Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 95 Bilag 1
Offentligt
2279930_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 2019-22019
Ref. CBREI/Louise
Cifuentes/LAHAL
Den 6. oktober 2020
Notat om lovforslag til ændringer af kemikalieloven,
miljøbeskyttelsesloven og gødningsloven
Lovforslaget supplerer de dele af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1020 af 20. juni
2019 om markedsovervågning og produktoverensstemmelse og om ændring af direktiv 2004/42/EF og
forordning (EF) nr. 765/2008 og (EU) nr. 305/2011 (herefter markedsovervågnings-forordningen),
hvor det i forordningen pålægges den enkelte medlemsstat at fastsætte regler for
markedsovervågningsmyndighedens beføjelser og forpligtigelser, for så vidt angår produkter omfattet
af EU-retsakter opført på forordningens bilag 1.
Hvor dette lovforslag supplerer markedsovervågningsforordningen, er der i væsentlig grad skelet til lov
nr. 799 af 9. juni 2020 om produkter og markedsovervågning, som supplerer
markedsovervågningsforordningen på Erhvervsministeriets område. Eksempelvis er ordningen for
blokering af hjemmesider i dette lovforslag ensartet med ordningen i lov nr. 799 af 9. juni 2020 om
produkter og markedsovervågning.
Endvidere indeholder lovforslaget forslag til indførsel af en række yderligere beføjelser i kemikalieloven,
som ligeledes har til hensigt at styrke tilsyn med og overholdelse af regler inden for lovens område.
Der tages forbehold for, at der kan ske lovtekniske ændringer i lovforslaget løbende, da det er under
udarbejdelse.
Baggrund for lovforslaget
Markedsovervågningsforordningen
Markedsovervågningsforordningen er blevet revideret og bygger videre på principperne i forordning
765/2008/EF, hvorefter formålet fortsat er, at produkter, der er omfattet af varernes frie bevægelighed
inden for EU, opfylder krav om et højt beskyttelsesniveau for samfundsinteresser som bl.a. sundhed,
sikkerhed og forbrugerbeskyttelse. Markedsovervågningsforordningen sigter således mod at forhindre,
at produkter bringes i omsætning på EU-markedet, hvis de ikke overholder de gældende regler, er farlige
for brugerne og kan forvride konkurrencen i forhold til de erhvervsdrivende, der sælger lovlige
produkter. På den måde styrkes det indre marked for varer.
Markedsovervågningsforordningen
fastsætter
reglerne
om
markedsovervågning
og
produktoverensstemmelse på EU-niveau for de produkter, som er nærmere afgrænset i bilag 1 til
markedsovervågningsforordningen. Markedsovervågningsforordningen gælder for 70 direktiver og
forordninger og ensarter dele af forpligtelserne og kontrolbeføjelserne. Af forordningens bilag 1 fremgår
en lang række af harmoniserede EU-retsakter, som fastsætter nærmere krav til de enkelte
produktområder.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2279930_0002.png
For Miljø- og Fødevareministeriets ressort drejer det sig om EU-retsakter, der er implementeret i eller i
medfør af regler fastsat med hjemmel i kemikalieloven, miljøbeskyttelsesloven og gødningsloven.
Forordningen forpligter medlemslandene til at sikre, at deres markedsovervågningsmyndigheder har en
række konkrete minimumsbeføjelser til rådighed. De fleste af disse beføjelser findes allerede inden for
de tre lovområder, mens enkelte enten er helt nye eller er skærpet i forhold til den eksisterende
regulering. De nye beføjelser omfatter eksempelvis muligheden for at indhente oplysninger, herunder
indlejret software i produkter, muligheden for at udføre markedsovervågning under skjult identitet og
muligheden for at blokere adgangen til en onlinegrænseflade, hvis der markedsføres produkter, som
udgør en alvorlig risiko.
Bedre håndhævelse af kemikalier
Lovforslaget indeholder desuden forslag til indførsel fem yderligere beføjelser i kemikalieloven, som har
til formål at styrke tilsyn med og overholdelse af regler inden for lovens område, herunder etableres en
registreringsordning for forhandlere af bekæmpelsesmidler.
Da markedsovervågningsforordningens minimumsbeføjelser ligeledes har til hensigt at skabe bedre
markedsovervågning, skaber lovforslaget samlet en styrkelse af de nuværende tilsyns- og
kontrolbeføjelser på kemikalielovens område.
Lovforslagets hovedpunkter
Markedsovervågningsforordningen suppleres i hhv. miljøbeskyttelsesloven, kemikalieloven og
gødningsloven
For at supplere markedsovervågningen i lovgivningen på Miljø- og Fødevareministeriets område vil det
kræve ændringer i henholdsvis kemikalieloven, miljøbeskyttelsesloven og gødningsloven, hvor der bl.a.
skal indføres hjemmel til, at tilsynsmyndighederne får beføjelse til at:
- pålægge erhvervsdrivende at forelægge en række oplysninger
- erhverve produktprøver under skjult identitet, og
- påbyde fjernelse af produkter fra onlinegrænseflader
Overimplementering i kemikalieloven samt gødningsloven
Markedsovervågningsforordningen finder kun anvendelse på varer, der er omfattet af EU's
harmoniseringslovgivning, men de nye beføjelser foreslås at skulle gælde for alle produkter, stoffer,
blandinger og andre varer, omfattet af kemikalieloven eller gødningsloven samt regler udstedt i medfør
heraf.
Det foreslås således, at der skal gælde de samme håndhævelsesinstrumenter, uanset om det er nationale
eller EU-retlige regler, der skal håndhæves. Der ses ikke nogen grund til, at der skulle gælde mindre
effektive tilsyns- og håndhævelsesregler for produkter, der er omfattet af rent nationale regler, end for
produkter, der er omfattet af EU-regler, når beskyttelseshensynet er det samme.
Håndhævelsesmulighederne bør ikke afhænge af, om kravene til produkter har udspring i EU-regler
eller ej.
Det vurderes endvidere, at de fleste produkter
1
, der er reguleret af de to love, vil være omfattet af de EU-
retsakter, markedsovervågningsforordningen dækker, jf. forordningens bilag 1.
Bedre håndhævelse af kemikalier
1
Dette gælder dog ikke plantebeskyttelsesmidler.
2
L 95 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Lovforslaget indeholder desuden forslag til indførsel af en række yderligere beføjelser i kemikalieloven.
I forbindelse med ændringen af kemikalieloven vurderes det at være hensigtsmæssigt at tilføje fire
yderligere beføjelser, som tilsynsmyndigheden kan benytte, så der sikres et effektivt tilsyn på
kemikalieområdet. Det drejer sig om hjemmel til etablering af en offentliggørelsesordning, beføjelse til
at påbyde forbud mod salg, import og anvendelse af stoffer, blandinger og varer, når
tilsynsmyndigheden ikke får de oplysninger, som den har anmodet om, beføjelse til udtagning af
prøveeksemplarer fra internetbutikker for virksomhedernes egen regning samt en opdatering af
beslaglæggelsesbestemmelsen. Ud over disse fire ekstra beføjelser foreslås det, at miljøministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om et registreringskrav for alle danske producenter, importører,
leverandører, lagerholdere, distributører og forhandlere af bekæmpelsesmidler til erhvervsmæssig brug
som en opfølgning på Pesticidstrategien 2017-2021. Den i kemikalieloven foreslåede bemyndigelse,
giver ministeren endvidere mulighed for at fastsætte regler om krav om digital registrering og
gebyrbetaling herfor. Herudover indføres der en generel hjemmel til at fastlægge regler om, at gebyrer
skal betales digitalt.
3