Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 9 Bilag 1
Offentligt
2258573_0001.png
Dato
J. nr.
30. september 2020
2020-4809
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bo-
pælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til hel-
årsboliger)
Transport- og Boligministeriet hørte den 3. juli 2020 en række myndigheder og
organisationer over udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig
regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en lo-
kalplan er fastlagt til helårsboliger). Høringsfristen udløb den 18. august 2020.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Danske Lejere, EjendomDanmark, Frederiksberg Kommune, KL,
Københavns Kommune og Lejernes Landsorganisation i Danmark.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Advokatsamfundet, Andelsboligernes Fællesrepræsentation, BL
Danmarks Almene Boliger, BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i
Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Danske Udlejere, Den Danske Dommer-
forening, Dommerfuldmægtigforeningen, Finans Danmark, Forsik-
ring&Pension, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og Beboerklagenævns-
foreningen, Landbrug & Fødevarer, P+, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
SAPU og Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet.
3. Følgende organisationer har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lov-
forslaget: Dansk Byggeri.
4. Følgende myndigheder og organisationer har meddelt, at de ikke ønsker at
afgive høringssvar til lovforslaget: Advokatrådet, Vestre Landsret og Østre
Landsret.
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258573_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Boligudvalg.
Overordnede bemærkninger
Danske Lejere
støtter forslaget og foreslår, at lovændringen ledsages af en vej-
ledning til kommunerne om anvendelse af boligreguleringslovens kapitel VII.
Transport- og Boligministeriet har ikke bemærkninger hertil.
EjendomDanmark
deler regeringens ønske om, at boliger bygget til helårsbe-
boelse som udgangspunkt skal anvendes hertil, men finder, at de nuværende
regler allerede løser denne opgave tilfredsstillende.
EjendomDanmark henviser til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens undersøgelse
fra 2017, hvis konklusion tages som udtryk for, at det alene er et meget lille
antal boliger, der over tid friholdes fra bopælspligten som følge af de nuværen-
de regler. Derfor har EjendomDanmark svært ved at se det umiddelbare behov
for en opstramning af reglerne om bopælspligt, som vil medføre administrative
byrder for både udlejere og kommuner. Disse byrder bedes undersøgt nærme-
re.
EjendomDanmark finder desuden, at muligheden for, at nyopførte boliger i en
kortere periode kan bebos af gæsteforskere, pendlere og andre med et boligbe-
hov uden for sin folkeregisteradresse, øger det potentielle kundesegment og
muliggør en mere fleksibel ibrugtagen af mange boligenheder på samme tid.
Ved helt at fjerne denne midlertidige benyttelsesmulighed risikerer man at øge
risikoen forbundet med nybyggeri af boliger og dermed mindske investerings-
lysten.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at boligregule-
ringslovens regler gælder i de kommuner, som har besluttet at anvende loven
eller dele heraf. Hvis kommunalbestyrelsen i en lokalplan stiller krav om, at
nyetablerede boliger skal anvendes til helårsbeboelse, må det være naturligt, at
boligreguleringsloven i de kommuner, der ønsker at regulere boligforholdene,
giver kommunalbestyrelsen visse redskaber, der understøtter kravets overhol-
delse i praksis.
Side 2/8
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258573_0003.png
For så vidt angår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens undersøgelse fra 2017, hen-
vises der til lovforslagets almindelige bemærkninger, hvoraf det bl.a. fremgår,
at forslaget tillige skal ses som et fremadrettet initiativ, hvis formål er at sikre,
at de boliger, som kommunerne i en lokalplan fastlægger til helårsboliger, også
bliver anvendt som helårsboliger.
I forhold til EjendomDanmarks bemærkning om forslagets administrative kon-
sekvenser henvises der til høringsnotatets specifikke bemærkninger, jf. neden-
for.
KL
vurderer overordnet, at det er positivt, at der gives bedre rammer for at
sikre helårsbeboelse i de boliger, der er planlagt til dette. Dette har særligt væ-
ret efterspurgt i kommuner med boligmangel.
