Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 92 Bilag 1, L 92 A Bilag 1, L 92 B Bilag 1
Offentligt
2279777_0001.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
International rekruttering ([email protected]), Lennie Hedegaard Jakobsen ([email protected])
VMR-Journal ([email protected]), Rigsombudsmanden på Færøerne ([email protected])
Færøernes Landsstyre ([email protected])
Høringssvar fra Færøernes landsstyre over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk
arbejdskraft m.v.) (RIGS-FO Sagsnr.: 2015 - 90)
E-mailtitel:
Høringssvar fra Færøernes landsstyre over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk
arbejdskraft m.v.) (UIM Id: 1371247) (RIGS-FO Sagsnr.: 2015 - 90)
02-09-2020 11:34:34
Sendt:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft
Bilag:
mv.).pdf;
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet, International rekruttering
Færøernes Landsstyre har fået tilsendt i høring
“Forslag til Lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk
arbejdskraft m.v.)”
.
Ifølge lovudkastets § 3 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom.
Færøernes Landsstyre tager dette til efterretning og har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
Nella Festirstein
Afdelingschef
Lagmandens Kontor
Lovafdelingen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76
Fra:
Rigsombuddet <[email protected]>
Sendt:
1. september 2020 10:51
Til:
VMR-Journal <[email protected]>; Journalin hjá LMS <[email protected]>
Cc:
Nella Festirstein <[email protected]>; Anna Borg Dahl <[email protected]>
Emne:
viðv Ekstern høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
(UIM Id: 1371247) (RIGS-FO Sagsnr.: 2015 - 90)
Góðan dagin
Viðfesta verður hervið sent í hoyringar.
Møguligar viðmerkingar skulu sendast smbrt hoyringsskrivinum, við cc til ríkisumboðið.
Hoyringsfreistin er 28. septmber kl 10.00 donsk tíð.
bh
Elsa Maria L. Østergaard
Specialkonsulent
Amtmansbrekkan 6
FO-100 Tórshavn
Tlf.: +298 201200
E-mail:
[email protected]
www.rigsombudsmanden.fo
Til:
A-AKKR - hovedpostkasse ([email protected]), 'Advokatrådet' ([email protected]), 'Akademikernes
Centralorganisation' ([email protected]), Amnesti Nu ([email protected]), Amnesty International ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Asylret ([email protected]),
Bedsteforældre for Asyl ([email protected]), Kristian Bak ([email protected]), Bygge-, Anlægs- og
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0002.png
Trækartellet ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Danmarks Skibsmæglerforening
([email protected]), 'Da' ([email protected]), 'Dansk Byggeri' ([email protected]), 'Dansk Erhverv'
([email protected]), Dansk Flygtninge Hjælp ([email protected]), Dansk Flygtningehjælp Ungdom ([email protected]),
Dansk Socialrådgiverforening ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), 'regioner' ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), 'Datatilsynet' ([email protected]), Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder (main@helsinki-
komiteen.dk), Helle Jørgensen ([email protected]), 'DI' ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), Fagbevægelsens Hovedorganisation ([email protected]), Finansrådet ([email protected]),
'Finanssektorens Arbg.forening' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af
Udlændingeretsadvokater ([email protected]), Advokat Birgitte Waarst ([email protected]), Advokat Synnøve Falk-Rønne
([email protected]), Rigsombudsmanden på Færøerne ([email protected]), Grønlands Selvstyre Naalakkersuisut
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Håndværksrådet
([email protected]), Odense Universitetshospital - Indvandrermedicinsk Klinik ([email protected]), Leif-
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), International Community ([email protected]), Hans-Henrik Lund ([email protected]),
'Kommunernes Landsforening' ([email protected]), Kristelig Arbejdsgiverforening ([email protected]), Kvindernes Internationale Liga for Fred og
Frihed ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed ([email protected]), PROSA - Forbundet for it-professionelle
([email protected]), PRO-Vest ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Refugees Welcome ([email protected]), Retspolitisk Forening ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), SIRI Rådet for Etniske Minoriteter ([email protected]), Udlændingenævnet ([email protected]),
'Aeldresagen' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), 3F
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]'
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Landbrug & Førevarer
([email protected]), 'Lederne' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected])
International rekruttering ([email protected])
Fra:
Titel:
Ekstern høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.) (UIM Id:
1371247)
Sendt:
31-08-2020 14:47
Se venligst vedhæftede høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol med udenlandsk
arbejdskraft m.v.)
Venlig hilsen
Lennie Hedegaard Jakobsen
Specialkonsulent
International Rekruttering
Direkte telefon: +45 61 98 35 69
E-mail:
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: +45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0003.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
International rekruttering ([email protected]), Lennie Hedegaard Jakobsen ([email protected])
Samfundsanalyse ([email protected])
Høringssvar - Ældre Sagen - forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
02-09-2020 12:17:56
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86 86
Læs vores persondatapolitik
Fra:
International rekruttering <[email protected]>
Sendt:
31. august 2020 14:47
Til:
ACE Denmark Akkrediteringsinstitution <[email protected]>; Advokatsamfundet <[email protected]>;
Akademikerne <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International <[email protected]>; Amnesty
International <[email protected]>;
[email protected];
Asylret <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl
<[email protected]>; Beskæftigelsesrådet <[email protected]>; Bygge-, Anlægs- og Trækartellet
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>;
Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Danmarks
Skibsmæglerforening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>;
Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Flygtninge Hjælp <[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp Ungdom
<[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Danske Havne
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; Danske Universiteter <[email protected]>; Datatilsynet
<[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Helle Jørgensen
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>; Dokumentations-
og Rådgivningscentret om Racediskrimination <[email protected]>; Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>; Finansrådet
<[email protected]>; Finanssektorens Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening <[email protected]>;
Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater <[email protected]>; Advokat Birgitte Waarst
<[email protected]>; Advokat Synnøve Falk-Rønne <[email protected]>;
[email protected];
Grønlands Selvstyre
Naalakkersuisut <[email protected]>; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre) <[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>;
[email protected];
Håndværksrådet <[email protected]>; Odense Universitetshospital - Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>;
Leif-
[email protected];
Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>; International Community
<[email protected]>; Hans-Henrik Lund <[email protected]>; KL - Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
Kristelig Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed <[email protected]>; Københavns
Byret <[email protected]>;
[email protected];
Landsforeningen Adoption og Samfund
<[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>; Landsorganisation af
kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>; Plums Fond for Fred, Økologi og
Bæredygtighed <[email protected]>; PROSA - Forbundet for it-professionelle <[email protected]>; PRO-Vest
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>;
[email protected];
Refugees Welcome
<[email protected]>; Retspolitisk Forening <[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Rådet for
Etniske Minoriteter <[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>; AeldreSagen <[email protected]>; Ægteskab
Uden Grænser <[email protected]>; 3F <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Rigspolitiet, Nationalt Udlændinge Center (NUC) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Emne:
Ekstern høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.) (UIM Id:
1371247)
Se venligst vedhæftede høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol med udenlandsk
arbejdskraft m.v.)
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0004.png
Venlig hilsen
Lennie Hedegaard Jakobsen
Specialkonsulent
International Rekruttering
Direkte telefon: +45 61 98 35 69
E-mail:
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: +45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0005.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den 04/09-2020
J.nr. 40A-ØL-63-20
Init: cr
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sendt pr. mail til [email protected] og [email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 31. august 2020 (Sagsnr. 2020 - 8205)
anmodet om eventuelle bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om forslaget.
Bredgade 59, 1260 København K.
Tlf. 99 68 62 00
Mail: [email protected]
Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0006.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
International rekruttering ([email protected]), Lennie Hedegaard Jakobsen ([email protected])
KL - Kommunernes Landsforening ([email protected])
Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol med udenlandsk arbejdskraft m.v.)
09-09-2020 09:15:37
Til rette vedkommende
KL har modtaget høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol med udenlandsk arbejdskraft
m.v.)
med frist for afgivelse af bemærkninger den 28.9.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Chefkonsulent
Center for Vækst og Beskæftigelse
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3149
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0007.png
Udlændinge- 0g Integrationsministeriet har ved brev af 31. august 2020 (sagsnr. 2020-8205)
anmodet om eventuelle bemærkninger til høring over forslag til 10v 0m ændring af
udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Helle Bertun
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
<mm.._.m rmzawqm..
.uamaamäæs
...Es ...o>.<_..2.no
Um: om oPNSo
>w=.. _ax_om.m_.<o_ m.. m8.. Suoö
<>aâ.<mm._.m_m:am_mrax
5785:. n :ägx
4 .ommmmooo
3:. a 55A;
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0008.png
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
HØRINGSSVAR
Dato: 11. september 2020
Kontor: Sekretariatet
Sagsbeh.: ASP
Høringssvar til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol med udenlandsk
arbejdskraft m.v.)
Rådet for Etniske Minoriteter har ingen bemærkninger til det udsendte.
