Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 9 Bilag 1
Offentligt
2258574_0001.png
Til:
Fra:
Titel:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Elmir Tartic ([email protected])
Henriette Fagerberg Erichsen ([email protected])
Sv: Ekstern høring - Udkast til forslag til lov om ændring af boligreguleringsloven (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i
en lokalplan er fastlagt til helårsboliger) (Sagsnr.: 2020 - 3)
E-mailtitel:
Sv: Ekstern høring - Udkast til forslag til lov om ændring af boligreguleringsloven (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i
en lokalplan er fastlagt til helårsboliger) (Id nr.: 651945) (Sagsnr.: 2020 - 3)
06-07-2020 09:56:28
Sendt:
signaturbevis.txt;
Bilag:
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected]
-
www.advokatsamfundet.dk
Til:
Fra:
Titel:
[email protected] ([email protected])
Ekstern høring - Udkast til forslag til lov om ændring af boligreguleringsloven (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger) (Id nr.: 651945)
Sendt:
03-07-2020 11:17
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt
i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger).
Høringssvar bedes sendt til [email protected] /cc [email protected]. Fristen er tirsdag den 18. august 2020, kl. 12.00.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontoret for Boligpolitik- og økonomi | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K
Tlf. +45 72 26 70 92
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0002.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Elmir Tartic ([email protected])
Maria Bjørklund ([email protected])
Ingen bemærkninger. Høringssvar – Dansk Byggeri – Bopælspligt – J.nr. 2020-4809
21-08-2020 10:46:18
Høringsbrev.pdf; Udkast til lovforslag om bopælspligt i nyopførte hel=e5rsboliger.pdf; Høringsliste.pdf;
830da889352f4b8d912fd455631308b6.png;
Til TRM
Dansk Byggeri takker for muligheden for afgivelse af høringssvar.
Vi har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Maria Bjørklund
Sekretær
Arbejdsmiljø & Erhverspolitik
Tlf. direkte: 72 16 01 55 · Mobil: 21 35 95 87
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
Følg os på:
Læs her om, hvordan du som virksomhed forholder dig til corona
Fra:
Maria Bjørklund
Sendt:
9. juli 2020 08:50
Til:
Torben Liborius <[email protected]>
Emne:
Høringssvar? Frist 18.08.20: Høring af udkast til forslag til lov om ændring af boligreguleringsloven (Bopælspligt i
nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger) (Id nr.: 651945)
Kære Torben
Dansk Byggeri har modtaget vedhæftede Høringsanmodning.
Jeg vil bede dig/jer tage stilling til, om det er dig/jer, der skal afgive høringssvar.
Er det
ikke
dig/jer, der skal svare, bedes du/I venligst
enten
returnere denne mail til mig,
eller
videresende til rette
modtager. (HUSK at påføre mig,
[email protected],
som Cc-modtager af mailen!)
Vurderer du/I, at der skal afgives Høringssvar, gøres flg.
1.
Klik på dette link:
Skabelon til Høringssvar
og udfyld svarbrevskabelonen. (Skriv dér, hvor de grå felter er.)
2.
Vedhæft dit svarbrev i en mail til modtagende ministerium eller styrelse. (HUSK at påføre mig,
[email protected],
som Cc-modtager af mailen!)
3.
Send mailen.
Venlig hilsen
Maria Bjørklund
Sekretær
Arbejdsmiljø & Erhverspolitik
Tlf. direkte: 72 16 01 55 · Mobil: 21 35 95 87
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0003.png
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
Følg os på:
Læs her om, hvordan du som virksomhed forholder dig til corona
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: infoDB <[email protected]>
Sendt: 3. juli 2020 11:47
Til: Torben Liborius <[email protected]>; Maria Bjørklund <[email protected]>
Emne: VS: Ekstern høring - Udkast til forslag til lov om ændring af boligreguleringsloven (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger) (Id nr.: 651945)
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 3. juli 2020 11:17
Emne: Ekstern høring - Udkast til forslag til lov om ændring af boligreguleringsloven (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger) (Id nr.: 651945)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede
boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger).
