Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 9
Offentligt
2281489_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato 16. november 2020
J. nr. 2020-8723
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 6. november 2020 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 9
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fast-
lagt til helårsboliger), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Hvilke overvejelser ligger bag, at lovforslaget ikke skal gælde, hvis man har sat
sin bolig til salg
og vurderes det i den forbindelse, at det er helt usandsynligt,
at der kan spekuleres i at sætte en bolig til salg til en meget høj udbudspris med
henblik på proforma at omgå reglen om bopælspligt, som fremgår af lovforsla-
get?
Svar:
Efter de gældende regler i boligreguleringslovs § 48 skal en ejer af en bolig, som
hidtil har været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse, og som har været le-
dig i mere end 6 uger, anmelde den ledige bolig til kommunen. Kommunen kan
herefter anvise en lejlighedssøgende, som ejeren har pligt til at udleje den le-
dige bolig til. Kommunen er endvidere berettiget til ved fogeden at lade en bo-
ligsøgende, som kommunen har anvist, indsætte i lejligheden.
Disse regler gælder ikke for ejere og andelshavere, som er fraflyttet deres bolig,
og som uanset forsøg derpå ikke har kunnet afhænde den. En hus- eller lejlig-
hedsejer, som fraflytter sin bolig, skal herefter fortsat anmelde den ledige bolig
til kommunen og skal på kommunens forlangende kunne dokumentere, at der
udfoldes rimelige bestræbelser på at få solgt boligen på realistiske vilkår.
Lovforslaget viderefører denne undtagelse, således at kommunalbestyrelsen
ikke vil kunne anvise en lejlighedssøgende, hvis en af lovforslaget omfattet bo-
lig er sat til salg. Hermed vil nyetablerede boliger, der fremover vil være omfat-
tet af reglerne om bopælspligt, sidestilles med de boliger, som allerede i dag er
omfattet af reglerne om bopælspligt.
Hverken efter de gældende regler eller lovforslaget vil det forhold, at en bolig er
sat til salg i sig selv indebære, at betingelserne for at undtage den ledige bolig
fra kommunens anvisningsret anses for opfyldt. Kommunalbestyrelsen vil altid
L 9 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke overvejelser der ligger bag, at lovforslaget ikke skal gælde, hvis man har sat sin bolig til salg m.v., til boligministeren
2281489_0002.png
Side 2/2
kunne kræve dokumentation for, at ejeren udfolder rimelige bestræbelser på at
få solgt boligen på realistiske vilkår, f.eks. salgsmetode, pris m.v.
Hvis man ikke undtager nyetablerede boliger, der er sat til salg, fra kommunal-
bestyrelsens anvisningsret, vil det betyde, at reglerne om bopælspligt vil blive
strammere for nyetablerede boliger end de boliger, der allerede er omfattet af
reglerne om bopælspligt.
Desuden vil det kunne have en negativ virkning på ejerens salgsbestræbelser og
boligens pris. Det er en økonomisk fordel for ejeren (sælgeren), at boligen un-
der salgsprocessen er ledig. Når den ledige bolig er sat til salg, må denne endvi-
dere antages at være en del af boligmassen og hermed til rådighed for boligsø-
gende.
Hvis den ledige bolig, der er sat til salg, vil kunne anvises til en boligsøgende,
ville det endvidere rejse en række lejeretlige problemstillinger på grund af usik-
kerheden omkring lejeaftalens vilkår.
Det bemærkes, at en ejer, som alene vil forsøge at sætte sin bolig til salg pro-
forma, vil løbe en reel risiko for, at kommunen
hvis denne vurderer, at boli-
gen er sat til salg proforma
anviser en lejlighedssøgende.
Det bemærkes, at spørgsmålet om salg ikke har givet anledning til bemærknin-
ger fra de hørte høringsparter.
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek