Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 92 Bilag 9, L 92 A Bilag 9, L 92 B Bilag 9
Offentligt
2307999_0001.png
Notat
Inge Aachmann Pedersen
AARHUS UNIVERSITET
Dato: 11. december 2020
Side 1/3
Modtager(e):
Udlændinge- og Integrationsministeriet: Lennie Hedegaard Jakobsen og
samt
Danske Universiteter
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol
af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet samt
Aarhus Universitet takker for muligheden for at kommentere på nævnte lovforslag.
Lovforslaget har til hensigt at styrke kontrol af udenlandsk arbejdskraft samt at for-
hindre at fusk og snyd finde sted på det danske arbejdsmarked.
Den international forskerrekruttering på de danske universiteter er i dag en afgø-
rende forudsætning for en styrkelse af kvaliteten af dansk forskning gennem adgang
til ny forskning, ny inspiration, styrkede netværk og adgang til flere eksterne forsk-
ningsmidler. Rekruttering af internationale forskere til universiteterne bidrager til at
universiteterne kan styrke deres position på de internationale ranking lister.
Snyd og fusk er ikke kendetegnende for den internationale forskerrekruttering, da re-
kruttering af forskere fra udlandet forudsætter, at reglerne om bedømmelse og an-
sættelse i de gældende regler i love og overenskomster overholdes.
Universiteterne finder på denne baggrund, at forskere bør undtages fra lovforslaget
om styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft.
KU, DTU, SDU og AU har følgende specifikke opmærksomhedspunkter til de forskel-
lige elementer:
Formodningsafslag
Lovforslaget gør det muligt at give afslag på ansøgning om arbejdstilladelser, uden at
der er bestemte kriterier som grundlag for antagelse af omgåelse af reglerne. Vi fin-
Mobilitetsteam
Aarhus Universitet
Trøjborgvej 82-84
8000 Aarhus C
Tlf.: +45 8715 36 03
E-mail: [email protected]
W eb: www.au.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
2307999_0002.png
Notat
Inge Aachmann Pedersen
AARHUS UNIVERSITET
Dato: 11. december 2020
Side 2/3
der denne regel vidtgående, og mener at der bør opstilles klare linjer for, hvilke for-
hold en formodning kan bygge på. Derudover mener vi også, at de, der får afslag på
en ansøgning, har krav på en klar forklaring, der er dækkende og korrekt.
I forskerverdenen er det ikke ualmindeligt, at man skifter stillingskategori i løbet af
sin forskerkarriere – både på det enkelte universitet og universiteterne imellem. Det
er slet ikke ualmindeligt, at den udenlandske forsker kommer som gæsteforsker eller
gæste-ph.d.-studerende i første omgang, og parterne efter noget tid bliver enige om
enten en indskrivning/ansættelse til en hel dansk ph.d.-grad eller fast ansættelse som
forsker – enten på det specifikke projekt eller generelt. Med forslaget om formod-
ningsafslag kan vi frygte, at dette ikke tages i betragtning, men at der uden hørings-
mulighed gives afslag på en ansøgning som er helt korrekt og normal i universitets-
verdenen.
Vi mener, at formodningsreglen ikke skal finde anvendelse for universiteterne med
overenskomster på plads og som i langt de fleste tilfælde er Fast-track certificerede.
Krav om dansk bankkonto
Dette krav finder vi på nogle punkter unødigt bureaukratisk – især ved kortere for-
skeransættelser eller gæsteforskerophold, som oftest er mellem 3 og 6 måneders va-
righed
Især i forhold til disse korte ophold kan det – navnlig p.t. med lange ventetider til bo-
pælsregistrering og dermed lang ventetid på gult sundhedskort, som kræves af
mange banker som dokumentation for ophold og registrering i Danmark – blive et
problem, at man ikke inden for den fastsatte frist på 90 dage til opnåelse af CPR kan
få sit gule sundhedskort og dermed oprette dansk bankkonto.