Høringssvar bedes sendt til [email protected] /cc [email protected]. Fristen er tirsdag den 18. august 2020, kl. 12.00.
Venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Kontoret for Boligpolitik- og økonomi | Departementet | Frederiksholms Kanal 27F | 1220 København K Tlf. +45 72 26 70 92
[email protected]<mailto:[email protected]>
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0004.png
Danske Lejere
Danske Lejere
Kontoret i Aarhus
Banegårdspladsen 18, 1.
8000 Aarhus C
71 99 44 14
[email protected]
cvr: 34037698
Transport- og Boligministeriet
[email protected]
[email protected]
(Elmir Tartic)
Vores ref.:
Deres ref.:
Dato: 05.08.2020
Vedrørende: Høringssvar
Danske Lejere
Bopælspligt
J.nr. 2020-4809
I har udsendt høring om:
”Høring
over udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bo-
pælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)”
Vi ser meget positivt på dette, - og anser det for naturligt, at man sikrer at en offentlig byplanlægning også
udmønter sig i det resultat, at det en lokalplan foreskriver
så den bliver virkelighed.
Derfor skal helårsboliger i nybyggede ejendomme også være helårsboliger
og ikke kunne undvige fra
samme vilkår som ellers gælder m.h.t. boligers anvendelse i en kommune.
Kan i øvrigt være en beskeden støtte til hoteldriften i disse coronatider, hvis man udgår at helårsboliger
optages af korttidsudlejning.
Vi kunne foreslå, at lovændringen ledsages af en vejledning til kommunerne om anvendelse af deres mulig-
heder i boligreguleringslovens kapitel VII.
Ikke at alle kommuner med boligregulering nødvendigvis skal gå hårdere til det, - men der er flere større
kommuner i områder med pres på lejeboligmarkedet, der er for passive her.
Med venlig hilsen
Jørgen D. Jensen
Driftsleder
B200805 Høringssvar - om brug af nybyggede boliger til helårsformål
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0005.png
@
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
EJENDOM
DANMARK
18. august 2020
1220 K@benhavn K
Ref. j.nr. 2020-4809
Konsulent, cand. jur.
Thit TopsØe-Jensen
+45 7199 2776
[email protected]
Bemærkninger til hBring over udkast til forslag til lov om ændring af lov
om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede
boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
EjendomDanmark takker for muligheden for at give kommentarer til udkastet til forslag om
ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene om bopælspligt.
Forslaget er led i en udmgintning af regeringens politik om frem mod 2031 at bygge 110.000
nye private og almene boliger i de fire stg)rste byer i Danmark. Det er i den forbindelse rege-
ringens ambition, at boliger udlagt til helårsbeboelse anvendes som sådan, og med forslaget
udvider man bopælspligten, således at denne allerede indtræffer på tidspunktet for kommu-
nalbestyrelsens meddelelse om ibrugtagningstilladelse af boliger, deri en lokalplan er udlagt
til helårsboliger.
Nedenfor findes først vore generelle bemærkninger til lovforslaget, hvorefter følger en række
mere specifikke bemærkninger til forslagets enkelte dele.
Overordnede bemærkninger til lovforslaget
EjendomDanmarks gennemgang af udkastet giver anledning til fire overordnede bemærknin-
ger.
Reglerne om bopælspligt l@ser allerede i dag udfordringen
EjendomDanmark deler regeringens ginske om, at boliger bygget til helårsbeboelse, som ud-
gangspunkt skal anvendes hertil. Det er dog samtidig EjendomDanmarks opfattelse, at de nu-
værende regler allerede Igifter denne opgave tilfredsstillende.
l bemærkningerne til forslaget fremhæver ministeriet en rapport, som Trafik-, Bygge- og Bo-
Iigstyrelsen i 2017 lavede om boliger uden bopælspligti København. Denne undersøgelse an-
vender ministeriet til at argumentere for en opstramning af reglerne, men i selvsamme un-
dersBgelse konkluderes det, at det alene er et meget lille antal boliger, der over tid friholdes
fra bopælspligten, som fgilge af de nuværende regler om, at der er bopælspligt, når boligen
fgirste gang har været taget i brug som helårsbolig. Undersgigelsen viser desuden også, at
man hverken i Odense eller Aarhus oplever et problem. EjendomDanmark har således svært
ved at se det umiddelbare behov for en opstramning af reglerne om bopælspligt.
