BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. november 2020
2020-8723
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 24. november 2020 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 9
–
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fast-
lagt til helårsboliger), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Heidi Bank (V).
Spørgsmål nr. 18:
Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af L 9
–
spørgsmål 10 redegøre for
de gældende regler i hovedstaden for erhvervelse af en ejerbolig for en arbejds-
tager, der bor og har familie i Vestdanmark, men som arbejder i hovedstaden
en del af tiden?
Svar:
Det lægges til grund for besvarelsen, at spørgsmålet kun handler om de gæl-
dende regler om bopælspligt, herunder om en borger med bopæl i Vestdan-
mark kan benytte sin ejerbolig i hovedstaden som pendlerbolig (sekundær bo-
lig), hvorved forstås en bolig, som ejeren kun bebor lejlighedsvist i forbindelse
med varetagelse af job i hovedstaden.
Reglerne om benyttelse af boliger i boligreguleringslovens kapitel VII finder an-
vendelse i de regulerede kommuner, dvs. kommuner, som har besluttet, at reg-
lerne skal finde anvendelse. Loven giver kommunerne mulighed for at indrette
reglerne efter kommunens særlige forhold samt til at dispensere fra reglerne.
Ifølge boligreguleringslovens § 50, stk. 1, 1.pkt., må en bolig, der inden for de
sidste fem år har været benyttet til helårsbeboelse, ikke uden kommunalbesty-
relsens samtykke tages i brug til sommerbeboelse, el.lign. midlertidig benyt-
telse, der er til hinder for, at boligen fortsat benyttes til helårsbeboelse.
Boliger til helårsbeboelse skal i boligreguleringslovens forstand forstås som bo-
liger, der anvendes til en persons primære ophold og overnatning. Boligen skal
bruges som bopæl for en person, som har sine ejendele i boligen. Typisk vil der
være tale om, at boligen bebos af en person, som på grund af benyttelsen af bo-
ligen vil opfylde kravene for folkeregistertilmelding på adressen. Det er dog
ikke afgørende for bestemmelsens anvendelse, at personen er tilmeldt eller skal
tilmeldes folkeregistret.