Skatteudvalget 2020-21
L 90 Bilag 8
Offentligt
2304852_0001.png
Til lovforslag nr.
L 90
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2020
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love
(Udmøntning af dele af Klimaaftale for energi og industri mv. 2020 m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 11, stk. 16, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres
to steder »stk. 17« til: »stk. 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]
2)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 11 f, stk. 3,
ændres »stk. 18 og 19« til: »stk. 8 og
9«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]
Til § 2
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 8, stk. 13, 3. pkt.,
og
§ 8 a, stk. 4, 3. pkt.,
ændres
»stk. 16 og 17« til: »stk. 6 og 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]
Til § 3
4)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7, stk. 9, 3. pkt.,
og
§ 7 b, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »stk.
16 og 17« til: »stk. 6 og 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]
Til § 4
5)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
DokumentId
Journalnummer
L 90 - 2020-21 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2304852_0002.png
2
»01.
I
§ 9, stk. 16,3. pkt.,
og
§ 9 a, stk. 4, 3. pkt.,
ændres
»stk. 16 og 17« til: »stk. 6 og 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]
Til § 5
6)
I den under
nr. 36
foreslåede affattelse af
§ 3 b, stk. 1,
affattes
nr. 31
og
32
således:
»31) HFO-1234ze (1,3,3,3 – tetrafluorpropen) 1,4 kr. pr. kg
32) HFO-1234yf (2,3,3,3 – tetrafluorpropen) 1,4 kr. pr.
kg.«
[Sproglig korrektion af cfc-afgiftslovens § 3 b, stk. 1, nr. 31
og 32]
Ny paragraf
7)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1353 af 2. september 2020, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 7, stk. 9, 3. pkt.,
og
§ 7 b, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »stk.
16 og 17« til: »stk. 6 og 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 og 13]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 11, stk. 16, 1. pkt., i lov om afgift af elektricitet
henvises til stk. 17.
Som en del af Klimaaftale for energi og industri mv.
2020 er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomhe‐
ders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre
pr. kWh svarende til EU’s minimumssatser i energibeskat‐
ningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11,
stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så moms‐
registrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rum‐
varmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug
af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11,
stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 11,
stk. 16, 1. pkt., i lov om afgift af elektricitet, så der ikke
henvises til stk. 17, men til stk. 7.
Til nr. 2
I § 11 f, stk. 3, i lov om afgift af elektricitet henvises til §
11, stk. 18 og 19.
Som en del af Klimaaftale for energi og industri mv.
2020 er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomhe‐
ders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre
pr. kWh svarende til EU’s minimumssatser i energibeskat‐
ningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11,
stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så moms‐
registrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rum‐
varmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug
af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11,
stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 11
f, stk. 3, i lov om afgift af elektricitet, så der ikke henvises
til § 11, stk. 18 og 19, men til § 11, stk. 8 og 9.
Til nr. 3
I § 8, stk. 13, 3. pkt., og § 8 a, stk. 4, 3. pkt., i lov om
afgift af naturgas og bygas m.v. henvises til § 11, stk. 16 og
17, i lov om afgift af elektricitet.
Som en del af Klimaaftale for energi og industri mv.
2020 er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomhe‐
ders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre
pr. kWh svarende til EU’s minimumssatser i energibeskat‐
ningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11,
stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så moms‐
registrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rum‐
varmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug
af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11,
stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 8,
stk. 13, 3. pkt., og § 8 a, stk. 4, 3. pkt., i lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., så der ikke henvises til § 11, stk. 16
og 17, i lov om afgift af elektricitet, men til § 11, stk. 6 og 7.
Til nr. 4
I § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., i lov om
afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. henvises til § 11, stk.
16 og 17, i lov om afgift af elektricitet.
Som en del af Klimaaftale for energi og industri mv.
2020 er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomhe‐
ders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre
pr. kWh svarende til EU’s minimumssatser i energibeskat‐
ningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11,
stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så moms‐
registrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rum‐
varmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug
af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11,
stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 7,
stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., i lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., så der ikke henvises til § 11,
stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet, men til § 11, stk.
6 og 7.
Til nr. 5
I § 9, stk. 16, 3. pkt., og § 9 a, stk. 4, 3. pkt., i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. henvises til § 11,
stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet.
Som en del af Klimaaftale for energi og industri mv.
2020 er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomhe‐
ders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre
pr. kWh svarende til EU’s minimumssatser i energibeskat‐
ningsdirektivet.
L 90 - 2020-21 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2304852_0003.png
3
I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11,
stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så moms‐
registrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rum‐
varmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug
af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11,
stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 9,
stk. 16, 3. pkt., og § 9 a, stk. 4, 3. pkt., i lov om energiafgift
af mineralolieprodukter m.v., så der ikke henvises til § 11,
stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet, men til § 11, stk.
6 og 7.
Til nr. 6
§ 3 b, stk. 1, i lov om afgift af cfc og visse industrielle
gasser oplister afgiftssatsen for en række afgiftspligtige stof‐
fer.
Ved lovforslagets § 5, nr. 36, foreslås § 3 b, stk. 1, i lov
om afgift af cfc og visse industrielle gasser nyafattet.
Det foreslås at ændre lovforslagets § 5, nr. 36, for så
vidt angår § 3 b, stk. 1, nr. 31 og 32, i lov om afgift af
cfc og visse industrielle drivhusgasser. Det skyldes, at der i
lovforslaget i nr. 31 er skrevet teraflourpropene, som korrekt
skal angives tetrafluorpropen, og at der i nr. 32 er skrevet te‐
traflourpropene, som korrekt skal angives tetrafluorpropen.
Der er tale om en sproglig korrektion.
Til nr. 7
I § 7, stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., i lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter henvises til § 11,
stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet.
Som en del af Klimaaftale for energi og industri mv.
2020 er det aftalt at nedsætte momsregistrerede virksomhe‐
ders rumvarmeafgift i 2021 fra 15,8 øre pr. kWh til 0,4 øre
pr. kWh svarende til EU’s minimumssatser i energibeskat‐
ningsdirektivet.
I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det derfor, at § 11,
stk. 6-14, i lov om afgift af elektricitet ophæves, så moms‐
registrerede virksomheder vil skulle betale det samme i rum‐
varmeafgift og i procesafgift af deres afgiftspligtige forbrug
af elektricitet. Derudover foreslås det at ophæve lovens § 11,
stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
På baggrund heraf foreslås det at konsekvensændre § 7,
stk. 9, 3. pkt., og § 7 b, stk. 4, 3. pkt., i lov om kuldioxidaf‐
gift af visse energiprodukter, så der ikke henvises til § 11,
stk. 16 og 17, i lov om afgift af elektricitet, men til § 11, stk.
6 og 7.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november 2020 og var
til 1. behandling den 24. november 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skattteministeren sendte den 25. septem‐
ber 2020 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bi‐
lag 445 (folketingsåret 2019-20). Den 12. november 2020
sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <7> bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <2> skrift‐
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <19> spørgs‐
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe‐
ren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV)
Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL)
Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Kim Valentin (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
L 90 - 2020-21 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2304852_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5