EjendomDanmark a Vester Farigmagsgade 41 a 1606 Kgibenhavn K a +45 33 12 03 30 a www.ejd.dk a CVR-nr. 10 39 02 14
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0006.png
2/3
Forslaget medf@rer administrative byrder for både udlejere og kommuner
Det er ydermere EjendomDanmarks vurdering, at det foreslåede krav om, at udlejer skal
melde boliger ledige hos kommunen allerede efter seks uger vil være en betydelig admini-
strativ byrde - også i kommunerne. Dette krav oplever vi derfor som uproportionalt i forhold
til den forventede effekt af forslaget. EjendomDanmark vil gerne bede om en undersg)gelse af
de administrative omkostninger i forslaget, hvor markedets aktØrer medvirker - herunder
kommuner, ejendomsejere og ejendomsudviklere.
Betydning for incitamenter for at bygge boliger
Ved nybyggeri påtager investor sig store kendte udgifter mod en forventning om fremtidige
indtægter. Skiftende konjunkturer og ændrede markedsforhold kan hurtigt ændre på vilkå-
rene herfor. Derfor er fleksibilitet et nØgleord for investorer - til eksempel blev effekterne af
finanskrisen afbØdet ved, at mange nyopfØrte boliger, tiltænkt salg til private, i stedet blev
Iejet ud.
Muligheden for, at nyopfØrte boliger i en kortere periode kan bebos af gæsteforskere, pend-
lere og andre med et boligbehov uden for sin folkeregisteradresse, øg,er det potentielle kun-
desegment og muligggir en mere fleksibel ibrugtagen af mange boligenheder på samme tid.
Ved helt at fjerne denne midlertidige benyttelsesmulighed - og tilmed Øge de potentielle, ad-
ministrative byrder forbundet ved at have uudlejede boliger stående - risikerer man med lov-
forslaget at øge risikoen forbundet med nybyggeri af boliger og dermed mindske investe-
ringslysten. Dette vil reelt modarbejde den politiske målsætning om at opfBre 110.000 nye
private og almene boligeri de fire stlrste byeri Danmark.
Bemærkninger til forslagets enkelte dele
Nedenfor findes EjendomDanmarks mere specifikke bemærkninger til udvalgte dele af Iov-
forslaget.
Seks-ugers reglen
Transport- og Boligministeriet foreslår, at ejere af nyopfBrte ejendomme fremover skal an-
melde boligerne ledige hos kommunen, allerede 6 uger efter kommunen har meddelt ibrug-
tagningstilladelse.
EjendomDanmark vurderer, at denne frist er alt for kort i forhold til den tid, det realistisk ta-
ger at få udlejet boliger i dag. Forslaget vil især ramme nybyggede ejendomme. Ifølge Ejend-
omDanmarks undersØgelser tager det mere end 4 måneder for 3/4 af nyopfØrte ejendomme
at blive lejet ud. l gennemsnit tager det 9 måneder.
EjendomDanmark foreslår derfor, at der indfØres en undtagelse til kravet om anmeldelse i §
48, stk. 2 for boliger, der forsg)ges udlejet. På denne måde vil den unldige administrativt
tunge opgave med at melde boliger, som aktivt forsØges udlejet, undgås. Ligeledes vil kom-
munen ikke skulle anvende ressourcer på at behandle unødige anmeldelser.
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0007.png
3/3
Som alternativ til en fuldstændig undtagelse foreslår vi, at fristen for hvornår en bolig skal an-
meldes som ledig hos kommunen forlænges, så denne i hgijere grad tager hgijde for, t?ivor lang
tid det tager at udleje en bolig.
Forbud mod udlejning af enkeltværelser uden kommunalbestyrelsens accept
Trafik- og Boligministeriet foreslår at ændre § 47, stk. 2 i boligreguleringsloven, således at en
bolig, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, ikke må udlejes som enkeltværelser uden
kommunalbestyrelsens samtykke. Med bestemmelsens nuværende form er det alene bebo-
elseslejligheder, der har været udlejet, der omfattes af forbuddet. IfBlge bemærkninger til
forslaget er formålet med ændringen at sikre, at boliger, der i en lokalplan er fastlagt til hel-
årsboliger, ikke bliver udlejet som enkeltværelser.
EjendomDanmark vurderer, at denne ændring går imod det politiske g)nske om helårsbebo-
else af de pågældende boliger, idet udlejning på værelsesbasis også medvirker til opfyldelse
heraf. Det må forventes primært at være unge og uddannelsessØgende, der vil være lejere af
værelser, hvorfor den Bnskede begrænsning for sådan udlejning synes uhensigtsmæssig.
EjendomDanmark vurderer desuden, at denne ændring på uhensigtsmæssig vis komplicerer
reglerne uden et klart formål hermed. Vi skal derfor anbefale, at denne ændring bortfalder.
@konomiske og administrative konsekvenser
Transport- og Boligministeriet vurderer, at ændringen ikke vil have implementeringskonse-
kvenser for kommunerne.
EjendomDanmark finder denne vurdering urealistisk. Forslaget har som minimum administra-
tive konsekvenser for kommunerne som fllge af et behov for merregistrering. EjendomDan-
mark skal derfor anbefale Transport- og Boligministeriet at belyse de administrative konse-
kvenser nærmere.
l EjendomDanmark håber vi, at disse kommentarer kan bruges af Transport-og Boligministe-
riet til at kvalitetssikre forslaget yderligere, og i dette arbejde står EjendomDanmark naturlig-
vis til rådighed for uddybende kommentarer.
Med venlig hilsen
ii
Th
,7,{t
Morten Marott Larsen
Underdirektg)r
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0008.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K.
Att.: Chefkonsulent Elmir Tartic
Dato:
17-08-2020
Sagsnr:
03.01.00-K04-1-20
Ministeriets j.nr. 2020-4809 – Høringssvar om udkast til forslag til lov om ændring af lov
om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
Frederiksberg Kommune er bekendt med, at Transport- og Boligministeriet i brev af 3. juli 2020
har sendt udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene
(Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger) i høring. I den
anledning henvender kommunen sig til ministeriet med følgende bemærkninger til udkastet:
Lovændringens gyldighedsområde
Frederiksberg Kommune ser med tilfredshed på lovforslagets hovedsigte. Det er en generel
svaghed i boligreguleringslovens (herefter ”lovens”) kapitel VII, at reglerne kun gælder boliger,
der er eller har været benyttet til helårsbeboelse (i de kommuner, hvor loven er gældende). Nye-
tablerede boliger kan således i dag stå ubeboet, uden at den pågældende kommune kan kræve
boligerne taget i brug til helårsbeboelse. Denne situation kan åbne op for misbrug, og den skader
en effektiv udnyttelse af boligmassen.
Imidlertid svækker det lovforslagets formål betydeligt, hvis lovændringen kun skal gælde boliger
fastlagt til helårsboliger i en lokalplan, der er endeligt vedtaget og offentlig bekendtgjort efter den
1. januar 2021. En bolig, der opført i henhold til en tidligere gennemført lokalplan, vil således
først blive omfattet af reglerne i lovens kapitel VII i deres nye udformning, når boligen har været
benyttet til helårsbeboelse én gang, altså som i dag.
Der kan derfor gå lang tid, før alle nyetablerede boliger vil være omfattet af lovændringen, især i
de større kommuner. Dette vil forsinke den ønskede effekt af lovændringen på boligmarkedet
betydeligt, medmindre de pågældende kommuner gennemfører et omfattende arbejde med at
indføre nye lokalplaner i de områder, hvor der er mange nyopførte boliger. Dette vil efter Frede-
riksberg Kommunes opfattelse ikke være hensigtsmæssigt.
