Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 92 Bilag 7, L 92 A Bilag 7, L 92 B Bilag 7
Offentligt
2305091_0001.png
Til lovforslag nr.
L 92
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 15. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.
(Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 10 æn‐
dringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Krav
om særskilt arbejdstilladelse i visse situationer til medføl‐
gende familiemedlemmer til udenlandske arbejdstagere og
udbetaling af løn til en dansk bankkonto)« omfattende § 1,
nr. 1-4, 6 og 8-14, §§ 2 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Formo‐
dningsafslag på erhvervsområdet og praktikantområdet, ad‐
gang for Styrelsen for International Rekruttering og Integra‐
tion til at foretage selvstændige udgående kontrolaktioner,
pålæg til virksomheder om at føre logbog, styrket kontrol
via faste kontrolattachéer og adgang for Styrelsen for Inter‐
national Rekruttering og Integration til i kontroløjemed at
indhente oplysninger fra SafeSeaNet)« omfattende § 1, nr. 4,
5, 7 og 15-17, §§ 2 og 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 9 a
indsættes efter stk. 24 som nyt stykke:
»Stk. 25.
Udbetaling af løn til en udlænding, der gives
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller 12-14, skal
ske til en dansk bankkonto. Udlændinge, der ikke allerede
har opholdstilladelse af mindst 3 måneders varighed, skal
inden for 90 dage fra indrejsetidspunktet, hvis udlændingen
er indrejst i Danmark, efter at udlændingen er meddelt
opholdstilladelse, eller i andre tilfælde inden for 90 dage
fra tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse oprette
en dansk bankkonto, hvortil udlændingens løn skal udbeta‐
les. 1. og 2. pkt. finder ikke anvendelse for en udlænding,
der meddeles opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1 eller 4
eller nr. 14, litra b, når udlændingens ophold, der højst kan
udgøre et ophold inden for en periode på 12 måneder, ikke
overstiger 180 dage fra udlændingens indrejse i Danmark.«
Stk. 25-27 bliver herefter stk. 26-28.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og forslag om at und‐
tage positivlisten, forskerordningen og fast track-ordningens
DokumentId
Journalnummer
L 92a - 2020-21 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2305091_0002.png
2
forskerspor for kravet om, at udbetaling af løn skal ske til
en dansk bankkonto, når udlændingens ophold, der højst kan
udgøre et ophold inden for en periode på 12 måneder, ikke
overstiger 180 dage]
3)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9 k, stk. 4,
indsættes efter »stk. 1«: », herunder
regler om, hvornår løn til en udlænding, der meddeles op‐
holdstilladelse som praktikant efter stk. 1, 1. pkt., skal ske til
en dansk bankkonto«.«
[Forslag til udvidelse af bemyndigelsesbestemmelse, så ud‐
lændinge- og integrationsministeren får hjemmel til at fast‐
sætte regler om, hvornår løn til en praktikant skal ske til en
dansk bankkonto]
4)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 19, stk. 1, nr. 12,
der bliver nr. 13, ændres »§ 9 a,
stk. 4, 4. pkt.« til: »§ 9 a, stk. 4, 5. pkt.«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 2]
5)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 46 a, stk. 6, nr. 7,
ændres »§ 19, stk. 1, nr. 14, 2.
pkt.« til: »§ 19, stk. 1, nr. 15, 2. pkt.«.«
[Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 11]
Til § 2
6)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«, og
stk. 2
udgår.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
7)
I
stk. 3, 2. pkt.,
der bliver stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»anvendelse«: », jf. dog stk. 3 og 4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
8)
Som
stk. 3
og
4
indsættes:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 2, finder dog anvendelse på udlændinge,
der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om op‐
holdstilladelse med henblik på beskæftigelse efter udlændin‐
gelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-8, 9, 12 eller 13 eller nr. 14,
litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. oktober
2020, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9,
12 eller 13 eller nr. 14, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1022 af 2. oktober 2019, som ændret ved lov nr. 1001
af 27. juni 2020 og lov nr. 1002 af 27. juni 2020, eller efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2, 5-8 eller nr. 11, litra
a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019,
eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8
eller nr. 11, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 239 af
10. marts 2019, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
1, 2 eller 5-8 eller nr. 11, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1117 af 2. oktober 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
743 af 8. juni 2018, eller efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8, 11 eller nr. 12, litra a, c og d, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, eller efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8, 11 eller nr.
12, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj
2016, som ændret ved lov nr. 612 af 8. juni 2016, eller efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 6-9 eller 12 eller nr.
13, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj
2016, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 6-9
eller 12 eller nr. 13, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse nr.
1021 af 19. september 2014, som ændret ved lov nr. 1488 af
23. december 2014, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. sep‐
tember 2014, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på
baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af sær‐
lige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013,
eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller
6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu‐
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 2. oktober 2012, eller efter ud‐
lændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlæn‐
dingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse
som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikati‐
oner eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendt‐
gørelse nr. 947 af 24. august 2011, eller efter udlændingelo‐
vens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1061
af 18. august 2010, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 10. august
2009, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 el‐
ler 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu‐
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 8. juli 2008, eller efter udlæn‐
dingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændin‐
gen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer
eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1044 af 6. august 2007, som ændret ved lov nr. 486 af
17. juni 2008, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1.
pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu‐
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønning på et
mindstebeløb, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af
6. august 2007, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1,
1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi‐
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønning på et
L 92a - 2020-21 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2305091_0003.png
3
mindstebeløb, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af
1. september 2006, som ændret ved lov nr. 379 af 25. april
2007, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt.,
hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af be‐
skæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller
hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller
stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, el‐
ler efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlæn‐
dingen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse
som trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikati‐
oner eller som fodermester eller driftsleder, eller hvis der
er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2,
jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august 2005, eller efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendt‐
gørelse nr. 808 af 14. juli 2004, eller efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester el‐
ler driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret
arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 24.
juli 2003, eller efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt.,
hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af be‐
skæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, eller
hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller
stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 608 af 17. juli 2002, eller
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendt‐
gørelse nr. 711 af 1. august 2001, som ændret ved § 1 i lov
nr. 365 af 6. juni 2020, eller efter udlændingelovens § 9, stk.
2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi‐
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 1. august 2001, eller efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 191
af 20. marts 2001, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2,
nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi‐
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
jf. lovbekendtgøreles nr. 600 af 23. juni 2000, eller efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 539
af 26. juni 1999, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2,
nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi‐
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 73 af 2. februar 1999, eller efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 557
af 30. juli 1998, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2,
nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi‐
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 650 af 13. august 1997, eller efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af
22. januar 1997, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2,
nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi‐
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 562 af 30. juni 1995, eller efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 894 af
27. oktober 1994, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2,
nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi‐
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 462 af 26. juni 1987, eller efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af
26. februar 1986, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2,
nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu‐
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lov nr. 226 af 8. juni 1983 (udlændingeloven), og som efter
lovens ikrafttræden søger forlængelse af opholdstilladelsen.
Stk. 4.
§ 1, nr. 8, finder dog anvendelse på udlændinge,
der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem efter ud‐
lændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1513
af 22. oktober 2020, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller
13 eller nr. 14, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1513
af 22. oktober 2020, eller efter udlændingelovens § 9 m,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, til
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a,
c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019,
som ændret ved lov nr. 1001 af 27. juni 2020 og lov nr.
1002 af 27. juni 2020, eller efter udlændingelovens § 9 m,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, til
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller nr. 11, litra a, c og
d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, eller
efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse
L 92a - 2020-21 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2305091_0004.png
4
nr. 239 af 10. marts 2019, til en udlænding med opholdstil‐
ladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller
5-8 eller nr. 11, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 239
af 10. marts 2019, eller efter udlændingelovens § 9 m, stk.
1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 1, 2 eller 5-8 eller nr. 11, litra a, c og d, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som ændret
ved § 3 i lov nr. 743 af 8. juni 2018, eller efter udlændin‐
gelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2.
oktober 2017, til en udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 2, 5-8 eller 11 eller
nr. 12, litra a, c og d, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2.
oktober 2017, eller efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 1, 2, 5-8 eller 11 eller nr. 12, litra a, c eller d, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret ved
lov nr. 612 af 8. juni 2016, eller efter udlændingelovens §
9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, til
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 6-9 eller 12 eller nr. 13, litra a, c
eller d, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, eller
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr.
1021 af 19. september 2014, til en udlænding med opholds‐
tilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 6-9
eller 12 eller nr. 13, litra a, c eller d, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1021 af 19. september 2014, som ændret ved lov nr. 1488
af 23. december 2014, eller efter udlændingelovens § 9 m,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014,
til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelo‐
vens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021
af 19. september 2014, eller efter udlændingelovens § 9 m,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, til
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har op‐
holdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 863
af 25. juni 2013, eller efter udlændingelovens § 9 m, stk.
1, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af 2. oktober 2012, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har op‐
holdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af
2. oktober 2012, eller efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1,
jf. lovbekendtgørelse nr. 947 af 24. august 2011, som ændret
ved § 1 i lov nr. 418 af 12. maj 2012, til en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har opholdstilladelse på
baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af sær‐
lige individuelle kvalifikationer eller som fodermester eller
driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 947 af 24. august 2011,
eller som medfølgende familiemedlem efter udlændingelo‐
vens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 947 af 24. august
2011, til en udlænding med opholdstilladelse efter udlæn‐
dingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen
har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trai‐
nee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
947 af 24. august 2011, eller efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 18. august 2010,
til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelo‐
vens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen
har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trai‐
nee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
1061 af 18. august 2010, eller efter udlændingelovens § 9
c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 10. august 2009,
til en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelo‐
vens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen
har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trai‐
nee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
785 af 10. august 2009, eller efter udlændingelovens § 9
c, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 8. juli 2008, til
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har op‐
holdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 808
af 8. juli 2008, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk.