Med henvisning til disse specifikke problemstillinger anbefaler universiteter at gøre
en undtagelse for kortere lønnede ansættelser (inkl. modtagere af danske stipendier)
I lovforslaget er det også lagt op til, at manglende dansk bankkonto kan føre til ind-
dragelse af tilladelse. Dette ser vi som en meget hård sanktion, med henvisning bl.a.
til ovennævnte problematik.
Særskilt opholds- og arbejdstilladelse til med medfølgende ægtefælle
Lovforslaget omfatter ikke forskere, hvilket vi hilser meget velkomment. På universi-
teterne ansættes dog også udenlandske medarbejdere i administrative stillinger un-
der beløbsordningen, og det vil i disse tilfælde få betydning for den medfølgende æg-
tefælle, som eventuelt også ansættes på universitetet i en administrativ stilling.
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
2307999_0003.png
Notat
Inge Aachmann Pedersen
AARHUS UNIVERSITET
Dato: 11. december 2020
Side 3/3
Jf. tidligere bemærkninger så er mange universiteter Fast-track certificeret og har
overenskomster, der skal følges, så vi ser forslaget som unødigt bureaukratisk for os,
som har tingene i orden, og vi ser det også som udtryk for administration for admini-
strationens skyld.
Vi takker endnu engang for mulighed for at kommentere på lovforslaget.
Med venlig hilsen
Aarhus Universitet – på vegne af:
KU, DTU, SDU og AU
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
2307999_0004.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
[email protected], [email protected]
[email protected] (Karen Marie Olsen), [email protected]
Julia Chuiko-Lund ([email protected])
Roskilde universitets høringssvar til UIM’s Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
11-12-2020 13:14
Kære UIM
Nedenfor følger Roskilde universitets høringssvar, som særligt omfatter §9a, stk. 25:
»Stk. 25. Udbetaling af løn til en udlænding, der gives opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller 12-14, skal ske
til en dansk bankkonto, jf. dog 2. pkt. Udlændingen skal inden for 90 dage fra indrejsetidspunktet, hvis udlændingen
er indrejst i Danmark efter, at udlændingen er meddelt opholdstilladelse, eller i andre tilfælde inden for 90 dage fra
tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse, oprette en dansk bankkonto, hvortil udlændingens løn skal
udbetales. 2. pkt. finder ikke anvendelse for udlændinge, der på ansøgningstidspunktet allerede har opholdstilladelse
af mindst 3 måneders varighed«.
Det er vores oplevelse, at det ofte er svært for udlændinge (og især i COVID-tider) at oprette en bankkonto i danske
banker inden for 90 dage grundet en vis resistens fra bankernes side.
Vi finder det derfor stærkt urimeligt, at udenlandske medarbejdere skal bøde for bankernes resistens imod
oprettelse en konto. Administrativt ville det også betyde en ekstra arbejdsbyrde med at tjekke op, om
medarbejderne har fået en dansk bankkonto; og taget i betragtning af, at vi som universitet ikke kan hjælpe med
bankkontooprettelse og ingen indflydelse har over bankernes politikker, virker kontrollen og yderligere ansvar som
urimeligt at pålægge universiteterne.
Vi vurderer, at der er risiko for at denne regel ikke står mål med realiteterne og vil gå ud over udlændinges
opholdstilladelse samt ville få negativ effekt på tiltrækning af højkvalificeret arbejdskraft.
Med venlig hilsen / Yours sincerely
Julia Chuiko-Lund
International HR Consultant
MA in Business Languages and Communication
Roskilde Universitet
Administrationen/RUC HR
Universitetsvej 1
DK-4000 Roskilde
Telefon: +4546742091
ruc.dk
facebook.com/ruc.dk
twitter.com/roskildeuni
instagram.com/roskildeuniversitet
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
2307999_0005.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
HR
Direkte tlf.: 20336311
E-mail: [email protected]
Journalnr.: 2020-
11. December 2020
Høring over udkast til ændring af udlændingeloven
IT-Universitetet har i mail af 10. december 2020 modtaget høring over udkast til ændring af
udlændingeloven.
IT-Universitetet har ingen bemærkninger ændringsforslagene.