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0009.png
Frederiksberg Kommune er således enige i Københavns Kommunes høringssvar, hvor Køben-
havns Kommune anfører, at lovens krav om bopælspligt bør gælde alle nye boliger uafhængigt
af, om et område er lokalplanlagt, eller hvad der måtte være fastsat i lokalplaner. Som det mindre
i det mere bør kravet i hvert fald gælde, hvor der allerede er fastsat bestemmelser i en lokalplan,
så kommunerne ikke skal indføre mange nye lokalplaner for at kunne håndhæve de nye regler i
loven i overensstemmelse med deres hensigt.
Ophævelse af krav om helårsbeboelse, jf. boligreguleringslovens § 51, stk. 3
Når det gælder kravet om helårsbeboelse i lovens §§ 46-47 og § 50, er Frederiksberg Kommune
enige i Københavns Kommunes kritik i høringssvaret af, at en ejer kan anmode kommunen om at
anvise en lejer, hvis kommunen har afslået en ansøgning om at ophæve kravet om helårsbebo-
else i en bolig, med den konsekvens, at kravet om helårsbeboelse er ophævet, hvis ikke kom-
munen inden 6 uger efter anmodningen anviser en lejer.
Denne regel i lovens § 51, stk. 3, svarer ikke til de nuværende forhold på boligmarkedet. I dag er
det nemlig meget sjældent, at kommunerne i henhold til lovens § 48, stk. 3, anviser boligsøgende
til tomme boliger, som ejerne så er pligtige at leje boligerne ud til. § 51, stk. 3, afspejler den store
mangel på boliger efter 2. verdenskrig, men bestemmelsen er nu helt utidssvarende. Der er ikke
længere behov for § 51, stk. 3, som boligsituationen er i dag.
Reelt kan en ejer ved at bede om at få anvist en lejer efter § 51, stk. 3, tvinge en kommune til at
give tilladelse til nedlæggelse af en bolig (§ 46), en husstands benyttelse af flere boliger i kom-
munen (§ 47) eller sommerbeboelse og lign. midlertidig benyttelse mv. (§ 50). Dette er både uri-
meligt og uhensigtsmæssigt, og det kan misbruges. En kommune har et legitimt behov for at sik-
re en rationel udnyttelse af den lokale boligmasse, selv om den ikke altid kan anvise lejligheds-
søgende til en bestemt bolig i en given situation.
Af disse grunde bør lovens § 51, stk. 3, ophæves.
Lovens administration
Frederiksberg Kommune foreslår også, at loven får bestemmelser i lighed med CPR-lovens § 10,
stk. 2, som vil gøre det muligt for kommunerne at kræve oplysninger fra både ejer og lejer, som
kan dokumentere benyttelsen af boligerne, f.eks. lejekontrakter. Dette vil gøre det lettere for
kommunerne at administrere boligreguleringsloven og modvirke misbrug.
Lovens sanktionsmuligheder
Frederiksberg Kommune foreslår, at lovens § 53, stk. 1. (straffebestemmelser) tilføjes følgende
litra f:
Med bøde straffes den, som uden kommunalbestyrelsens samtykke ….
2
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0010.png
”f) overskrider en tidligere meddelt yderligere frist i henhold til § 48, stk. 5, til at en bolig kan være
ledig som følge af ombygning, uden at boligen i mellemtiden er blevet beboet”.
Den foreslåede bestemmelse er efter Frederiksberg Kommunes opfattelse nødvendig for at
modvirke, at ombygnings- og renoveringsprojekter trækker urimeligt i langdrag, og for at sikre, at
de meddelte frister i henhold til lovens § 48, stk. 5, bliver overholdt af bygherrer m.fl.
I dag vil kommunens eneste reaktionsmulighed over for ejerne være at anvise lejere i henhold til
§ 48, stk. 3 og 4, medmindre ejerne helt undlader at anmelde de ledige lejligheder til kommunen.
Dette instrument er uanvendeligt, når en bolig er under ombygning. Desuden vil huslejen typisk
stige, når en bolig er moderniseret eller renoveret. Derefter er boligen ikke interessant for mange
af de lejlighedssøgende, som det kan komme på tale at anvise, idet disse personer ofte ikke vil
have råd. Som tidligere nævnt anviser kommunerne kun meget sjældent lejere til tomme boliger i
henhold til § 48, stk. 3 og 4, i praksis.