Med venlig hilsen
Halima El Abassi
Forkvinde for Rådet for Etniske Minoriteter
Sekretariatet for Rådet for Etniske Minoriteter
Carl Jacobsens Vej 39
2500 Valby
Telefon: 72 14 24 00
Mail:
[email protected]
Web: www.rem.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0009.png
C
ZESLAW
K
OZON
R
OMERSK
-
KATOLSK BISKOP AF KØBENHAVN
G
L
. K
ONGEVEJ
15
DK-1610 K
ØBENHAVN
V
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
28. september 2020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk
arbejdskraft m.v.), Sagsnr.: 2020-8205
På Den katolske Kirkes vegne takker jeg for muligheden for at blive inddraget i ovennævnte høring over
udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.
Vi har ingen kommentarer til forslaget.
Med de venligste hilsner
+ Czeslaw Kozon
Romersk-katolsk biskop af København
TLF
(+45) 33 55 60 80 ·
FAX
(+45) 33 55 60 86 ·
E
-
MAIL
[email protected]
·
GIRO
500-1471
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0010.png
Københavns Byret
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholrnsgade 10
1216 København K
Præsidenten
Domhuset, Nytorv 25
1450 København K.
Tlf. 996870 15
CVR2I 659509
administration.kbh(âdomsto1dk
J.nr. 9099.2020.45
Den 21. september 2020
Ved en mail af 31. august 2020 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om even
tuelle bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket
kontrol af udenlandsk arbejdskraft mv.).
Jeg skal i den anledning på vegne af byretspræsidenterne oplyse, at byretterne ikke ønsker at
udtale sig om forslaget
Med venlig hilsh
/
i
;/!
4-
Søren Axelsen
/‘
i
/
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0011.png
Til:
Cc:
International rekruttering ([email protected]), Lennie Hedegaard Jakobsen ([email protected])
Gudrun Vinde, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration ([email protected]), Kirsten Kvist ([email protected]), [email protected]
([email protected])
Fagligt Fælles Forbund (3F) ([email protected])
Fra:
Titel:
3Fs bemærkninger til forslag til lov om ændring af udlændingeloven
Sendt:
25-09-2020 10:19:48
Bilag:
3Fs bemærkninger til forslag til lov om ændring af udlændingeloven - endelig.docx;
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Lennie Hedegaard Jakobsen, Specialkonsulent
Vedhæftet fremsender jeg 3Fs bemærkninger til forslag om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft
m.v.).
Bedste hilsner
Pernille Mørch Christensen
Sekretær, AUI
3F Fagligt Fælles Forbund
AUI - Arbejdsmarkeds-, Uddannelses- og Integrationspolitisk enhed,
Ligestilling og Mangfoldighed
Kampmannsgade 4
1790 København V
Tlf.: +45 88 92 03 53
Mobil: + 45 22 35 12 55
www.3f.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0012.png
3F’s bemærkninger til forslag til lov om ændring af udlændingeloven
Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft mv.
3F vil gerne kvittere for, at det fremsatte lovforslag på en række meget væsentlige punkter,
imødekommer den markante kritik, som 3F gennem flere år har fremført af ordningerne for
import af udenlandsk arbejdskraft. Det er glædeligt, at regeringen nu forsøger at dæmme op
for den omgåelse af reglerne, som vi gennem mange år har været vidne til
og som medvir-
ker til at underminere de fælles spilleregler, som findes på arbejdsmarkedet.
3F har følgende konkrete bemærkninger til de enkelte dele i lovforslaget:
Formodningsafslag på erhvervsområdet
3F hilser det velkommen, at reglerne lempes, så det ikke længere er et krav, at der skal kon-
stateres bestemte grunde til at antage, at et job ikke er reelt, men at det er tilstrækkeligt, at
der er en formodning om det
og at der i højere grad kan lægges vægt på arbejdsgiverens
hidtidige adfærd.
Formodningsafslag på praktikantområdet
3F kvitterer for lovændringens intention om at sikre, at praktikantordningen bruges med et re-
elt uddannelsesmæssigt sigte, og ikke misbruges til social dumping, eller til at opnå en lempe-
ligere adgang til det danske arbejdsmarked samt at tage initiativ til at afvise de udlændinge,
der ikke har de uddannelsesmæssige kvalifikationer, som de oplyser, når der søges opholdstil-
ladelse.
3F har desværre set talrige eksempler på, at bagmændene til de udenlandske praktikanter in-
den for landbrugsområdet, omgår de uddannelses- og sprogpapirer, som er grundlaget for
praktikantens ophold i Danmark. Derfor finder 3F det yderst relevant, at der i ansøgningen
skal indgå verificerede oplysninger om udlændingens uddannelsesmæssige- og erhvervsmæs-
sige baggrund.
I forhold til uddannelsesmæssige kvalifikationer skal 3F opfordre til, at det præciseres, at ud-
lændinge med lange videregående uddannelse uden relation til det grønne område, ikke kan
opnå ophold som landbrugspraktikant. Det gælder uanset at pågældende efterfølgende er ind-
skrevet på en landbrugsuddannelse Hvis virksomheder har et reelt ønske om at importere
højtuddannet arbejdskraft, så kan de passende gøre det via beløbsordningen eller via positivli-
sten for højtuddannede.
Herudover finder 3F, at det er uklart, hvordan det konkret skal vurderes, om udlændingen be-
sidder de forudsætninger, som må anses for nødvendige og sædvanlige for at kunne varetage
den tilbudte praktik? Her kunne et personligt interview foretaget af en fagperson være en mu-
lighed.
3F noterer sig, at der lægges op til, at SIRI skal vurdere, om det faglige udvalg har rejst kritik
af praktikstedets uddannelsesmæssige forhold ved et formodningsafslag. Det faglige udvalg er
nedsat i henhold til lov om erhvervsuddannelse, og kan rejse kritik af oplæringsforholdene på
en virksomhed ift. erhvervsuddannelseselever
f.eks. på baggrund af en klage fra eleven.
Erhvervsuddannelsesloven giver imidlertid ikke hjemmel til at rejse kritik af oplæringsforhol-
dene italesat af udenlandske praktikanter, hvorfor udenlandske praktikanters retsstilling for
nuværende ikke er sidestillet med erhvervsuddannelseselever.
1/4
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0013.png
3F mener derfor, at praktikanternes retsstilling skal sidestilles med danske elevers. Praktikan-
terne skal derfor være uopsigelige, have mulighed for at klage over oplæringsforholdene på
deres praktiksted, og klagen skal kunne behandles af det faglige udvalg, med mulighed til at
fratage virksomheden sin praktikpladsgodkendelse.
I forhold til spørgsmålet om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår henvises der i forslaget til
praktikantbekendtgørelsen, hvoraf det fremgår, at løn- og ansættelsesvilkår skal være sæd-
vanlige efter de til enhver tid gældende overenskomster for praktikanter. 3F og arbejdsgiver-
foreningen GLS-A rettede i foråret 2020 henvendelse til ministeren for at præcisere, at der
med ”sædvanlige” alene skal ske en vurdering i forhold til den overenskomst, der er indgået
mellem de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter inden for området.
3F skal derfor opfordre til, at der sker en
ændring af bekendtgørelsen ift. definitionen af ”sæd-
vanlige løn-
og ansættelsesvilkår” som værende de vilkår,
der følger den bærende overens-
komst på det pågældende uddannelsesområde.
I forlængelse heraf finder 3F det overordentlig problematisk, at det foreslåede krav om, at løn
skal udbetales på dansk bankkonto, ikke også foreslås, at skulle gælde for praktikanter, der får
opholdstilladelse efter lovens § 9k.
Arbejdstilladelse til medfølgende familiemedlem
3F glæder sig over forslaget om at forbedre kontrollen med arbejdstilladelser til medfølgende
familiemedlemmer. Det vil fremover blive vanskeligere at få ansat en medfølgende ægtefælle i
samme virksomhed som den udlænding, der får opholdstilladelsen, hvilket vi i bl.a. restaurati-
onsbranchen har set talrige eksempler på.
I lyset af de mange misbrugssager vi har været vidne til, havde 3F imidlertid gerne set, at der
var et egentlig krav om arbejdstilladelse til et medfølgende familiemedlem - uanset hvor denne
skulle arbejde. Den foreslåede ordning synes fortsat at kunne åbne en række muligheder for,
at den medfølgende familie indgår aftaler, hvor vedkommende arbejder for ingen eller en me-
get lav løn. 3F skal derfor opfordre til, at der sker en skærpet kontrol af området.
Hvis der konstateres misbrug af ordningen, bør det få konsekvenser for den arbejdsgiver, som
ikke lever op til regler og aftaler på området. I særlige tilfælde skal arbejdsgiveren kunne mi-
ste retten til alle ordninger for ansatte fra tredjeverdenslande i op til 3 år.
I sager med misbrug der handler om illegal arbejdskraft og/eller menneskehandel til tvangsar-
bejde, mener 3F, at der i anden lovgivning skal indføres mulighed for at fratage retten til at
drive virksomhed og sidde i virksomhedsbestyrelser i op til 3 år.
