Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 92 Bilag 5, L 92 A Bilag 5, L 92 B Bilag 5
Offentligt
2300550_0001.png
Notat
Ændringsforslag
Til
Forslag til
lov om ændring af udlændingeloven
(Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
Af udlændinge- og integrationsministeren:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Krav om særskilt arbejdstilla-
delse i visse situationer til medfølgende familiemedlemmer til udenlandske ar-
bejdstagere og udbetaling af løn til en dansk bankkonto)« omfattende § 1, nr. 1-4,
6 og 8-14, §§ 2 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Formodningsafslag på er-
hvervsområdet og praktikantområdet, adgang for Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration til at foretage selvstændige udgående kontrolaktioner,
pålæg til virksomheder om at føre logbog, styrket kontrol via faste kontrolatta-
chéer og adgang for Styrelsen for International Rekruttering og Integration til i
kontroløjemed at indhente oplysninger fra SafeSeaNet)« omfattende § 1, nr. 4, 5,
7 og 15-17, §§ 2 og 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
Nr. 4
affattes således:
”4.
I
§ 9 a
indsættes efter stk. 24 som nyt stykke:
”Stk.
25.
Udbetaling af løn til en udlænding, der gives opholdstilladelse efter stk.
2, nr. 1-4, 7, 9 eller 12-14, skal ske til en dansk bankkonto. Udlændinge, der ikke
allerede har opholdstilladelse af mindst 3 måneders varighed, skal inden for 90
dage fra indrejsetidspunktet, hvis udlændingen er indrejst i Danmark, efter at
udlændingen er meddelt opholdstilladelse, eller i andre tilfælde inden for 90 dage
fra tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse oprette en dansk bankkonto,
hvortil udlændingens løn skal udbetales. 1. og 2. pkt. finder ikke anvendelse for en
udlænding, der meddeles opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1 eller 4 eller nr. 14,
litra b, når udlændingens ophold, der højst kan udgøre et ophold inden for en
periode på 12 måneder, ikke overstiger 180 dage fra udlændingens indrejse i
Danmark.”
Stk. 25-27 bliver herefter stk. 26-28.”
Side
1/18
9. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Marianne Ulrik Mertens
Sags nr.
2020 - 8205
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og forslag om at undtage positivlisten, for-
skerordningen og fast track-ordningens forskerspor for kravet om, at udbetaling af
løn skal ske til en dansk bankkonto, når udlændingens ophold, der højst kan udgø-
re et ophold inden for en periode på 12 måneder, ikke overstiger 180 dage]
3)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 9 k, stk. 4,
i dsættes efter ”stk. ”: ”, heru der regler o , hvor år lø til
en udlænding, der meddeles opholdstilladelse som praktikant efter stk. 1, 1. pkt.,
skal ske til e da sk ba kko to”.
[Forslag til udvidelse af bemyndigelsesbestemmelse, så udlændinge- og integrati-
onsministeren får hjemmel til at fastsætte regler om, hvornår løn til en praktikant
skal ske til en dansk bankkonto]
4)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
”02.
I
§ 19, stk. 1, nr. 12,
der bliver nr. 13, ændres
Ӥ
9 a, stk. 4, 4.
pkt.” til: ”§ 9 a,
stk. 4, 5. pkt."”
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 2]
5)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
”03.
I
§ 46 a, stk. 6, nr. 7,
æ dres ”§ 9, stk. , r. , . pkt.” til: ”§ 9, stk. , r.
, . pkt.””
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 11]
Til § 2
6)
I
stk. 1
udgår ”, jf. dog stk. ”,
og
stk. 2
udgår.
Stk. 3
bliver herefter stk. 2.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
7)
I
stk. 3, 2. pkt.,
der bliver stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
”a ve delse”: ”,
jf. dog
stk. 3 og 4”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
8)
Som
stk. 3
og
4
indsættes:
”Stk.
3.
§ 1, nr. 2, finder dog anvendelse på udlændinge, der inden lovens ikraft-
træden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-8, 9, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a, c
og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. oktober 2020, eller efter udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a, c og d, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som ændret ved lov nr. 1001 af 27. juni 2020
og lov nr. 1002 af 27. juni 2020, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2,
5-8 eller nr. 11, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019,
eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller nr. 11, litra a, c og
d, jf. lovbekendtgørelse nr. 239 af 10. marts 2019, eller efter udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller nr. 11, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr.
1117 af 2. oktober 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 743 af 8. juni 2018, eller
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8, 11 eller nr. 12, litra a, c og d,
Side
2/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, eller efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8, 11 eller nr. 12, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr.