KL finder det endvidere positivt, at det er den enkelte kommunalbestyrelse, der
beslutter, hvorvidt boligreguleringslovens regler skal være gældende i den en-
kelte kommune.
KL vurderer, at den foreslåede undtagelse fra bopælspligten, i situationer hvor
boligen reelt er til salg, grundlæggende er hensigtsmæssig. Dog opfordres til
opmærksomhed på, om undtagelsen bliver misbrugt for derved at omgå bo-
pælspligten.
Transport- og Boligministeriet har ikke bemærkninger hertil.
LLO
støtter forslaget, idet dette vil sikre, at nye boliger ikke længere kan få lov
at stå tomme, men i stedet skal bebos hele året. Hermed sikres den bedst muli-
ge benyttelse af boligmassen.
Transport- og Boligministeriet har ikke bemærkninger hertil.
Specifikke bemærkninger
1.
Seks-ugers frist
Side 3/8
EjendomDanmark
finder, at den gældende seks-ugers frist, som gælder for
ejerens pligt til at leje en bolig, og som også vil gælde for den foreslåede udvi-
delse af bopælspligten, er for kort i forhold til den tid, det realistisk tager at få
udlejet boliger i dag, herunder især nybyggede ejendomme. Ifølge Ejendom-
Danmarks undersøgelser tager det mere end 4 måneder for 3/4 af nyopførte
ejendomme at blive lejet ud. I gennemsnit tager det 9 måneder.
EjendomDanmark foreslår derfor, at der indføres en undtagelse til kravet om
anmeldelse i § 48, stk. 2, for boliger, der forsøges udlejet. På denne måde vil
den unødige administrativt tunge opgave med at melde boliger, som aktivt for-
søges udlejet, undgås. Ligeledes vil kommunen ikke skulle anvende ressourcer
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258573_0004.png
på at behandle unødige anmeldelser. Som alternativ til en fuldstændig undta-
gelse foreslår EjendomDanmark, at fristen for hvornår en bolig skal anmeldes
som ledig hos kommunen forlænges.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at formålet med de
i udkastet foreslåede ændringer alene er at udvide de gældende regler om bo-
pælspligt til at omfatte nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger. Det er ikke udkastets formål at revidere hele ordningen vedrø-
rende bopælspligt, som bl.a. består af ovennævnte seks-ugers frist. Ministeriet
finder derfor ikke grundlag for, at fristen alene forlænges for de af udkastet
omfattede boliger. Ministeriet skal i den forbindelse bemærke, at udlejning af
nyetablerede boliger må antages at ville blive påbegyndt, før boligerne er klar
til indflytning. Hvis den pågældende bolig ikke er udlejet inden for den omtalte
frist, må det også antages at være i udlejerens interesse, at kommunalbestyrel-
sen kan anvise en boligsøgende. Den seks-ugers frist, som i dag gælder for an-
meldelse af ledige boliger til kommunalbestyrelsen findes derfor ikke at være
urimelig at anvende i forhold til udlejere af nyetablerede boliger.
2. Forbud mod udlejning af enkeltværelser
EjendomDanmark
finder, at den foreslåede ændring af § 47, stk. 2, i boligregu-
leringsloven, hvorefter en bolig, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig,
ikke må udlejes som enkeltværelser uden kommunalbestyrelsens samtykke, går
imod det politiske ønske om helårsbeboelse af de pågældende boliger, idet ud-
lejning på værelsesbasis også medvirker til opfyldelse heraf.
EjendomDanmark vurderer desuden, at denne ændring på uhensigtsmæssig vis
komplicerer reglerne.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at den gældende § 47, stk.
2, indebærer, at en bolig, der hidtil har været udlejet som beboelseslejlighed,
ikke må udlejes som enkeltværelser uden kommunalbestyrelsens samtykke.