1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, stk. 2, nr. 2, 3, 5 eller 6, hvis udlændingen har op‐
holdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee, på
baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044
af 6. august 2007, som ændret ved lov nr. 486 af 17. juni
2008, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbe‐
kendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007, til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1,
1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi‐
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønning på et
mindstebeløb, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af
6. august 2007, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester el‐
ler driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret
arbejdskraft, eller hvor ansættelsen indebærer en årlig afløn‐
ning på et mindstebeløb, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse
nr. 945 af 1. september 2006, som ændret ved lov nr. 379
af 25. april 2007, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk.
1, jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af 1. september 2006, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse
L 92a - 2020-21 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2305091_0005.png
5
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester el‐
ler driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret
arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 945 af
1. september 2006, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk.
1, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august 2005, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvali‐
ficeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr.
826 af 24. august 2005, eller efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 14. juli 2004, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvali‐
ficeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr.
808 af 14. juli 2004, eller efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 24. juli 2003, til en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 a, stk. 1, 1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester el‐
ler driftsleder, eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret
arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af
24. juli 2003, eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 608 af 17. juli 2002, til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1,
1. pkt., hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige indivi‐
duelle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
eller hvis der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
eller stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 608 af 17. juli 2002,
eller efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, jf. lovbekendtgø‐
relse nr. 711 af 1. august 2001, som ændret ved § 1 i lov nr.
365 af 6. juni 2002, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, hvis udlændingen har
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trainee,
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller som
fodermester eller driftsleder, eller hvis der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft, eller stk. 2, jf. lovbekendt‐
gørelse nr. 711 af 1. august 2001, som ændret ved § 1 i
lov nr. 365 af 6. juni 2002, eller som medfølgende familie‐
medlem efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbe‐
kendtgørelse nr. 711 af 1. august 2001, til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr.
3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu‐
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 1. august 2001, eller efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr.
191 af 20. marts 2001, til en udlænding med opholdstilladel‐
se efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændin‐
gen har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som
trainee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer
eller som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 191 af 20. marts 2001, eller efter udlændingelovens § 9,
stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 23. juni 2000, til
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgøreles nr. 600 af 23. juni
2000, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 539 af 26. juni 1999, til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr.
3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu‐
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 539 af 26. juni 1999, eller efter udlæn‐
dingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 73
af 2. februar 1999, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen
har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trai‐
nee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
73 af 2. februar 1999, eller efter udlændingelovens § 9, stk.
2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 557 af 30. juli 1998, til
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 557 af 30. juli
1998, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lov‐
bekendtgørelse nr. 650 af 13. august 1997, til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr.
3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu‐
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 650 af 13. august 1997, eller efter ud‐
lændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 51
af 22. januar 1997, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen
har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trai‐
nee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
51 af 22. januar 1997, eller efter udlændingelovens § 9, stk.
2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 562 af 30. juni 1995, til
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 562 af 30. juni
1995, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lov‐
bekendtgørelse nr. 894 af 27. oktober 1994, til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr.
3, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu‐
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 894 af 27. oktober 1994, eller efter
udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr.
462 af 26. juni 1987, til en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen
L 92a - 2020-21 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2305091_0006.png
6
har opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse som trai‐
nee, på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer eller
som fodermester eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr.
462 af 26. juni 1987, eller efter udlændingelovens § 9, stk.
2, nr. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af 26. februar 1986, til
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 2, nr. 3, hvis udlændingen har opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse som trainee, på baggrund af
særlige individuelle kvalifikationer eller som fodermester
eller driftsleder, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af 26. februar
1986, eller efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 3, jf. lov
nr. 226 af 8. juni 1983 (udlændingeloven) til en udlænding
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr.
2, hvis udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse som trainee, på baggrund af særlige individu‐
elle kvalifikationer eller som fodermester eller driftsleder, jf.
lov nr. 226 af 8. juni 1983, og som efter lovens ikrafttræden
søger forlængelse af opholdstilladelsen. 1. pkt. finder tilsva‐
rende anvendelse for et medfølgende familiemedlem, der
har søgt om opholdstilladelse til en udenlandsk arbejdstager
som nævnt i 1. pkt. før lovens ikrafttræden, og som søger
forlængelse af opholdstilladelsen efter lovens ikrafttræden,
selvom det medfølgende familiemedlem ikke har opholdstil‐
ladelse efter samme lovbekendtgørelse, som den udenland‐
ske arbejdstager. Arbejder den udenlandske arbejdstager og
det medfølgende familiemedlem på tidspunktet for afgørel‐
sen om forlængelse af opholdstilladelse for samme virksom‐
hed eller for virksomheder, der har tæt sammenhæng, skal
det medfølgende familiemedlem, som er nævnt i 1. pkt., in‐
den 14 dage efter at opholdstilladelsen er forlænget indgive
ansøgning om arbejdstilladelse. Er ansøgningen indgivet i
overensstemmelse med 3. pkt., må det medfølgende familie‐
medlem arbejde i tiden, indtil der er taget stilling til, om
udlændingen kan meddeles arbejdstilladelse.«
[Forslag om, at lovforslagets § 1, nr. 2 og 8, skal gælde
for udlændinge, der har søgt opholdstilladelse som medføl‐
gende familiemedlem eller på baggrund af visse former for
beskæftigelse før lovens ikrafttræden, og som efter lovens
ikrafttræden søger forlængelse af opholdstilladelsen]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
9)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 9 a
indsættes efter stk. 24 som nye stykker:
»Stk. 25.
Der kan ikke gives opholdstilladelse efter stk.
2, nr. 1-4, 6-9 og 12-14, hvis der er en vis formodning om,
at de faktiske ansættelsesforhold ikke stemmer overens med
det, der fremgår af ansøgningen, og de faktiske ansættelses‐
forhold ikke vil opfylde betingelserne for en opholdstilladel‐
se efter stk. 2, nr. 1-4, 6-9 og 12-14, eller hvis det afgørende
formål med aftalen eller tilbuddet om ansættelse er at skaffe
udlændingen et ophold, som udlændingen ellers ikke ville
kunne opnå.
Stk. 26.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fast‐
sætte nærmere regler om kriterierne for vurderingen efter
stk. 25.«
Stk. 25-27 bliver herefter stk. 27-29.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 2
10)
Stk. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag (A og
B).
Det foreslås, at de elementer fra lovforslaget, der om‐
handler forslaget om krav om særskilt arbejdstilladelse i vis‐
se situationer til medfølgende familiemedlemmer til uden‐
landske arbejdstagere og udbetaling af løn til en dansk bank‐
konto, udskilles til lovforslaget under A.
Det foreslås samtidig at bemyndigelsesbestemmelsen i
udlændingelovens § 9 k, stk. 4, udvides, så udlændinge- og
integrationsministeren får hjemmel til at fastsætte regler om,
hvornår løn til en praktikant skal ske til en dansk bankkon‐
to. Der henvises til ændringsforslag nr. 3.
Det foreslås endvidere, at forslagene om et formodnings‐
afslag på erhvervsområdet og praktikantområdet, adgang for
Styrelsen for International Rekruttering og Integration til at
foretage selvstændige udgående kontrolaktioner, pålæg til
virksomheder om at føre logbog, styrket kontrol via faste
kontrolattachéer og adgang for Styrelsen for International
Rekruttering og Integration til i kontroløjemed at indhente
oplysninger fra SafeSeaNet udskilles til lovforslaget under
B.
Til nr. 2
Som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 foreslås det
med ændringsforslag nr. 2 at nyaffatte lovforslagets § 1, nr.
4, således at de foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 25, 1.
og 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 4, kommer til at indgå i
lovforslaget under A.
Herudover foreslås det med ændringsforslaget at indsætte
et nyt 3. punktum i den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk.
25, hvorefter de foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 25,
1. og 2. pkt., ikke finder anvendelse for en udlænding, der
meddeles opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1, 4 eller nr.
14, litra b, når udlændingens ophold, der højst kan udgøre et
ophold inden for en periode på 12 måneder, ikke overstiger
180 dage fra udlændingens indrejse i Danmark.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede
bestemmelse i § 9 a, stk. 25, 1. pkt., hvorefter udbetaling
af løn til en udlænding, der gives opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller
12-14, skal ske til en dansk bankkonto. Dette forslag omfat‐
ter udlændinge med opholdstilladelse efter positivlisten (§ 9
a, stk. 2, nr. 1), positivlisten for faglærte (§ 9 a, stk. 2, nr. 2),
beløbsordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 3), forskere (§ 9 a, stk. 2,
nr. 4), særlige individuelle kvalifikationer (§ 9 a, stk. 2, nr.
L 92a - 2020-21 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2305091_0007.png
7
7), fodermestre og driftsledere (§ 9 a, stk. 2, nr. 9), arbejds‐
markedstilknytning (§ 9 a, stk. 2, nr. 12), jobskifte inden for
samme branche som dannede grundlag for opholdstilladelse
som følge af arbejdsmarkedstilknytning (§ 9 a, stk. 2, nr. 13)
og fast track-ordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 14).
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med den
foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 25, 2. pkt., hvoref‐
ter udlændinge, der ikke allerede har opholdstilladelse af
mindst 3 måneders varighed, inden for 90 dage fra indrejse‐
tidspunktet, hvis udlændingen er indrejst i Danmark efter,
at udlændingen er meddelt opholdstilladelse, eller i andre
tilfælde inden for 90 dage fra tidspunktet for meddelelse af
opholdstilladelse, skal oprette en dansk bankkonto, hvortil
udlændingens løn skal udbetales.
Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker at undgå,
at det foreslåede krav om, at løn skal udbetales til en dansk
bankkonto bliver en barriere for personer, der er i Danmark
på positivlisten eller som forsker i en kortere periode. Dis‐
se grupper af udlændinge udgør således højtkvalificeret ar‐
bejdskraft, som danske virksomheder har et stort behov for,
og som Danmark derfor har en særlig stor interesse i at kun‐
ne tiltrække. Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker
ikke, at disse udlændinge skal vælge Danmark fra, når der er
tale om kortere ophold.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det derfor, at forsla‐
get om, at løn skal udbetales til en dansk bankkonto, jf.
de foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 25, 1. og 2. pkt.,
ikke skal finde anvendelse for en udlænding, der meddeles
opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1 (positivlisten), nr. 4
(forskerordningen) eller nr. 14, litra b (fast track-ordningens
forskerspor), når udlændingens ophold, der højst kan udgøre
et ophold inden for en periode på 12 måneder, ikke oversti‐
ger 180 dage fra udlændingens indrejse i Danmark. Der kan
med ændringsforslaget undtages for kravet om udbetaling
af løn til en dansk bankkonto for ét ophold inden for en
periode på 12 måneder regnet fra udlændingens indrejse
her i landet. Opholdstilladelsen kan forlænges. Dog kan op‐
holdets samlede længde ikke overstige 180 dage regnet fra
udlændingens indrejse i Danmark. Ønsker udlændingen at
blive længere i Danmark, skal udlændingen indgive en ny
ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigel‐
se. Har udlændingen haft opholdstilladelse af mindst 3 må‐
neders varighed, når en ny opholdstilladelse meddeles, vil
den nye opholdstilladelse blive betinget af, at udlændingens
løn fra første lønudbetaling sker til en dansk bankkonto, jf.
herved de foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 25, 1. og 2.
pkt., modsætningsvis.
Har udlændingen allerede inden for en periode på 12
måneder haft opholdstilladelse efter eksempelvis positivli‐
sten i en periode, der ikke overstiger 180 dage, finder den
foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 25, 3. pkt., ikke anven‐
delse. Dette gælder uanset om udlændingens løn under det
tidligere ophold har været udbetalt til en dansk bankkonto.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 9 k, stk. 1, 1. pkt., at
en udlænding i uddannelsesmæssigt øjemed efter ansøgning
kan få opholdstilladelse med henblik på at være praktikant
her i landet. Det følger af § 9 k, stk. 4, at udlændinge-
og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
meddelelse af opholdstilladelse efter stk. 1. Adgangen til
at få opholdstilladelse som praktikant er reguleret i bekendt‐
gørelse nr. 1406 af 13. december 2019 om meddelelse af
opholds- og arbejdstilladelse til praktikanter og volontører
(praktikantbekendtgørelsen). Det fremgår af praktikantbe‐
kendtgørelsens § 1, nr. 5, 1. pkt., at det bl.a. er en betingelse
for at få opholdstilladelse som praktikant, at løn- og ansæt‐
telsesvilkår er sædvanlige efter de til enhver tid gældende
overenskomster for praktikanter. Af § 1, nr. 5, 2. pkt., frem‐
går, at hvis praktikanten ydes fri kost og logi, kan aflønnin‐
gen reduceres forholdsmæssigt.
Med den foreslåede ændring af § 9 k, stk. 4, jf. ændrings‐
forslag nr. 3, foreslås det, at udlændinge- og integrationsmi‐
nisteren bemyndiges til at kunne fastsætte nærmere regler
om, hvornår løn til en udlænding, der meddeles opholdstilla‐
delse som praktikant efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., skal ske til
en dansk bankkonto. På denne baggrund er det hensigten,
at der i praktikantbekendtgørelsen vil blive fastsat nærmere
regler om, at udbetaling af løn til en praktikant skal ske
til en dansk bankkonto. Der vil også blive fastsat regler
om, at udlændinge, der ikke allerede har opholdstilladelse af
mindst 3 måneders varighed, inden for 90 dage fra indrejse‐
tidspunktet, hvis udlændingen er indrejst i Dannmark efter,
at udlændingen er meddelt opholdstilladelse, eller i andre
tilfælde inden for 90 dage fra tidspunktet for meddelelse af
opholdstilladelse, skal oprette en dansk bankkonto, hvortil
udlændingens løn skal udbetales.
Praktikanter, der er ulønnede, vil selvsagt ikke blive om‐
fattet af de nye regler.
At udbetaling af løn til en praktikant skal ske til en dansk
bankkonto indebærer, at kun aflønning, som reelt udgør li‐
kvide midler, kan indgå i vurderingen af lønniveauet, når
der skal tages stilling til, om løn- og ansættelsesvilkår er
sædvanlige efter de til enhver tid gældende overenskomster
for praktikanter, jf. herved praktikantbekendtgørelsens § 1,
nr. 5, 1. pkt. I opgørelsen af lønnen vil således ikke kunne
medregnes værdien af f.eks. kost og logi eller andre ydelser,
som tilbydes praktikanten. Dette er en skærpelse i forhold
til i dag, hvor aflønning kan reduceres forholdsmæssigt, hvis
praktikanten ydes fri kost og logi, jf. praktikantbekendtgø‐
relsens § 1, nr. 5, 2. pkt. Praktikantbekendtgørelsens § 1,
nr. 5, 2. pkt., vil udgå af bekendtgørelsen samtidig med, at
de nye regler om, hvornår udbetaling af løn skal ske til en
dansk bankkonto, træder i kraft.
Praktikantens løn skal udbetales her i landet.
Det bemærkes, at praktikanten forsat kan tilbydes goder
i form af eksempelvis kost og logi som et tillæg til lønnen,
ligesom der vil kunne udbetales f.eks. merarbejde og bonus
i et andet land. Disse elementer vil dog ikke indgå i Styrel‐
sen for International Rekruttering og Integrations vurdering
af, om de tilbudte løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige
efter de til enhver tid gældende overenskomster for prakti‐
kanter. Det bemærkes endvidere, at eventuelle indbetalinger
til arbejdsmarkedspensioner vil kunne medregnes ved opgø‐
relsen af lønniveauet.
L 92a - 2020-21 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2305091_0008.png
8
Det bemærkes, at forslaget om en 90 dages frist i visse
tilfælde i praksis betyder, at praktikanter, der meddeles op‐
holdstilladelse for en periode på 90 dage eller kortere, ikke
vil behøve at oprette en dansk bankkonto. Det vil dog også
for denne type af korte ophold gælde, at kun aflønning,
som reelt udgør likvide midler, kan indgå i vurderingen af
lønniveauet, når der skal tages stilling til, om løn- og ansæt‐
telsesvilkår er sædvanlige efter de til enhver tid gældende
overenskomster for praktikanter.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov‐
forslagets § 1, nr. 2. Ændringsforslaget har ingen materiel
betydning.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov‐
forslagets § 1, nr. 11. Ændringsforslaget har ingen materiel
betydning.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 8.
Til nr. 8
Med ændringsforslager foreslås det, at forslaget om krav
om særskilt arbejdstilladelse i visse situationer til medføl‐
gende familiemedlemmer til udenlandske arbejdstagere, og‐
så kommer til at gælde for udlændinge, der har søgt op‐
holdstilladelse som medfølgende familiemedlem eller på
baggrund af visse former for beskæftigelse før lovens ikraft‐
træden, og som efter lovens ikrafttræden søger forlængelse
af opholdstilladelsen.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede
bestemmelse i § 9 m, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 8,
hvorefter en opholdstilladelse efter § 9 m, stk. 1, til en
udlænding med familiemæssig tilknytning til en udlænding
med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 eller
13 eller nr. 14, litra a, c eller d, medmindre EU-reglerne kan
tilsige andet, skal betinges af, at udlændingen ikke uden ar‐
bejdstilladelse samtidig arbejder for samme virksomhed som
udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 a eller for en
virksomhed, der har tæt sammenhæng til den virksomhed,
som udlændingen med opholdstilladelse efter § 9 a arbejder
for.
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med den
foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 18, hvorefter op‐
holdstilladelse efter § 9 m, stk. 1, skal kunne inddrages, hvis
udlændingen uden arbejdstilladelse samtidig arbejder for
samme virksomhed som udlændingen med opholdstilladelse
efter § 9 a eller for en virksomhed, der har tæt sammenhæng
til den virksomhed, som udlændingen med opholdstilladelse
efter § 9 a arbejder for, og ingen særlige grunde taler heri‐
mod, jf. herved lovforslagets § 1, nr. 12.
Ligeledes skal forslaget ses i sammenhæng med den fore‐
slåede bestemmelse i § 9 a, stk. 4. 2. pkt., hvorefter en
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse efter § 9 a,
stk. 2, nr. 1-3, 6-9, 12 og 13 og nr. 14, litra a, c og d, skal
betinges af, at personer, der meddeles opholdstilladelse efter
§ 9 m, stk. 1, som følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, ikke mere end en gang får opholdstilladelsen
inddraget efter den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr.
18, jf. herved lovforslagets § 1, nr. 2.
Endelig skal forslaget ses i sammenhæng med den fore‐
slåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 12, hvorefter opholds‐
tilladelse efter § 9 a skal kunne inddrages, hvis udlændingen
med opholdstilladelse efter § 9 m, stk. 1, mere end en gang
får opholdstilladelsen inddraget efter den foreslåede bestem‐
melse i § 19, stk. 1, nr. 18, jf. herved lovforslagets § 1, nr.
11.
Med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslås det, at loven skal
træde i kraft den 1. januar 2021.
Med lovforslagets § 2, stk. 3, der bliver stk. 2, jf. her‐
ved ændringsforslag nr. 6, foreslås det, at lovforslagets §
1, nr. 2 og 8, ikke skal finde anvendelse for udlændinge,
der inden den 1. januar 2021 har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse. For disse udlændinge foreslås det, at de
hidtil gældende regler skal finde anvendelse. Hermed sikres
det, at udlændinge, der allerede har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, eller
§ 9 m, stk. 1, får behandlet ansøgningen efter de regler, der
var gældende på tidspunktet for indgivelse af ansøgning.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder imidlertid,
at et medfølgende familiemedlem, der allerede har opholds‐
tilladelse, og som arbejder for eller som ønsker at arbejde
for samme virksomhed som den udenlandske arbejdstager
eller for en virksomhed med tæt sammenhæng til den virk‐
somhed, som arbejdstageren arbejder for, på sigt også skal
have opholdstilladelsen betinget af et krav om arbejdstilla‐
delse. Ministeriet finder således, at det foreslåede krav om,
at et medfølgende familiemedlem til en udenlandsk arbejds‐
tager ikke uden arbejdstilladelse samtidig må arbejde for
samme virksomhed som arbejdstageren eller for en virksom‐
hed, der har tæt sammenhæng til den virksomhed, som ar‐
bejdstageren arbejder for, også bør gælde for udlændinge,
der har søgt opholdstilladelse inden lovens ikrafttræden,
og som søger forlængelse af deres opholdstilladelse efter
lovens ikrafttræden.
Det foreslås derfor for det første med den foreslåede
bestemmelse i
§ 2, stk. 3,
at lovens § 1, nr. 2, også skal finde
anvendelse på udlændinge, der inden den 1. januar 2021
har indgivet ansøgning om opholdstilladelse med henblik på
visse typer af beskæftigelse, og som den 1. januar 2021 eller
senere søger forlængelse af opholdstilladelsen.
Forslaget omfatter udlændinge, der før lovens ikrafttræ‐
den har søgt opholdstilladelse med henblik på beskæftigel‐
se efter positivlisten, positivlisten for faglærte, beløbsord‐
ningen, som trainee, på baggrund af særlige individuelle
kvalifikationer, som ansat på en boreplatform mv., foder‐
mester eller driftsleder, efter reglen om arbejdsmarkedstilk‐
nytning, efter reglen om jobskifte inden for samme branche
som dannede grundlag for opholdstilladelsen som følge af
L 92a - 2020-21 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2305091_0009.png
9
arbejdsmarkedstilknytning og fast track-ordningens beløbs‐
spor, uddannelsesspor og korttidsspor, og som efter lovens
ikrafttræden søger forlængelse af opholdstilladelsen. Dette
vil gælde, uanset efter hvilken lovbekendtgørelse opholdstil‐
ladelsen oprindelig er meddelt efter. En udlænding vil med
den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 3, få forlængelse
af opholdstilladelsen betinget af, at personer, der meddeles
opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, ikke mere end en gang får opholdstilladelsen
inddraget efter § 19, stk. 1, nr. 18.
Får et medfølgende familiemedlem mere end en gang
inddraget opholdstilladelsen efter § 19, stk. 1, nr. 18, vil den
udenlandske arbejdstagers opholdstilladelse således kunne
inddrages. Betingelsen vil alene omfatte eventuelle inddra‐
gelser, der sker efter, at den udenlandske arbejdstagers
opholdstilladelse er forlænget. Har et medfølgende familie‐
medlem fået opholdstilladelsen inddraget efter den foreslåe‐
de bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 18, før afgørelsen om for‐
længelse af den udenlandske arbejdstagers opholdstilladelse,
vil denne eller disse inddragelser således ikke kunne føre
til inddragelse af den udenlandske arbejdstagers opholdstil‐
ladelse.
Det foreslås endvidere for det andet med den foreslåede
bestemmelse i
§ 2, stk. 4, 1. pkt.,
at lovens § 1, nr. 8,
også skal finde anvendelse på udlændinge, der inden den
1. januar 2021 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse
som medfølgende familiemedlem til en udenlandsk arbejds‐
tager med opholdstilladelse på baggrund af visse typer af
beskæftigelse, og som den 1. januar 2021 eller senere søger
forlængelse af opholdstilladelsen.
Forslaget omfatter udlændinge, der før lovens ikrafttræ‐
den har søgt opholdstilladelse som medfølgende familie‐
medlem til en udlænding, der har opholdstilladelse på bag‐
grund af beskæftigelse efter positivlisten, positivlisten for
faglærte, beløbsordningen, som trainee, på baggrund af sær‐
lige individuelle kvalifikationer, som ansat på en boreplat‐
form mv., fodermester eller driftsleder, efter reglen om ar‐
bejdsmarkedstilknytning, efter reglen om jobskifte inden for
samme branche som dannede grundlag for opholdstilladel‐
sen som følge af arbejdsmarkedstilknytning og fast track-
ordningens beløbsspor, uddannelsesspor og korttidsspor, og
som efter lovens ikrafttræden søger forlængelse af opholds‐
tilladelsen som medfølgende familiemedlem. Dette vil gæl‐
de, uanset efter hvilken lovbekendtgørelse opholdstilladel‐
sen oprindelig er meddelt efter. Disse udlændinge vil med
den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 4, 1. pkt., få for‐
længelse af deres opholdstilladelse betinget af, at de ikke
uden arbejdstilladelse samtidig arbejder for samme virksom‐
hed som udlændingen med opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse eller for en virksomhed, der har tæt sammen‐
hæng til den virksomhed, som udlændingen med opholdstil‐
ladelse på baggrund af beskæftigelse arbejder for.