Med venlig hilsen
Marianne Nøddebo Kabel
Jurist, HR
Rued Langgaards Vej 7 – 2300 København S – Danmark – Tel. +45 7218 5000 – CVR 29057753
www.itu.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
2307999_0006.png
ATT: Lennie Hedegaard Jakobsen
Udlændinge- og Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Aalborg Universitet
Postboks 159
9100 Aalborg
Sagsbehandler:
Chanette Hemdrup Jakobsen
International Staff Unit
Telefon: 99 40 30 30
E-mail: [email protected]
Dato: 11-12-2020
Høring over udkast til ændring af udlændingeloven (styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft)
Aalborg Universitet takker for muligheden for at bidrage til høringen over udkast til ændring af udlændingeloven
(styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft).
Vi bemærker, at der i den nye ændring - der indsættes som § 9 a stk. 25 - stilles krav om, at udbetaling af løn til
en udlænding, der gives opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller nr. 12-14, skal ske til en dansk bankkonto,
og at udlændingen skal oprette en dansk bankkonto inden for 90 dage efter opholdstilladelsens starttidspunkt. Vi
finder dog ikke, at det i ændringsforslaget er særligt tydeligt, hvorvidt det dermed implicit betyder, at det er lovligt
at udbetale løn til en udlænding på dennes udenlandske konto frem til oprettelsen af den danske bankkonto og
dermed i højst 90 dage.
Endvidere ønsker vi at gøre opmærksom på, at den nye ændring
der indsættes som § 9 m stk. 2 - har uhen-
sigtsmæssige konsekvenser for universiteterne. Kravet om, at en medfølgende ægtefælle skal ansøge om sepa-
rat arbejdstilladelse for at varetage et job på universitetet, vil ikke blot betyde yderligere omkostninger for ægte-
fællen, men vil også resultere i mindre fleksibilitet for universitetet. På universitetet sker det tit, at vi i kortere
perioder kan tilbyde ansættelse til medfølgende ægtefæller til vores forskere
da forskere ofte er gift med for-
skere, er medfølgende ægtefæller en stor ressource, som vi ofte trækker på. Dét, at vi kan tilbyde arbejde til
medfølgende ægtefæller, er også med til at fastholde den internationale arbejdskraft. Vi indstiller derfor til, at det
overvejes at inkludere forskere, der har fået meddelt opholdstilladelse efter stk. 2 nr.4 i denne ændring.
Med venlig hilsen
Chanette Hemdrup Jakobsen
International Staff Partner
1
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
2307999_0007.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Lennie Hedegaard Jakobsen
Sendt på mail til: [email protected], [email protected] og [email protected]
11. december 2020
Copenhagen Business School
HR
Howitzvej 11-13
2000 Frederiksberg
Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket
kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
CBS har den 10. december 2020 modtaget høring af forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft).
CBS takker for muligheden for at komme med bemærkninger til
lovforslaget, men vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at det er
beklageligt, at forslaget allerede har været i høring, hvor universiteterne
ikke blev hørt.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor:
Vedr. forslag om, at udbetaling af løn skal ske til en dansk bankkonto
CBS har brug for rammebetingelser, der giver optimale muligheder for at
kunne tiltrække og fastholde højt kvalificerede udenlandske forskere i
Danmark.
Reglerne om dansk bankkonto bliver mere omfattende og det rejser en
bekymring i forhold til, at det vil være en barriere for international
rekruttering.
Indførelse af et krav om dansk bankkonto for samtlige erhvervsordninger
rejser en bekymring særligt i de situationer, hvor CBS ansætter en
international forsker for kortere perioder (mere end 3 måneder) for fx at
øge forskningsrelationer med andre universiteter eller udvide
forskningssamarbejde på tværs af grænserne (globalt). Disse forskere
flytter sjældent til Danmark, og udfører således hovedparten af arbejdet fra
udlandet i kombination med jævnlige besøg i Danmark.
I dag har CBS mulighed for at udbetale lønnen til disse forskere til
forskerens bankkonto i hjemlandet, forudsat kontoen er registeret som
NemKonto. Et krav om udbetaling til dansk bankkonto vil ikke kunne
opfyldes henset til de nuværende krav, der stilles til oprettelse af en dansk
bankkonto.
Dorthe Birch Madsen
HR-jurist
Tlf.: 3815 2054
[email protected]
www.cbs.dk
Side 1 / 3
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
2307999_0008.png
Dertil oplever CBS, at internationale forskere, der flytter til Danmark har
problemer med at oprette en konto i en dansk bank.
Forslaget om, at udbetaling af løn skal ske til en dansk bankkonto, bør
derfor udmøntes i samarbejde med finansbranchen.
Det er positivt, at forslaget indebærer en tidsramme på i alt 90 dage fra
tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse, før den internationale
medarbejder skal have oprettet en dansk bankkonto.
Erfaringsmæssigt er det dog ikke altid muligt at få oprettet en dansk konto
inden 90 dage fra arbejdet påbegyndes. Det afhænger af andre processer
såsom tildeling af CPR, modtagelse af opholdskort og sygesikringskort.
CBS vil derfor opfordre til, at forskerordningen undtages fra kravet om
dansk bankkonto og dertil, at fristen udvides til min. 120 dage fra arbejdet
påbegyndes.
Ad krav om særskilt arbejdstilladelse i visse situationer til medfølgende
familiemedlemmer
Det fremgår, at medfølgende familiemedlemmer til forskere skal undtages
fra kravet om særskilt arbejdstilladelse. Udlændinge- og
Integrationsministeriet anfører, at medfølgende familie til udenlandske
forskere bør have en så fleksibel adgang til det danske arbejdsmarked som
muligt. Det er positivt, da CBS ønsker at sikre de bedste vilkår for at kunne
tiltrække og fastholde højt kvalificerede udenlandske forskere i Danmark.
CBS ansætter løbende internationale medarbejdere i strategiske vigtige
støttefunktioner til vores forskningsaktiviteter, hvor beløbsordningen
benyttes. Med det nye forslag betyder det, at eventuelle medfølgende
familiemedlemmer vil skulle søge om en separat arbejdstilladelse. Som
offentligt universitet er CBS underlagt og forpligtet af de statslige aftaler
og overenskomster om løn- og ansættelsesvilkår i staten.
CBS har noteret baggrunden for ønsket om særskilt arbejdstilladelse i visse
situationer til medfølgende familiemedlemmer, hvorfor CBS vil pege på
muligheden for, at lovgivningen i højere grad målrettes de pågældende
områder.
Ad formodningsafslag på erhvervsområdet
Som offentligt universitet er CBS underlagt og forpligtet af de statslige
aftaler og overenskomster om løn- og ansættelsesvilkår i staten, hvorfor
CBS vil opfordre til, at universiteterne undtages disse regler.
Ad regulering af gebyrsatserne
Det foreslås, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration
–ud
over den årlige regulering
kan foretage yderligere reguleringer af
gebyrsatserne en eller flere gange i løbet af året, såfremt der sker
væsentlige ændringer i de bagvedliggende budgetteringsforudsætninger.
11. december 2020
Copenhagen Business School
HR
Howitzvej 11-13
2000 Frederiksberg
Dorthe Birch Madsen
HR-jurist
Tlf.: 3815 2054
[email protected]
www.cbs.dk
Side 2 / 3
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
2307999_0009.png
CBS kan hertil oplyse, at vores internationale medarbejdere anser de
nuværende gebyrsatser for høje. En forøgelse af gebyrsatserne vil opleves
som en barriere for rekruttering. CBS bemærker, at det særligt i de tilfælde,
hvor den internationale medarbejder medbringer partner og børn udgør en
væsentlig samlet udgift for den pågældende familie, der i starten ofte kun
har en indkomst.
CBS efterspørger muligheden for, at den internationale medarbejder, som
kommer med medfølgende familie kan indgive ansøgningerne samlet,
således sagsbehandlingen hos SIRI forenkles - mod et reduceret gebyr.
Venlig hilsen
Anders Lauesen
HR chef - CBS
11. december 2020
Copenhagen Business School
HR
Howitzvej 11-13
2000 Frederiksberg
Dorthe Birch Madsen
HR-jurist
Tlf.: 3815 2054
[email protected]
www.cbs.dk
Side 3 / 3