412 af 9. maj 2016, som ændret ved lov nr. 612 af 8. juni 2016, eller efter udlæn-
dingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 6-9 eller 12 eller nr. 13, litra a, c eller d, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
2, 3, 6-9 eller 12 eller nr. 13, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19.
september 2014, som ændret ved lov nr. 1488 af 23. december 2014, eller efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstil-
ladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi-
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1021 af 19. september 2014, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3,
5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse
som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som foder-
mester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, eller efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstil-
ladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi-
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 984 af 2. oktober 2012, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5
eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 947 af 24. august 2011, eller efter ud-
lændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilla-
delse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu-
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1061 af 18. august 2010, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5
eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 10. august 2009, eller efter ud-
lændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilla-
delse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu-
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 808 af 8. juli 2008, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6,
hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007, som ændret ved lov
nr. 486 af 17. juni 2008, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller drifts-
leder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller hvor an-
sættelsen indebærer en årlig aflønning på et mindstebeløb, eller stk. 2, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1,
1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller
hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønning på et mindstebeløb, eller stk. 2, jf.
lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, som ændret ved lov nr. 379 af
25. april 2007, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen
Side
3/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller
hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 945 af 1. september 2006, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1.
pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller
stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august 2005, eller efter udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret
arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 14. juli 2004, eller efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på
baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvali-
fikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på sær-
ligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 24. juli
2003, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har op-
holdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis der er
mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr.
608 af 17. juli 2002, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, hvis udlændingen
har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller
hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 711 af 1. august 2001, som ændret ved § 1 i lov nr. 365 af 6. juni 2020,
eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilla-
delse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu-
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 711 af 1. august 2001, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis ud-
lændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller drifts-
leder, jf. lovbekendtgørelse nr. 191 af 20. marts 2001, eller efter udlændingelo-
vens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af be-
skæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgøreles nr. 600 af 23. juni 2000,
eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilla-
delse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu-
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 539 af 26. juni 1999, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlæn-
dingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på bag-
grund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsle-
der, jf. lovbekendtgørelse nr. 73 af 2. februar 1999, eller efter udlændingelovens §
9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigel-
se som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fo-
dermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 557 af 30. juli 1998, eller
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle
Side
4/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
650 af 13. august 1997, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlæn-
dingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på bag-
grund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsle-
der, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22. januar 1997, eller efter udlændingelovens §
9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigel-
se som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fo-
dermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 562 af 30. juni 1995, eller
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
894 af 27. oktober 1994, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis ud-
lændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller drifts-
leder, jf. lovbekendtgørelse nr. 462 af 26. juni 1987, eller efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæfti-
gelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af 26. februar 1986, eller
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lov nr. 226 af 8. juni 1983
(udlændingeloven), og som efter lovens ikrafttræden søger forlængelse af op-
holdstilladelsen.
Stk. 4.
§ 1, nr. 8, finder dog anvendelse på udlændinge, der inden lovens ikraft-
træden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse som medfølgende familie-
medlem efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22.
oktober 2020, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1513 af 22. oktober 2020, eller efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a, c
og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som ændret ved lov nr.
1001 af 27. juni 2020 og lov nr. 1002 af 27. juni 2020, eller efter udlændingelovens
§ 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller
nr. 11, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, eller efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 239 af 10. marts 2019, til
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2
eller 5-8 eller nr. 11, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 239 af 10. marts 2019,
eller efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2.
oktober 2017, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller nr. 11, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117
af 2. oktober 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 743 af 8. juni 2018, eller efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017,
til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1,
2, 5-8 eller 11 eller nr. 12, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. okto-
ber 2017, eller efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 412
Side
5/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
af 9. maj 2016, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 1, 2, 5-8 eller 11 eller nr. 12, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr.
412 af 9. maj 2016, som ændret ved lov nr. 612 af 8. juni 2016, eller efter udlæn-
dingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, til en ud-
lænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 6-9
eller 12 eller nr. 13, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016,
eller udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. sep-
tember 2014, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 2, 3, 6-9 eller 12 eller nr. 13, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr.
1021 af 19. september 2014, som ændret ved lov nr. 1488 af 23. december 2014,
eller efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19.
september 2014, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer
eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. sep-
tember 2014, eller efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr.
863 af 25. juni 2013, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på bag-
grund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifika-
tioner eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 863 af 25.
juni 2013, eller efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 984
af 2. oktober 2012, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på bag-
grund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifika-
tioner eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af 2.
oktober 2012, eller efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr.
947 af 24. august 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 418 af 12. maj 2012, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5
eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 947 af 24. august 2011, eller som med-
følgende familiemedlem efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 947 af 24. august 2011, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
947 af 24. august 2011, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1061 af 18. august 2010, til en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstil-
ladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi-
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1061 af 18. august 2010, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 785 af 10. august 2009, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har op-
holdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 785 af 10. august 2009, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
Side
6/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
lovbekendtgørelse nr. 808 af 8. juli 2008, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har op-
holdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 808 af 8. juli 2008, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har op-
holdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige
individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1044 af 6. august 2007, som ændret ved lov nr. 486 af 17. juni 2008,
eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af 6. au-
gust 2007, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigel-
se som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fo-
dermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejds-
kraft, eller hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønning på et mindstebeløb,
eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007, eller efter udlændin-
gelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller drifts-
leder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller hvor an-
sættelsen indebærer en årlig aflønning på et mindstebeløb, eller stk. 2, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, som ændret ved lov nr. 379 af 25. april
2007, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af 1.
september 2006, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af be-
skæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret
arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, eller
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august
2005, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1,
1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller
stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august 2005, eller efter udlændingelo-
vens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 14. juli 2004, til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændin-
gen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund
af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller
hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 808 af 14. juli 2004, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 685 af 24. juli 2003, til en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på
baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvali-
fikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på sær-
ligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 24. juli
Side
7/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
2003, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 608 af
17. juli 2002, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæfti-
gelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret ar-
bejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 608 af 17. juli 2002, eller efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 1. august 2001,
som ændret ved § 1 i lov nr. 365 af 6. juni 2002, til en udlænding med opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, hvis udlændingen har opholdstilladel-
se på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 1.
august 2001, som ændret ved § 1 i lov nr. 365 af 6. juni 2002, eller som medføl-
gende familiemedlem efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 711 af 1. august 2001, til en udlænding med opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på bag-
grund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifika-
tioner eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 1.
august 2001, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse
nr. 191 af 20. marts 2001, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 191 af 20. marts 2001,
eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 23.
juni 2000, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk.
2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgøreles nr. 600 af 23. juni 2000, eller efter udlæn-
dingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 539 af 26. juni 1999, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis
udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller drifts-
leder, jf. lovbekendtgørelse nr. 539 af 26. juni 1999, eller efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 73 af 2. februar 1999, til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen
har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 73 af 2. februar 1999, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2,
nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 557 af 30. juli 1998, til en udlænding med opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholds-
tilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indi-
viduelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 557 af 30. juli 1998, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 650 af 13. august 1997, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
Side
8/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
650 af 13. august 1997, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 51 af 22. januar 1997, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 51
af 22. januar 1997, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 562 af 30. juni 1995, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer
eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 562 af 30. juni
1995, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 894
af 27. oktober 1994, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af be-
skæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 894 af 27. oktober
1994, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 462
af 26. juni 1987, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigel-
se som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fo-
dermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 462 af 26. juni 1987, eller
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af 26. februar
1986, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2,
nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af 26. februar 1986, eller efter ud-
lændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, jf. lov nr. 226 af 8. juni 1983 (udlændingeloven)
til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 2,
hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lov nr. 226 af 8. juni 1983, og som efter lovens ikrafttræden søger
forlængelse af opholdstilladelsen. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for et
medfølgende familiemedlem, der har søgt om opholdstilladelse til en udenlandsk
arbejdstager som nævnt i 1. pkt. før lovens ikrafttræden, og som søger forlængel-
se af opholdstilladelsen efter lovens ikrafttræden, selvom det medfølgende fami-
liemedlem ikke har opholdstilladelse efter samme lovbekendtgørelse, som den
udenlandske arbejdstager. Arbejder den udenlandske arbejdstager og det med-
følgende familiemedlem på tidspunktet for afgørelsen om forlængelse af opholds-
tilladelse for samme virksomhed eller for virksomheder, der har tæt sammen-
hæng, skal det medfølgende familiemedlem, som er nævnt i 1. pkt., inden 14 dage
efter at opholdstilladelsen er forlænget indgive ansøgning om arbejdstilladelse. Er
ansøgningen indgivet i overensstemmelse med 3. pkt., må det medfølgende fami-
liemedlem arbejde i tiden, indtil der er taget stilling til, om udlændingen kan
eddeles arbejdstilladelse.”
[Forslag om, at lovforslagets § 1, nr. 2 og 8, skal gælde for udlændinge, der har
søgt opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem eller på baggrund af visse
former for beskæftigelse før lovens ikrafttræden, og som efter lovens ikrafttræ-
den søger forlængelse af opholdstilladelsen]
Side
9/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
9)
Nr. 4
affattes således:
”4.
I
§ 9 a
indsættes efter stk. 24 som nye stykker:
”Stk.
25.
Der kan ikke gives opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 6-9 og 12-14, hvis
der er en vis formodning om, at de faktiske ansættelsesforhold ikke stemmer
overens med det, der fremgår af ansøgningen, og de faktiske ansættelsesforhold
ikke vil opfylde betingelserne for en opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 6-9 og
12-14, eller hvis det afgørende formål med aftalen eller tilbuddet om ansættelse
er at skaffe udlændingen et ophold, som udlændingen ellers ikke ville kunne opnå.
Stk. 26.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
kriterierne for vurderingen efter stk. 25.”
Stk. 25-27 bliver herefter stk. 27-29.”
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 2
10)
Stk. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Side
10/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag (A og B).
Det foreslås, at de elementer fra lovforslaget, der omhandler forslaget om krav
om særskilt arbejdstilladelse i visse situationer til medfølgende familiemedlem-
mer til udenlandske arbejdstagere og udbetaling af løn til en dansk bankkonto,
udskilles til lovforslaget under A.
Det foreslås samtidig at bemyndigelsesbestemmelsen i udlændingelovens § 9 k,
stk. 4, udvides, så udlændinge- og integrationsministeren får hjemmel til at fast-
sætte regler om, hvornår løn til en praktikant skal ske til en dansk bankkonto. Der
henvises til ændringsforslag nr. 3.
Det foreslås endvidere, at forslagene om et formodningsafslag på erhvervsområ-
det og praktikantområdet, adgang for Styrelsen for International Rekruttering og
Integration til at foretage selvstændige udgående kontrolaktioner, pålæg til virk-
somheder om at føre logbog, styrket kontrol via faste kontrolattachéer og adgang
for Styrelsen for International Rekruttering og Integration til i kontroløjemed at
indhente oplysninger fra SafeSeaNet udskilles til lovforslaget under B.
Til nr. 2
Som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 foreslås det med ændringsforslag nr.
2 at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 4, således, at de foreslåede bestemmelser i § 9
a, stk. 25, 1. og 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 4, kommer til at indgå i lovforslaget
under A.
Herudover foreslås det med ændringsforslag nr. 2 at indsætte et nyt 3. punktum i
den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 25, hvorefter de foreslåede bestemmel-
ser i § 9 a, stk. 25, 1. og 2. pkt., ikke finder anvendelse for en udlænding, der med-
deles opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1, 4 eller nr. 14, litra b, når udlændin-
gens ophold, der højst kan udgøre et ophold inden for en periode på 12 måneder,
ikke overstiger 180 dage fra udlændingens indrejse i Danmark.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk.
25, 1. pkt., hvorefter udbetaling af løn til en udlænding, der gives opholdstilladel-
se med henblik på beskæftigelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller 12-14, skal
ske til en dansk bankkonto. Dette forslag omfatter udlændinge med opholdstilla-
delse efter positivlisten (§ 9 a, stk. 2, nr. 1), positivlisten for faglærte (§ 9 a, stk. 2,
nr. 2), beløbsordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 3), forskere (§ 9 a, stk. 2, nr. 4), særlige
individuelle kvalifikationer (§ 9 a, stk. 2, nr. 7), fodermestre og driftsledere (§ 9 a,
stk. 2, nr. 9), arbejdsmarkedstilknytning (§ 9 a, stk. 2, nr. 12), jobskifte inden for
samme branche som dannede grundlag for opholdstilladelse som følge af ar-
bejdsmarkedstilknytning (§ 9 a, stk. 2, nr. 13) og fast track-ordningen (§ 9 a, stk. 2,
nr. 14).
Side
11/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i §
9 a, stk. 25, 2. pkt., hvorefter udlændinge, der ikke allerede har opholdstilladelse
af mindst 3 måneders varighed, inden for 90 dage fra indrejsetidspunktet, hvis
udlændingen er indrejst i Danmark efter, at udlændingen er meddelt opholdstilla-
delse, eller i andre tilfælde inden for 90 dage fra tidspunktet for meddelelse af
opholdstilladelse, skal oprette en dansk bankkonto, hvortil udlændingens løn skal
udbetales.
Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker at undgå, at det foreslåede krav
om, at løn skal udbetales til en dansk bankkonto bliver en barriere for personer,
der er i Danmark på positivlisten eller som forsker i en kortere periode. Disse
grupper af udlændinge udgør således højtkvalificeret arbejdskraft, som danske
virksomheder har et stort behov for, og som Danmark derfor har en særlig stor
interesse i at kunne tiltrække. Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker ikke,
at disse udlændinge skal vælge Danmark fra, når der er tale om kortere ophold.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det derfor, at forslaget om, at løn skal udbeta-
les til en dansk bankkonto, jf. de foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 25, 1. og 2.
pkt., ikke skal finde anvendelse for en udlænding, der meddeles opholdstilladelse
efter § 9 a, stk. 2, nr. 1 (positivlisten), nr. 4 (forskerordningen) eller nr. 14, litra b
(fast track-ordningens forskerspor), når udlændingens ophold, der højst kan udgø-
re et ophold inden for en periode på 12 måneder, ikke overstiger 180 dage fra
udlændingens indrejse i Danmark. Der kan med ændringsforslaget undtages for
kravet om udbetaling af løn til en dansk bankkonto for ét ophold inden for en
periode på 12 måneder regnet fra udlændingens indrejse her i landet. Opholdstil-
ladelsen kan forlænges. Dog kan opholdets samlede længde ikke overstige 180
dage regnet fra udlændingens indrejse i Danmark. Ønsker udlændingen at blive
længere i Danmark, skal udlændingen indgive en ny ansøgning om opholdstilladel-
se på baggrund af beskæftigelse. Har udlændingen haft opholdstilladelse af
mindst 3 måneders varighed, når en ny opholdstilladelse meddeles, vil den nye
opholdstilladelse blive betinget af, at udlændingens løn fra første lønudbetaling
sker til en dansk bankkonto, jf. herved de foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 25,
1. og 2. pkt., modsætningsvis.
Har udlændingen allerede inden for en periode på 12 måneder haft opholdstilla-
delse efter eksempelvis positivlisten i en periode, der ikke overstiger 180 dage,
finder den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 25, 3. pkt., ikke anvendelse. Dette
gælder uanset om udlændingen løn under det tidligere ophold har været udbetalt
til en dansk bankkonto.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 9 k, stk. 1, 1. pkt., at en udlænding i uddannel-
sesmæssigt øjemed efter ansøgning kan få opholdstilladelse med henblik på at
være praktikant her i landet. Det følger af § 9 k, stk. 4, at udlændinge- og integra-
tionsministeren kan fastsætte nærmere regler om meddelelse af opholdstilladelse
Side
12/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
efter stk. 1. Adgangen til at få opholdstilladelse som praktikant er reguleret i be-
kendtgørelse nr. 1406 af 13. december 2019 om meddelelse af opholds- og ar-
bejdstilladelse til praktikanter og volontører (praktikantbekendtgørelsen). Det
fremgår af praktikantbekendtgørelsens § 1, nr. 5, 1. pkt., at det bl.a. er en betin-
gelse for at få opholdstilladelse som praktikant, at løn- og ansættelsesvilkår er
sædvanlige efter de til enhver tid gældende overenskomster for praktikanter. Af §
1, nr. 5, 2. pkt., fremgår, at hvis praktikanten ydes fri kost og logi, kan aflønningen
reduceres forholdsmæssigt.
Med den foreslåede ændring af § 9 k, stk. 4, jf. ændringsforslag nr. 3, foreslås det,
at udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte
nærmere regler om, hvornår løn til en udlænding, der meddeles opholdstilladelse
som praktikant efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., skal ske til en dansk bankkonto. På denne
baggrund er det hensigten, at der i praktikantbekendtgørelsen vil blive fastsat
nærmere regler om, at udbetaling af løn til en praktikant skal ske til en dansk
bankkonto. Der vil også blive fastsat regler om, at udlændinge, der ikke allerede
har opholdstilladelse af mindst 3 måneders varighed, inden for 90 dage fra indrej-
setidspunktet, hvis udlændingen er indrejst i Dannmark efter, at udlændingen er
meddelt opholdstilladelse, eller i andre tilfælde inden for 90 dage fra tidspunktet
for meddelelse af opholdstilladelse, skal oprette en dansk bankkonto, hvortil ud-
lændingens løn skal udbetales.
Praktikanter, der er ulønnede, vil selvsagt ikke blive omfattet af de nye regler.
At udbetaling af løn til en praktikant skal ske til en dansk bankkonto indebærer, at
kun aflønning, som reelt udgør likvide midler, kan indgå i vurderingen af lønni-
veauet, når der skal tages stilling til, om løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige
efter de til enhver tid gældende overenskomster for praktikanter, jf. herved prak-
tikantbekendtgørelsens § 1, nr. 5, 1. pkt. I opgørelsen af lønnen vil således ikke
kunne medregnes værdien af f.eks. kost og logi eller andre ydelser, som tilbydes
praktikanten. Dette er en skærpelse i forhold til i dag, hvor aflønning kan reduce-
res forholdsmæssigt, hvis praktikanten ydes fri kost og logi, jf. praktikantbekendt-
gørelsens § 1, nr. 5, 2. pkt. Praktikantbekendtgørelsens § 1, nr. 5, 2. pkt., vil udgå
af bekendtgørelsen samtidig med, at de nye regler om, hvornår udbetaling af løn
skal ske til en dansk bankkonto, træder i kraft.
Praktikantens løn skal udbetales her i landet.
Det bemærkes, at praktikanten forsat kan tilbydes goder i form af eksempelvis
kost og logi som et tillæg til lønnen, ligesom der vil kunne udbetale f.eks. merar-
bejde og bonus i et andet land. Disse elementer vil dog ikke indgå i Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations vurdering af, om de tilbudte løn- og
ansættelsesvilkår er sædvanlige efter de til enhver tid gældende overenskomster
for praktikanter. Det bemærkes endvidere, at eventuelle indbetalinger til ar-
bejdsmarkedspensioner vil kunne medregnes ved opgørelsen af lønniveauet.
Side
13/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at forslaget om en 90 dages frist i visse tilfælde i praksis betyder,
at praktikanter, der meddeles opholdstilladelse for en periode på 90 dage eller
kortere, ikke vil behøve at oprette en dansk bankkonto. Det vil dog også for denne
type af korte ophold gælde, at kun aflønning, som reelt udgør likvide midler, kan
indgå i vurderingen af lønniveauet, når der skal tages stilling til, om løn- og ansæt-
telsesvilkår er sædvanlige efter de til enhver tid gældende overenskomster for
praktikanter.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 2. Æn-
dringsforslaget har ingen materiel betydning.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 11. Æn-
dringsforslaget har ingen materiel betydning.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 8
Med ændringsforslag nr. 8 foreslås det, at forslaget om krav om særskilt arbejds-
tilladelse i visse situationer til medfølgende familiemedlemmer til udenlandske
arbejdstagere, også kommer til at gælde for udlændinge, der har søgt opholdstil-
ladelse som medfølgende familiemedlem eller på baggrund af visse former for
beskæftigelse før lovens ikrafttræden, og som efter lovens ikrafttræden søger
forlængelse af opholdstilladelsen.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 9 m, stk. 2,
jf. lovforslagets § 1, nr. 8, hvorefter en opholdstilladelse efter § 9 m, stk. 1, til en
udlænding med familiemæssig tilknytning til en udlænding med opholdstilladelse
efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a, c eller d, medmindre
EU-reglerne kan tilsige andet, skal betinges af, at udlændingen ikke uden arbejds-
tilladelse samtidig arbejder for samme virksomhed som udlændingen med op-
holdstilladelse efter § 9 a eller for en virksomhed, der har tæt sammenhæng til
den virksomhed, som udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 a arbejder for.
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i §
19, stk. 1, nr. 18, hvorefter opholdstilladelse efter § 9 m, stk. 1, skal kunne inddra-
ges, hvis udlændingen uden arbejdstilladelse samtidig arbejder for samme virk-
somhed som udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 a eller for en virksom-
Side
14/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
hed, der har tæt sammenhæng til den virksomhed, som udlændingen med op-
holdstilladelse efter § 9 a arbejder for, og ingen særlige grunde taler herimod, jf.
herved lovforslagets § 1, nr. 12.
Ligeledes skal forslaget ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 9
a, stk. 4. 2. pkt., hvorefter en opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse efter
§ 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 og 13 og nr. 14, litra a, c og d, skal betinges af, at per-
soner, der meddeles opholdstilladelse efter § 9 m, stk. 1, som følge af familie-
mæssig tilknytning til udlændingen, ikke mere end en gang får opholdstilladelsen
inddraget efter den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 18, jf. herved lov-
forslagets § 1, nr. 2.
Endelig skal forslaget ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 19,
stk. 1, nr. 12, hvorefter opholdstilladelse efter § 9 a skal kunne inddrages, hvis
udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 m, stk. 1, mere end en gang får op-
holdstilladelsen inddraget efter den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 18,
jf. herved lovforslagets § 1, nr. 11.
Med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslås det, at loven skal træde i kraft den 1. januar
2021.
Med lovforslagets § 2, stk. 3, der bliver stk. 2, jf. herved ændringsforslag nr. 6,
foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 2 og 8, ikke skal finde anvendelse for udlæn-
dinge, der inden den 1. januar 2021 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse.
For disse udlændinge foreslås det, at de hidtil gældende regler skal finde anven-
delse. Hermed sikres det, at udlændinge, der allerede har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, eller § 9 m, stk. 1, får be-
handlet ansøgningen efter de regler, der var gældende på tidspunktet for indgi-
velse af ansøgning.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder imidlertid, at et medfølgende fami-
liemedlem, der allerede har opholdstilladelse, og som arbejder for eller som øn-
sker at arbejde for samme virksomhed som den udenlandske arbejdstager eller
for en virksomhed med tæt sammenhæng til den virksomhed, som arbejdstageren
arbejder for, på sigt også skal have opholdstilladelsen betinget af et krav om ar-
bejdstilladelse. Ministeriet finder således, at det foreslåede krav om, at et med-
følgende familiemedlem til en udenlandsk arbejdstager ikke uden arbejdstilladelse
samtidig må arbejde for samme virksomhed som arbejdstageren eller for en virk-
somhed, der har tæt sammenhæng til den virksomhed, som arbejdstageren ar-
bejder for, også bør gælde for udlændinge, der har søgt opholdstilladelse inden
lovens ikrafttræden, og som søger forlængelse af deres opholdstilladelse efter
lovens ikrafttræden.
Det foreslås derfor for det første med den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 3,
jf.
ændringsforslag nr. 8, at lovens § 1, nr. 2, også skal finde anvendelse på udlæn-
dinge, der inden den 1. januar 2021 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse
Side
15/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
med henblik på visse typer af beskæftigelse, og som den 1. januar 2021 eller sene-
re søger forlængelse af opholdstilladelsen.
Forslaget omfatter udlændinge, der før lovens ikrafttræden har søgt opholdstilla-
delse med henblik på beskæftigelse efter positivlisten, positivlisten for faglærte,
beløbsordningen, som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer,
som ansat på en boreplatform mv., fodermester eller driftsleder, efter reglen om
arbejdsmarkedstilknytning, efter reglen om jobskifte inden for samme branche
som dannede grundlag for opholdstilladelsen som følge af arbejdsmarkedstilknyt-
ning og fast track-ordningens beløbsspor, uddannelsesspor og korttidsspor, og
som efter lovens ikrafttræden søger forlængelse af opholdstilladelsen. Dette vil
gælde, uanset efter hvilken lovbekendtgørelse opholdstilladelsen oprindelig er
meddelt efter. En udlænding vil med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 3, få
forlængelse af opholdstilladelsen betinget af, at personer, der meddeles opholds-
tilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til udlændingen, ikke mere end
en gang får opholdstilladelsen inddraget efter § 19, stk. 1, nr. 18.
Får et medfølgende familiemedlem mere end en gang inddraget opholdstilladel-
sen efter § 19, stk. 1, nr. 18, vil den udenlandske arbejdstagers opholdstilladelse
således kunne inddrages. Betingelsen vil alene omfatte eventuelle inddragelser,
der sker efter, at den udenlandske arbejdstagers opholdstilladelse er forlænget.
Har et medfølgende familiemedlem fået opholdstilladelsen inddraget efter den
foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 18, før afgørelsen om forlængelse af den
udenlandske arbejdstagers opholdstilladelse, vil denne eller disse inddragelser
således ikke kunne føre til inddragelse af den udenlandske arbejdstagers opholds-
tilladelse.
Det foreslås endvidere for det andet med den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk.
4, 1. pkt.,
jf. ændringsforslag nr. 8, at lovens § 1, nr. 8, også skal finde anvendelse
på udlændinge, der inden den 1. januar 2021 har indgivet ansøgning om opholds-
tilladelse som medfølgende familiemedlem til en udenlandsk arbejdstager med
opholdstilladelse på baggrund af visse typer af beskæftigelse, og som den 1. janu-
ar 2021 eller senere søger forlængelse af opholdstilladelsen.
Forslaget omfatter udlændinge, der før lovens ikrafttræden har søgt opholdstilla-
delse som medfølgende familiemedlem til en udlænding, der har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse efter positivlisten, positivlisten for faglærte, beløbs-
ordningen, som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer, som
ansat på en boreplatform mv., fodermester eller driftsleder, efter reglen om ar-
bejdsmarkedstilknytning, efter reglen om jobskifte inden for samme branche som
dannede grundlag for opholdstilladelsen som følge af arbejdsmarkedstilknytning
og fast track-ordningens beløbsspor, uddannelsesspor og korttidsspor, og som
efter lovens ikrafttræden søger forlængelse af opholdstilladelsen som medfølgen-
de familiemedlem. Dette vil gælde, uanset efter hvilken lovbekendtgørelse op-
holdstilladelsen oprindelig er meddelt efter. Disse udlændinge vil med den fore-
slåede bestemmelse i § 2, stk. 4, 1. pkt., få forlængelse af deres opholdstilladelse
betinget af, at de ikke uden arbejdstilladelse samtidig arbejder for samme virk-
Side
16/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
somhed som udlændingen med opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse
eller for en virksomhed, der har tæt sammenhæng til den virksomhed, som ud-
lændingen med opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse arbejder for.
Arbejder det medfølgende familiemedlem uden arbejdstilladelse samtidig for
samme virksomhed som udlændingen med opholdstilladelse på baggrund af be-
skæftigelse eller for en virksomhed, der har tæt sammenhæng til den virksomhed,
som udlændingen opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse arbejder for, vil
det medfølgende familiemedlems opholdstilladelse således kunne inddrages. Be-
tingelsen vil alene omfatte fremadrettede ansættelsesforhold. Har det medføl-
gende familiemedlem og den udenlandske arbejdstager således arbejdet for
samme virksomhed forud for, at det medfølgende familiemedlems opholdstilla-
delse forlænges, vil dette eller disse afsluttede ansættelsesforhold ikke kunne føre
til inddragelse.
Det foreslås endelig for det tredje med den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 4,
2. pkt.,
jf. ændringsforslag nr. 8, at den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 4, 1.
pkt., skal finde tilsvarende anvendelse for et medfølgende familiemedlem, der har
søgt om opholdstilladelse til en udenlandsk arbejdstager som nævnt i 1. pkt. før
den 1. januar 2021, og som søger forlængelse af opholdstilladelsen den 1. januar
2021 eller senere, selvom det medfølgende familiemedlem ikke har opholdstilla-
delse efter den samme lovbekendtgørelse, som den udenlandske arbejdstager.
Forslaget indebærer at også i sager, hvor det medfølgende familiemedlem har
søgt og fået opholdstilladelse på et senere tidspunkt end den udenlandske ar-
bejdstager, og hvor parret dermed ikke har opholdstilladelse efter den samme
lovbekendtgørelse, vil være omfattet af forslaget i § 2, stk. 4, 1. pkt. Det kan f.eks.
være, hvis den udenlandske arbejdstager tager til Danmark eksempelvis et halvt
år før, at familien søger opholdstilladelse, og der i mellemtiden er trådt et nyt
regelsæt i kraft. Det kan også være, hvis det medfølgende familiemedlem og den
udenlandske arbejdstager først møder hinanden efter, at arbejdstageren er med-
delt opholdstilladelse i Danmark, og der er trådt et nyt regelsæt i kraft, når det
medfølgende familiemedlem søger opholdstilladelse. Det er en forudsætning, at
det medfølgende familiemedlem har søgt opholdstilladelse før den 1. januar 2021
og søger forlængelse af opholdstilladelsen den 1. januar 2021 eller senere.
For at sikre, at et medfølgende familiemedlem, der er i beskæftigelse, ikke bliver
nødt til at stoppe på virksomheden i forbindelse med, at vedkommende søger og
får forlænget opholdstilladelsen, foreslås det med den foreslåede bestemmelse i
§
2, stk. 4, 3. pkt.,
jf. ændringsforslag nr. 8, at arbejder den udenlandske arbejdsta-
ger og det medfølgende familiemedlem på tidspunktet for afgørelsen om forlæn-
gelse af opholdstilladelse for samme virksomhed eller for virksomheder, der har
tæt sammenhæng, skal udlændingen nævnt i den foreslåede bestemmelse i § 2,
stk. 4, 1. pkt., inden 14 dage efter, at udlændingens opholdstilladelse er forlænget
indgive ansøgning om arbejdstilladelse.
Side
17/18
L 92b - 2020-21 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Forslaget indebærer, at et medfølgende familiemedlem, der på tidspunktet, hvor
vedkommendes opholdstilladelse bliver forlænget, arbejder for samme virksom-
hed som den udenlandske arbejdstager eller for en virksomhed med tæt sam-
menhæng til den virksomhed, som den udenlandske arbejdstager arbejder for,
inden for 14 dage efter, at opholdstilladelsen er forlænget, skal indgive ansøgning
om arbejdstilladelse. Søger det medfølgende familiemedlem ikke om arbejdstilla-
delse inden for fristen, vil familiemedlemmets opholdstilladelse kunne inddrages.
Det foreslås i
§ 2, stk. 4, 4. pkt.,
at er ansøgningen indgivet i overensstemmelse
med den foreslåede frist i § 2, stk. 4, 3. pkt., må udlændingen nævnt i den foreslå-
ede bestemmelse i § 2, stk. 4, 1. pkt., arbejde i tiden, indtil der er taget stilling til,
om udlændingen kan meddeles arbejdstilladelse.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1.
Side
18/18