Denne bestemmelse foreslås overført til nyetablerede boliger, der i en lokalplan
er fastlagt til helårsboliger, fordi de to situationer er sammenlignelige. I begge
tilfælde handler det om at overlade det til kommunalbestyrelsen at styre en
lokalbesluttede boligpolitik, som tager udgangspunkt i den lokale boligsituati-
on. Det vil ikke være hensigtsmæssigt at fratage kommunalbestyrelsen mulig-
hed for selv at beslutte om en bolig, som i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig,
samt en bolig, der hidtil har været udlejet som beboelseslejlighed, må udlejes
som enkeltværelser. Derfor foreslås det, at den gældende § 47, stk. 2, også gæl-
der for nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger.
3. Ophævelse af krav om helårsbeboelse, jf. boligreguleringslovens § 51,
stk. 3
Side 4/8
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258573_0005.png
Frederiksberg Kommune
foreslår, at boligreguleringslovens § 51, stk. 3, ophæ-
ves, idet denne ikke svarer til de nuværende forhold på boligmarkedet. En ejer
kan efter de gældende regler anmode kommunen om at anvise en lejer, hvis
kommunen har afslået en ansøgning om at ophæve kravet om helårsbeboelse i
en bolig, jf. boligreguleringslovens § 50, stk. 1, med den konsekvens, at kravet
om helårsbeboelse er ophævet, hvis ikke kommunen inden 6 uger efter anmod-
ningen anviser en lejer.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at boligreguleringslovens
§ 51, stk. 3, alene har betydning for de gældende regler om bopælspligt. Det
fremgår således ikke af udkastet, at boligreguleringslovens § 50, stk. 1, som der
henvises til i boligreguleringslovens § 51, stk. 3, skal gælde for de boliger, som
er omfattet af lovforslaget.
Ejeren af en bolig, som er omfattet af udkastet, vil således ikke kunne anmode
om kommunalbestyrelsens samtykke til at anvende sin bolig til eksempelvis
sommerbolig under henvisning til boligreguleringslovens § 51, stk. 3. I udka-
stets almindelige bemærkninger findes der en nærmere forklaring herpå. Hver-
ken boligreguleringslovens § 50, stk. 1, eller 51, stk. 3, vil således gælde for den
foreslåede udvidelse af reglerne om bopælspligt.
4. Lovens administration
Frederiksberg Kommune
foreslår, at der indsættes bestemmelser i lighed med
CPR-lovens § 10, stk. 2, som vil gøre det muligt for kommunerne at kræve op-
lysninger fra både ejer og lejer, som kan dokumentere benyttelsen af boligerne,
f.eks. lejekontrakter. Dette vil gøre det lettere for kommunerne at administrere
boligreguleringsloven og modvirke misbrug.
Københavns Kommune
finder, at der er behov for forbedret hjemmel til at stille
dokumentationskrav, fx. ved at kommunen kan stille krav om udlevering af
oplysninger fra ejer eller lejer, som dokumenterer benyttelsen.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at Københavns
Kommunes og Frederiksberg Kommunes forslag må antages at være rettet mod
de gældende regler om bopælspligt, som i udkastet blot udvides til at gælde for
nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger.
Idet det ikke er formålet med udkastet at ændre på de gældende regler om bo-
pælspligt, herunder kontrol- og sanktionsmuligheder, skal ministeriet bemær-
ke, at en generel adgang for kommunerne til at forlange udlevering af lejekon-
trakter vil være et meget vidtgående skridt, som ikke kan anbefales. Lejekon-
trakter er ikke offentligt tilgængelige, og parterne har derfor en beskyttelses-
værdig interesse i ikke at kunne blive pålagt at udleve disse.
Side 5/8
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258573_0006.png
I tilfælde af en konkret sag vil kommunen i forbindelse med en retssag kunne
opfordre ejeren til at fremlægge lejekontrakter for den pågældende bolig. Føl-
ger ejeren ikke denne opfordring, hvor der ikke er særlige grunde til at afvise
opfordringen, vil dette formentlig blive tillagt processuel skadevirkning for
ejeren, og dermed ”lempe” kommunens bevisbyrde.
En mulighed for at kunne forlange udlevering i tilfælde, hvor der foreligger en
begrundet mistanke om, at udlevering vil kunne påvise et lovstridigt formål, må
i praksis forventes i vidt omfang at skulle afgøres i retten. Fordelene ved en
sådan mulighed anses derfor ikke at kunne opveje ulemperne ved et indgreb af
denne styrke.