Frederiksberg Kommune forslår desuden, at kommunerne i lighed med SKAT og politiet får tildelt
en hjemmel til at give administrative bøder for brud på straffebestemmelserne i loven. Kommu-
nerne vil så kunne udsende administrative bødeforelæg til personer eller virksomheder, der over-
træder straffebestemmelserne. Hvis de nægter sig skyldige i den pågældende overtrædelse eller
ikke reagerer på bødeforelægget, vil kommunen så kunne anmelde sagen til politiet.
Et sådant redskab vil gøre det muligt at behandle og afslutte mange sager efter boligregulerings-
loven uden den tungere vej gennem retssystemet. Det vil gøre håndhævelsen af loven betydeligt
mere effektiv og således få en præventiv virkning.
Afslutning
Frederiksberg Kommune anmoder venligst Transport- og Boligministeriet om at bekræfte modta-
gelsen af dette brev.
På grund af det fremskredne tidspunkt midt i sommerferieperioden, hvor høringen finder sted,
sender Frederiksberg Kommunes forvaltning disse bemærkninger til lovforslaget uden at have
forelagt høringssvaret for politisk behandling i kommunalbestyrelsen. Frederiksberg Kommune
tager derfor forbehold for efterfølgende politisk godkendelse af høringssvaret.
Venlig hilsen
Jesper Dahl (jeda02)
Byudviklingschef
By Byggeri og Ejendomme
www.frederiksberg.dk/kontakt
3
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0011.png
Til [email protected] /cc [email protected]
KL's bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om
midlertidig regulering af boligforholdene (vedr. bopælspligt)
KL takker for muligheden for at kommentere på det fremsendte udkast til
lovforslag, hvormed bopælspligten, inden for lokalplaner med krav om
helårsbeboelse, skal anmeldes senest 6 uger efter køb af en nybygget
bolig.
KL vurderer overordnet, at det er positivt, at der gives bedre rammer for
at sikre helårsbeboelse i de boliger, der er planlagt til dette. Dette har
særligt været efterspurgt i kommuner med boligmangel.
KL finder det endvidere positivt, at det er den enkelte
kommunalbestyrelse, der beslutter, hvorvidt boligreguleringslovens regler
skal være gældende i den enkelte kommune.
KL vurderer, at den foreslåede undtagelse fra bopælspligten, i situationer
hvor boligen reelt er til salg, grundlæggende er hensigtsmæssig. Dog
opfordres til opmærksomhed på om undtagelsen bliver misbrugt, for
derved at omgå bopælspligten.
Dato: 17. august 2020
Sags ID: SAG-2020-03975
Dok. ID: 2957417
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3683
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Der tages forbehold for politisk behandling af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Troels Øhlenschlæger Graversen
Chefkonsulent, KL
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0012.png
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0013.png
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0014.png
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0015.png
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0016.png
BORGERREPRÆSENTATIONEN
REFERAT
for mødet den 20.08.2020, kl. 17:30 i Rådhuset, Festsalen
1.  Høringssvar om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforhold
(2020-0174600)
2
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0017.png
BORGERREPRÆSENTATIONEN
1.  Høringssvar om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforhold (2020-0174600)
Borgerrepræsentationen skal tage stilling til udkast til høringssvar fra Københavns Kommune til
forslag til ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene, der åbner op for bopælspligt i
nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbeboelse.
Indstilling
Indstilling om,
1. at godkende, at Teknik- og Miljøforvaltningen sender høringssvaret til Transport- og
Boligministeriet, jf. bilag 2.
(Teknik- og Miljøudvalget)
(Standsningssag)
Problemstilling
Transport- og Boligministeriet sendte den 3. juli 2020 forslag til ændring af lov om midlertidig
regulering af boligforholdene, der åbner op for bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsbeboelse, i høring.
Teknik- og Miljøudvalget forelægges forvaltningens høringssvar. Forvaltningens høringssvar
indeholder de tidligere udtrykte politiske ønsker om flere og bedre reguleringsmuligheder af
boligmassen.
