Til lovforslag nr.
L 91
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 15. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort
(Forlængelse af forsøg med et socialt frikort)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal
Alliances medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3-5, og social- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Liberal
Alliance stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse
med det af ministeren stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af
Liberal Alliance stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
(LA) indstiller lovforslaget til
vedta‐
gelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget ser et stort
potentiale i det sociale frikort for samfundets svageste bor‐
gere. Derfor havde partierne gerne set, at regeringen havde
taget initiativ til at bruge erfaringerne fra evalueringerne af
forsøgsordningen med henblik på at justere det sociale fri‐
kort og gøre ordningen permanent allerede fra den 1. januar
2021. Partierne er uforstående over for, hvorfor regeringen
er så modvillig over for det sociale frikort. Det er kritisabelt,
at regeringen først meget sent tog initiativ til at forlænge
forsøgsordningen, som stod til at udløbe den 1. januar 2021,
hvilket har skabt unødig usikkerhed om ordningens fremtid.
Med aftalen om SSA-reserven 2020 er det lykkes at
afsætte penge til ikke bare midlertidigt at videreføre det
sociale frikort i 2 år, men også for 2023 og 2024. V, DF, KF
og LA noterer, at ministeren er enig i, at dette er sket med
henblik på at gøre det sociale frikort permanent efter 2022,
jf. ministerens svar på spørgsmål 3 og 5. Idet lovgivningen
udløber efter 2022, opfordres regeringen til klart at kommu‐
nikere, at der også er afsat midler til det sociale frikort i
2023 og 2024, således at der ikke igen skabes unødig usik‐
kerhed om ordningens fremtid.
V, DF, KF og LA opfordrer endvidere regeringen til at
have større fokus på god implementering af forsøgsordnin‐
gen i alle kommuner, og på at kendskabet til ordningen skal
udbredes mere, end tilfældet er i dag. I den forbindelse er
det også vigtigt, at der skabes større klarhed om, at det
sociale frikort ikke har betydning for borgerens ret til anden
hjælp, eller at borgere stilles ringere som følge af deltagelse
i forsøget med et socialt frikort. V, DF, KF og LA imødeser
derfor, at ministeren vil tydeliggøre dette i vejledningsmate‐
rialet, jf. ministerens svar på spørgsmål 1.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke‐
partis medlemmer af udvalget er enige i, at det vil styrke
det sociale frikort, hvis ansættelse hos private personer gø‐
res muligt, og hvis den skattefri indkomst sættes op som
foreslået af LA, jf. ændringsforslag nr. 1 og 5 samt 3 og
4. Idet forslagene hverken er aftalt eller finansieret i aftalen
AX025467