Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 91 Bilag 9
Offentligt
2307201_0001.png
Til lovforslag nr.
L 91
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 15. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort
(Forlængelse af forsøg med et socialt frikort)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal
Alliances medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3-5, og social- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Liberal
Alliance stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse
med det af ministeren stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af
Liberal Alliance stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
(LA) indstiller lovforslaget til
vedta‐
gelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget ser et stort
potentiale i det sociale frikort for samfundets svageste bor‐
gere. Derfor havde partierne gerne set, at regeringen havde
taget initiativ til at bruge erfaringerne fra evalueringerne af
forsøgsordningen med henblik på at justere det sociale fri‐
kort og gøre ordningen permanent allerede fra den 1. januar
2021. Partierne er uforstående over for, hvorfor regeringen
er så modvillig over for det sociale frikort. Det er kritisabelt,
at regeringen først meget sent tog initiativ til at forlænge
forsøgsordningen, som stod til at udløbe den 1. januar 2021,
hvilket har skabt unødig usikkerhed om ordningens fremtid.
Med aftalen om SSA-reserven 2020 er det lykkes at
afsætte penge til ikke bare midlertidigt at videreføre det
sociale frikort i 2 år, men også for 2023 og 2024. V, DF, KF
og LA noterer, at ministeren er enig i, at dette er sket med
henblik på at gøre det sociale frikort permanent efter 2022,
jf. ministerens svar på spørgsmål 3 og 5. Idet lovgivningen
udløber efter 2022, opfordres regeringen til klart at kommu‐
nikere, at der også er afsat midler til det sociale frikort i
2023 og 2024, således at der ikke igen skabes unødig usik‐
kerhed om ordningens fremtid.
V, DF, KF og LA opfordrer endvidere regeringen til at
have større fokus på god implementering af forsøgsordnin‐
gen i alle kommuner, og på at kendskabet til ordningen skal
udbredes mere, end tilfældet er i dag. I den forbindelse er
det også vigtigt, at der skabes større klarhed om, at det
sociale frikort ikke har betydning for borgerens ret til anden
hjælp, eller at borgere stilles ringere som følge af deltagelse
i forsøget med et socialt frikort. V, DF, KF og LA imødeser
derfor, at ministeren vil tydeliggøre dette i vejledningsmate‐
rialet, jf. ministerens svar på spørgsmål 1.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke‐
partis medlemmer af udvalget er enige i, at det vil styrke
det sociale frikort, hvis ansættelse hos private personer gø‐
res muligt, og hvis den skattefri indkomst sættes op som
foreslået af LA, jf. ændringsforslag nr. 1 og 5 samt 3 og
4. Idet forslagene hverken er aftalt eller finansieret i aftalen
AX025467
L 91 - 2020-21 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307201_0002.png
2
om SSA-reserven 2020 og det forhold, at det kræver en
nærmere afklaring og justeringer i it-løsningen, hvilket ikke
kan lade sig gøre inden den 1. januar 2021, jf. ministerens
svar på spørgsmål 8, opfordrer partierne til, at forslagene
medtages i forhandlingerne om at gøre det sociale frikort
permanent efter 2022.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slaget, men konstaterer samtidig, at ordningen ikke har nået
sit fulde potentiale. Dette kræver en yderligere indsats, for at
ordningen bliver kendt af alle relevante aktører, hvilket RV
forventer, at ministeren sammen med kommunerne målrettet
arbejder for i den kommende forlængede forsøgsperiode.
RV vil generelt følge udviklingen tæt i den forlængede
forsøgsperiode med henblik på at vurdere, om ordningen
skal justeres i forhold til beløbsgrænse, en bredere anvendel‐
se og en eventuel permanentgørelse.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2020 og
var til 1. behandling den 1. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »myndigheder
m.v.«: » og privatpersoner«.«
[Mulighed for, at privatpersoner uden et cvr-nummer kan
ansætte en borger med et socialt frikort]
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 2, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes
efter »frikort i«: »2019, 2020 eller«.
[Fjernelse af krav om revisitation af borgere, der har haft et
socialt frikort i 2019 og/eller 2020]
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
3)
I de under
nr. 2
foreslåede
§ 2, stk. 3, 3.
og
4. pkt.,
ændres »20.000« til: »40.000«.
[Fordobling af den skattefri indkomst på et socialt frikort i
2021 og 2022]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 3, stk. 8,
ændres »20.000« til: »40.000«.«
[Fordobling af den skattefri indkomst på et socialt frikort i
2021 og 2022]
5)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 4
indsættes efter »virksomheden«: », den offentlige
myndighed, privatpersonen m.v.««
[Mulighed for, at privatpersoner uden et cvr-nummer kan
ansætte en borger med et socialt frikort]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at privatpersoner
uden et cvr-nummer skal kunne ansætte en borger med et
socialt frikort.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at der foreslås
indsat et nyt 3. og 4. pkt. i § 2, stk. 3, i lov om forsøg med
et socialt frikort. Ifølge bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 2, vil de foreslåede nye punktummer bl.a. medføre,
at borgere, der har haft et socialt frikort i 2019 og/eller
2020, skal revisiteres, hvis de ønsker at få et socialt frikort
i 2021 og/eller 2022, da det sociale frikort ikke automatisk
videreføres.
Med ændringsforslaget foreslås det, at borgere, der har
været visiteret til et socialt frikort i 2019 eller 2020, ikke
skal visiteres på ny, men automatisk får videreført deres
sociale frikort, således at de også kan tjene op til 20.000 kr.
skattefrit i hvert af årene 2021 og 2022.
Ændringsforslaget indføres for at sikre, at borgere, der
i dag har et socialt frikort, kan anvende ordningen fra den
1. januar 2021, uden at sagsbehandlingstid forbundet med
revisitationen vil udgøre en administrativ barriere herfor.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det of‐
fentlige
Forslaget skønnes at medføre administrative mindreud‐
gifter for kommunerne på 1,0 mio. kr. i 2021 i forhold til det
oprindelige lovforslag. Forslagets økonomiske konsekvenser
skal forhandles med KL.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at borgere med et
socialt frikort skal kunne tjene op til 40.000 kr. skattefrit
årligt i 2021 og 2022.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det med æn‐
dringsforslag nr. 3 foreslås, at borgere med et socialt frikort
skal kunne tjene op til 40.000 kr. skattefrit årligt i 2021 og
2022.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det med æn‐
dringsforslag nr. 1 foreslås, at privatpersoner uden et cvr-
nummer skal kunne ansætte en borger med et socialt frikort.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 91 - 2020-21 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 15. december 2020
2307201_0003.png
3
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
11. november 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.
del – bilag 59. Den 26. november 2020 sendte social- og
indenrigsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til
social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine Torp (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5