Høringsfrist er den 18. august 2020. Teknik- og Miljøudvalget skal på den baggrund tage stilling til
høringssvar om lovændringen.
Løsning
Transport- og Boligministeriet ønsker med lovforslaget at styrke kommunernes mulighed for at sikre,
at boliger til helårsbeboelse anvendes af borgere i kommunen til helårsbeboelse og ikke til
korttidsudlejning.
Teknik- og Miljøforvaltningen vurderer, at lovforslaget delvist imødekommer det politiske ønske om at
forbedre kommunens muligheder for at håndhæve krav om helårsbeboelse fra boligen ibrugtages, da
kommunen ikke har hjemmel til at regulere dette med den nugældende lovgivning. Selvom der er
gode tiltag i lovforslaget, er det dog forvaltningens vurdering, at lovforslaget ikke i tilstrækkeligt
omfang imødekommer det politiske ønske om flere og bedre reguleringsmuligheder. Lovforslaget
Side 2
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
åbner op for, at bopælspligten i nye boliger kan håndhæves allerede ved opførelse i modsætning til i
dag, hvor bopælspligten reelt først kan håndhæves, når der har været konstateret indflytning i en
bolig.
Imidlertid vil lovforslaget kun gælde boliger, der er fastlagt til helårsboliger i en lokalplan, som er
endeligt vedtaget og offentlig bekendtgjort efter d. 1. januar 2021. Dette er uhensigtsmæssigt da
9.200 boliger, der i juli 2020 er under opførelse i København, dermed ikke vil være omfattet af
bestemmelserne. Heraf er de 7.400 beliggende i områder, hvor det fremgår af den gældende
lokalplan, at boligerne skal anvendes til helårsbeboelse. Blandt andet Carlsberg (1.100 nye boliger),
Ved Amagerbanen (400 nye boliger), kvarteret ved Bella centeret (750 nye boliger) og Grønttorvet
(850 nye boliger). Kravet er også gjort gældende i byggetilladelser i disse områder. Der er ca. 130
lokalplaner med bestemmelser om helårsbeboelse.
Hvis den foreslåede lovændring kun bliver gældende for nye lokalplaner, der vedtages efter 1.1.2021,
vil ingen af de ovennævnte boliger blive omfattet af bestemmelserne, uanset om de først ibrugtages
efter årsskiftet 20/21.
Forvaltningen har i udkastet til høringssvar derfor henvist til følgende:
Kravet om bopælspligt bør gælde alle nyopførte boliger uden sammenhæng med
plangrundlaget.
 
Hvis dette ikke kan imødekommes, bør bopælspligten
 
gælde nyopførte boliger i lokalplanlagte områder, hvor helårsbeboelse også før denne
lovændring var indskrevet i lokalplanen (kravet om helårsbeboelse fremgår af alle
lokalplaner i Københavns Kommune vedtaget siden 2007).
gælde i uplanlagte områder, hvor kravet om helårsbeboelse er stillet i byggetilladelsen
(evt. suppleret med en tinglyst deklaration).
Herudover har forvaltningen givet udtryk for følgende:
Behovet for forbedret hjemmel til at stille dokumentationskrav, fx. ved at kommunen kan stille
krav om udlevering af oplysninger fra ejer eller lejer, som dokumenterer benyttelsen (fx.
lejekontrakt).
Behovet for bedre sanktionsmuligheder både ved ejers manglende oplysninger om
benyttelsen af boligen og ved ejers manglende ibrugtagning/udlejning af boligen til
helårsbeboelse.
Økonomi
Denne indstilling har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser for Københavns Kommune.
Videre proces
Når Teknik- og Miljøudvalget har godkendt indstillingen, sender Teknik- og Miljøforvaltningen
høringssvaret til Transport- og Boligministeriet den 18. august 2020.
Side 3
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0019.png
 
Søren Wille/Hans Christian Karsten
Oversigt over politisk behandling
Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender,
1. at Teknik- og Miljøforvaltningen sender høringssvaret til Transport- og Boligministeriet, jf. bilag
2.
