Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 9 Bilag 2
Offentligt
2272889_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 378
Offentligt
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
tbst.dk
Notat
13-06-2017
Boliger uden bopælspligt i København, Odense og Aarhus
Nærværende notat er hovedsageligt baseret på BBR-registeret primo
januar 1990 til primo januar 2017 og CPR-registeret primo januar
2017. Der er dermed anvendt nyere tal end i første version af delana-
lysen ”Delresultater fra analyse om bopælspligt, som er oversendt til
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget d. 26. april 2017. Opdaterin-
gen har betydet, at der i analysen er registreret flere boliger uden bo-
pælspligt. Tilvæksten af boliger skyldes, at der i 2016 er blevet fær-
diggjort et meget stort antal boliger.
1
I tilgift til opdateringen af tabellerne med BBR og CPR 2017 er der i
nærværende notat indsat nye typer tabeller baseret på lokalplanop-
lysninger fra Plansystem DK, ejerskabsoplysninger fra ESR og bolig-
handelsoplysninger fra SVUR.
1.1 Boliger uden bopælspligt, definition
I det følgende er en bolig uden bopælspligt defineret som
en bolig, hvortil der aldrig har været tilmeldt en folkeregi-
steradresse.
1
Notatet er udbygget på flere måder. Det har betydning for, hvor lang tid de
nyopførte boliger (eller ombyggede erhvervsboliger) har stået tomme, at der i
tabel 2 korrigeres for at en
boligs
ibrugtagelse ikke kan ligge tidligere end
bygningens ibrugtagelse. Siden 2010 optræder en del boliger i BBR før byg-
ningen, hvori boligerne befinder sig, er færdigkonstrueret; det skyldes for-
mentlig at projektsalg, det vil sige udbud og salg af boliger i projektfasen, er
blevet mere almindeligt i de senere år. Notatet er tilføjet tabeller over, hvem
der står som ejere af boligerne uden bopælspligt, og tabeller der illustrerer
boligernes relative pris.
Side 1 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0002.png
1.2 Hvilke boliger indgår i analysen
Analysen tager udgangspunkt i boliger, hvor kravet om hel-
årsbeboelse er entydigt relevant. Defineret i BBR betyder
det som følger:
o
Boliger benyttet til helårsbeboelse
dvs.
ikke
til fri-
tidsformål såsom sommerhuse og kolonihavehuse.
Egentlige boliger, dvs. boliger med eget køkken.
Ovenstående afgrænsning udelukker enkeltværelser
såsom klubværelser og enkeltværelser i en- og tofa-
milieshuse. Disse er ikke omfattet af boligregulering-
lovens §48.
Opgørelserne af omfanget af boliger uden bopæls-
pligt i dette notat stemmer nogenlunde overens med
opgørelsen af omfanget af boliger uden bopælspligt i
Københavns Kommune, som Københavns Kommune
offentliggjorde i januar 2017.
2
o
o
o
1.3 Omfanget af boliger uden bopælspligt
1.3.1 Omfanget af boliger uden bopælspligt
Tabel 1a-1c viser antallet af boliger uden bopælspligt i
henh. København, Odense og Aarhus.
Der er relativt få boliger uden bopælspligt: I Københavns
Kommune er der ca. 2.591 boliger, hvilket svarer til under 1
procent af alle boliger. I Odense og Aarhus er der henholds-
vis 246 og 544 boliger uden bopælspligt.
Københavns Kommune har i januar 2017 oplyst, at der er
ca. 800 boliger, hvor der ikke er pligt til helårsbeboelse da
de er godkendt af kommunen til brug som gæste- eller fe-
De mindre afvigelser i opgørelserne består af forskelle i opgørelsestidspunk-
tet og små forskelle i afgrænsningen af den boligmasse, hvori der udsøges
boliger uden bopælspligt ved sammenkobling med CPR. Københavns Kommu-
nes opgørelse (offentliggjort i januar 2017) fandt 2.653 boliger (de ca. 2.700)
baseret op en afgrænsning af boligmassen på 307.607 boliger i alt (jf. notat
fra Københavns Kommune per 28. september 2016). Københavns Kommune
har oplyst, at en opgørelse foretaget 11. maj 2017 fandt 2.980 boliger uden
bopælspligt, hvor afgrænsningen af boligmassen giver i alt 300.866 boliger i
Københavns Kommune, mens de finder 2.743 boliger uden bopælspligt i en
mere snæver afgrænsning af boligmassen.
2
Side 2 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0003.png
rieboliger, ambassadeboliger, pendlerboliger eller som boli-
ger for folketingsmedlemmer med fast bopæl uden for ho-
vedstadsregionen. Der er imidlertid ikke klart hvor mange af
disse, der ikke tidligere har haft tilmeldt en folkeregister-
adresse; det kan således ikke afgøres i hvilken kolonne af
Tabel 1a, disse
”befinder
sig”.
Der blev færdiggjort mange nye boliger i 2016. Det er bag-
grunden for, at der er relativt mange tomme boliger i 2016.
Knap halvdelen af boliger uden bopælspligt forekommer i
relativt gamle bygninger (opført før 1986).
Tabel 1a. Bestanden af egentlige boliger i danske storbyer i 2017
(primo januar) fordelt på bygningens ibrugtagelsesår og status for be-
boelse (antal boliger og procent af total)
Fordeling af tomme boliger i 2017
Bygningens
ibrugtagelsesår
I alt
Beboet
Tomme
Tidligere
beboet
Uden
Uden
bopælspligt bopælspligt
Københavns kommune
Før 1986
1987-1991
1992-1996
1997-2001
2002-2006
2007-2011
2012
2013
2014
2015
2016
I alt
261.496 252.587
4.363
3.896
2.371
7.465
7.557
1.207
913
2.215
1.694
2.984
4.248
3.786
2.194
6.909
7.128
1.131
882
2.063
1.496
2.214
8.909
115
110
177
556
429
76
31
152
198
770
11.523
7.702
101
108
84
288
333
32
18
83
83
100
8.932
1.207
14
2
93
268
96
44
13
69
115
670
2.591
0,5%
0,3%
0,1%
3,9%
3,6%
1,3%
3,6%
1,4%
3,1%
6,8%
22,5%
0,9%
296.161 284.638
Anm: dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017; Boligmasse afgrænset til boliger a)
benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med eget køkken. Boliger uden
bopælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registreret en
folkeregistertilmelding.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR og CPR
Side 3 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0004.png
Tabel 1b. Bestanden af egentlige boliger i danske storbyer i 2017
(primo januar) fordelt på bygningens ibrugtagelsesår og status for be-
boelse (antal boliger og procent af total)
Fordeling af tomme boliger i 2017
Bygningens
ibrugtagelsesår
I alt
Beboet
Tomme
Tidligere
beboet
Uden
Uden
bopælspligt bopælspligt
Odense kommune
Før 1986
1987-1991
1992-1996
1997-2001
2002-2006
2007-2011
2012
2013
2014
2015
2016
I alt
79.900
4.708
1.988
1.889
2.826
2.271
671
288
274
659
567
96.041
77.258
4.596
1.949
1.850
2.774
2.215
658
279
264
621
504
92.968
2.642
112
39
39
52
56
13
9
10
38
63
3.073
2.490
108
36
38
50
48
11
7
8
14
17
2.827
152
4
3
1
2
8
2
2
2
24
46
246
0,2%
0,1%
0,2%
0,1%
0,1%
0,4%
0,3%
0,7%
0,7%
3,6%
8,1%
0,3%
Anm: dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017; Boligmasse afgrænset til boliger
a) benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med eget køkken. Boliger
uden bopælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været regi-
streret en folkeregistertilmelding.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR og CPR
Side 4 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0005.png
Tabel 1c. Bestanden af egentlige boliger i danske storbyer i 2017
(primo januar) fordelt på bygningens ibrugtagelsesår og status for be-
boelse (antal boliger og procent af total)
Fordeling af tomme boliger i 2017
Bygningens
ibrugtagelsesår
I alt
Beboet
Tomme
Tidligere
beboet
Uden
Uden
bopælspligt bopælspligt
Aarhus kommune
Før 1986
1987-1991
1992-1996
1997-2001
2002-2006
2007-2011
2012
2013
2014
2015
2016
I alt
117.054 113.570
7.386
4.739
5.303
6.325
6.339
2.393
1.736
1.009
1.466
1.609
7.229
4.625
5.196
6.186
6.171
2.337
1.655
985
1.422
1.317
3.484
157
114
107
139
168
56
81
24
44
292
4.666
3.276
153
112
103
128
154
49
41
11
25
70
4.122
208
4
2
4
11
14
7
40
13
19
222
544
0,2%
0,1%
0,0%
0,1%
0,2%
0,2%
0,3%
2,3%
1,3%
1,3%
13,8%
0,4%
155.359 150.693
Anm: dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017; Boligmasse afgrænset til boliger a)
benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med eget køkken. Boliger uden
bopælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registreret en
folkeregistertilmelding.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR og CPR
1.3.2 Boliger uden bopælspligt i nyopførte og gamle bygninger
Tabel 2a-2c viser boligbestanden efter
boligens
opførelsels-
år, hvorimod Tabel 1a-1c er opgjort efter
bygningens
opfø-
relsesår.
Boligens opførelsesår identificeres som året for boligens før-
ste optræden i BBR, når boligens første optræden forekom-
mer efter bygningens ibrugtagelsesår. Hvis boligens første
optræden i BBR ligger før bygningens opførelsesår, sættes
boligens opførelsesår lig med bygningens.
En væsentlig andel af boliger uden bopælspligt består af
konverterede boliger, altså
nye
boliger i
gamle
bygninger,
sandsynligvis erhvervslejemål.
Ca. halvdelen af boligerne i Københavns Kommune, der
primo januar 2017 var uden bopælspligt, er opført inden for
de seneste tre år.
Side 5 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0006.png
Tabel 2a. Bestanden af egentlige boliger i danske storbyer i 2017
(primo januar) fordelt på boligens opførelsesår og status for beboelse
(antal boliger og procent af total)
Fordeling af tomme boliger i 2017
boligens
opførelsesår
I alt
Beboet
Tomme
Tidligere
beboet
Uden
Uden
bopælspligt bopælspligt
Københavns kommune
Før 1986
1987-1991
1992-1996
1997-2001
2002-2006
2007-2011
2012
2013
2014
2015
2016
I alt
216.553 210.588
8.647
7.835
7.973
19.400
22.223
1.960
1.710
3.089
3.148
3.623
8.334
7.578
7.635
18.322
20.672
1.811
1.595
2.830
2.547
2.726
5.965
313
257
338
1.078
1.551
149
115
259
601
897
11.523
5.821
299
246
269
642
1.090
75
40
122
194
134
8.932
144
14
11
69
436
461
74
75
137
407
763
2.591
0,1%
0,2%
0,1%
0,9%
2,2%
2,1%
3,8%
4,4%
4,4%
12,9%
21,1%
0,9%
296.161 284.638
Anm: dataudtræk BBR primo januar 1990 -2017 og CPR primo januar 2017; Boligmasse
afgrænset til boliger a) benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med
eget køkken. Boligens opførelsesår er defineret som boligens første optræden i et BBR-
år (BBR 1990 - 2017), når boligens første optræden forekommer efter bygningens
ibrugtagelsesår. For boliger, hvis første optræden ligger forud for 1990, sættes boligens
opførelsesår lig bygningens ibrugtagelsesår. Boliger uden bopælspligt er identificeret
som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registreret en folkeregistertilmelding.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR og CPR
Side 6 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0007.png
Tabel 2b. Bestanden af egentlige boliger i danske storbyer i 2017
(primo januar) fordelt på boligens opførelsesår og status for beboelse
(antal boliger og procent af total)
Fordeling af tomme boliger i 2017
boligens
opførelsesår
I alt
Beboet
Tomme
Tidligere
beboet
Uden
Uden
bopælspligt bopælspligt
Odense kommune
Før 1986
1987-1991
1992-1996
1997-2001
2002-2006
2007-2011
2012
2013
2014
2015
2016
I alt
69.273
5.662
3.948
3.519
5.061
4.345
788
884
461
1.126
974
96.041
67.214
5.509
3.816
3.391
4.933
4.163
769
852
442
1.044
835
92.968
2.059
153
132
128
128
182
19
32
19
82
139
3.073
2.043
148
132
120
120
131
16
27
11
32
47
2.827
16
5
0
8
8
51
3
5
8
50
92
246
0,0%
0,1%
0,0%
0,2%
0,2%
1,2%
0,4%
0,6%
1,7%
4,4%
9,4%
0,3%
Anm: dataudtræk BBR primo januar 1990 -2017 og CPR primo januar 2017; Boligmasse
afgrænset til boliger a) benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med
eget køkken. Boligens opførelsesår er defineret som boligens første optræden i et BBR-
år (BBR 1990 - 2017), når boligens første optræden forekommer efter bygningens
ibrugtagelsesår. For boliger, hvis første optræden ligger forud for 1990, sættes boligens
opførelsesår lig bygningens ibrugtagelsesår. Boliger uden bopælspligt er identificeret
som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registreret en folkeregistertilmelding.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR og CPR
Side 7 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0008.png
Tabel 2c. Bestanden af egentlige boliger i danske storbyer i 2017
(primo januar) fordelt på boligens opførelsesår og status for beboelse
(antal boliger og procent af total)
Fordeling af tomme boliger i 2017
boligens
opførelsesår
I alt
Beboet
Tomme
Tidligere
beboet
Uden
Uden
bopælspligt bopælspligt
Aarhus kommune
Før 1986
1987-1991
1992-1996
1997-2001
2002-2006
2007-2011
2012
2013
2014
2015
2016
I alt
97.727
8.041
7.563
9.325
11.023
11.413
2.765
2.179
1.340
1.886
2.097
95.247
7.847
7.331
9.096
10.683
10.965
2.693
2.069
1.292
1.809
1.661
2.480
194
232
229
340
448
72
110
48
77
436
4.666
2.464
193
232
220
318
343
61
63
23
49
156
4.122
16
1
0
9
22
105
11
47
25
28
280
544
0,0%
0,0%
0,0%
0,1%
0,2%
0,9%
0,4%
2,2%
1,9%
1,5%
13,4%
0,4%
155.359 150.693
Anm: dataudtræk BBR primo januar 1990 -2017 og CPR primo januar 2017; Boligmasse
afgrænset til boliger a) benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med
eget køkken. Boligens opførelsesår er defineret som boligens første optræden i et BBR-
år (BBR 1990 - 2017), når boligens første optræden forekommer efter bygningens
ibrugtagelsesår. For boliger, hvis første optræden ligger forud for 1990, sættes boligens
opførelsesår lig bygningens ibrugtagelsesår. Boliger uden bopælspligt er identificeret
som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registreret en folkeregistertilmelding.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR og CPR
1.3.3 Ibrugtagelse af nye boliger
Som det fremgår af Tabel 2a-2c, er de fleste boliger uden
bopælspligt opført inden for de sidste 3 år.
Dette tyder på, at en stor del af boliger uden bopælspligt er
”korttidsledige”, og kan forventes at blive taget i brug inden
for få år.
Tabel 3 viser tempoet for ibrugtagelsen af nye boliger i Kø-
benhavns Kommune fra 2007 til 2016. Nye boliger er op-
gjort på samme måde som i Tabel 2a-2c, dvs. som boligens
fremfor bygningens
første optræden i BBR, når boligens
Side 8 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0009.png
første optræden forekommer efter bygningens ibrugtagel-
sesår.
Tabel 3 viser, at kun en ganske lille andel af nye boliger
forbliver tomme over en længere periode. Der er eksempel-
vis under 1 procent af alle boliger opført i år 2007, som står
ledige i 2016.
Tabel 3 viser også den gennemsnitlige ibrugtagelsesgrad for
boliger opført fra 2007 til 2016 opgjort efter antallet af år,
der er forløbet siden boligens opførelse.
Samlet set sandsynliggør Tabel 3, at de mange (over halv-
delen af samtlige) boliger uden bopælspligt, som er opført
inden for de sidste 3 år, vil blive taget i brug over de kom-
mende år. Det betyder, at puljen af ”langtigsledige” boliger
uden bopælspligt sandsynligvis er ganske lille. (Der vil selv-
følgelig altid være en til- og frastrømning af nye boliger,
som efterhånden bliver taget i brug).
Tabel 3. Ibrugtagelsen af nye boliger 2007-2016, andel i %
Københavns Kommune
Ibrugtaget, år 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Opført, år
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
I alt, Ibrugtaget år 1 -- år 10
år 1
I alt, opført år 1
år 2
år 3
år 4
år 5
år 6
år 7
år 8
år 9 år 10
99%
67% 86% 92% 94% 96% 97% 98% 98% 99%
77% 88% 94% 96% 97% 98% 98% 99%
75% 92% 95% 97% 98% 98% 99%
76% 80% 84% 92% 95% 96%
76% 90% 93% 94% 95%
65% 89% 93% 95%
63% 84% 94%
67% 89%
58%
99%
99%
99%
97%
96%
96%
96%
96%
87%
78%
72% 85% 91% 94% 96% 97% 97% 98% 99%
Side 9 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0010.png
Anm: dataudtræk BBR primo januar 1990-2017 og CPR primo januar 2017. Boligmasse
afgrænset til boliger a) benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med
eget køkken. Boligens opførelsesår er defineret som boligens første optræden i et BBR-
år (BBR 1990 - 2017), når boligens første optræden forekommer efter bygningens
ibrugtagelsesår. For boliger, hvis første optræden ligger forud for 1990, sættes boligens
opførelsesår lig bygningens ibrugtagelsesår. En bolig er defineret som ibrugtaget, når
første
tilmelding
til
folkeregisteret
er
forekommet.
x
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR og CPR
1.4 Bopælspligt i københavnske lokalplaner
Figur 1 viser Københavnske lokalplaner, som var i kraft ul-
timo marts 2017. Lokalplaner er opdelt efter krav til helårs-
beboelser, hvor røde områder indikerer lokalplaner med
krav til helårsbeboelser og blå indikerer lokalplaner uden
krav til helårsbeboelse.
Ikke alle lokalplaner indeholder krav om helårsbeboelser. En
relativt stor del af disse lokalplaner regulerer områder uden
nogen boligenheder.
Side 10 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0011.png
Figur 1: Lokalplaner i Københavns Kommune: udlagt til
helårsbeboelse (rød) eller ej helårsbeboelse (blå)
Anm.: Dataudtræk Plansystem DK ultimo marts 2017. Lokalplaners egenskaber er
identificeret ultimo marts 2017. Vi viser egentlige lokalplaner (plantype 20.1),
som var i kraft ultimo marts 2017. Evt. krav til helårsbeboelse fremgår af
planteksten. Figuren skelner mellem egentlige lokalplaner og tillæg til disse
planer, som kan have ændrede krav til helårsbeboelse.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelse pba. Plansystem DK og Kortforsyningen
Københavns Kommune begynder at stille krav til helårs-
beboelse (primært) fra år 2000.
Tabel 4 viser, at knap en 1/3 (32 pct.) af alle lokalplaner
og tillæg til lokalplaner, som var i kraft ultimo marts
2017, indeholder krav til helårsbeboelse.
Størstedelen af nye lokalplaner fra år 2000 og frem in-
deholder krav til helårsbeboelse.
Side 11 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0012.png
Tabel 4. Københavnske lokalplaner og lokalplantillæg med og uden
krav til helårsbeboelse efter lokalplanens vedtagelses- og aflysningsår.
Lokalplaner og tillæg i kraft
Krav til helårsbeboelse
I alt
-1986
1987-1991
1992-1996
1997-2001
2002-2006
2007-2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
105
204
294
339
409
465
487
501
515
537
566
571
I alt
0
1
2
11
71
110
121
130
140
161
180
184
andel, %
0%
0%
1%
3%
17%
24%
25%
26%
27%
30%
32%
32%
Tilgang
106
104
97
70
81
74
33
18
16
29
32
5
Nye lokalplaner og tillæg
Krav til helårsbeboelse
heraf
0
1
1
9
61
43
13
10
10
21
20
4
andel, %
0%
1%
1%
13%
75%
58%
39%
56%
63%
72%
63%
80%
Anm: Dataudtræk Plansystem DK ultimo marts 2017. Tabellen er afgrænset til egentlige
lokalplaner og lokalplantillæg (plantype 20.1), dvs. alle lokalplaner fratrukket byplan-
vedtægter (plantype 20.2), som var i kraft ultimo marts 2017; lokalplanernes egenska-
ber er kategoriseret ud fra planteksten på samme tidspunkt. Krav til helårsbeboelse
indføres i mange tilfælde til delområder af en eksisterende lokalplaner og dækker ofte
lige så store områder; i denne opgørelse skelnes derfor ikke mellem egentlige lokalpla-
ner og tillæg til disse. Det samlede antal lokalplaner og lokalplantillæg i kraft opgøres
som
det
kumulerede
antal
vedtagne
planer
fratrukket
aflyste
planer.
x
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. Plansystem DK
Tabel 5 viser fordelingen af boliger efter lokalplanernes
karakteristika: 12 procent af alle boliger i København
har lokalplaner med krav om helårsbeboelse, 23 procent
har lokalplaner uden krav om helårsbeboelse og 65 pro-
cent af boligerne ligger i områder helt uden lokalplan.
Det er således langt fra alle boliger, der er omfattet af
lokalplaner med krav til helårsbeboelse.
Boliger uden bopælspligt er i relativ høj grad omfattet af
lokalplaner med krav til helårsbeboelse (46 procent i
forhold til 12 procent for alle boliger). 54 procent af boli-
gerne (der, jf. tabel 2, er relativt nyopførte) ligger i om-
råder, hvor der enten
ikke
er lokalplan (28 pct.) eller er
lokalplan uden krav om helårsbeboelse.
Side 12 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0013.png
En grafisk identifikation af Tabel 5, ved sammenstilling
af Figur 1 og 2 kan findes i Appendiks.
Tabel 5. Fordelingen af Københavnske boliger efter lokalplaners karak-
teristika
I alt
antal
Lokalplan uden krav
Lokalplan med krav
Ingen lokalplan
I alt
67.516
35.706
192.939
296.161
fordeling antal
23%
12%
65%
100%
2.679
2.621
6.223
11.523
Tomme
Uden bopælspligt
fordeling
26%
46%
28%
100%
fordeling antal
23%
23%
54%
100%
682
1.189
720
2.591
Anm: Dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017; Plansystem DK ultimo marts 2017.
Boliger uden bopælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været
registreret en folkeregistertilmelding. Evt. krav til helårsbeboelse fremgår af plantek-
sten.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR, OIS og Plansystem DK
Tabel 6 viser fordelingen af boliger uden bopælspligt i Kø-
benhavns Kommune efter lokalplanernes egenskaber og bo-
ligens opførelsesår. Tabellen viser, at blandt de 1.189 boli-
ger uden bopælspligt, som er underlagt en lokalplan med
krav til helårsbeboelse, er 72 procent opført inden for de
sidste 3 år.
På baggrund af Tabel 3 (ibrugtagelse af nye boliger) oven-
for, kan det forventes at størstedelen af boligerne opført in-
denfor de sidste 3 år, i alt 857, vil blive ibrugtaget inden for
en kort årrække.
Side 13 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0014.png
Tabel 6. Fordelingen af boliger uden bopælspligt i København 2017
(primo januar) fordelt på boligens opførelsesår og lokalplanstatus (an-
tal boliger og procent af det samlede antal boliger med den givne lo-
kalplansstatus)
Fordeling af boliger uden bopælspligt
boligens
opførelsesår
Lokalplan
uden krav
antal andel
Københavns kommune
Før 1986
1987-1991
1992-1996
1997-2001
2002-2006
2007-2011
2012
2013
2014
2015
2016
I alt
47
9
8
48
281
118
41
20
22
40
48
7%
1%
1%
7%
41%
17%
6%
3%
3%
6%
7%
16
0
0
7
56
223
16
14
74
115
668
1.189
1%
0%
0%
1%
5%
19%
1%
1%
6%
10%
56%
100%
81
5
3
14
99
120
17
41
41
252
47
720
11%
1%
0%
2%
14%
17%
2%
6%
6%
35%
7%
100%
Lokalplan
med krav
antal
andel
Ingen lokalplan
antal
andel
682 100%
Anm: Dataudtræk BBR primo januar 1990-2017, CPR primo januar 2017 og Plansystem
DK ultimo marts 2017. Boligmasse afgrænset til boliger a) benyttet til helårsbeboelse
og b) egentlige boligenheder med eget køkken. Boligens opførelsesår er defineret som
boligens første optræden i et BBR-år (BBR 1990 - 2017), når boligens første optræden
forekommer efter bygningens ibrugtagelsesår. For boliger, hvis første optræden ligger
forud for 1990, sættes boligens opførelsesår lig bygningens ibrugtagelsesår. Boliger
uden bopælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registre-
ret en folkeregistertilmelding. Lokalplaners egenskaber er identificeret ultimo marts
2017. Vi medregner egentlige lokalplaner (plantype 20.1), som var i kraft ultimo marts
2017. Evt. krav til helårsbeboelse fremgår af planteksten. Figuren skelner mellem
egentlige lokalplaner og tillæg til disse planer, som kan have ændrede krav til helårsbe-
boelse.
x
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR og Plansystem DK
Figur 2 viser den geografiske fordeling af boliger uden bo-
pælspligt, og Tabel 7 opgør boligerne efter postområder.
Side 14 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0015.png
Figur 2: Boliger uden bopælspligt i Københavns Kommune
Anm.:
Dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017. Boliger uden bopæls-
pligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registreret
en folkeregistertilmelding. Figuren udelader 5 boliger, hvortil det ikke har væ-
ret muligt at koble geografiske koordinater.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR og Kortforsyningen
Tabel 7 viser, at koncentrationen af boliger uden bo-
pælspligt er højest i København K , S og SV.
Side 15 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0016.png
Tabel 7. Bestanden af alle boliger i København i 2017 fordelt på post-
zoner (antal boliger og procent af total)
Fordeling af tomme boliger i 2017
postområder
I alt
Beboet
Tomme
Tidligere
beboet
Uden
Uden
bopælspligt bopælspligt
Københavns kommune
K
V
Ø
N
S
NV
SV
Øvrige
I alt
22.446
21.074
45.625
37.763
61.842
27.827
13.406
66.178
20.345
20.371
43.812
36.795
59.297
27.143
12.679
64.196
2.101
703
1.813
968
2.545
684
727
1.982
11.523
1.299
535
1.516
934
1.828
592
442
1.786
8.932
802
168
297
34
717
92
285
196
2.591
3,6%
0,8%
0,7%
0,1%
1,2%
0,3%
2,1%
0,3%
0,9%
296.161 284.638
Anm: Dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017; Boligmasse afgrænset til boliger a)
benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med eget køkken. Boliger uden
bopælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registreret en
folkeregistertilmelding.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR og CPR
Side 16 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0017.png
1.5 Benyttelsen af boliger uden bopælspligt
1.5.1 Ejerskab
Tabel 8a. Ejers bopæl/hovedsæde for boliger uden bopælspligt
Fordeling af tomme boliger i 2017
Ejers bopæl
I alt
Beboet
Tomme
Uden
Tidligere
beboet
bopælspligt
antal
Københavns kommune
Region Hovedstaden
Andre regioner, i alt
- Region Midtjylland
- Region Nordjylland
- Region Sjælland
- Region Syddanmark
Udland, i alt
- Grønland
- Udland, i øvrigt
Uoplyste
I alt
267.057 257.624
18.205
4.525
2.414
5.126
6.140
3.019
84
2.935
7.884
16.885
4.129
2.102
4.877
5.777
2.435
66
2.369
7.698
9.433
1.320
396
312
249
363
584
18
566
186
11.523
7.578
926
219
275
192
240
251
12
239
177
8.932
1.855
394
177
37
57
123
333
6
327
9
2.591
0,7%
2,2%
3,9%
1,5%
1,1%
2,0%
11,0%
7,1%
11,1%
0,1%
0,9%
%
296.165 284.642
Anm: dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017, ESR maj 2017; Boligmasse afgræn-
set til boliger a) benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med eget køk-
ken. Boliger uden bopælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har
x
været
registreret
en
folkeregistertilmelding.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR og ESR
Tabel 8a viser fordelingen af boliger i Københavns Kommu-
ne efter ejers bopæl (privatpersoner) eller virksomheds-
adresse
Det fremgår, at knap 1.900 (71 pct.) af boligerne uden bo-
pælspligt har ejere hjemmehørende i Region Hovedstaden.
Knap 400 (15 pct.) har ejere bosat i andre regioner, og godt
300 ejere (12,5 pct.) af boliger uden bopælspligt er hjem-
mehørende i udlandet.
Et flertal af boliger uden bopælspligt har ejere bosat i Kø-
benhavns Kommune. Men målt i forhold alle boliger i Kø-
benhavns kommune er andelen af ejere bosat i Københavns
Kommune lav i boliger uden bopælspligt.
Side 17 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0018.png
Udenlandske ejere og ejere bosat i andre regioner ejer i hø-
jere grad boliger uden bopælspligt end ”almindelige
boli-
ger”. Over 10 procent af samtlige boliger ejet af privatper-
soner eller virksomheder bosat i udlandet er boliger uden
bopælspligt.
Tabel 8b. Ejers bopæl/hovedsæde for boliger uden bopælspligt
Fordeling af tomme boliger i 2017
Ejers bopæl
I alt
Beboet
Tomme
Uden
Tidligere
beboet
bopælspligt
antal
Odense kommune
Region Syddanmark
Andre regioner, i alt
- Region Hovedstaden
- Region Midtjylland
- Region Nordjylland
- Region Sjælland
Udland, i alt
- Grønland
- Udland, i øvrigt
Uoplyste
I alt
90.817
4.205
2.799
977
118
311
219
23
196
800
96.041
88.133
3.953
2.625
933
111
284
190
21
169
692
92.968
2.684
252
174
44
7
27
29
2
27
108
3.073
2.488
211
141
40
7
23
23
2
21
105
2.827
196
41
33
4
0
4
6
0
6
3
246
0,2%
1,0%
1,2%
0,4%
0,0%
1,3%
2,7%
0,0%
3,1%
0,4%
0,3%
%
Anm: dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017, ESR maj 2017; Boligmasse afgræn-
set til boliger a) benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med eget køk-
ken. Boliger uden bopælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har
været
registreret
en
folkeregistertilmelding.
x
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR og ESR
Tabel 8c. Ejers bopæl/hovedsæde for boliger uden bopælspligt
Fordeling af tomme boliger i 2017
Ejers bopæl
I alt
Beboet
Tomme
Uden
Tidligere
beboet
bopælspligt
antal
Aarhus kommune
Region Midtjylland
Andre regioner, i alt
- Region Hovedstaden
143.340 139.560
9.855
5.276
9.251
4.917
3.780
604
359
3.471
485
266
309
119
93
%
0,2%
1,2%
1,8%
Side 18 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0019.png
- Region Nordjylland
- Region Sjælland
- Region Syddanmark
Udland, i alt
- Grønland
- Udland, i øvrigt
Uoplyste
I alt
1.633
257
2.689
755
30
725
1.413
1.533
243
2.558
583
23
560
1.303
100
14
131
172
7
165
110
4.666
84
14
121
62
7
55
104
4.122
16
0
10
110
0
110
6
544
1,0%
0,0%
0,4%
14,6%
0,0%
15,2%
0,4%
0,4%
155.363 150.697
Anm: dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017, ESR maj 2017; Boligmasse afgræn-
set til boliger a) benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med eget køk-
ken. Boliger uden bopælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har
været
registreret
en
folkeregistertilmelding.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR og ESR
Tabel 9. Ejers bopæl/hovedsæde for boliger uden bo-
pælspligt efter ejerskabsforhold
Ejerforhold
Ejers bopæl
privat-
personer
København
Region Hovedstaden
Andre regioner, i alt
- Region Midtjylland
- Region Nordjylland
- Region Sjælland
- Region Syddanmark
Udland, i alt
- Grønland
- Udland, i øvrigt
Uoplyste
I alt
376
265
103
28
46
88
328
6
322
7
976
747
73
44
2
9
18
5
0
5
0
825
732
56
30
7
2
17
0
0
0
2
790
1855
394
177
37
57
123
333
6
327
9
2.591
private
virksomheder
øvrige
ejerformer
I alt
Anm: dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017, ESR maj 2017; Boligmasse afgræn-
set til boliger a) benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med eget køk-
ken. Boliger uden bopælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har
været registreret en folkeregistertilmelding. Øvrige ejerforhold består primært af ejer-
foreninger, andre foreninger, legater og institutioner.
x
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR og ESR
Tabel 9 viser boliger uden bopælspligt i Københavns Kom-
mune fordelt efter ejers bopæl (privatpersoner og I/S) eller
hovedsæde (virksomheder) og boligernes ejerforhold.
Side 19 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0020.png
Størstedelen af de ejere af boliger uden bopælspligt, som er
bosat i Københavns Kommune, er private virksomheder.
De fleste boliger uden bopælspligt, som er ejet af
”øvrige”
i
Region Hovedstaden, er boliger, som er ejet af ejerforenin-
ger, andre foreninger, legater og institutioner.
Af de boliger uden bopælspligt, der ejers af privatpersoner,
har ca. 1/3 bopæl i Københavns Kommune, ca. 1/3 i andre
danske regioner og ca. 1/3 uden for Danmark.
Tabel 10. Ejers bopæl/hovedsæde for boliger uden bopælspligt efter
lokalplanegenskaber
Fordeling af boliger uden bopælspligt i 2017
Ejers bopæl
Lokalplan
uden krav
antal
Københavns kommune
Region Hovedstaden
Andre regioner, i alt
- Region Midtjylland
- Region Nordjylland
- Region Sjælland
- Region Syddanmark
Udland, i alt
- Grønland
- Udland, i øvrigt
Uoplyste
I alt
346
195
95
17
29
54
136
5
131
5
682
51%
29%
14%
2%
4%
8%
20%
1%
19%
1%
100%
943
112
43
12
21
36
133
1
132
1
79%
9%
4%
1%
2%
3%
11%
0%
11%
0%
566
87
39
8
7
33
64
0
64
3
720
79%
12%
5%
1%
1%
5%
9%
0%
9%
0%
100%
Lokalplan
med krav
Ingen lokalplan
andel
andel antal
andel antal
1.189 100%
Anm: Dataudtræk BBR primo januar 1990-2017, CPR primo januar 2017, Plansystem
DK ultimo marts 2017, ESR ultimo maj 2017. Boligmasse afgrænset til boliger a) benyt-
tet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med eget køkken. Boliger uden bo-
pælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registreret en
folkeregistertilmelding. Tabellen er afgrænset til egentlige lokalplaner og lokalplantillæg
(plantype 20.1), dvs. alle lokalplaner fratrukket byplanvedtægter (plantype 20.2), som
var i kraft ultimo marts 2017; lokalplanernes egenskaber er kategoriseret ud fra plan-
teksten på samme tidspunkt. Krav til helårsbeboelse indføres i mange tilfælde til delom-
råder af en eksisterende lokalplaner og dækker ofte lige så store områder; i denne op-
gørelse skelnes derfor ikke mellem egentlige lokalplaner og tillæg til disse.
x
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR, Plansystem DK og ESR.
Side 20 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0021.png
Tabel 10 viser boliger uden bopælspligt fordelt efter ejers
bopæl og egenskaberne for den lokalplan (om nogen) boli-
gen er underlagt.
Tabel 11. Ejerformer for boliger uden bopælspligt efter lokalplanegen-
skaber
Fordeling af boliger uden bopælspligt i 2017
Ejerformer
Lokalplan
uden krav
antal
Københavns kommune
privatpersoner
private virksomheder
øvrige ejerformer
I alt
363
198
121
682
53%
29%
18%
100%
372
355
462
31%
30%
39%
241
272
207
720
33%
38%
29%
100%
andel
Lokalplan
med krav
antal
Ingen lokalplan
andel
andel antal
1.189 100%
Anm: Dataudtræk BBR primo januar 1990-2017, CPR primo januar 2017, Plansystem
DK ultimo marts 2017, ESR ultimo maj 2017. Boligmasse afgrænset til boliger a) benyt-
tet til helårsbeboel-se og b) egentlige boligenheder med eget køkken. Boliger uden bo-
pælspligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registreret en
folkeregistertilmelding. Tabellen er afgrænset til egentlige lokalplaner og lokalplantillæg
(plantype 20.1), dvs. alle lokalplaner fratrukket byplanvedtægter (plantype 20.2), som
var i kraft ultimo marts 2017; lokalplanernes egenskaber er kategoriseret ud fra plan-
teksten på samme tidspunkt. Krav til helårsbeboelse indføres i mange tilfælde til delom-
råder af en eksisterende lokalplaner og dækker ofte lige så store områder; i denne op-
gørelse skelnes derfor ikke mellem egentlige lokalplaner og tillæg til disse.
x
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR, Plansystem DK og ESR.
Tabel 11 viser boliger uden bopælspligt fordelt efter ejer-
form og egenskaberne for den lokalplan (om nogen) boligen
er underlagt.
Af de 462 boliger uden bopælspligt, som er underlagt en lo-
kalplan med krav til helårsbeboelse og som hverken er ejet
af privatpersoner eller virksomheder, er ca. ¾ ejet af ejer-
foreninger.
1.6 Håndhævelse af bopælspligt
1.6.1 Salgspriser og offentlige vurderinger
Kommunerne kan ifølge Boligreguleringsloven håndhæve et
krav om bopælspligt ved at anvise lejere til ”tomme” boli-
ger. Hvis de ”tomme boliger” imidlertid er dyre/har en høj
husleje, vil det i praksis være vanskeligt for kommunerne at
Side 21 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0022.png
anvise lejere til den tomme bolig og dermed vanskeligt at
håndhæve bopælspligten.
Figur 7 viser fordelingen af
købspriser
for boliger med
(rød)/uden (blå) bopælspligt i Københavns Kommune.
Figur 7a viser, at boliger uden bopælspligt er koncentreret
omkring væsentligt højere kvadratmeterpriser sammenlig-
net med boliger med bopælspligt.
Figur 7b viser
fordelingen af et ”konjunkturjusteret”
indeks
for kvadratmeterpriser: En kvadratmeterpris i fx år 2007 er
indekseret ift. median-kvadratmeterprisen (indeks 100) for
alle boliger handlet i 2007. En kvadratmeterpris i år 2011 er
tilsvarende indekseret ift. niveauet for handelspriserne i
2011. Indekseringen tager højde for forskelle i handelsfre-
kvensen for boliger med og uden bopælspligt; boliger uden
bopælspligt har været handlet relativt hyppigere i de senere
år, hvor kvadratmeterprisen for boliger i København gene-
relt har været stigende. Figur 7b viser imidlertid, at prisfor-
skellen mellem boliger med/uden bopælspligt skyldes, at
boliger uden bopælspligt reelt er væsentligt dyrere end bo-
liger uden bopælspligt.
Figur 7b: Indeks 100= årets
medianpris per kvm
Figur 7a: Fordelingen af kvm-
priser i 2015-priser i København
Anm.:
Dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017; SVUR medio maj 2017.
Figur 7a er trunkeret ved 100.000 kr. per m2 ; Figur 7b er trunkeret ved
indeks 300. Boligmasse afgrænset som boliger a) benyttet til helårsbeboelse
og b) egentlige boligenheder med eget køkken. Bolighandler er afgrænset til
handler af enkelte boliger til forskel fra fx hele bygninger med flere boliger.
Figuren til venstre viser fordelingen af kvm-priser i 2015-priser blandt de af-
grænsede boliger og handler. Figuren til højre kontrollerer for forskellig han-
delsfrekvens over tid blandt boliger med/uden bopælspligt, ved -- for hvert år
-- at indeksere boligens kvm-pris ift. median-kvm-prisen for boliger handlet i
et givent år.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR, SVUR og Danmarks
Statistik.
Side 22 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
Tabel 12 viser den numeriske prisfordeling for boliger
med/uden bopælspligt i Københavns Kommune. Tabel 12
repræsenterer altså de samme prisfordeling, som er illustre-
ret i Figur 7.
Af de ca. 2.600 boliger uden bopælspligt i Københavns
Kommune er ca. 1.000 registreret som solgt i SVUR, som
indeholder bolighandler siden 1992.
For de ca. 1.000 boliger uden bopælspligt, som har været
handlet, er der observeret ca. 1.500 bolighandler; nogle bo-
liger uden bopælspligt har altså været handlet flere gange.
Første del af Tabel 12 viser den gennemsnitlige kvadratme-
terpris samt 1. til 3. kvartil af fordelingen af kvadratmeter-
priserne. ”Medianen” er den midterste kvadratmeterpris i en
rangorden af kvadratmeterpriserne. Tilsvarende er 1. kvartil
den højeste kvadratmeterpris blandt den laveste fjerdel af
kvadratmeterpriserne, og 3. kvartil er den laveste kvadrat-
meterpris blandt blandt højeste fjerdedel af kvadratmeter-
priserne.
Tabel 12 viser, at både den gennemsnitlige kvadratmeter-
pris og medianen for boliger uden bopælspligt er knap dob-
belt så høj som prisen for boliger med bopælspligt.
Anden del af Tabel 12 viser fordelingen af det ”konjunktur-
justerede” kvadratmeterprisindeks, som er beskrevet oven-
for ifm. Figur 7.
Det fremgår af Tabel 12, at kvadratmeterprisindekset er
væsentlig højere for boliger uden bopælspligt sammenlignet
med boliger med bopælspligt. Forskellen er imidlertid min-
dre, end det der fremgår af den simple sammenligning af
ikke-indekserede kvadratmeterpriser, idet boliger uden bo-
pælspligt fortrinsvis er handlet i senere år, hvor kvadrame-
terprisen har været relativt høj.
Side 23 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0024.png
Tabel 12. Fordelingen af kvadrameterpriser i København i 2017
(primo januar)
Antal boliger, '000
Salgspriser
alle
m
2
-priser, '000, 2015-priser
Bopælspligt
uden bopælspligt
alle
293,6
2,6
296,2
62,4
1,0
63,5
159,6
1,5
161,0
26,1
41,5
26,3
12,2
29,4
12,3
20,6
35,8
20,7
28,8
43,4
29,0
solgte
handler
gns.
1. kvartil
median
Prisfordeling
3.
kvartil
Indeks (årets median-m
2
-pris=100)
bopælspligt
uden bopælspligt
alle
293,6
2,6
296,2
62,4
1,0
63,5
159,3
1,5
160,8
120,5
154,5
120,8
83,9
110,2
84,0
99,8
130,5
100,0
117,5
155,9
117,8
Anm: dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017; SVUR medio maj 2017; Boligmasse
afgrænset som boliger a) benyttet til helårsbeboelse og b) egentlige boligenheder med
eget køkken. Bolighandler er afgrænset til handler af enkelte boliger til forskel til fx hele
bygninger med flere boliger. Prisfordeling beskrives ved simple gennemsnit samt kvart-
iler; 1. kvartil viser den højeste m
2
-pris blandt den laveste fjerdedel af alle m
2
-priser,
median viser den midterste m2-pris og 3. kvartil viser den lavest m2-pris blandt højeste
fjerdedel af alle m
2
-priser. Det første sæt beregninger beskriver den ubetingede forde-
ling af kvm-priser blandt de afgrænsede boliger og handler. Det andet sæt kontrollerer
for forskellig handelsfrekvens over tid blandt boliger med/uden bopælspligt, ved -- for
hvert år -- at indeksere boligens kvm-pris ift. median-kvm-prisen for boliger i et givent
x
år.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR og SVUR
Side 24 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
2272889_0025.png
Appendiks 1: Supplerende resultater
Figuren sammenstiller hovedtekstens Figur 1 og 2 og er så-
ledes den grafiske repræsentation af resultaterne i Tabel 5,
der viser fordelingen af boliger uden bopælspligt efter egen-
skaberne ved lokalplaner og lokalplantillæg i Københavns
Kommune.
Appendiksfigur 1: Lokalplaner og Boliger uden bopælspligt i Køben-
havns Kommune
Anm.:
Dataudtræk BBR og CPR primo januar 2017. Boliger uden bopæls-
pligt er identificeret som boliger, hvortil der aldrig i CPR har været registreret
en folkeregistertilmelding. Figuren udelader 5 boliger, hvortil det ikke har væ-
ret muligt at koble geografiske koordinater. Lokalplaners egenskaber er
identificeret ultimo marts 2017. Vi viser egentlige lokalplaner (plantype 20.1),
som var i kraft ultimo marts 2017. Evt. krav til helårsbeboelse fremgår af
planteksten. Figuren skelner mellem egentlige lokalplaner og tillæg til disse
planer, som kan have ændrede krav til helårsbeboelse.
Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen pba. BBR, CPR, Plansystem DK og
rtforsyningen
Side 25 (26)
L 9 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om analyse af bopælspligt fra 2017, fra boligministeren
Side 26 (26)