Udbetaling af løn til dansk bankkonto
Et af de rigtig gode og helt indlysende forbedringer i forslaget er, at udbetaling af løn
med
undtagelse af praktikkantordningen - skal ske til en dansk bankkonto. Det er et skridt i den
rigtige retning, og er fuldstændig afgørende for myndighedernes mulighed for at kontrollere,
om den aftalte løn rent faktisk udbetales.
3F har noteret sig, at den enkelte arbejdstager får en frist på 90 dage til at oprette en dansk
bankkonto
og at man ved arbejdsforhold på mindre end 90 dage ikke vil behøve at oprette
dansk bankkonto. 3F mener ikke at 90 dage afspejler den tid, det tager at få oprettet en dansk
bankkonto. Det kan håndteres hurtigere.
2/4
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0014.png
3F er tilfredse med, at det nu er præciseret, at det er sædvanligt på det danske arbejdsmarked
at løn er løn
og at det ikke er muligt at udbetale op til halvdelen af lønnen i form af kost og
logi.
3F skal dog bemærke, at i henhold til § 19, stk. 3 er det lønniveauet for en person med en er-
hvervskompetencegivende uddannelse inden for arbejdsfunktionen på arbejdsmarkedsbalan-
cen, der danner baggrund for SIRI’s vurdering af, om der er tale om sædvanlige løn og ansæt-
telsesvilkår, når det gælder positivlisten for faglærte.
Der henvises til, at det er den løn, der følger den nederste kvartil i lønstatistikken for den på-
gældende faggruppe.
3F skal opfordre til, at det bliver præciseret, at lønnen bør følge den faktiske medianløn inden
for stillingskategorien, og ikke fastlægges til at følge den nederste kvartil i lønstatistikken. El-
lers risikerer vi, at arbejdsgivere spekulerer i at hente udenlandsk, faglært arbejdskraft til
Danmark for at presse løn- og arbejdsvilkår ned.
Herudover er det et problem, at det ikke er en betingelse, at udlændingen opfylder et bestemt
uddannelseskrav. Når der ikke er noget uddannelseskrav, er der risiko for, at ufaglærte fra
tredjelande får faglærte jobs, som aflønnes lavere, og derved skaber grobund for social dum-
ping. Der savnes derfor en klar model for, hvad faglærte er, og hvordan uddannelsesniveauet
dokumenteres.
Logbog
3F er tilfredse med, at myndighederne nu får styrket deres kontrolmuligheder, så det i højere
grad sikres, at alle virksomheder overholder de regler og aftaler, som findes på det danske ar-
bejdsmarked.
Kontrolattacheer
3F finder det positivt, at det foreslås, at der tilføres ekstra ressourcer på danske ambassader,
som skal tilse at ordningerne ikke misbruges.
Imidlertid er det uklart, hvordan ressourcerne prioriteres
f.eks. ser vi i 3F en stigning i antal-
let af praktikanter fra Syd-Østasien (Vietnam). 3F er derfor bekymret for, at 1 til 2 kontrolatta-
cheer ikke matcher det lokale behov for at tilse, at ordningerne ikke misbruges.
3F skal herudover pege på vigtigheden af, at de enkelte kontrolattacheer har lokalt kendskab
både i forhold til arbejdsmarkedet, uddannelsessystem og uddannelsesinstitutioner således, at
vi undgår falske sprog-test, falske uddannelsesbeviser og anerkendelse af praktikanter med
uddannelsesforløb på mistænkelige uddannelsesinstitutioner.
3F skal konkret pege på følgende opgaver:
Øget krav til legitimation af sprogkompetencer og akkreditering af uddannelsespapirer.
Certificering af udenlandske uddannelsesinstitutioner og uddannelser.
Certificering af formidlings- og rekrutteringsbureauer, så kun akkrediterede bureauer skal
kunne formidle praktikanter til Danmark.
3/4
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0015.png
Oplysninger fra SafeSeaNet
3F mener, at Søfartsstyrelsen også bør være tilsynsmyndighed i forhold til søfarendes opholds-
og arbejdstilladelser, da Søfartsstyrelsen er den kontrollerende myndighed på skibe.
Det har hidtil været et problem, at udlændingemyndighederne ikke har skulle føre kontrol med
de udlændinge, der efter udlændingebekendtgørelsen § 24 er fritaget for krav om arbejdstilla-
delse. Derfor finder 3F det tilfredsstillende, at der nu er forslag om, at styrelsen får hjemmel til
at indhente de nødvendige oplysninger fra EU’s maritime informationssystem om besætnings-
medlemmer på danske lastlastskibe. 3F opfordrer til, at det skal gælde alle typer af skibe i
både national og international trafik.
3F mener herudover, at udenlandske skibe, der besejler danske havne i tre måneder eller
mere (Landslovsforordningen
90 dags regel), på samme vis skal kontrolleres, for at sikre, at
sådanne udenlandske skibe - med skiftende besætninger af udenlandsk arbejdskraft
ikke kan
omgås danske regler på arbejdsmarkedet. I disse tilfælde mener 3F, at det alene er oplysning
om regler i henhold til landlovsforordningen (90 dags regel), der skal kontrolleres. Det vil i
disse tilfælde være vigtigt, at det ikke er sømanden, der kriminaliseres, men rederen, da det
ikke er sømanden, der bestemmer i hvilke landes havne skibet anløber/arbejder.
3F opfordrer til at der hos SIRI skabes en ordning, hvor personer, der har begrundet mistanke
om tilsidesættelse af ovenstående regler, kan rette henvendelse.
Med venlig hilsen
Søren Heisel
Forbundssekretær
4/4
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0016.png
Sagsnr. 20-0150
Vores ref. MBS
25. september 2020
Høringssvar vedr. Forslag til Lov om ændring af
udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft
m.v.)
FH bakker i høj grad op om de mange gode elementer i lovforslaget. Der er stort behov for
styrket kontrol, som kan mindske social dumping på det danske arbejdsmarked.
Det gælder ikke mindst forslaget om, at udbetaling af løn skal ske til en dansk bankkonto. Det
er et meget stort skridt fremad og er fuldstændig afgørende for myndighedernes mulighed for
at kontrollere, om den aftale løn rent faktisk udbetales. Samtidig er det også helt på sin plads,
at det foreslås, at aflønningen af faglært arbejdskraft fremover skal ske i kroner og øre. Det
skal således ikke længere være muligt at udbetale op til halvdelen af lønnen til faglært
arbejdskraft i form af fx kost, logi, fri bil eller telefoni. FH er samtidig uforstående overfor, at
det foreslåede krav om, at løn skal udbetales på dansk bankkonto, ikke også foreslås at skulle
gælde for praktikanter, der får opholdstilladelse efter lovens § 9k.
Der er dog fortsat nogle problemer med positivlisten for faglært udenlandsk arbejdskraft, som
bør ændres.
I positivlisten skal ifølge den nye lov tages udgangspunkt i sædvanlige løn- og arbejdsvilkår.
Det er udmærket, men det er imidlertid afgørende, at aflønningen følger den faktiske
gennemsnitsløn for sammenlignelige job i branchen og i den pågældende region tillagt de
videre aftalte goder, der gælder i den enkelte virksomhed. Dette for at undgå, at der betales
minimumslønninger, som vil ligge klart under og presse lønningerne nedad og som dermed vil
være social dumping. FH foreslår på den baggrund, at der tages udgangspunkt i
bestemmelserne fra revisionen af udstationeringsdirektivet, hvor der nu tages udgangspunkt i
princippet om lige løn for samme arbejde og gennemsnitslønninger.
FH finder, at myndighederne - ligesom man allerede gør i nogle andre erhvervsordninger,
konsekvent skal anvende statistiske opdelinger for arbejdsfunktioner (DISCO) og uddannelse
(DUN) i sagsbehandlingen. Ved brug af vedtagne og allerede kendte kategorier (som DISCO
og DUN) skabes derimod en direkte, objektiv og klar kobling til lønniveauer og andre forhold.
Hvortil kommer, at der skabes indsigt i udviklingen på denne ordning til brug for myndigheder,
RAR og lovgiver. Der er derved ikke tale om et krav, der er usagligt eller vanskeliggør lovens
gennemførelse eller håndhævelse, men blot opdelinger og begreber som allerede er anerkendt
og indarbejdet. I praksis bruges de nævnte opdelinger således i vid udstrækning i
lønstatistikker til rådgivning og i både centrale, lokale og individuelle lønforhandlinger på det
private arbejdsmarked.
FH finder det desuden meget problematisk, at det ikke er en betingelse, at udlændingen
opfylder et bestemt uddannelseskrav. Er der intet uddannelseskrav, er der risiko for, at
ufaglærte fra tredjelande får faglærte jobs, som aflønnes lavere og derved skabes der social
dumping. Det er vigtigt, at der foreligger en klar model for, hvad faglærte er og hvordan
uddannelsesniveauet dokumenteres. Grundlæggende bør der foreligge dokumentation for, at
der er tale om faglærte uddannelser jævnfør lov om erhvervsuddannelser. Dette er praksis for
positivlisten i dag og ifølge FH’s informationer fungerer dette upåklageligt og uden
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
uoverstigelige bureaukratiske udfordringer. Uddannelsen bør endvidere i sin toning og speciale
svarer til det konkrete danske job.
Der er desuden behov for mere kontrol i forhold til erhvervsordningerne.
FH skal på den baggrund foreslå at:
SIRI bør foretage flere uanmeldte kontrolbesøg hos virksomhederne, hvor der kan
kontrolleres arbejdstider m.m. Der bør særskilt afsættes midler til kontrol, som sikrer,
at dem som mister job og opholdstilladelse ikke bliver i landet og arbejder illegalt. FH
skal videre foreslå, at der afsættes særskilte midler til at udføre denne kontrol i SIRI.
SIRI bør have hjemmel til at kontrollere, om den forudsatte løn rent faktisk tilgår de
pågældende udlændinge og ikke deres arbejdsgivere eller mellemhandlere. Dette er
relevant, idet SIRI er den myndighed hvorunder udlændingelovens erhvervsordninger
for opholds- og arbejdstilladelser sorterer. Der er således en direkte og saglig
begrundelse for denne hjemmel, som allerede burde have været indført.
SKAT bør få hjemmel til at undersøge, at den aftalte løn
som har dannet baggrund
for arbejds- og opholdstilladelsen baseret på de forskellige erhvervsordninger
rent
faktisk udbetales til den påkrævede danske bankkonto.
Gentagen omgåelse af reglerne i erhvervsordningerne bør medføre karantæne fra
brug af ordningerne.
Der bør indføres kontrol og registrering for medfølgende familie og efterfølgende
evaluering, da der har været sager i medierne, hvor arbejdsvilkårene for den
medfølgende familie har været helt ulovlige.
Der bør hurtigst muligt blive oprettet en måling på Jobindsats.dk om antallet af
udenlandske arbejdstagere, der er beskæftiget via den nye positivliste for faglært
arbejdskraft, i lighed med de øvrige ordninger for udenlandsk arbejdskraft. Det vil
gøre det lettere at følge udviklingen i brugen af ordningen med den nye positivliste for
faglært arbejdskraft.
FH mener, at det bør præciseres, at kun fuldtidsbeskæftigede kommer i betragtning.
Begrundelsen for udvidelsen er begrundet med en arbejdskraftmangel, hvorfor
eventuelle deltidsansættelser ikke giver mening. Et krav om fuldtidsstillinger vil
desuden forebygge evt. omgåelse af reglerne, hvor ansatte på deltid på sigt kommer
til at arbejde over den aftalte begrænsede arbejdstid.
De regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) skal underrettes om de sager, hvor der er meddelt
opholdstilladelse efter positivlisten for faglærte. FH mener, at RAR også bør bidrage til at
definere, hvilke stillinger der er mangel på, eller ikke er, på baggrund af RAR’s viden om det
lokale arbejdsmarked og
som et supplement til STAR’s rekrutteringssurvey, som har sine
metodiske begrænsninger.
Med venlig hilsen
Arne Grevsen
Næstformand FH
Side 2 af 2
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0018.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att.: International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høringssvar om lov om ændring af udlæn-
dingeloven
Dansk Arbejdsgiverforening har den 1. september 2020 modtaget høring
af forslag til lov om ændring af udlændingeloven (styrket kontrol af uden-
landsk arbejdskraft).
Lovforslaget har til hensigt at gøre det nemmere at afsløre virksomheder
og medarbejdere, der har til hensigt at omgå reglerne. Intentionen er DA
enig i. Snyd med reglerne skal afdækkes og have en konsekvens.
Lovforslaget går dog for langt ved at gøre det unødigt besværligt og usik-
kert for virksomheder, der overholder reglerne og betaler en god løn. Lov-
forslaget er udtryk for en generel mistænkeliggørelse af udenlandske
medarbejdere, og de virksomheder, der ansætter disse. Det bør der rettes
op på.
Formålet med lovforslaget er at give myndighederne nogle redskaber til
at stoppe de eksempler på misbrug med arbejds- og opholdstilladelser,
som bl.a. kinesiske kokke har stået bag. Lovforslaget indebærer imidler-
tid, at disse redskaber også indføres over for forskere og specialister m.v.,
hvor der ikke er denne type eksempler på snyd. Lovforslaget bør derfor
målrettes de grupper, hvor myndighederne har konstateret misbrug med
arbejds- og opholdstilladelser.
Virksomheder, der er omfattet af overenskomst indgået af de mest repræ-
sentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, har for det første forpligtet sig
til et niveau for løn- og arbejdsvilkår, som er udtryk for standarden i Dan-
mark. For det andet er disse virksomheder omfattet af et lokalt forankret
overvågnings-, kontrol- og sanktionssystem, hvor tillidsrepræsentanterne
påser overenskomsten overholdes.
Disse virksomheder har ad egen drift forpligtet sig til overenskomstens
vilkår med et tilhørende effektivt sanktionssystem, og de bør derfor ikke
omfattes af de foreslåede regler. Ellers stiller man virksomheder, der er en
25. september 2020
EES
Dok ID: 170215
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0019.png
del af den danske model ringere end virksomheder, der har valgt at stå
uden for modellen.
Side 2/4
Krav om bankkonto og udbetaling i likvide midler
Lovforslaget bygger på et krav om udbetaling af løn til en dansk bank-
konto. Kravet om dansk bankkonto er unødigt bureaukrati, som ikke har
noget betydning for f.eks. skattebetaling. Derfor bør kravet om dansk
bankkonto afvikles.
Lovforslaget gør kravet om dansk bankkonto mere omfattende, så også
f.eks. trainees og praktikanter bliver ramt af dette. Det vil give ekstra bøvl
for virksomhederne.
Lovgivningen kræver i dag, at et beløb svarende til beløbsgrænsen bliver
udbetalt i likvide midler. Det bliver nu skærpet, så hele lønnen i beløbs-
ordningen og fast-track-ordningens beløbsspor skal udbetales i likvide
midler for at kunne indgå i vurderingen af lønniveauet.
DA finder, at det er en unødig skærpelse af et krav, som ikke burde eksi-
stere. Kravet om likvide midler svækker virksomhederne mulighed for at
hjælpe deres udenlandske medarbejdere på linje med danske medarbej-
dere. Kravet om likvide midler er overflødigt, da værdien af kost, fri bil,
logi osv. kan gøres op, og dermed indgå på et veldokumenteret grundlag
i lønnen. Den foreslåede skærpelse er selvsagt overflødig, da kravet i sin
helhed er overflødigt.
Lovforslaget indfører dermed et andet lønbegreb end det som er sædvan-
ligt gældende på det danske arbejdsmarked, selv om det i lovforslagets
bemærkninger slås fast, at ”Det er en grundlæggende
betingelse for at
kunne opnå opholds- og arbejdstilladelse med henblik på beskæftigelse i
et bestemt ansættelsesforhold, at de tilbudte løn- og ansættelsesvilkår er
sædvanlige.”
Ikke arbejde på samme virksomhed
Lovforslaget lægger op til, at en udlænding med familiemæssig tilknyt-
ning til en udlænding med opholdstilladelse efter en erhvervsordning
ikke skal kunne arbejde på samme virksomhed som ægtefællen, med min-
dre pågældende har en selvstændig arbejdstilladelse.
Dette forslag vil ramme udenlandske medarbejdere på store virksomhe-
der uhensigtsmæssigt og ikke mindst udenlandske medarbejdere på store
virksomheder, hvor der er geografisk langt til næste type virksomhed, der
har medarbejdere med ægtefællens kompetencer ansat.
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0020.png
Kravet om, at en ægtefælle ikke arbejder på samme virksomhed bør alene
gælde virksomheder, der ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst.
Den kollektive overenskomst sikrer, at medarbejderne får en god løn, og
dermed ikke kan være i den misbrugssituation, som lovforslaget omtaler.
Der er ligeledes behov for at fastsætte bestemmelser som sikrer, at virk-
somheder ikke uforvarende kan komme i en situation, hvor kravet om at
ægtefæller ikke må arbejde i samme virksomhed, ikke længere er opfyldt
f.eks. ved virksomhedsopkøb. Myndighederne bør således udbygge den
eksisterende adviseringsordning, så virksomhederne også af denne grund
bliver bekendt med ændringer i grundlaget for en arbejdstilladelse.
Side 3/4
Pligt til at føre digital logbog
Regeringen ønsker, at give SIRI mulighed for at pålægge en virksomhed
at føre digital logbog om de personer, der er beskæftiget i virksomheden.
I bemærkningerne bliver der peget på, at det gælder ”når omstændighe-
derne taler herfor”. Konkret bliver der peget på, at et pålæg om logbog
kan blive pålagt, hvis arbejdsgiveren ikke kan fremvise en vagtplan, hvis
der ikke er et fast system for, hvornår de ansatte er på arbejde eller ”der
er tegn på uhensigtsmæssig overnatning på arbejdspladsen”.
De konkrete medarbejdere, der kan være ansat efter beløbsordningen, er
f.eks. forskere, ingeniører, læger, IT-udviklere m.fl. De opstillede kriterier
for at kunne pålægge virksomheder at føre logbog er typisk irrelevante i
forhold til denne type medarbejdere.
Generelt bør adgangen til at pålægge en virksomhed at føre digital logbog
være betinget af, at myndighederne har konstateret overtrædelse af kra-
vene for arbejds- og opholdstilladelser eller i det mindste har en begrun-
det mistanke om, at der foregår overtrædelser. Det er et meget vidtgående
indgreb, som efter formuleringen i forslaget indebærer en betydelig svæk-
kelse af virksomhedernes retssikkerhed.
Virksomheder, der er omfattet af en kollektiv overenskomst, bør ikke
kunne pålægges at føre logbog, da disse virksomheder har gode løn- og
ansættelsesvilkår. Desuden indeholder overenskomstsystemet et selv-
stændigt lokalt forankret kontrol og straffesystem, hvis virksomheder el-
ler medarbejdere skulle bryde overenskomstreglerne. I overenskomstsy-
stemet er det tillidsrepræsentanterne, som sikrer, at eventuelle overtræ-
delser bliver påtalt, indberettet og håndteret.
Udgående kontrol
Det fremgår, af lovforslagets § 44 a, stk. 17, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0021.png
mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til virksomheder, der
har en udlænding ansat med en opholdstilladelse udstedt af styrelsen,
med henblik på at kontrollere løn og arbejdsforhold.
Skønnet om at noget er nødvendigt giver en alt for bred adgang til at of-
fentlige myndighed kan trænge ind på privat ejendom uden en retsken-
delse. Bestemmelsen bør omformuleres, så retten til at trænge ind på pri-
vat ejendom bliver langt mindre vidtgående. Der bør f.eks. være en be-
grundet mistanke. Et udgangspunkt kan være en branche med særligt
mange sager om brud på reglerne om aflønning af udenlandske medar-
bejdere.
Det bør tilsvarende ikke være muligt at trænge ind på virksomheder, der
er omfattet af en kollektiv overenskomst, da disse virksomheder har ord-
nede løn- og arbejdsvilkår.
Side 4/4
Formodningsregel bør afgrænses
Lovforslaget introducerer en ny formodningsregel, som gør det muligt at
give afslag på ansøgning om arbejdstilladelser, uden at der er bestemte
kriterier som grundlag for at antage, at der er tale om omgåelse af reg-
lerne. DA finder, at denne regel er vidtgående, og at der bør opstilles klare
kriterier for, hvilke forhold en formodning kan bygge på. Derudover har
de, der får afslag på en ansøgning, krav på en forklaring, der er dækkende
og korrekt.
DA finder, at formodningsreglen ikke bør finde anvendelse for virksom-
heder, der er omfattet af en kollektiv overenskomst indgået af de mest
repræsentative parter, da disse virksomheder er omfattet af et effektivt
kontrolsystem for så vidt angår løn- og ansættelsesvilkår. Derudover fin-
der DA, at formodningsreglen heller ikke bør omfatte ansøgninger under
Fast-track-ordningen, da disse virksomheder allerede er certificeret af
SIRI.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Erik E. Simonsen
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0022.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att.:
[email protected]
og [email protected]
Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket
kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
Danske Rederier takker for muligheden for at komme med bemærkninger
til udkast til lov om ændring af udlændingeloven, som vi har følgende be-
mærkninger til:
Indledningsvist skal vi henvise til de i DA’s høringssvar anførte synspunk-
ter, som vi fuldt ud kan tilslutte os.
I forhold til de i foreslåede ændringer, der betyder, at udbetaling af løn til
en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 8
(udlændinge, der er ansat på en boreplatform, et boreskib eller en anden
sammenlignelig flytbar arbejdsplads, som kortvarigt kommer ind på
dansk område), skal ske til dansk bankkonto senest 90 dage efter, at op-
holdstilladelsen er meddelt, bemærkes særligt, at det i forhold til den
nævnte personkreds ikke blot forekommer bureaukratisk, men for mange
også vil være praktisk umuligt at møde op og oprette en konto i en dansk
bank, da de pågældende, der påtænkes omfattet af reguleringen, bevæ-
ger sig umiddelbart til og fra rig eller skib. Hertil kommer, at det kan være
problematisk, ja nærmest umuligt
ihht hvidvaskreglerne
at få lov at
oprette lønkonti til udenlandske, ikke her-bosiddende medarbejdere, og
ikke mindst at få lov at lukke dem igen. Endelig kommer, at de udenland-
ske medarbejdere har udtrykt utilfredshed med at skulle betale gebyrer
relateret til overførsel af løn til deres konti i hjemlandet samt kursrisikoen
relateret hertil.
25. september 2020
EMN-2020-00462
1/2
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0023.png
Det kan næppe have været hensigten at ramme disse situationer, hvor
det er sædvanligt og naturligt at de ofte udenlandske rig- og skibsejere
uden anden tilknytning til Danmark end den operation, der kræver ar-
bejdstilladelse, beskæftiger og/eller ansætter udenlandsk arbejdskraft
med bopæl langt fra det sted, arbejdet udføres. Denne type medarbej-
dere rejser typisk langt for at
komme på arbejde og til meget forskellige destinationer, til gengæld skal
de ikke foretage denne rejse så ofte, da de er væk længere tid ad gan-
gen fra deres bopæl. Et krav om oprettelse af bankkonto i hvert af de
lande, de udfører arbejde i eller på, vil komplicere denne type jobs unø-
digt.
Danske Rederier står naturligvis til rådighed for en uddybning af hørings-
svaret eller spørgsmål til samme.
Med venlig hilsen
Anne Windfeldt Trolle
Direktør
Danske Rederier
2/2
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0024.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325659
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/02161-2
28. SEPTEMBER 2020
HØRING OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
ÆNDRING AF UDLÆNDINGELOVEN
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 31. august
2020 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Styrket kontrol med udenlandsk arbejdskraft m.v.)
Instituttet har bemærkninger til de dele af udkastet, som omhandler
forslag til indførelse af formodningsafslag på dele af erhvervsområdet
for udenlandske arbejdstagere.
1. KORT OM LOVUDKASTETS INDHOLD
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår i udkastet at styrke
mulighederne for, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integration kan imødegå, at virksomheder og udlændinge omgår de
gældende regler på erhvervsområdet for udenlandske arbejdstagere.
Det foreslås derfor blandt andet, at styrelsen skal have mulighed for at
give afslag til udlændinge, som søger om opholdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse hos en stedfæstet arbejdsgiver og praktikophold, hvis
der er en vis formodning for, at oplysningerne, som danner grundlag for
myndighedernes vurdering af opholdstilladelsen ikke er korrekte, eller
hensigten med ansøgningen ikke er reel (lovudkastets almindelige
bemærkninger, punkt 2.1. og 2.2.).
Dette er en udvidelse af nugældende praksis, hvor der kræves
”beste te gru de til at a tage”, at f.eks. e a sættelsesko trakt er et
udtryk for reelle ansættelsesvilkår (lovudkastets almindelige
bemærkninger, punkt 2.1.2.).
Med forslaget bemyndiges Udlændinge- og Integrationsministeren til at
fastsætte nærmere regler om rammerne for disse formodningsafslag,
som skal udmøntes i udlændingebekendtgørelsen (udlændingelovens §
9 a, stk. 26, og § 9 k, stk. 5).
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2. INSTITUTTETS BEMÆRK NINGER
2.1.
POTENTIELLE RETSSIKKERHEDSMÆSSIG E
UDFORDRINGER
Instituttet antager, at bevisbyrden for styrelsen sænkes ved, at
styrelsen ikke længere skal
”a tage”,
men i stedet vurdere, om der er
en
”vis
formodning”
for, at a søger ikke har givet korrekte oplys i ger
eller har intentioner om at snyde systemet i forbindelse med ansøgning
om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse.
Det fremstår imidlertid ikke helt klart, hvad forskellen fra nugældende
og foreslået praksis er, trods ministeriet nævner en række eksempler
på, hvad der vil skulle tillægges vægt.
Styrelsen vil f.eks. med forslaget have mulighed for at give afslag til en
ansøger ud fra en kontrol af den virksomhed, som er grundlag for
opholdstilladelsen ved eksempelvis at undersøge virksomhedens
likviditet, opbygning, de ansatte m.m. Dette er en udvidelse af
nugældende praksis.
Derudover vil styrelsen fremadrettet tillægge det betydning ved
afgørelsens udfald, om udlændingen har fremlagt dokumentation, der
kan begrunde tvivl om rigtigheden, eller hvis udlændingen eksempelvis
har arbejdet ulovligt i Danmark før. Styrelsen kan også lægge vægt på,
om udlændingen fremstår utroværdig f.eks. i forbindelse med
ansøgning om opholdstilladelse eller på grov vis har tilsidesat
betingelser i forbindelse med tidligere opholdstilladelser i Danmark
(lovudkastets almindelige bemærkninger, punkt 2.1.2.). Det er ikke
nærmere beskrevet, hvordan udlændingen kan fremstå utroværdig,
men ministeriet fremhæver, at eksemplerne ikke er udtømmende, og at
der skal foretages en konkret og individuel vurdering på baggrund af de
samlede oplysninger i hver enkelt sag.
Instituttet er opmærksom på, at de nærmere rammer for
udmøntningen med forslaget skal fastsættes i
udlændingebekendtgørelsen.
Instituttet bemærker alligevel, at udvidelsen af styrelsens beføjelse til
at træffe afgørelse lægger op til, at styrelsen får muligheden for at
træffe afgørelse på et grundlag, som kan medvirke til uforudsigelighed
og vilkårlige afgørelser, idet rammerne for formodningsafslaget ikke
fremstår helt klare. Særligt i forhold til spørgsmålet om troværdighed,
er det relevant at udpensle vurderingsgrundlaget nærmere, da
troværdighed er en kompleks størrelse og i øvrigt en kendt faktor på
2/3
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0026.png
udlændingeområdet, som i andre sammenhænge er blevet beskrevet
nærmere.
1
Det er derfor væsentligt, at det præciseres, hvad der menes
vis for od i g”.
ed ”e
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet i bemærkningerne præciserer, hvad der
e es ed ”e vis for od i g”,
herunder ved at
eksemplificere i højere grad, hvad styrelsen skal lægge vægt på
ved vurderingen.
Med venlig hilsen
Trine Otto Hansen
JURIDISK RÅDGIVER
Se eksempelvis:
Vejledning om behandling af ansøgninger om visum til Danmark nr.
10182 af 17. december 2018, punkt. 5.8., samt
bemærkningerne til lov nr. 1566 af 19. december 2017 om ændring af
udlændingeloven (Skærpelse
af muligheden for at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet
afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse her i landet),
de almindelige bemærkninger, punkt.
2.3.1.
3/3
1
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0027.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att: Lennie Hedegaard Jakobsen
København, 28. september 2020
Svar til Udlændinge- og Integrationsministeriet vedrørende høring over udkast til forslag
til Lov om ændring udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft). (sags
nr. 2020
8205)
Vi siger indledningsvis tak for invitationen til at afgive udtalelse om udkastet til Lov om ændring
udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft). Vi er glade for denne mulighed, og
giver gerne høringssvar på fremtidige høringer på dette område. For vores medlemmer og os har
det en stor betydning, at vi bliver hørt.
Da det konkrete forslag indebærer ændring i bestemmelser, som ikke vedrører vores medlemmer,
som primært er danske statsborgere bosat i udlandet, har vi ingen bemærkninger til høringen.
De bedste hilsner
Anne Marie Dalgaard
Generalsekretær
Danes Worldwide
· Købmagergade 67, 2. sal · DK-1150 København K
[email protected] · +45 3332 0913 · www.danes.dk · Find os på Facebook, LinkedIn & YouTube
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0028.png
Dato
Side
28. september 2020
1 af 3
Udlændinge- og Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected]
og
[email protected]
Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk
arbejdskraft m.v.)
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.), som er sendt i
høring den 31. august 2020.
Landbrug & Fødevarer er enige med regeringen i, at fusk og svig med reglerne i tilknytning til
opholds- og arbejdstilladelse for udlændinge i Danmark er helt uacceptabelt. Det er vores
opfattelse, at det heldigvis sker i et meget begrænset omfang og, at den nødvendige og
kvalificerede arbejdskraft og de studerende i vid udstrækning kommer til Danmark på ordentlige
vilkår. Det er dog vigtigt, at de relevante myndighederne har ressourcer til at føre kontrol i de
tilfælde, hvor der er tale om forsøg på omgåelse af reglerne. Derfor er Landbrug & Fødevarer som
udgangspunkt positive over for lovforslaget.
Dansk landbrug har en lang og stolt tradition for at sende danske elever til udlandet og samtidig
vise vores højteknologiske erhverv frem og uddanne udenlandske studerende. Lovforslaget skal
styrke og ikke forhindre denne tradition, så vi sikrer os, at fremtidens landmænd i både Danmark og
udlandet får den bedst mulige landbrugsuddannelse, der forbereder dem på arbejdet i en faglig
bred og omskiftelig sektor.
Vores bemærkninger til de enkelte initiativer i lovforslaget fremgår nedenfor.
Vedr. formodningsafslag på praktikantområdet
Landbrug & Fødevarer ser positivt på forslaget om et formodningsafslag på praktikantområdet, som
vil give Styrelsen for International Rekruttering og Integration bedre mulighed for bl.a. at kontrollere,
at praktikantordningen bruges i overensstemmelse med det uddannelsesmæssige sigte, som
ordningen har.
Forslaget, som indebærer en skærpet sagsbehandling, må dog ikke give anledning til længere
sagsbehandlingstider eller højere gebyr for den enkelte ansøger, da det vil skabe unødige barrierer
for praktikanternes uddannelsesmuligheder i Danmark.
Vedr. forslag om, at udbetaling af løn skal ske til en dansk bankkonto
Landbrug & Fødevarer oplever, at internationale medarbejdere, der f.eks. ansættes som
fodermestre eller driftsledere har problemer med at oprette en konto i en dansk bank. Der udvises
ikke velvillighed fra banken, og arbejdsgiver og medarbejdere må oftest gå forgæves af flere
omgange.
Forslaget om, at udbetaling af løn skal ske til en dansk bankkonto, bør derfor udmøntes i
samarbejde med bankerne og Finans Danmark, som skal erklære sig villige til at lade internationale
medarbejdere oprette en bankkonto i Danmark. Ellers vil forslaget ikke fungere efter hensigten, og
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0029.png
Side 2 af 3
det vil skabe en unødig administrativ barriere samt usikkerhed blandt ansøgere, der som
nødvendig, kvalificeret arbejdskraft ønsker at bidrage og arbejde i Danmark.
Det er positivt, at forslaget indebærer en tidsramme på i alt 90 dage fra tidspunktet for meddelelse
af opholdstilladelse, før den internationale medarbejder skal have oprettet en dansk bankkonto, da
bankens kundekendskabsprocedure kan tage længere tid. De tre måneders frist for oprettelse af en
konto bør derfor fastholdes, da det vil give medarbejderen ro til at få de praktiske ting på plads
samtidig med, at arbejdet påbegyndes.
Vedr. forslag om, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration skal kunne
foretage selvstændige udgående kontrolaktioner
Landbrug & Fødevarer skal understrege, at uvarslede besøg rent lovgivningsmæssigt er
undtagelsen - og ikke hovedreglen. Efter grundlovens § 72 er boligen ukrænkelig.
Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post,
telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvis ingen lov hjemler en særegen undtagelse, kun ske
efter retskendelse.
Det fremgår af Justitsministeriets gældende vejledning om lovkvalitet, at adgangen til kontrolbesøg
uden forudgående retskendelse, bør begrænses mest muligt - for eksempel ved, at der alene gives
adgang til forretningslokaler, mens private boliger holdes udenfor. Endelig fremgår det af
Justitsministeriets vejledning, at der i bemærkningerne til en sådan bestemmelse, bør gives en
begrundelse for, hvorfor bestemmelsen er nødvendig, ligesom der bør gives en udførlig angivelse
af bestemmelsens anvendelsesområde.
I lovforslaget fremgår det, at gennemførelsen af kontrolbesøg hos virksomheder skal ske inden for
rammerne af retssikkerhedsloven. Det fremgår af bestemmelser i retssikkerhedsloven, at der som
udgangspunkt skal gives meddelelse herom forud for, at et kontrolbesøg gennemføres. I
lovforslaget fremgår det dog også, at ministeriet mener, at formålet med styrelsens besøg vil
forspildes, hvis der gives forudgående meddelelse om kontrolbesøget.
Landbrug & Fødevarer mener, at der i forslaget er diskrepans mellem ministeriets ønske om, at
kontrolbesøgene skal ske inden for rammerne af retssikkerhedsloven og ministeriets holdning om,
at besøgene vil forspildes, hvis de meddeles forinden. Betingelserne for kontrolbesøg er således ret
løst og skønsmæssigt beskrevet i lovforslaget, og det er dermed uklart, om ministeriet rent faktisk
tilsigter at udmønte forslaget inden for rammerne af retssikkerhedsloven eller ej.
Af lovforslaget fremgår det, at formålet med kontrollen af de situationer, som lovforslaget sigter
mod, ville forspildes, hvis der blev givet meddelelse om tvangsindgrebet forud for dets
gennemførelse. Formålet med et kontrolbesøg er således, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration skal kunne afdække eventuelle uoverensstemmelser mellem de
oplysninger, som udlændingen og virksomheden har indberettet til styrelsen, og de faktiske forhold.
I lovforslaget
fremgår det samtidig, at ”kontroladgangen
tillige skal omfatte arbejdssteder, der er
beliggende som en del af en privat bolig, hvis det er arbejdstagernes faste arbejdssted”.