 
 
Teknik- og Miljøudvalgets beslutning i mødet den 17. august 2020
Indstillingen blev godkendt med 6 stemmer mod 3. 1 undlod at stemme.
 
For stemte: A, F, Ø og Å.
Imod stemte: C, O og V.
Undlod at stemme: B.
 
Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti afgav følgende protokolbemærkning:
Partierne finder det meget problematisk, at der stille krav om bopælspligt til boliger, der allerede er
købt uden bopælspligt. Der er dermed reelt tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft ved at
indføre bopælspligt til boliger, der allerede er købt under forudsætning om, at der ikke var krav om
bopælspligt.
 
Indstillingen blev standset af Dansk Folkeparti, jf. kommunestyrelseslovens § 23, og indstillingen
indbringes dermed i sin helhed til afgørelse i Borgerrepræsentationen. 
 
Beslutning
Borgerrepræsentationens beslutning i mødet den 20. august 2020
Indstillingen blev godkendt med 36 stemmer imod 13. 5 medlemmer undlod at stemme.
For stemte: A, Ø, F, Å og Niko Grünfeld (løsgænger)
Imod stemte: V, C, O, Fremad
Undlod at stemme: B
 
Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti videreførte følgende protokolbemærkning fra
udvalgsbehandlingen, som Venstre og Fremad valgte at tilslutte sig:
Partierne finder det meget problematisk, at der stille krav om bopælspligt til boliger, der allerede er
købt uden bopælspligt. Der er dermed reelt tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft ved at
Side 4
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0020.png
indføre bopælspligt til boliger, der allerede er købt under forudsætning om, at der ikke var krav om
bopælspligt
 
Bilag
Bilag 1 - Overblik over den politiske behandling
Bilag 2 - Høringssvar
Side 5
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0021.png
Til
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Alene sendt pr. e-mail til [email protected] /cc [email protected].
Deres j.nr. : 2020-4809
Høri g over udkast til forslag til lov o æ dri g
af lov o
idlertidig reguleri g af
boligforholde e Bopælspligt i yetablerede
boliger, der i e lokalpla er fastlagt til
helårsboliger
Lejernes Landsorganisation (LLO) skal venligst takke for at have fået
sendt ovennævnte udkast til lovforslag i høring.
Lovforslaget vil ændre reglerne om benyttelse af boliger med henblik
på at udvide reglernes anvendelsesområde. I stedet for tidspunktet,
hvor boligen for første gang benyttes til helårsbeboelse, dvs.
ejeren/lejeren flytter ind, vil reglens anvendelse blive udvidet med
henblik på at omfatte boliger, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger, fra det tidspunktet, hvor kommunalbestyrelsens
tilladelse til at tage boligen i brug foreligger.
LLO støtter forslaget. Der er tale om en skærpelse af bopælspligten,
således,
at et ”smuthul”
i den eksisterende lovgivning lukkes.
Med andre ord bliver der stillet krav om at gode nye boliger ikke
længere kan få lov at stå tomme, men i stedet skal bebos af mennesker
hele året.
Lovforslaget er udtryk for sunde betragtninger om den bedst mulige
benyttelse af boligmassen, og LLO støtter naturligvis denne forbedring
af bopælspligten.
Mvh.
Lejernes Landsorganisation
Helene Toxværd
Landsformand
/Anders Svendsen
Side 1
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0022.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholrns Kanal 27 F
1220 København K
Sendt pr. mail til trm(d tim.dk og etad irm.clk
J.ur. 40A-VL-42-20
Den 2007-2020
Transport- og Boligministeriet har ved brev af 3. juli 2020 (sagsnr. 2020-4809) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Asmildkiostervej 21, 880D Viborg
Tlf. 99 68 80 00
vestreIandsret.dk
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258574_0023.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den 07-08-20
J.nr. 40A-ØL-44-20
Init: sdy
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt pr. mail til:
[email protected]
og
[email protected]
Transport- og Boligministeriet har ved brev af 3. juli 2020 (Sagsnr. 2020-4809) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlerti-
dig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fast-
lagt til helårsboliger).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Bredgade 59, 1260 København K.
Tlf. 99 68 62 00
Mail: [email protected]
Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk