BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato 16. november 2020
J. nr. 2020-8723
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 9. november 2020 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 9
–
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fast-
lagt til helårsboliger), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Egil Hulgaard (KF).
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren redegøre nærmere for de i lovforslaget estimerede administra-
tive omkostninger for erhvervslivet
–
og dermed private ejendomsejere
–
som
følger af lovforslaget, og som uden nærmere specifikationer opgøres til mindre
end 4 mio. kr., herunder hvorledes dette beløb er fremkommet?
Svar:
Lovforslagets administrative konsekvenser er opgjort med udgangspunkt i det
antal boliger i det samlede byggeri, som blev opført i hele landet i 2018-19, sva-
rende til ca. 30.000 enheder.
Vurderingen af, at de administrative konsekvenser er under 4 mio. kr., tager
udgangspunkt i det samlede private helårsboligbyggeri på omkring 25.000 bo-
liger årligt (2018-19) ud af de 30.183 enheder, heraf omkring 15.000 boliger
beliggende i etageboliger. Under forudsætning af, at en indberetning har en ad-
ministrativ byrde på ca. 100 kr. (svarende til ca. 10 min. af en timeløn på ca.
600 kr.) vil de årlige administrative omkostninger udgøre ca. 2,5 mio. kr. ved
indberetning af samtlige private helårsboliger.
Det vil sige, at skønnet på 2,5 mio. kr. forudsætter, at alle disse helårsboliger
står tomme i mindst 6 uger. Hertil kommer, at lovforslaget kun omfatter boli-
ger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, og kun boliger i de regulerede
kommuner. Der er altså tale om et skøn på 2,5 mio. kr., hvor alle parametre er
sat til det maksimale og det må derfor forventes, at omkostningerne bliver no-
get lavere og under alle omstændigheder lavere end 4 mio. kr.