Landbrug
& Fødevarer finder, at lovforslaget giver en meget vidtgående adgang til myndighedskontrol, idet
lovforslaget fraviger retssikkerhedslovens udgangspunkt om varslet kontrol, samt at kontrollen kan
finde sted i den private bolig, også selvom det på behørig vis i lovforslaget anføres, at der skal
være proportionalitet i at skride til kontrol af arbejdssteder beliggende, som en del af privat bolig.
Almindeligvis sker der sammenfald mellem en landbrugsvirksomhed og virksomhedslederens
private bopæl.
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0030.png
Side 3 af 3
Landbrug & Fødevarer mener, at kontrolbesøgene bør meddeles på forhånd i overensstemmelse
med retssikkerhedsloven, således indgrebet ikke går videre end nødvendigt, når kontrolbesøget
efter lovforslaget finder sted i den private bolig. Det er Landbrug & Fødevarers opfattelse, at
kontrolbesøg skal varsles overfor virksomhedslederen af hensyn til virksomhedens og borgerens
retssikkerhed. Dertil vurderer Landbrug & Fødevarer, at det med varslet kontrol fortsat vil være
muligt for styrelsen at afdække uoverensstemmelser mellem oplysninger fra medarbejderen og
virksomheden og de faktiske forhold gennem de spørgsmål, der ifølge forslaget vil kunne stilles til
medarbejderen og arbejdsgiveren om bl.a. løn- og arbejdsforhold.
Hertil er det
uklart, hvordan arbejdstagerens ”faste arbejdssted”
skal defineres, fx i tilfælde, hvor
udlændinge, der er ansat i en leverandørvirksomhed, fx som ansat i et rengøringsfirma, og udfører
hovedparten af arbejdsopgaverne hos kundevirksomheden. Landbrug & Fødevarer fortolker
formuleringen i lovforslaget således, at kontrolbesøg både kan finde sted hos
leverandørvirksomheden og kundevirksomheden. Landbrug & Fødevarer stiller sig kritiske over for,
at kontrollen på den baggrund kan finde sted på de lokaliteter, hvor arbejdet udføres, og ikke blot
hos leverandørvirksomheden, der har ansat udlændingen
dette under hensyntagen til
kundevirksomhedens retssikkerhed.
Vedr. styrket kontrol via faste "kontrolattachéer"
Landbrug & Fødevarer er positive over for ministeriets forslag om at udsende faste kontrolattachéer
med henblik på at styrke kontrollen i ansøgningsperioden.
De udsendte attachéer skal ifølge forslaget finansieres over gebyrerne. Det fremgår i den
forbindelse,
at ”Attacheernes
arbejde går på tværs af sagsområder i Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. Omkostningerne herved indregnes derfor også
som alle øvrige
direkte og indirekte omkostninger forbundet med sagsbehandlingen
i kostbasen for samtlige
gebyrbelagte sagstyper”.
Styrelsens vurdering er, at hver udsendt attaché på årsbasis vil medføre
stigninger i gebyrsatserne på ca. 75-100 kr. baseret på en vurdering af, at de årlige omkostninger
forbundet med attachéer udgør ca. 3 mio. kr. Landbrug & Fødevarer er positive over for
finansieringsmodellen, som baserer sig på en stigning i gebyrsatserne for alle sagstyper.
En stigning i gebyrsatserne på 75-100 kr. for alle gebyrbelagte sagstyper er acceptabelt, men
niveauet skal fastholdes. Landbrug & Fødevarer mener ikke, at det bør være muligt at foretage
reguleringer af gebyrsatserne flere gange i løbet af året. Der er behov for ro på området, så både
ansøger og virksomhed kan regne med, hvad de økonomiske omkostninger er, når de indgår
uddannelses- eller ansættelsesaftale og, at de kan planlægge derefter.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at ministeriet ikke har beregnet lovforslagets administrere og
erhvervsøkonomiske byrder for erhvervslivet forud for denne høring, jf. lovforslagets side 35. Det vil
vi forbeholde os retten til at kommentere senere i lovprocessen, når de foreligger.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Benedicte Gjerding Dahlberg
Erhvervspolitisk konsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Vækst- og strukturpolitik
M +45 2849 2610
E [email protected]
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0031.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
International rekruttering ([email protected]), Lennie Hedegaard Jakobsen ([email protected])
Danske Regioner ([email protected])
Svar på høring, sags.nr. 2020-8205
28-09-2020 10:34:38
Ved mail af 31. august har Udlændinge- og Integrationsministeriet sendt forslag til lov om ændring af udlændingeloven i høring.
Forslaget omhandler styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft.
Danske Regioner har ikke bemærkninger til lovforslaget, men må tage forbehold for evt. økonomiske konsekvenser, idet pkt. 3 i
baggrundsmaterialet fortsat ikke er oplyst, jf. tidligere mails herom.
Med venlig hilsen
Malene Vestergaard Sørensen
chefrådgiver
Center for Forhandling, Aftaler og Overenskomster
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
E
(+45)
26 78 77 12
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0032.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
28. september 2020
J.nr. 2020-11-0456
Dok.nr. 259722
Sagsbehandler
Rasmus Martens
Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket
kontrol med udenlandsk arbejdskraft m.v.). Deres sag med j. nr.
2020 - 8205
1.
Ved brev af 31. august 2020 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om Data-
tilsynets eventuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af udlændingeloven.
2.
Efter en gennemgang af det tilsendte ændringsforslag finder Datatilsynet anledning til at
fremkomme med følgende bemærkninger til ændringsforslagets § 1, nr. 14:
2.1 Pålæg om at føre logbog
Det fremgår af udkastet til ændringsforslaget, at der til den gældende udlændingelovs § 44 a
tilføjes stk. 12-15, hvorefter Styrelsen for international Rekruttering og Integration (SIRI) kan
pålægge en arbejdsgiver at foretage daglig digital registrering af oplysninger (logbog) om de
personer, der er beskæftiget hos den pågældende arbejdsgiver i en periode på 12 måneder
ad gangen.
Af ændringsforslagets stk. 15 fremgår følgende:
Registrering af oplysningerne skal ske i indkomstregisteret, jf. § 3 i lov om et indkomstregi-
ster. Følgende oplysninger skal registreres for hver enkelt beskæftiget:
1) Dato.
2) navn og cpr-nummer.
3) Det beløb, der udbetales til eller godskrives den beskæftigede.
4) Start- og forventet sluttidspunkt for beskæftigelsen den pågældende dag.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Datatilsynet har noteret Udlændige- og Integrationsministeriets bemærkninger om bestemmel-
sens forhold til databeskyttelsesreglerne.
Datatilsynet finder dog anledning til at bemærke, at bemærkningerne til ændringsforslaget ikke
forholder sig eksplicit til SIRIs behandlingshjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 1. Bemærkningerne nævner endvidere ikke, efter hvilken hjemmel arbejdsgiveren kan be-
handle oplysninger om den/de beskæftigedes personnummer.
Endvidere fremgår det af bemærkningerne i afsnit 2.6.3 til ændringsforslaget, at
Skatteforvalt-
ningen
skal underrette den registrerede om indsamlingen af oplysninger fra arbejdsgiver i hen-
hold til databeskyttelsesforordningens artikel 14.
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0033.png
Datatilsynet forstår umiddelbart ikke, hvorfor Skatteforvaltningen – og ikke SIRI – skal under-
rette de registrerede, og Datatilsynet skal derfor bede Udlændinge- og Integrationsministeriet
at forholde sig hertil.
Endelig forholder bemærkningerne til ændringsforslaget sig ikke til arbejdsgivers oplysnings-
pligt i forhold til behandling, herunder indsamling, registrering og videregivelse, af oplysninger
om ansatte i logbogen. Datatilsynet forudsætter i den henseende, at de registrerede underret-
tes i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens 13 og/eller artikel 14 og databe-
skyttelseslovens § 22.
2.2 Oplysninger fra SafeSeaNet
Det følger af lovændringsforslaget, at der til § 44 a bl.a. tilføjes stk. 16, hvoraf følgende frem-
går:
Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan uden samtykke indhente oplys-
ninger fra SafeSeaNet om danske lastskibe i international trafik og om besætningsmedlem-
mer på danske lastskibe i international trafik, hvis oplysningerne er nødvendige for at kon-
trollere, at en udlænding ikke arbejder eller opholder sig her i landet uden fornøden tilla-
delse eller arbejder i strid med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser.
Side 2 af 3
Datatilsynet har noteret Udlændige-og Integrationsministeriets bemærkninger i forhold til da-
tabeskyttelsesreglerne.
Datatilsynet finder det dog relevant at understrege, at SIRI i forbindelse med indhentning og
behandling af oplysninger fra SafeSeaNet med henblik på kontrol skal være særligt opmærk-
som på databeskyttelsesforordningens artikel 5.
Det står endvidere ikke Datatilsynet helt klart, om der med ændringsforslaget fastsættes en
hjemmel til at foretage samkøring i kontroløjemed.
Tilsynet kan i den forbindelse henvise til de almindelige bemærkninger til forslag til databe-
skyttelsesloven
1
, afsnit 2.3.2.3.4, hvoraf følgende bl.a. fremgår:
Efter databeskyttelsesforordningen vil samkøring i kontroløjemed således skulle leve op til
de almindelige principper og regler om behandling. Da samkøring i kontroløjemed per defini-
tion vil være en indgribende behandlingssituation, vil sådan behandling dog skærpe opmærk-
somheden på kravene i blandt andet forordningens artikel 5 om principper for behandling af
personoplysninger, herunder proportionalitetsprincippet. Der henvises om samkøring i kon-
troløjemed til betænkningen, side 86-87 og side 96-97.
Det er med dette lovforslag ikke længere en forudsætning, at samkøring i kontroløjemed skal
have hjemmel særskilt i en lov. Det er således Justitsministeriets vurdering, at særligt data-
beskyttelsesforordningens artikel 5 og artikel 6, stk. 4, om principper for behandling af perso-
noplysninger, herunder proportionalitetsprincippet og princippet om formålsbegrænsning,
yder en tilstrækkelig stærk beskyttelse til de registrerede samtidigt med, at forordningen sik-
rer rum for offentlige myndigheders saglige behov for at kunne samkøre personoplysninger i
kontroløjemed. Om de to fremhævede principper i forordningens artikel 5 og artikel 6, stk. 4,
henvises til betænkningen, side 93-99.
1 Lovforslag nr. 68 af 25. oktober 2017 vedrørende forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (da-
tabeskyttelsesloven)
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Side 3 af 3
Datatilsynet skal i lyset heraf opfordre SIRI til eksplicit at forholde sig til, om der er tale om
samkøring i kontroløjemed.
Uanset om den foreslåede ordning indebærer samkøring i kontroløjemed, skal tilsynet hen-
stille, at SIRI i bemærkningerne forholder sig mere indgående til databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 5, herunder proportionalitetsprincippet og princippet om formålsbegrænsning, in-
klusive spørgsmålet om uforenelighed.
3.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, er Udlændinge- og Integrationsministeriet
velkommen til at rette henvendelse til undertegnede på telefonnummer 29 49 32 85 eller Da-
tatilsynets hovednummer 33 19 32 00.
Med venlig hilsen
Rasmus Martens
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0035.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
International rekruttering ([email protected]), Lennie Hedegaard Jakobsen ([email protected])
Mai Frisk Steffensen ([email protected]), Henriette Fagerberg Erichsen ([email protected])
Advokatsamfundet ([email protected])
SV: Ekstern høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
(Sagsnr.: 2020 - 2615)
E-mailtitel:
SV: Ekstern høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
(UIM Id: 1371247) (Sagsnr.: 2020 - 2615)
28-09-2020 13:44:41
Sendt:
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Advokatrådet har desværre ikke haft mulighed for at afgive høringssvar i forhold til nedennævnte forslag.
Med venlig hilsen
Anne Høgenhaven Simony
Specialkonsulent
Advokatsamfundet
· Kronprinsessegade 28 · 1306 København K
Telefon +45 3396 9798 · Direkte +45 3396 9736
[email protected]
·
www.advokatsamfundet.dk
Følg Advokatsamfundet
Til:
Fra:
Titel:
ACE Denmark Akkrediteringsinstitution ([email protected]), Postkasse - Samfund - Advokatsamfundet
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Amnesti Nu ([email protected]), Lisa Blinkenberg
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Claus Juul ([email protected]), Asylret
([email protected]), Bedsteforældre for Asyl ([email protected]), Beskæftigelsesrådet ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Danes Worldwide ([email protected]), Danmarks
Rederiforening ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Danmarks Skibsmæglerforening
([email protected]), Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected]), Dansk Byggeri ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Dansk Flygtninge Hjælp ([email protected]), Dansk
Flygtningehjælp Ungdom ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Danske Advokater
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), Danske Regioner
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Den Danske Helsinki-
Komité for Menneskerettigheder ([email protected]), Helle Jørgensen ([email protected]), Dansk Industri ([email protected]),
DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur ([email protected]), Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination
([email protected]), Fagbevægelsens Hovedorganisation ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]), Folkehøjskolernes Forening ([email protected]), Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af
Udlændingeretsadvokater ([email protected]), Advokat Birgitte Waarst ([email protected]), Advokat Synnøve Falk-Rønne
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Grønlands Selvstyre Naalakkersuisut
([email protected]), Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Håndværksrådet ([email protected]), Odense Universitetshospital - Indvandrermedicinsk Klinik ([email protected]),
Leif-Randeris-IR ([email protected]), [email protected] ([email protected]), International
Community ([email protected]), Hans-Henrik Lund ([email protected]), Kommunernes Landsforening
([email protected]), Kristelig Arbejdsgiverforening ([email protected]), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Landsforeningen Adoption og Samfund ([email protected]), Landsforeningen af Forsvarsadvokater
([email protected]), Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK ([email protected]), Mellemfolkeligt Samvirke
([email protected]), Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed ([email protected]), [email protected]
([email protected]), PRO-Vest ([email protected]), Vestre Landsret ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Refugees Welcome ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Dansk Røde Kors ([email protected]), Rådet for Etniske Minoriteter ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Ældre Sagen ([email protected]), Ægteskab Uden Grænser ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Kristelig Fagbevægelse KRIFA
([email protected]), [email protected] ([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Rigspolitiet ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected])
International rekruttering ([email protected])
Ekstern høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.) (UIM Id:
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0036.png
1371247)
Sendt:
31-08-2020 14:47
Se venligst vedhæftede høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol med udenlandsk
arbejdskraft m.v.)
Venlig hilsen
Lennie Hedegaard Jakobsen
Specialkonsulent
International Rekruttering
Direkte telefon: +45 61 98 35 69
E-mail:
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: +45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0037.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt på mail til [email protected] og
[email protected]
Den 29. september 2020
Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Styrket kontrol af
udenlandsk arbejdskraft m.v.)
FA takker for høring af den 31. august 2020. Overordnet set støtter FA lovforslaget, som
lemper en væsentlig bureaukratisk byrde for virksomhederne. For FA er det vigtigt, at
danske virksomheder kan tiltrække og rekruttere specialister og medarbejdere fra udlandet.
Det skaber nemlig vækst i danske virksomheder og øger velstanden i Danmark, når dygtige
medarbejdere kommer til Danmark for at arbejde.
FA har følgende konkrete bemærkninger til lovforslaget.
Ad indførelse af 90 dages regel
Det fremgår af lovforslaget, der indføres en ny regel, som giver arbejdstageren tid til at
oprette en dansk bankkonto. Helt konkret får arbejdstageren 90 dage til at oprette
bankkontoen. FA støtter den konkrete ændring, da de nuværende regler er besværlige at
håndtere i praksis.
Ad aflønning i reelle likvide midler
Det fremgår af lovforslaget, at det kun er aflønning, som reelt udgør likvide midler, der kan
indgå i vurderingen af lønniveauet, når der skal tages stilling til, om en ansættelse er på
sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, og at i opgørelsen af lønnen kan således ikke
medregnes værdien af fx kost, logi, diæter, fri bil, fri telefoni, internet osv., som tilbydes
den ansatte af arbejdsgiveren. Det bemærkes desuden i lovforslaget, at det er en skærpelse
i forhold til, hvad der i dag gælder for beløbsordningen og fasttrack-ordningens beløbsspor,
da kravet om aflønning i form af likvide midler i dag kun gælder for løndele op til
beløbsordningens beløbskrav.
FA er bekymret for, at denne skærpelse vil medføre bureaukrati og ugennemsigtige lønkrav,
der besværliggør administrationen og håndteringen i praksis. FA anbefaler, at sædvanlige
goder m.v. indgår i beregningen af lønnen, som i øvrigt følger af andre lønbegreber i
arbejdsretten.
Ad krav om særskilt arbejdstilladelse i visse situationer til medfølgende familiemedlemmer
Det er vigtigt, at medfølgende familiemedlemmer til udenlandske arbejdstagere kan komme
smidigt og let til landet for at kunne tiltrække og fastholde højt kvalificeret arbejdskraft.
Derfor er det et rigtigt udgangspunkt, som der lægges op til i lovforslaget.
L 92 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2279777_0038.png
Det fremgår, at medfølgende familiemedlemmer til forskere undtages fra kravet om særskilt
arbejdstilladelse. Formålet er sikre de bedste vilkår for at kunne tiltrække og fastholde højt
kvalificerede udenlandske forskere i Danmark.
FA er enig i denne bemærkning og foreslår, at dette udvides til at omfatte medarbejdere
omfattet af forskerskatteordningen også. Medarbejdere som ansættes på
forskerskatteordningen, er højt kvalificerede og bidrager til vækst og velstand i Danmark.
Med venlig hilsen
Morten Holm Bundgaard
Juridisk konsulent