Skatteudvalget 2020-21
L 90 Bilag 1
Offentligt
2279723_0001.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 København K
Att.:
[email protected], [email protected], [email protected]
Kære Alexandra Schoustrup Schuppli og Johan Vestergaard Jensen
Høringssvar
forslag til ændringer af afgifter, SKM j.nr. 2020-6649
Skatteministeriet har 25. september 2020 udsendt høring af udkast til forslag til
lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas
m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineral-
olieprodukter m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af dele af Klimaaftalen
for energi og industri mv. 2020). Her følger bemærkninger fra Dansk Affaldsfor-
ening.
Affaldsafgifterne på affaldsområdet bør understøtte grøn omstilling
Dansk Affaldsforening opfordrer Skatteministeriet til at gennemføre en omlæg-
ning af afgifterne på affaldsområdet, der reelt understøtter affaldssektorens
grønne omstilling og cirkulær økonomi.
Lovforslaget modarbejder i stedet dette. Affaldssektorens incitamenter til at gen-
nemføre øget sortering og genanvendelse af affald, og affaldsenergianlæggenes
incitamenter til øget nyttiggørelse af energien i det restaffald, der ikke kan genan-
vendes, bliver ikke fremmet med lovændringen. Dansk Affaldsforening argumen-
terer ikke for afgiftslempelser
men for omlægninger, der understøtter den
grønne omstilling. Det har vi redegjort nærmere for i dette høringssvar.
Lovforslaget hæver affaldsvarmeafgiften på affaldsenergiområdet
Efter gældende ret betales afgift til statskassen efter energiindholdet i varme pro-
duceret ved forbrænding af affald, jf. kulafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 5. Afgiften for
varme produceret ved forbrænding af affald udgør i dag 45,4 kr. pr. GJ, jf. kulaf-
giftslovens § 1, stk. 2, nr. 2.
Efter gældende ret indekseres satsen efter udviklingen i nettoprisindekset, jf. kul-
afgiftslovens § 1, stk. 5. Indekseringen indebærer, at satserne stiger i takt med
prisudviklingen. Det anføres, at stigningen er begrundet i, at afgiften ellers udhu-
les over tid som følge af inflation.
Her henvises til Klimaaftale for energi og industri mv. 2020, hvor det er besluttet,
at der skal foretages en grøn omlægning af varmeafgifterne for at understøtte
den grønne omstilling af danskernes varmeforbrug, så det bliver dyrere at varme
Dansk Affaldsforening har 56 medlemmer blandt kommuner og kommunale selskaber i Danmark og på Færøerne.
Medlemmerne indsamler og håndterer husholdningsaffald og erhvervsaffald fra 98 kommuner for 5,6 mio. borgere.
23-10-2020
Side 1 af 5
J.nr. 11.1.1.4
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0002.png
Side 2 af 5
J.nr. 11.1.1.4
op med fossile kilder og billigere at varme op med grøn elektricitet. Det er aftalt i
den sammenhæng at forhøje rumvarmeafgiften for fossile brændsler fra 56,7 kr.
pr. GJ til 62,3 kr. pr. GJ.
I forhold til affaldsenergisektoren betyder det at affaldsvarmeafgiften jf.
stk. 2, nr.
2,
forhøjes fra 45,4 kr. pr. GJ til 49,8 kr. pr. GJ. Eftersom afgiftssatsen oplistet i
kulafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 2, reguleres efter nettoprisindekset, jf. kulafgiftslo-
vens § 1, stk. 5, vil afgiften i 2021 være 52,3 kr. pr. ton.
Dansk Affaldsforening støtter en grøn omstilling, og afgifter der understøt-
ter denne.
Dansk Affaldsforening støtter klart op om en grøn omstilling af både affaldssekto-
ren og fjernvarmesektoren, og foreningen anerkender, at afgifter kan være et vel-
egnet instrument til at skabe incitamenter for en mere grøn og miljøvenlig ad-
færd.
Det er også baggrund for at Dansk Affaldsforening tilbage i år 2017 henvendte
sig til den tidligere skatteminister om at igangsætte et udvalgsarbejde om afgif-
terne på affaldsenergiområdet, der kunne lægge grundstenen for mere ækviva-
lente afgiftsincitamenter. Sigtet var at udvikle et værktøj til dels mere nøjagtigt at
bestemme affaldets energiindhold og samtidig kunne differentiere afgifterne mel-
lem energiudnyttelse af affald med biologisk oprindelse versus affald af fossil op-
rindelse.
I løbet af 2019 og 2020 har Dansk Affaldsforening bistået Skatteministeriet med
udvikling af det tekniske grundlag for mere sikkert at kunne bestemme energiind-
holdet i energiudnyttet affald, i form af den såkaldte energibalancemetode. Det
har således været et ganske positivt og konstruktivt samarbejde om at udvikle
det tekniske grundlag for de afgiftsomlægninger på affaldsenergiområdet, der al-
lerede i forbindelse med Skatteministeriets tilskuds- og afgiftsanalyse, del 3 fra
2016 blev efterspurgt.
Dansk Affaldsforening havde forventning om at Skatteministeriet her i oktober
2020 ville have kvitteret for, at det tekniske grundlag for energibalancemetoden
således er færdiggjort.
Derfor skal Dansk Affaldsforening kraftigt anbefale at det metodegrundlag, som
nu er udviklet til at sikre de rigtige incitamenter til grøn omstilling af affaldsenergi-
sektoren, nu bliver lagt frem til videre politisk behandling og implementering.
Dansk Affaldsforening har derfor parallelt til dette høringssvar opfordret Skattemi-
nisteren (se vedhæftede kopi af brev til Skatteminister Morten Bødskov) og Skat-
teministeriet om at genoverveje om de foreslåede stigninger af affaldsvarme-
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0003.png
Side 3 af 5
J.nr. 11.1.1.4
afgiften kunne tilrettelægges således, at afgifterne i stedet designes til at under-
støtte grøn omstilling af affaldsenergisektoren. For Dansk Affaldsforening handler
det ikke om lempede afgifter, men om en anden afgiftsmodel, så der reelt skabes
incitamenter til at reducere energiudnyttelsen af fossilt affald (fx plast).
Generelt, stigende affaldsvarmeafgift giver ikke øget incitamenter til grøn
omstilling.
Dansk Affaldsforening beklager, at Skatteministeriet ved dets udformning af afgif-
terne på affaldsenergiområdet blot gør brug af en generel afgiftsstigning af af-
faldsvarmeafgifterne, der jo i princippet blot pålægges aftagere af affaldsvarmen,
dvs. fjernvarmeforbrugerne, uden at denne forbrugergruppe i princippet har mu-
lighed for at ændre adfærd og sikre en mere grøn omstilling.
I stedet for at bruge affaldsvarmeafgifter, som jo typisk er en særomkostning til
fjernvarmeforbrugeren, ville en øget anvendelse af CO2-afgifter og/eller andre
nødvendige ændringer i Varmeforsyningsloven, i højere grad give sikkerhed for
investering i grøn omstilling på affaldsenergianlæggene, og derfor reel en grøn-
nere varmeforsyning for fjernvarmekunden.
Stigende affaldsvarmeafgifter giver ikke tilsvarende samme incitamenter til at af-
faldsenergianlæggene søger mod øget udsortering af genanvendelig plast og
grønnere fjernvarmeforsyning, da afgiften jo netop i høj grad betales af fjernvar-
mekunden.
Stigende affaldsvarmeafgift underminerer grundlaget for fortsat energief-
fektiviseringer
Dansk Affaldsforening vurderer, at den generelle stigning i affaldsvarmeafgiften
er med til at hæmme den fortsatte øgede energieffektivisering af affaldsenergian-
lægget. Således bliver incitamenterne til øget røggaskondensering og brug af
varmepumper med høj COP-værdi forringet, og vi frygter, at de stigende affalds-
varmeafgifter fjerner det økonomiske grundlag for yderligere røggaskondensering
og anden energieffektivisering.
Affaldsvarmeafgiften er en outputbeskatning af varme, hvilket betyder, energiud-
nyttelse af varme fra røggaskondensering, som ellers vil gå tabt gennem skorste-
nen, bliver beskattet, selvom der ikke afbrændes mere affald.
Dette virker lige modsat for fossile brændsler, hvor afgiften er på inputsiden nem-
lig brændslet, hvilket betyder at energiudnyttelsen af varmen i røggassen uden
videre kan udnyttes, uden at varmen pålægges ekstra afgift.
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0004.png
Side 4 af 5
J.nr. 11.1.1.4
For at fremme den grønne omstilling gennem energieffektivisering, burde der kun
betales affaldsvarmeafgift af den varme, som kommer fra kedlen. Ikke også af
den varme som udvindes gennem røggaskondenseringen. Det begrundes med
at, der ikke indfyres ekstra energi for at energiudnytte varmen fra røggassen,
som ellers bare vil gå tabt. Samtidig vil det afgiftsmæssigt ligestille røggaskon-
denserings varme fra affald med røggaskondenseringsvarme fra fossile/bio-
masse brændsler.
Forhøjelse af affaldsvarmeafgiften fører blot til, at varme i røggassen udledes i
skorsten, i stedet for at blive nyttiggjort som varme. Det betyder så, at behovet
for varme som tilvejebringes ved at bruge mere affald eller bruge anden varme-
forsyning. Det giver absolut ingen mening.
Derved vil denne afgiftstænkning, der bygger videre på principperne i det nu ud-
viklede tekniske grundlag for at anvende energibalancemetoder i affaldsenergi-
sektoren, samtidig underbygge en maksimal udnyttelse af energien i affaldet, og
samtidig medvirke til en solid og målbar grøn omstilling i affaldsenergisektoren.
Hellere brug af biogent affald end importeret biomasse
Det er helt tosset, at de stigende afgifter blot tilskynder til brug af endnu mere im-
porteret biomasse end brug af den grønne del af restaffaldet i fjernvarmeforsy-
ningen.
Alt andet alt lige vil stigende affaldsvarmeafgifter blot give producenten af fjern-
varme øget incitament til at bruge mere importeret biomasse end at nyttiggøre
den indenlandske energiressource som fx biogent træaffald og andre ikke genan-
vendelige biologiske affaldsfraktioner.
Skatteministeriet har reelt mulighed for at benytte den tidligere omtalte energiba-
lancemetode og den generelle overvågning af CO2 i affaldsenergisektoren til at
designe en afgiftsstruktur, der giver incitamenterne til at bruge det bæredygtige
og indenlandske biogene restaffald. Dansk Affaldsforening håber at Skattemini-
steren og Skatteministeriet vil tage imod vores tilbud en yderligere dialog med
sigte om at få omlagt afgifter på affaldsenergiområdet, så de reelt understøtter
grøn omstilling. Det bør kunne gøres uden at staten mister et afgiftsprovenu.
Opfordring til videre afgiftssamarbejde
Dansk Affaldsforening er opmærksom på, at det her ved fremsættelse af det ud-
sendte lovforslag formentlig ikke tidsmæssigt er muligt at nå frem til en ny af-
faldsafgiftsmodel, der giver mere direkte og klare incitamenter til grøn omstilling i
affaldsenergisektoren.
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0005.png
Side 5 af 5
J.nr. 11.1.1.4
Men det skal ikke afholde os fra igen at gentage vores tidligere fremsatte ønsker
om at få designet en omlægning afgifterne, så de reelt giver incitamenter til at af-
faldsenergisektoren indrettes efter at nå de politiske mål om en grøn og klima-
venlig affaldssektor. Igen skal vi gentage, at det ikke er vores ambition at arbej-
det skal føre til en samlet mindre afgiftsbetaling, hvis denne i øvrigt kan begrun-
des samfundsøkonomisk, miljø- og klimamæssigt.
Vi opfordrer derfor Skatteministeren og Skatteministeriet til at nedsætte et egent-
lig udvalg med repræsentanter fra energisektoren, der kan forberede den yderst
påtrængende og nødvendige affaldsomlægning for bl.a. affaldsenergisektorens
investeringer i at opnå CO2-neutralitet, ja sågar være nettobidragsydere til at
trække CO2 ud af atmosfæren.
Vi stiller os derfor klar med ressourcer til at løfte opgaven.
Med venlig hilsen
Allan Kjersgaard
Specialkonsulent
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0006.png
[Kommentarer]
Dok. ansvarlig:
Sekretær:
Sagsnr: s2015-509
Doknr: d2020-23553-1.0
23. oktober 2020
Høringssvar -lovforslag om Udmøntning af dele af Klimaaftalen for ener-
gi og industri mv. 2020
Dansk Energi takker for muligheden for at afgive høringssvar til lovforslag om Udmøntning af
dele af Klimaaftalen for energi og industri mv. 2020
Dansk Energi er positive overfor de afgiftsændringer lovforslaget gennemfører. De ændrede
satser flugter med anbefalingerne i Klimapartnerskabet for Energi- og forsyningssektoren og
vil styrke incitamentet til udfasning af fossile brændsler, elektrificering og anvendelse af grøn
overskudsvarme. Dermed er lovforslaget et vigtigt element i at sikre, at almindelige hushold-
ninger, fjernvarmesektoren og industrien bidrager til opfyldelsen af 70% målsætningen.
Det er helt afgørende, at opvarmning ved fossile brændsler erstattes af elbaseret opvarm-
ning set i lyset af, at Danmarks elforbrug inden for ganske få år forventes at blive dækket af
vedvarende energi. Derfor er det godt, at elvarmeafgiften sænkes. Foruden erhvervslivet og
fjernvarmesektoren, får de enkelte husholdninger, der i dag opvarmes med olie eller natur-
gas, et økonomisk incitament til at vælge en grøn varmeløsning i stedet.
Dansk Energi mener dog ikke, at det er hensigtsmæssigt at lovforslaget fastholder, at elop-
varmende huse kun kan få fuld adgang til afgiftslempelsen på elvarme, når deres almindelige
elforbrug overstiger kilowatt-grænsen på 4000 kWh årligt. I Danmark har cirka 65 pct. af alle
helårshuse og 90 pct. af alle sommerhuse et almindeligt elforbrug på
under
4.000 kWh årligt.
Det betyder, at hvis disse husstande skifter over til elbaseret varme frem for fossile brænds-
ler, vil en del af deres varmeforbrug ikke blive beskattet med elvarmeafgiften på 0,8 øre pr.
kWh, men med den generelle elafgift, der er markant højere på ca. 89 øre pr. kWh.
Den høje kilowatt-grænse på elvarmeafgiften rammer derfor et stort antal danske husstande
og især enlige, ældre, par uden børn og beboere af meget energieffektive boliger. Disse
husstande får dermed ikke en tilstrækkelig gevinst ved, at selve afgiften på elvarme sættes
ned. Dansk Energi foreslår derfor, at man sænker kilowatt-grænsen på elvarmeafgiften til
3000 kWh årligt, hvilket er en simpel og administrerbar løsning, der kan anvendes for nye
såvel som gamle varmepumper. Det skal også ses i lyset af, at den historiske kilowatt-
grænse på 4.000 kWh er fastsat på et tidspunkt, hvor elbaseret udstyr i hjemmene var min-
dre energieffektive end de er i dag jf. LED-pærer, energieffektive hvidevarer mv. Danskernes
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0007.png
2
almindelige elforbrug er dermed blevet mere energieffektivt, og det rammer dem, der investe-
rer i en individuel varmepumpe.
