhed og miljøbeskyttelsen.
Offentliggørelse af overtrædelser vurderes samtidigt at øge opmærksomheden på, at tilsyn finder sted, hvilket kan
være medvirkende til at styrke den samlede effekt af tilsynet på området. I udgangspunktet vil det ikke være
nødvendigt at offentliggøre oplysninger om overtrædelser såfremt tilsynsmyndigheden vurderer, at en overtrædelse
er af mindre væsentlig karakter, som for eksempel oplysninger om indskærpelser om produkter, som har
mærkningsfejl, der er ubetydelige for menneskers sundhed og/eller miljøet. I vurderingen af om en overtrædelse er
omfattet af offentliggørelsesordningen, vil tilsynsmyndighederne bl.a. kunne lægge vægt på overtrædelsens art og
stoffets eller blandingens farlighed, og om stoffet eller stofferne, som sådan, i blandinger eller i andre varer, er
farlige efter klassificeringsreglerne. Som udgangspunkt offentliggøres oplysninger om forhold, hvor overtrædelsen
omfatter overskridelser af grænseværdier for tilstedeværelse af farlige stoffer i blandinger eller andre varer. F.eks. vil
en overtrædelse af en begrænsning med en grænseværdi i REACH bilag XVII af et farligt stof i en blanding eller en
anden vare som udgangspunkt være omfattet af ordningen. Det vil være op til tilsynsmyndigheden ud fra det
forvaltningsretlige lighedsprincip samt proportionalitetsprincippet af foretage den endelige vurdering af, hvilke
oplysninger, det vil være relevant at offentliggøre for at tilgodese hensynene bag offentliggørelsesordningen. Det
kan f.eks. indgå i vurderingen, om der er tale om en minimal overskridelse af grænseværdien inden for usikkerheden
eller om der er begrundet tvivl om, hvorvidt prøven er repræsentativ. Der vil i offentliggørelsesordningen kunne ske
offentliggørelse af oplysninger om politianmeldelser både om juridiske personer og fysiske personer.
Det er hensigten, at det er Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion, som varetager den største del af tilsynet med
overholdelse af kemikalielovgivningen, der vil forestå offentliggørelse af overtrædelser fra tilsynet med reglerne.
Tilsynsmyndigheden bør orientere parterne om, at der kan ske offentliggørelse af oplysninger om UDKAST
overtrædelser. Dette kan ske i forbindelse med partshøring om sagens materielle spørgsmål eller som orientering, i
de tilfælde det ikke oplyses i forbindelse med partshøring. Den foreslåede bestemmelse medfører endvidere, at selve
offentliggørelsen af overtrædelser kan ske udelukkende digitalt. Det er hensigten, at offentliggørelsen af
overtrædelser vil ske på Miljøstyrelsens hjemmeside. Derved opbygges en enkelt kanal, hvor forbrugere og andre
interesserede vil kunne følge med i de offentliggjorte overtrædelser. Derudover vil der desuden kunne ske
offentliggørelse på flere andre måder for at nå de relevante modtagere f.eks. via sociale medier, via tv, aviser,
relevante fagblade eller andre medier. Det vil afhænge af de konkrete omstændigheder, hvilken kanal
tilsynsmyndigheden finder mest hensigtsmæssig. Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.”
3