Der er desuden ikke lovkrav om, at lejeaftaler indgås skriftligt. Det betyder, at
der ikke nødvendigvis findes en lejekontrakt eller anden skriftlig dokumentati-
on, som lejer eller udlejer kan udlevere til kommunen med henblik på at do-
kumentere boligens benyttelse. Hertil kommer, at en lejekontrakt ikke doku-
menterer, at boligen faktisk bebos af lejeren.
5. Lovens sanktionsmuligheder
Frederiksberg Kommune
foreslår, at der i boligreguleringslovens § 53, stk. 1.
(straffebestemmelser) tilføjes en bestemmelse, som skal modvirke, at ombyg-
nings- og renoveringsprojekter trækker urimeligt i langdrag, og for at sikre, at
de meddelte frister i henhold til lovens § 48, stk. 5, bliver overholdt af bygher-
rer m.fl.
Frederiksberg Kommune foreslår desuden, at kommunerne i lighed med SKAT
og politiet får tildelt en hjemmel til at give administrative bøder for brud på
straffebestemmelserne i loven. Kommunerne vil så kunne udsende administra-
tive bødeforelæg til personer eller virksomheder, der overtræder straffebe-
stemmelserne. Hvis de nægter sig skyldige i den pågældende overtrædelse eller
ikke reagerer på bødeforelægget, vil kommunen så kunne anmelde sagen til
politiet.
Københavns Kommune
finder, at der er behov for bedre sanktionsmuligheder
både ved ejers manglende oplysninger om benyttelsen af boligen og ved ejers
manglende ibrugtagning/udlejning af boligen til helårsbeboelse.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at Københavns
Kommunes og Frederiksberg Kommunes forslag relaterer sig til de gældende
regler om bopælspligt, herunder reglernes håndhævelse. Den i udkastet fore-
slåede ændring handler alene om en udvidelse af reglerne om bopælspligt med
henblik på at omfatte nyetablerede boliger, og forhold vedrørende ombygning
af de boliger, der allerede er omfattet af reglerne om bopælspligt, vurderes at
være uden betydning for udkastet.
Side 6/8
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258573_0007.png
For så vidt angår forslaget om administrative bøder, skal det bemærkes, at det
følger af Justitsministeriets Vejledning om Lovkvalitet, 2017, pkt. 4.5.1, at væ-
sentlige retssikkerhedsmæssige hensyn tilsiger, at en række nærmere betingel-
ser er opfyldt, for at sådanne ordninger kan anvendes, idet de indebærer, at en
særmyndighed får adgang til ved bødeforelæg at afgøre straffesager, uden at
politiet, anklagemyndigheden eller domstolene involveres.
Dette indebærer, at særmyndigheder alene bør have adgang til at udstede bøde-
forelæg ved overtrædelse af nærmere angivne strafbestemmelser, når overtræ-
delserne generelt er ensartede, ukomplicerede og uden bevismæssige tvivls-
spørgsmål. Endvidere bør sanktionsniveauet ligge fast. Overtrædelserne bør
således generelt være klare og umiddelbart konstaterbare, og sagens afgørelse,
herunder fastsættelsen af bødens størrelse, bør være uden skønsmæssige ele-
menter af betydning.
Det er vurderingen, at en bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen skal kun-
ne udstede administrative bødeforelæg for overtrædelse af bopælspligten, in-
debærer retssikkerhedsmæssige betænkeligheder. Baggrunden herfor er, at en
sag om overtrædelse af bopælspligten vil være forbundet med bevismæssige
tvivlsspørgsmål. Hertil kommer, at Vejledning om Lovkvalitet forudsætter, at
det er én myndighed, der bemyndiges til at udstede administrative bødeforelæg
på et givent område. Der bør således ikke etableres hjemmel til, at kommunal-
bestyrelserne kan udstede administrative bødeforelæg.
Det bemærkes, at reglerne om kontrol og sanktion i øvrigt har været genstand
for en selvstændig lov herom, jf. lov nr. 1733 af 27. december 2018 om ændring
af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Kontrol og sanktion vedrø-
rende bopælspligt) L 98.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser
EjendomDanmark
finder, at forslaget vil have implementeringskonsekvenser
for kommunerne. Forslaget har som minimum administrative konsekvenser for
kommunerne som følge af et behov for merregistrering samt udlejere. Ejend-
omDanmark anbefaler Transport- og Boligministeriet at belyse de administra-
tive konsekvenser nærmere.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at administrative konse-
kvenser for erhvervslivet er angivet i udkastet. For så vidt angår de kommunal-
økonomiske konsekvenser af lovforslaget, skal disse forhandles med KL. Lov-
forslaget vurderes ikke at ville udløse krav om kommunal kompensation, da der
er tale om en valgfri ordning.
7. Overgangsordning
Side 7/8
L 9 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258573_0008.png
Frederiksberg Kommune
finder det uhensigtsmæssigt, at forslaget kun skal
gælde boliger fastlagt til helårsboliger i en lokalplan, der er endeligt vedtaget og
offentlig bekendtgjort efter den 1. januar 2021. En bolig, der opført i henhold til
en tidligere gennemført lokalplan, vil således først blive omfattet af reglerne i
lovens kapitel VII i deres nye udformning, når boligen har været benyttet til
helårsbeboelse én gang, altså som i dag.
Forslaget bør gælde alle nye boliger uafhængigt af, om et område er lokalplan-
lagt, eller hvad der måtte være fastsat i lokalplaner. Som det mindre i det mere
bør kravet i hvert fald gælde, hvor der allerede er fastsat bestemmelser i en
lokalplan, så kommunerne ikke skal indføre mange nye lokalplaner for at kun-
ne håndhæve de nye regler i loven i overensstemmelse med deres hensigt.
Københavns Kommuner
finder, at kravet om bopælspligt bør gælde alle nyop-
førte boliger uden sammenhæng med plangrundlaget. Hvis dette ikke kan imø-
dekommes, bør bopælspligten gælde nyopførte boliger i lokalplanlagte områ-
der, hvor helårsbeboelse også før denne lovændring var indskrevet i lokalpla-
nen samt i uplanlagte områder, hvor kravet om helårsbeboelse er stillet i bygge-
tilladelsen.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at den foreslåede
overgangsordning skal ses som en balanceret ordning, som tager hensyn til den
enkelte ejers ejendomsret, herunder ejerens berettigede forventninger til be-
nyttelse af ejendommen, samt samfundets interesse i at regulere benyttelse af
boliger og ikke mindst omfang, aktualitet og perspektiver vedrørende nyetable-
rede helårsboliger, som står ubeboede.
Det vil efter ministeriets opfattelse være betænkeligt at foretage et indgreb i
den enkelte ejers forventning til at benytte sin ejendom på den måde, som eje-
ren med rette kunne lægge til grund på baggrund af de lokalplaner og boligre-
guleringslovens regler om bopælspligt gældende før eventuel vedtagelse af ud-
kastet.
Det vil således være betænkeligt, hvis den foreslåede udvidelse af bopælspligten
eksempelvis skal gælde for grundejere, investorer eller projektkøbere, som på
baggrund af en allerede gældende lokalplan samt gældende regler i boligregule-
ringslovens kapitel VII, har erhvervet en ejendom og har en berettiget forvent-
ning om, at boligen, hvis opførelse er planlagt eller allerede i gang, først vil bli-
ve omfattet af reglerne om bopælspligt, når den er taget i brug til helårsbeboel-
se. Ministeriet skal i den forbindelse bemærke, at nyetablerede boliger, som i
henhold til en allerede gældende lokalplan er fastlagt til helårsboliger, ikke må
anvendes til andet formål end helårsbeboelse. Disse boliger vil således enten
kunne stå ubeboede eller anvendes til helårsboliger, men de vil ikke uden
kommunalbestyrelsens samtykke kunne anvendes til ferieboliger eller lignende
midlertidigt ophold.
Side 8/8