Måling og intelligent styring af elforbrug til opvarmning vil på sigt blive mere og mere udbredt,
da det er en forudsætning for, at aggregatorer, netselskaber, elhandlere m.fl. kan få elop-
varmning til at reagere på prissignaler fra spotmarked, elnettariffer og balanceringstjeneste-
markedet. Særskilt og intelligent måling af el brugt til opvarmning bliver derfor en afgørende
brik for omkostningseffektiv grøn omstilling og for varmeregningen i de elopvarmende hjem.
Denne udvikling mod bedre måling og styring vil blive drevet frem af prissignalerne og mar-
kedsmulighederne, hvilket på sigt kan give andre muligheder for differentiering af afgifter,
men det bør ikke være et afgiftsmæssigt hensyn, der dikterer denne udvikling.
For at sikre en hurtig fremdrift af omstillingen væk fra fossile brændsler og over på elbasere-
de varmepumper i den individuelle opvarmning bør første skridt være at sænke kilowatt-
grænsen på elvarmeafgiften, så mange flere husstande får den fulde adgang til elvarmeafgif-
ten.
Dansk Energi mener at høje afgifter på grøn energi fra et samfundsøkonomisk perspektiv er
en ineffektiv og uhensigtsmæssig finansieringskilde, da energiforbruget ikke har en negativ
miljøeffekt. En lempelse af den generelle elafgift, som vil gavne lavindkomstgrupper mest,
bør derfor indgå i en grøn skattereform.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Christian van Maarschalkerweerd
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0008.png
Skatteministeriet
[email protected]
[email protected] og [email protected].
Bjerringbro, den 23. oktober 2020.
Høringssvar til:
Høring
udkast til forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift
af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af dele af Klimaaftalen
for energi og industri mv. 2020)
På DENFOs vegne takker jeg for, at DENFO får lov til at afgive høringssvar.
Jeg skal samtidig bede Skatteministeriet om at rette kontaktinformationerne for DENFO til:
DENFO, Danske Energiforbrugere
Baldersvej 10
12
8850 Bjerringbro
Tlf.: +45 415 12345
Mail:
[email protected]
I lyset af de kommende forhandlinger om en
”grøn
skattereform” ser DENFO gerne at
energiafgifterne omlægges og opdeles i flere dele, der hver i sær målrettes afgiftens speci-
fikke formål.
Afgiften kan efter DENFOs mening sammensættes af følgende elementer:
En energi- / forbrugsafgift der er ens pr. energienhed (f.eks. pr. kWh) uanset energikilden.
En forureningsafgift der tager højde for energikildens totale forurening (klima-, miljø- og
sundhedsskadelig påvirkning)
En ekstra omstillingsafgift på de energikilder, der skal udfases. Omstillingsafgiften bortfal-
der når omstillingen er gennemført.
DENFO,
Danske Energiforbrugere, Baldersvej 10 -12, 8850 Bjerringbro.
Telefon: +45 415 12345, mail:
[email protected],
hjemmeside:
www.denfo.org.
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0009.png
Det er DENFOs opfattelse, at de energiforbrugere ikke bare har brug for nye afgiftstyper,
der ikke understøtter den ønskede omlægning, men alene skal sikre staten det afgiftspro-
venu, der er fastlagt i finansloven.
DENFO deler ikke holdning om, at virksomhederne ikke skal betale de samme afgifter som
de private forbrugere. Det er DENFOs opfattelse en lempelse af virksomhederne energiaf-
gifter blot flytter omkostningen over på det private energiforbrug og at de øgede private
energiudgifter vender retur til virksomhederne i form af øgede lønkrav med en faktor 2 eller
mere.
DENFO opfodrer derfor til:
At erhvervslivets afgiftsrefusion udfases så refusionen er helt væk senest pr. 1. januar
2031.
At omstillingsafgiften indgår i en fond, der via lån kan finansiere omstilling både for er-
hvervsvirksomhederne og de private forbrugere, så der kan sætte fart på omstillingen.
At alle tilskuds- og støtteordninger udfases så de er helt væk senest pr. 1. januar 2026.
DENFO indgår gerne i en proces, der skal fremkomme med konkrete forslag til løsninger til
gavn for forbrugerne.
Venlig hilsen
DENFO, Danske Energiforbrugere,
Louis Boe Carslund-Sørensen
Næstformand.
DENFO,
Danske Energiforbrugere, Baldersvej 10 -12, 8850 Bjerringbro.
Telefon: +45 415 12345, mail:
[email protected],
hjemmeside:
www.denfo.org.
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0010.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Att.: Alexandra Schoustrup Schuppli
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Den 26. oktober 2020
Klimaaftalen for energi og industri
Dansk Erhverv har den 25. september 2020 modtaget et lovforslag om udmøntning af Klimaafta-
len for energi og industri mv. 2020 i høring.
Dansk Erhverv vil først og fremmest rose, at man endelig er lykkedes med at lægge elafgifterne for
proces- og rumvarme på det samme niveau. Det giver en hårdt tiltrængt regelforenkling og med-
fører samtidig, at reglerne for overskudsvarmeafgift kan afskaffes på dette område.
Samlet set medfører lovforslaget en varig skattestigning for erhvervslivet og Dansk Erhverv vil
ikke undlade, at bemærke, at erhvervslivets skatte- og afgiftsbelastning ikke bør stige midt i en
Corona-tid.
Med venlig hilsen,
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
Deres ref.: 2020-6649
jar
Side 1/1
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0011.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402
København K
Mail: [email protected]
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar vedrørende udkast til for-
slag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineraloliepro-
dukter m.v. og forskellige andre love
J nr. 2020-6649
Dansk Fjernvarme har udarbejdet høringssvar om sænkelse af elafgiften, forhøjelse af
rumvarmeafgiften for fossile brændsler og ophævelse af overskudsvarmeafgift for elbase-
ret overskudsvarme og takker for muligheden for at give høringssvar.
Hovedproblemstilling
Lovforslaget har til hensigt at fremme en grøn omstilling af danskernes varmeforbrug ved
at gøre det dyrere at benytte fossile brændsler og billigere at varme op med grøn el. Lov-
forslaget har dog også den uheldige virkning, at det forringer konkurrenceforholdet mel-
lem individuelle og kollektive løsninger, selvom begge er baseret på vedvarende energi-
kilder. Lovforslaget vil desværre også fremme et øget brug af elvarmepaneler i private
husstande, hvilket ikke er energimæssigt optimalt.
Desuden fremmer lovforslaget kun udnyttelse af elbaseret overskudsvarme, mens over-
skudsvarme baseret på andre brændsler stadig står til at skulle igennem en certificerings-
ordning og betale overskudsvarmeafgift. Dermed skaber lovforslaget ikke nok tilskyn-
delse til at udnytte overskudsvarme.
Konklusion
Forøgelsen af rumvarmeafgiften på fossile brændsler vil i mindre grad ramme fjernvarme-
selskaberne, men manglende rammebetingelser for at erstatte fossil spidslastproduktion
med VE-teknologier, vil betyder at spidslastproduktionen vil blive fordyret.
Ligeledes vil stigningen i rumvarmeafgiften på fossile brændsler betyde at varme baseret
på affaldsanlæg nu bliver så meget dyrere end alternativerne at affaldsvarme ikke i
samme mængde vil udgøre grundlastproduktionen i fjernvarmenettene.
Sænkelsen af elvarmeafgiften vil forrykke konkurrenceforholdet mellem store varmepum-
per i fjernvarmen og individuelle varmepumper til fordel for de sidste. Det er uheldigt, at
lovforslaget ikke i højere grad er med til at understøtte den kollektive forsyning.
Lovforslaget sikre en højere udnyttelse af elbaseret overskudsvarme. Men tilbage står
overskudsvarmeafgiften for fossil overskudsvarme. Dansk Fjernvarme anbefaler, at man
helt fjerner den, når de fossile brændsler alligevel skal udfases.
19/10 2020
Side 1/4
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0012.png
Side 2/4
Forøgelse af rumvarmeafgift for fossile brændsler
Lovforslaget vil forøge afgiften på de fossile brændsler fra 56,7 kr. pr. GJ til 62,3 kr. pr
GJ, hvilket er en forøgelse med 5,6 kr. pr. GJ.
For Fjernvarmeselskaber, der producere varme på naturgaskedler betyder det en stigning
i afgiftssatsen for naturgas fra 45,4 kr. pr. GJ til 49,8 kr. pr. GJ (i 2015 priser).
Langt størstedelen af de danske fjernvarmeselskaber er dog i gang med en omstilling
væk fra fossile brændsler i fjernvarmeproduktionen. Derfor er det vores overbevisning, at
selskaberne og i sidste ende fjernvarmeforbrugerne kun i mindre grad bliver ramt af af-
giftsstigningen.
Dansk Fjernvarme er dog bekymret for prisstigninger for de selskaber, som endnu ikke
har haft mulighed for at omstille væk fra naturgas, hvor f.eks. de tekniske muligheder gør
det til en dyr affære at foretage denne omstilling.
Dansk Fjernvarme skal samtidig gøre opmærksom på, at størstedelen af spidslastproduk-
tionen stadig bliver produceret på enten olie- eller naturgaskedler. Myndighederne har
begrænset selskabernes muligheder for at omstille spidslastproduktionen til enten bio-
masse og biogas. I projektbekendtgørelsen er der begrænsede muligheder for at etablere
biomassekedler. Varmeforsyningsloven tillader heller ikke selskaberne at købe grønne
biogascertifikater.
Fjernvarmeselskabernes omstilling til store varmepumper betyder samtidig, at der bliver
et større behov for spidslastproduktion, da varmepumpernes effektivitet forringes i de
kolde perioder. Der vil derfor blive flere dage, hvor selskaberne har behov for en form for
spidslastproduktion. Dansk Fjernvarme er derfor bekymret for, at den forøgede rumvar-
meafgift på fossile brændsler sammen med en stigende spidslastproduktion vil medføre
forholdsmæssigt højere priser, når selskaberne ikke i tilstrækkeligt omfang kan omstille til
vedvarende teknologier i spidslastproduktionen.
Forøgelse af rumvarmeafgiften på affald
En forhøjelse af rumvarmeafgiften som foreslået medfører at affaldsvarmeafgiften stiger
tilsvarende. Affaldsvarmeafgiften betales af varmeforbrugerne og den påtænkte afgiftsfor-
højelse vil derfor medføre en forringelse af affaldsvarmens konkurrenceevne i forhold til
både individuelle varmepumper såvel som store varmepumper i fjernvarmesystemer. Der-
udover forringes affaldsvarmens konkurrenceevne i forhold til biomasse og samlet set
kan det betyde, at affaldsvarmen ikke længere i samme omfang som tidligere, kan på-
regne at udgøre grundlast varmeforsyning. Da der samtidig med klimaaftalen blev ind-
gået en affaldsaftale, som bl.a. har til formål at øge udsorteringen af plast, ville det være
mere hensigtsmæssigt i stedet at fokusere på plastsorteringens konkurrenceevne i for-
hold nyttiggørelse via forbrænding. Dette kan bedst gøres ved i stedet at pålægge til-
lægsafgiften den nye afgiftsøgning frem for affaldsvarmeafgiften. Det vil give større klima-
effekt i affaldssektoren pga. øget udsortering af plast samt opretholde affaldsvarmens
konkurrenceevne, som er vigtig så længe der afbrændes affald, idet ressourcerne derved
udnyttes optimalt.
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0013.png
Side 3/4
Sænkelse af elvarmeafgift
Lovforslaget lægger op til at elvarmeafgiften skal sænkes fra de i dag 21,0 øre/kWh til:
0,4 øre/kWh for erhvervsvirksomheder
0,8 øre/kWh for private husholdninger
Derved er begge satser svarende til EU-minimumssats.
Lovforslaget vil være med til at accelerere en elektrificering af varmen i boligmassen en-
ten via individuelle varmepumper eller via store varmepumper i fjernvarmesystemerne.
Dansk Fjernvarme vurderer dog, at lovforslaget får den uheldige virkning, at det bliver
langt billigere for husejerne at installere elpaneler i husets rum frem for vandbårne varme-
systemer. Dette betyder et væsentligt højere energiforbrug i husene. Specielt for ældre
huse i udkantsområder, der i dag er forsynet med f.eks. olie eller naturgas, vil den meget
lave elvarmeafgift tilskynde til at installere elpaneler, da disse er langt billigere i investe-
ring end vandbårne systemer. Men samtidig er elpaneler også meget lidt energieffektive.
Dette medfører også at der vil blive et unødvendigt behov for udvidelse af elnettet, hvilket
vil være en samfundsøkonomisk ineffektiv løsning, da det vil være billigere med en udvi-
delse af eksisterende fjernvarmenet.
Lovforslaget vil også forringe fjernvarmeselskabernes konkurrenceevne i forhold til indivi-
duelle varmepumper. En individuel varmepumpe bruger 100 % strøm og får derfor hele
gevinsten ved en afgiftsnedsættelse. Store varmepumper i et fjernvarmenet kan kun
dække omkring 70 % af den samlede varmeproduktion i decentrale fjernvarmenet, mens
de kun vil kunne udgøre omkring 20 % af fjernvarmeproduktionen i de større centrale
byer. Dermed får fjernvarmeselskabet en mindre gevinst ved afgiftsnedsættelsen. Lov-
forslaget er derfor med til at forringe fjernvarmeselskabernes konkurrenceevne i forhold til
individuelle varmepumper. Dansk Fjernvarme finder det meget beklageligt at lovforslaget
ikke er med til at fremme den kollektive forsyning, der i høj grad arbejder for at gå forrest i
den grønne omstilling af energisektoren.
Lovforslaget vil derfor være med til at forsinke og fordyrer den grønne omstilling, da fjern-
varmesektorens konvertering af naturgasområder foregår langt hurtigere, samfundsøko-
nomisk billigere og mere energieffektivt end løsninger med individuelle varmepumper.
Overskudsvarmeafgift
Sænkelse af elvarmeafgiften til EU-minimumssats betyder, at der ikke længere skal beta-
les overskudsvarmeafgift ved udnyttelse af overskudsvarme baseret på el. Dette vil i høj
grad være med til at fremme udnyttelse af overskudsvarme for den del.
Tilbage står dog overskudsvarme baseret på fossile brændsler, som der ikke bliver æn-
dret på i forhold til lovforslag nr. L 82 fra februar 2020. Ved udnyttelse af overskudsvarme
baseret på fossile brændsler skal der stadig betales 25 kr./GJ for overskudsvarme der
ikke bliver certificeret. For certificeret overskudsvarme skal der betales 10 kr./GJ. Det er
endnu ukendt hvilken form for certificeringsordning der bliver tale om.
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0014.png
Det er stadig Dansk Fjernvarmes vurdering at overskudsvarmeafgiften vil betyde, at po-
tentialet for udnyttelsen af overskudsvarme bliver reduceret, som følge af overskudsvar-
meafgiften på fossile brændsler.
Selvom man har løst problematikken for el er der stadig store mængder af overskuds-
varme på f.eks. naturgas, som det ikke være rentabelt at udnytte.
SKATs incitament for at indføre en certificeringsordning er at forhindre falsk overskuds-
varme, hvor producenten af overskudsvarme producere ekstra varme for at afsætte det
billigt til fjernvarmeselskabet. Men det er Dansk Fjernvarmes klare holdning, at producen-
ter af overskudsvarme alene tilpasser varmeproduktionen til deres egne interne produk-
tion. SKAT har stadig ikke kunne dokumentere en vis sandsynlighed for, at det skulle for-
holde sig anderledes.