Arbejder det medfølgende familiemedlem uden arbejds‐
tilladelse samtidig for samme virksomhed som udlændingen
med opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse eller
for en virksomhed, der har tæt sammenhæng til den virk‐
somhed, som udlændingen opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse arbejder for, vil det medfølgende familiemed‐
lems opholdstilladelse således kunne inddrages. Betingelsen
vil alene omfatte fremadrettede ansættelsesforhold. Har det
medfølgende familiemedlem og den udenlandske arbejdsta‐
ger således arbejdet for samme virksomhed forud for, at det
medfølgende familiemedlems opholdstilladelse forlænges,
vil dette eller disse afsluttede ansættelsesforhold ikke kunne
føre til inddragelse.
Det foreslås endelig for det tredje med den foreslåede
bestemmelse i
§ 2, stk. 4, 2. pkt.,
at den foreslåede bestem‐
melse i § 2, stk. 4, 1. pkt., skal finde tilsvarende anven‐
delse for et medfølgende familiemedlem, der har søgt om
opholdstilladelse til en udenlandsk arbejdstager som nævnt
i 1. pkt. før den 1. januar 2021, og som søger forlængelse
af opholdstilladelsen den 1. januar 2021 eller senere, selvom
det medfølgende familiemedlem ikke har opholdstilladelse
efter den samme lovbekendtgørelse, som den udenlandske
arbejdstager.
Forslaget indebærer at også i sager, hvor det medfølgen‐
de familiemedlem har søgt og fået opholdstilladelse på et
senere tidspunkt end den udenlandske arbejdstager, og hvor
parret dermed ikke har opholdstilladelse efter den samme
lovbekendtgørelse, vil være omfattet af forslaget i § 2,
stk. 4, 1. pkt. Det kan f.eks. være, hvis den udenlandske
arbejdstager tager til Danmark eksempelvis et halvt år før,
at familien søger opholdstilladelse, og der i mellemtiden er
trådt et nyt regelsæt i kraft. Det kan også være, hvis det
medfølgende familiemedlem og den udenlandske arbejdsta‐
ger først møder hinanden efter, at arbejdstageren er meddelt
opholdstilladelse i Danmark, og der er trådt et nyt regelsæt i
kraft, når det medfølgende familiemedlem søger opholdstil‐
ladelse. Det er en forudsætning, at det medfølgende familie‐
medlem har søgt opholdstilladelse før den 1. januar 2021 og
søger forlængelse af opholdstilladelsen den 1. januar 2021
eller senere.
For at sikre, at et medfølgende familiemedlem, der er
i beskæftigelse, ikke bliver nødt til at stoppe på virksom‐
heden i forbindelse med, at vedkommende søger og får
forlænget opholdstilladelsen, foreslås det med den foreslåe‐
de bestemmelse i
§ 2, stk. 4, 3. pkt.,
at arbejder den uden‐
landske arbejdstager og det medfølgende familiemedlem på
tidspunktet for afgørelsen om forlængelse af opholdstilladel‐
se for samme virksomhed eller for virksomheder, der har
tæt sammenhæng, skal udlændingen nævnt i den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 4, 1. pkt., inden 14 dage efter, at ud‐
lændingens opholdstilladelse er forlænget indgive ansøgning
om arbejdstilladelse.
Forslaget indebærer, at et medfølgende familiemedlem,
der på tidspunktet, hvor vedkommendes opholdstilladelse
bliver forlænget, arbejder for samme virksomhed som den
udenlandske arbejdstager eller for en virksomhed med tæt
sammenhæng til den virksomhed, som den udenlandske ar‐
bejdstager arbejder for, inden for 14 dage efter, at opholds‐
tilladelsen er forlænget, skal indgive ansøgning om arbejds‐
tilladelse. Søger det medfølgende familiemedlem ikke om
arbejdstilladelse inden for fristen, vil familiemedlemmets
opholdstilladelse kunne inddrages.
Det foreslås i
§ 2, stk. 4, 4. pkt.,
at er ansøgningen indgi‐
vet i overensstemmelse med den foreslåede frist i § 2, stk. 4,
L 92a - 2020-21 - Bilag 7: Udkast til betænkning
2305091_0010.png
10
3. pkt., må udlændingen nævnt i den foreslåede bestemmel‐
se i § 2, stk. 4, 1. pkt., arbejde i tiden, indtil der er taget
stilling til, om udlændingen kan meddeles arbejdstilladelse.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 1.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november 2020 og var
til 1. behandling den 19. november 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 1. september 2020 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 162. Den 12. november 2020 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 29 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva‐
relse, [som ministeren har besvaret].
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV)
Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E. Jørgensen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5