Den kommende grønne skattereform indebærer et oplæg til en ensartet CO2e-afgift, hvil-
ket kan vende rundt på hele afgiftssystemet i forhold til udnyttelse af overskudsvarme.
Det vil derfor virke uhensigtsmæssigt, hvis der indføres en ny overskudsvarmeafgift inden
den grønne skattereform er udarbejdet.
Samtidig er den politiske målsætning at udfase fossile brændsler inden 2030. Dette bety-
der at behovet for en fossile overskudsvarmeafgift vil have en meget kort levetid i takt
med at de fossile brændsler udfases. Derfor ser vi Dansk Fjernvarme intet behov for en
kompliceret overskudsvarmeafgift med en certificeringsordning, når man kan nøjes med
en lav afgift uden et større administrativt apparat.
Dansk Fjernvarme vil derfor indstille til, at overskudsvarmeafgiften for fossile brændsler
også bliver fjernet for at fremme udnyttelse af det samlede overskudsvarmepotentiale, da
overskudsvarme generelt skal være en del af løsningen frem mod 2030.
Side 4/4
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at kommentere på forslaget.
Med venlig hilsen
Anders Jespersen -
Økonomisk Konsulent
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Tlf: +45 51 53 88 86
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0015.png
19. oktober 2020
MMUJ
DI-2020-09285
Skatteministeriets sagsnr.: 2020-6649
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet, lov om afgift på
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul, koks m.v., lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love
(Udmøntning af dele af Klimaaftalen om energi og industri mv., 2020)
Den 25. september 2020 har Skatteministeriet (j.nr. 2020
6649) udbedt sig Dansk
Industris bemærkninger til et forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet og
forskellige andre love (Udmøntning af dele af Klimaaftalen om energi og industri mv.,
2020).
DI kvitterer for forslagene og har følgende bemærkninger til de enkelte lovbestemmelser:
Fsva. lovforslagets § 1 stk. 1
støtter DI fuldt ud en lempelse af afgiften af elektricitet brugt
til opvarmning (elvarmeafgiften), da dette bl.a. vil bidrage til at reducere CO2-udslippet
fra erhvervets og husholdningernes almindelige varmeforbrug. Det i er den forbindelse
særligt positivt, at elvarmeafgiften på virksomheder lempes maksimalt, så den kommer
på niveau med den
eksisterende minimumssats i EU’s Energibeskatningsdirektiv på hhv.
0,4 øre/kWh. Da dette svarer til afgiften på den el, der anvendes til virksomhedernes
proces, ophæves behovet for at opkræve afgift af elbaseret overskudsvarme, ligesom der
ikke er behov for at virksomhederne først betaler en høj afgift for derefter at få denne
delvis refunderet. Dette vil medføre en betydelig administrativ lettelse for såvel
erhvervslivet som skattemyndighederne. DI skal i forlængelse heraf derfor opfordre til at
der snarest træffes beslutning om at fremrykke den vedtagne afskaffelse af bilag 1 til
elafgiftsloven samt til at omfatte lønsumspligtige virksomheder af den nye, ensartede
elafgift på 0,4 øre/kWh for erhverv.
I forbindelse med lempelsen af elvarmeafgiften fort elopvarmede boliger foreslår DI, at
der foretages en analyse af perspektiverne i at ændre på den nuværende regel om, at det
er den del af forbruget, som overstiger 4.000 kWh om året, der er underlagt den lempelige
elvarmeafgift. Konkret foreslår DI, at man analyserer muligheden for en alternativ model,
hvor det i stedet er forbruget
op til
et givent årligt forbrug (der afspejler det typiske
energiforbrug ved opvarmning af et parcelhus hhv. et sommerhus), der beskattes med
elvarmeafgiften, mens forbruget over denne grænse beskattes med den almindelige
elafgift på 89,2 øre/kWh (2020-niveau). En sådan model vil dels sikre en større
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
tilskyndelse til at investere i elvarmeanlæg i boliger med et relativt lavt energiforbrug, og
dels sikre, at den marginale beskatning af elektricitet bliver ensartet på tværs af boliger,
uanset om de er elopvarmede eller ej. Det sidste vil medføre en række fordele, herunder
at energiforbedringer også kan betale sig i elopvarmede boliger, samt at el til elbiler bliver
beskattet ens på tværs af husstande. Ved at gennemføre ændringen i forbindelse med den
aftalte lempelse af elvarmeafgiften burde det kunne tilsikres, at ingen boligejere (med
elopvarmet bolig) vil opleve, at deres afgiftsbelastning stiger sammenlignet med i dag.
Fsva. lovforslagets § 2, § 3 og § 4
tager DI forhøjelsen af afgiften på fossil rumvarme til
efterretning, men opfordrer samtidigt til, at det forestående arbejde med en grøn
skattereform inkluderer en nærmere analyse af, hvordan energiprodukter kan beskattes
mere hensigtsmæssigt i fremtiden ud fra et ønske om at reducere CO2-udledningen.
I den forbindelse er det relevant at minde om, at det fra et klimaperspektiv er mere
hensigtsmæssigt at placere beskatningen af energiprodukter på CO2-udslippet end på
selve energiforbruget. Det skyldes, at de negative eksternaliteter forbundet med
energiforbrug fra fossile kilder ikke stammer fra energiforbruget per se, men fra den CO2-
udledning der er forbundet med energiproduktionen. Af samme grund har DI også
tidligere foreslået, at beskatningen af CO2 (via CO2-afgiften) bør udgøre en relativt større
del af den samlede beskatning af energiprodukter, mens beskatningen af energiforbruget
(via energiafgifter) bør udgøre en relativt mindre del. På den måde tilgodeses
energiprodukter med højere energiindhold relativt til deres CO2-indhold og vice versa.
Fsva. lovforslagets § 5
støtter DI, at afgifterne på industrigasser ligestilles med niveauet
for CO2-afgiften, så der skabes en mere ensartet beskatning af miljø- og klimaskadelige
udslip. Det skal i den forbindelse dog også nævnes, at industrigasser primært anvendes i
maskiner mv. under drift, og at det mest effektive middel til at minimere udslippet er at
sikre, at der i forbindelse med skrotning mv. foretages aftapninger af en autoriseret
montør. Selvom DI således støtter, at afgifterne på industrigasser bringes på niveau med
CO2-afgiften, er det derfor vigtigt at bemærke, at en forhøjelse ikke kan stå alene som
redskab til reduktion af udledningerne af industrigasser.
Såfremt ovenstående skulle give anledning til spørgsmål mv., står DI naturligvis til
rådighed.
Med venlig hilsen
Morten Munch Jespersen
Konsulent
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0017.png
HØRINGSSVAR
Formandssekretariat
Thomas Søby
[email protected],
23. oktober 2020
FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV OM AFGIFT PÅ ELEKTRICITET, LOV
OM AFGIFT PÅ NATURGAS OG BYGAS M.V., LOV OM AFGIFT AF STENKUL,
BRUNKUL, KOKS M.V., LOV OM ENERGIAFGIFT AF
MINERALOLIEPRODUKTER M.V. OG FORSKELLIGE ANDRE LOVE
(UDMØNTNING AF DELE AF KLIMAAFTALEN OM ENERGI OG INDUSTRI MV.,
2020)
Den 25. september 2020 har Skatteministeriet (j.nr. 2020
6649) udbedt sig Dansk Metals
bemærkninger til et forslag til lov om ændring af lov om afgift på elektricitet og forskellige
andre love (Udmøntning af dele af Klimaaftalen om energi og industri mv., 2020).
Dansk Metal takker for muligheden for at afgive høringssvar, og har i den forbindelse
følgende bemærkninger ift. de dele af lovforslaget, der vedrører elvarmeafgiften,
rumvarmeafgift og industrigasser.
Lempelse af afgift på el
I forhold til lovforslagets §1, stk. 1 så støtter Dansk Metal den foreslåede lempelse af afgiften
på el brugt til opvarmning (elvarmeafgiften). Lempelsen vil animere både husholdningerne
og virksomhederne til at substituere over mod el til opvarmningsformål og dermed vil
lempelsen bidrage til at reducere CO2-udslippet fra erhvervets og husholdningernes
almindelige varmeforbrug.
Dansk Metal finder det positivt, at afgiften på el til opvarmning for virksomheder lempes
markant,
så de ko
er på iveau ed de eksistere de i i u ssats i EU’s
Energibeskatningsdirektiv på hhv. 0,4 øre/kWh.
Det har ydermere den fordel, at behovet for at opkræve afgift af elbaseret overskudsvarme
ophæves, ligesom der vil være en betydelig administrativ lettelse for både virksomheder og
skattemyndigheder.
1
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
I forbindelse med lempelsen af elvarmeafgiften for elopvarmede boliger vil Dank Metal pege
på, at de nuværende regler betyder, at det er den del af forbruget, som overstiger 4.000
kWh om året, der er underlagt den lempelige elvarmeafgift.
Dansk Metal vil derfor pege på et alternativ, hvor forbruget op til f.eks. 4.000 kWh om året
beskattes med den lempelige sats, mens forbruget over de nævnte 4.000 kWh beskattes
med den almindelige elafgift på 89,2 øre/kWh.
Den model vil give et markant større incitament til at investere i elvarmeanlæg i boliger med
et relativt lavt energiforbrug. Ydermere vil det sikre, at energiforbedringer også kan betale
sig i elopvarmede boliger, samt at el til elbiler bliver beskattet ens på tværs af husstande.
Rumvarmeafgift
Dansk Metal noterer sig stigningen i afgiften på fossil rumvarme. Den forøgede afgift
vil øge
det økonomiske incitament til at bruge færre afgiftsbelagte fossile brændsler og forstærke
incitamenterne til at skifte over mod afgiftsfri VE og elvarme.
Det er Dansk Metals vurdering, at omkostningen for såvel erhvervsliv som husholdninger er
håndterbar, og at den foreslåede afgiftsforhøjelse vil bidrage til indfrielsen af målsætningen
om nedbringelse af klimagasser.
Dog er det relevant at gøre opmærksom på, at det fra et klimaperspektiv vil være mere
hensigtsmæssigt at placere beskatningen af energiprodukter på selve CO
2
e-udslippet end på
selve energiforbruget.
Industrigasser
Det foreslås, at afgiftssatserne på visse industrielle drivhusgasser i cfc-afgiftsloven forhøjes
med ca. 30 kr. pr. ton CO
2
, således at udledningen af disse kemiske stoffer afgiftsmæssigt
ligestilles med udledningen af CO
2
.
De gældende afgiftssatser for visse industrielle drivhusgasser er modsat afgiftssatserne for
CO
2
-afgiften ikke blevet indekseret siden 2011, hvorfor de svarer til 2011-niveauet for CO
2
-
afgiften.
I 2021 vil der være et spænd mellem afgiftssatserne på visse industrielle drivhusgasser i cfc-
afgiftsloven og i CO
2
-afgiftsloven på ca. 30 kr. pr. ton CO
2
. Det foreslås at forhøje
afgiftssatsen for udledning af visse industrielle drivhusgasser svarende til denne difference
på ca. 30 kr. pr. ton CO
2
.
Side 2 af 3
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0019.png
Dansk Metal støtter, at afgifterne på industrigasser ligestilles med niveauet for CO2-afgiften,
så der skabes en mere ensartet beskatning af miljø- og klimaskadelige udslip.
---
Dansk Metal står til rådighed for yderligere kommentarer, hvis dette måtte ønskes.
Med venlig hilsen
Thomas Søby
Cheføkonom
Mobil
3083 1071
E-mail
[email protected]
Side 3 af 3
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0020.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Skatteministeriet
[email protected]
cc
[email protected]
og
[email protected]
Sagsnr. 20-3563
Vores ref. AG/HJP/lgy
Deres ref. 2020-6649
Den 27. oktober 2020
Høringssvar: Udmøntning af dele af Klimaaftalen for energi og industri
Den grønne omstilling af Danmark og resten af verden kan og bør forenes med forbedret leve-
standard og gode job. For Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er det vigtigt, at Danmark
er et foregangsland, at den grønne omstilling skaber flere gode job, at løsninger afspejler kol-
lektive beslutninger og internationalt forpligtende samarbejde, og at klimakrisen og den
grønne omstilling ikke øger uligheden i Danmark.
I maj 2020 fremlagde FH en konkret helhedsplan for en retfærdig grøn omstilling, der opfylder
2030-målet og rummer 113 tiltag, herunder inden for energi og industri. Helhedsplanen inde-
holder ligeledes forslag om klimaafgifter, de principper sådanne afgifter bør leve op til, og det
nødvendige forarbejde (https://viewer.ipaper.io/fh/fhsammenskabervigroenomstilling/).
FH har på den baggrund nedenstående kommentarer til lovforslaget.
Elvarmeafgiften
FH er positiv over for udmøntningens justering af afgiften på elbaseret overskudsvarme, idet
FH i sin helhedsplan for retfærdig grøn omstilling har påpeget, at det er oplagt at kigge i ret-
ning af en reduktion af elvarmeafgiften, og at justere regulering, så det bliver mere attraktivt
at udnytte overskudsvarme.
FH har i sin helhedsplan også foreslået, at olie- og naturgasfyr erstattes med elektriske varme-
pumper og fjernvarme. FH anerkender, at den foreslåede forøgelse af rumvarmeafgiften for
fossile brændsler kan fremme en udskiftning.
Af udkastet til lovforslag fremgår det, at rumvarmeafgiften øger omkostninger for husholdnin-
ger med ca. 450 kr. årligt inkl. moms. Givet at dette er en gennemsnitsbetragtning, bør der
fremlægges mere detaljerede fordelingsberegninger. FH finder det vigtigt, at en evt. højere
varmeregning for husholdninger med fossil opvarmning og en evt. øget beskatning af naturgas
og fyringsolie, ledsages af tiltag, der sikrer, at man undgår social skævvridning.
FH er derfor særligt opmærksom på, at de i klimaaftalen for energi og industri foreslåede til-
skudspuljer til udfasning af olie- og gasfyr også gennemføres, og målrettes således, at social
skævvridning undgås. FH er ligeledes opmærksom på undersøgelsen af, om der kan etableres
en særlig låneordning til borgere med manglende finansieringsmuligheder. Tiltag såsom til-
skudspuljer eller låneordninger vil kunne bidrage til at sikre, at den grønne omstilling ikke øger
uligheden i Danmark.
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0021.png
Det kommende forslag til grøn skattereform
I Klimaaftalen for energi og industri mv. forpligtede regeringen sig til at udarbejde et oplæg til
en grøn skattereform i efteråret 2020. Udmøntning af aftalen om energi og industri tager visse
skridt i retning af et grønnere afgiftssystem, men hvis CO2-beskatning, jf. aftalen, skal blive en
af hovedmotorerne for at nedbringe CO2e-udledningen, må der forventes yderligere tiltag.
Af aftalen fremgår det, at der er et betydeligt udviklingsarbejde forbundet med effektive klima-
afgifter. Dette er FH enig i. Senest har FH fx i en analyse anskueliggjort, at en grøn skattere-
form kan medføre større social skævridning, end tidligere analyser har givet indtryk af
(https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7955269/Den-gr%C3%B8nne-skattereform-kan-
ramme-sk%C3%A6vere-end-forventet).
I lyset af det betydelige udviklingsarbejde har FH i sin helhedsplan foreslået at etablere en ek-
spertkommission, som får til opgave at designe klimaafgifter for hver sektor. Afgifterne skal
designes under hensyn til følgende bindende principper:
Afgiften skal have en klimaeffekt og/eller skabe incitament til teknologiudvikling.
Afgiften og indfasningen må ikke føre til væsentlige lækageeffekter.
Provenuet og fordelingseffekterne skal dokumenteres, og det skal anvises, hvordan
provenuet bør anvendes til at modvirke en eventuel stigning i uligheden.
Desuden har FH foreslået, at der skal laves en bindende politisk målsætning om, at der på ba-
sis af ekspertkommissionens arbejde ved udgangen af 2022 skal foreligge en plan for imple-
menteringen af klimaafgifter, og at de i 2025 skal være indført i det omfang, de opfylder oven-
nævnte principper.
FH finder det vigtigt, at ovenstående indgår i forberedelserne af en grøn skattereform.
Med venlig hilsen
Arne Grevsen
Side 2 af 2
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0022.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
26. oktober 2020
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og
forskellige andre love (Udmøntning af dele af
Klimaaftalen for energi og industri mv. 2020)
Skatteministeriet har den 25. september 2020 fremsendt ovennævnte lovforslag
til FSR - danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
Vi har gennemgået lovforslaget og har følgende bemærkninger.
Lovforslagets § 4, nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 4, nr. 1, at afgiften på smøreolieprodukter som
omfattes af mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 1 nr. 18, stiger fra 195,5 øre pr. liter
til 214,5 øre pr. liter ved dagstemperatur, samt fra 194,3 øre pr. liter til 213,2
øre pr. liter ved 15° C.
Det er vores opfattelse, at afgiftsstigningen på smøreolieprodukter falder uden
for rammerne af klimaaftalen. Smøreolieprodukter anvendes ikke som fossilt
brændsel til rumvarme men som smøremidler, der ofte indgår som en del af et
produkt eller som et hjælpestof i produktionen. Det er ikke muligt at opnå
afgiftsgodtgørelse ved brug af smøreolieprodukter, hvorfor der vil være tale om
en afgiftsstigning, som vil fordyre produkter og processer, hvori smøreolie
indgår. Vi skal hertil tilføje, at afgift betalt af smøreolie, som tilsættes produkter
der efterfølgende eksporteres, ikke i alle tilfælde kan tilbagebetales. Derved vil
en afgiftsstigning på smøreolier påvirke Danmarks eksport af industrivarer
negativt.
Klimaaftalens hensigt er at fordyre brændsler, der anvendes til rumopvarmning,
samt tilskynde til elektrificering, hvor dette er muligt. Da smøreolieprodukter
ikke anvendes som brændsel, må der med klimaaftalen ikke være tiltænkt en
afgiftsstigning heraf. Vi foreslår derfor, at lovforslagets § 4, nr. 1 affattes
FSR
danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0023.png
således: I § 1, stk. 1, nr. 2 og 10, ændres "195,5 øre" til: "214,5 øre" og "194,3
øre" ændres til: "213,2 øre".
Bemærkningerne til lovforslagets § 7
Det fremgår af bemærkningerne til § 7, at elafgiftslovens § 11, stk. 8 skal
indebære, at virksomheder kan anmode Told- og Skatteforvaltningen om, at
målte data
som er foretaget med henblik på tilbagebetaling af varer, kulde og
varme
finder anvendelse på afgiftsperioder op til tre år før den afgiftsperiode,
hvori der foretages den korrekte måling. Dette er dog forudsat, at den periode,
hvor der foretages korrekt måling, er senest 3 år før lovforslagets ikrafttræden.
Vi mener afsnittets ordlyd er uklart og vil gerne bedes Skatteministeriet give et
eksempel, som illustrerer, i hvilken afgiftsperiode virksomheder senest kan
foretage en korrekt måling, og hvor lang tid tilbage afgiftstilsvaret kan
genoptages. Vi vil samtidig bede Skatteministeriet præcisere, hvor lang perioden
for godtgørelse af afgift maksimalt kan være.
Ladestandere til elbiler
På nuværende tidspunkt kan momsregistrerede virksomheder få godtgjort
elafgiften på den elektricitet, der er forbrugt til opladning af registrerede elbilers
batteri på virksomhedens ladestandere. Dette forudsætter, at ladestanderne
drives for virksomhedens regning og risiko. I forbindelse hermed er det et krav,
at virksomheden særskilt måler den elektricitet, der anvendes til opladning.
Vi vil i den forbindelse bede Skatteministeriet overveje at fjerne ovenstående
krav om at måle forbruget på ladestandere, når det er en momsregistreret
virksomheds egne (som udelukkende anvendes af virksomheden). En sådan
lempelse vil være i tråd med de andre i lovforslaget beskrevne situationer, hvor
der tidligere er krævet måling, men hvor der i videre omfang bliver lagt op til at
lempe.
Side 2
Med venlig hilsen
Andreas Munk Hansen
Skattekonsulent
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0024.png
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Journalnummer 2020-6649
Plan-Fjernvarme Bygas & Kraftvarme
Direkte tlf.
+45 2795 4406
E-mail
[email protected]
kunde nr.
Journal nr.
Indtast journal nr.
Kunde nr.
Indtast
Dato
30.10.2020
Høringssvar vedr. lovforslag om udmøntning af dele af Klima-
aftalen for energi og industri mv. 2020
HOFOR takker for muligheden for at kommentere på udkast til lovforslag.
HOFOR forholder sig generelt positiv over for de fremsendte forslag til udmøntning af
dele af klimaaftalen, der sigter på at udfase fossile brændsler og understøtte elektrifice-
ring og grønne energiløsninger.
Vi har dog en enkelt bemærkning vedr. afgiftsforhøjelsen på fossile brændsler til rum-
varme, som omhandler, at når afgiften på naturgas og bygas øges, rammer det også
den biogas, der af Energistyrelsen regnes for CO2 neutral, og som forventes at udgøre
en voksende andel af gasforsyningen fra naturgasnettet og bygasnettet fremover. Det
kan begrænse den igangværende omstilling fra fossil til grøn gas, som ellers bidrager til
at skabe et mere fleksibelt og robust system for energi og transport, der baserer sig på
flere energikilder.
Med venlig hilsen
HOFOR A/S
Sannah Grüner
Planafdeling for fjernvarme, kraftvarme og bygas
Direkte tlf. 2795 2713
E-mail
[email protected]
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0025.png
[Kommentarer]
Cc: Johan Vestergaard Jensen
[email protected]
Alexandra Schoustrup Schuppli, [email protected].
Dok. ansvarlig: HJV
Sekretær:
Sagsnr: s2019-1276
Doknr: d2020-23559-1.0
23. oktober 2020
IEnergis høringssvar til
udkast til forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet, lov
Intelligent Energi takker for muligheden for at kommentere på Skatteministeriets høring ved-
rørende
Udmøntning af den del af Klimaaftalen for energi og industri mv. 2020,
der vedrører
el-varme-afgiftsreduktionen.
Det er afgørende, at den enkelte husholdning gives økonomisk tilskyndelse til at udskifte
deres fossile opvarmningskilde, og her er el-varme-afgiften et afgørende element. Derfor skal
der ske en hurtig implementering, som kommer grøn konvertering af opvarmning til gode
med fokus på elektrificering, som er helt afgørende for at understøtte balanceringen i fremti-
dens energisystem. Vi henviser generelt til Dansk Energis høringssvar, som vi bakker op om.
Som det fremføres fra flere sider, er vi enige i, at det vil være ideelt med en præcis måling og
afregning af varmeforbruget, som grundlag for den lave afgift, når det engang kan lade sig
gøre. Vi henviser til, at vi i nogle år har samarbejdet med bl.a. Energinet om test af elfor-
brugsmåling, hvor de integrerede målere i varmepumpe og el-ladestandere anvendes til af-
regningsbrug. Imidlertid er der i dag bl.a. grundet MID-krav og nationale sikkerhedskrav flere
uløste barrierer for, at dette kan realiseres.
Da en hurtig udfasning af fossile brændsler med anvendelse af varmepumper både har en
energi-effektiviseringseffektgrundet og en CO2-effekt, der er omkostningseffektiv, bør de
måletekniske udfordringer ikke blive en barriere for denne del af den grønne omstilling. Men
der skal parallelt med en implementering af den lavere el-varmeafgift arbejdes på, at afreg-
ningsmåling kan finde sted på selve varmepumpens forbrug.
Der bør tillige arbejdes for en intelligent udrulning af grøn omstilling af opvarmning gennem
den videre implementering af Klimaaftalen, særligt fsva. Bygningspuljen (Energistyrelsens
ressort) for 2021 og frem. Vi har således i høring til puljen fsva. 2020 foreslået, at man ikke
alene støtter varmepumper, men også støtter intelligent styring af varmepumper gennem et
separat tilskud til en kommunikationsenhed. Herved sikres fjernstyring af varmepumpen,
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0026.png
2
hvor to-vejs-kommunikation muliggør samspil med energisystemet, og reaktion på komplek-
se prissignaler fra energimarkederne og elnettet.
Vi står gerne til rådighed for en uddybning af vores høringssvar.
Med venlig hilsen
Intelligent Energi
Helle Juhler-Verdoner
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0027.png
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0028.png
Dato
Side
23. oktober 2020
1 af 2
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.: Alexandra Schoustrup Schuppli
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af dele af Klimaaftalen for
energi og industri mv. 2020), j. nr. 2020-6649
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre
love (Udmøntning af dele af Klimaaftalen for energi og industri mv. 2020), som er sendt i høring den
25. september 2020.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Generelle bemærkninger
Landbrug & Fødevarer er overordnet set positive overfor lovforslaget, som udmønter dele af
Klimaaftale for energi og industri mv. fra 22. juni 2020. Lovforslaget giver blandt andet øget incitament
til elektrificering med lavere afgifter på elvarme og ved at afskaffe overskudsvarmeafgiften på
elbaseret overskudsvarme.
Specifikke bemærkninger
Afgift på landbrugets forbrug af varme og varmt vand i staldbygninger (procesafgift)
Landbrug & Fødevarer er tilfredse med, at den forhøjede rumvarmeafgift modsvares af en
nedsættelse i afgiftslempelsen for landbrugets procesforbrug, som ændres fra 1,8 pct. til 1,6 pct.
Dermed er landbrugets procesafgift uændret opgjort i kroner, ligesom det øvrige erhvervslivs
procesafgift med lovforslaget heller ikke bliver ændret.
Elvarmeafgift og afregning af elafgift
Landbrug & Fødevarer er ligeledes positive over for, at elvarmeafgiften for erhvervslivet sænkes til
EU’s minimumssats og
fremover ikke indekseres.
Landbrug & Fødevarer finder, at det vil være hensigtsmæssigt, at der ses nærmere på opkrævningen
af elafgiften, når afgiften udgør 0,4 øre/kWh for en større del af elforbruget end tidligere, og
tilbagebetalingen vil være større for virksomhederne.
Forhøjelse af rumvarmeafgift
Landbrug & Fødevarer havde gerne set, at der med forhøjelsen af rumvarmeafgiften også var fokus
på definitionen af rumvarme, så alle industrielle processer blev afgiftsbelagt som proces.
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0029.png
Side 2 af 2
For fødevareerhvervet er der tale om processer, som er en integreret og pligtig del af produktionen
og som skyldes klart definerede veterinære krav, som afgiftsmæssigt defineres som rumvarme til
trods for, at der er tale om industrielle processer.
Målinger
I de specielle bemærkninger til § 1, nr. 11 fremgår det, at der ikke længere vil være behov for reglerne
om måling og opgørelse af afgiftspligtig elektricitet. Skatteministeriet bedes bekræfte, at der fremover
heller ikke er krav om måling af elforbrug til proces og varme af hensyn til statsstøttereglerne.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Trine Rex Christensen
Seniorkonsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Vækst- og strukturpolitik
D +45 3339 4264
M +45 4024 9064
E
[email protected]
Simon Horsholt
Seniorkonsulent
Miljø, Klima og Bæredygtighed
D
M
E
+45 3339 4291
+45 2785 2384
[email protected]
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0030.png
Skatteministeriet
[email protected]
kopi:
[email protected]; [email protected]
Ledernes høringssvar til lovforslag om ændring af lov
om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og by-
gas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.,
lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og for-
skellige andre love
Lederne har den 25. september 2020 modtaget høring om lovforslag om
ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas
m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre lov (jf. journaliseringsnum-
mer 2020-6649).
Lovforslaget udmønter dele af
Klimaaftale for energi og industri mv.
2020,
som er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikal Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
Med lovforslaget nedsættes elvarmeafgiften og som konsekvens heraf
ophæves reglerne for overskudsvarmeafgift for elbaseret overskuds-
varme. Endvidere forhøjes rumvarmeafgiften for fossile brændsler og af-
giften af visse industrielle drivhusgasser.
Lederne støtter lovforslaget. Lovforslaget har til formål at understøtte
den grønne omstilling af husholdningers og virksomheders varmefor-
brug, og det er et skridt på vejen mod målsætningen om 70 procent re-
duktion af drivhusgasser i Danmark i 2030 i forhold til 1990. En målsæt-
ning, som Lederne bakker op om, og som også kræver andre initiativer.
København
den 23. oktober 2020
Med venlig Hilsen
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
Mail [email protected]
www.lederne.dk
Mette Skak-Nielsen
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0031.png
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0032.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 29
1402 København K
Journalnummer: 2020-6649
Wind Denmark
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg
T: 3373 0330
Marselisborg Havnevej 22
8000 Aarhus
T: 8611 2600
[email protected]
winddenmark.dk
København
23.10.2020
Høringssvar til lovforslag om udmøntning af dele af Klimaaftalen
for energi og industri mv. 2020 (SKM:541882)
Wind Denmark takker for muligheden for at kommentere på Skatteministeriets ud-
kast til ændring af div. love som konsekvens af udmøntning af dele af Klimaaftalen
for energi og industri mv. 2020.
Med ca. 450.000 naturgasfyr, 70.000-140.000 oliefyr, finder Wind Denmark en ned-
sættelse af elvarmeafgiften og en forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile brænds-
ler, som et utroligt vigtigt skridt i den grønne omstilling af varmesektoren, da det gør
fossil varme dyrere og grøn elvarme billigere. Hertil kommer, at trods en ny aftale
om bæredygtighedskrav er der desværre stadig lange udsigter til et stop for afbræn-
ding af biomasse, hvorfor en nedsættelse af elvarmeafgiften i den henseende også
er positiv, da det ligestiller grøn strøm og biomasse.
Wind Denmark vil dog bemærke, at man med fordel bør arbejde på, at afregningen
for elektricitet, der anvendes til opvarmning i husholdninger jf.
§ 6, sker med ud-
gangspunkt i det konkrete forbrug og ikke det nuværende statisk fastsatte kWh.
Dette kan gøres ved at stille krav til,
at boligenheder der er registreret i BBR som
elopvarmet, skal tilknyttes et individuelt målepunkt, der integreres med datahub-
ben. En integration til datahubben vil skabe nøjagtige målinger, hvilket må anses som
en forudsætning, for at kunne anvende varmepumpen fleksibelt og dermed som en
integreret komponent i
fre tide s ”S art Grid”.
Dette vil ligeledes sikre en korrekt
afregning, hvormed husholdninger med et elforbrug under 4.000 kWh ikke straffes.
Med venlig hilsen
Thomas Young Hwan Westring Jensen
Chefkonsulent, Wind Denmark
1/1
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279723_0033.png