OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 89
Folketinget 2020-21
OMTRYK
Korrektion i indstillingerne
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 27. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven
(Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 10 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, KF og LA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme imod ændringsfor‐
slag nr. 1-6 og 8 og for ændringsforslag nr. 7, 9 og 10.
Et
tredje mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Liberal Alliance
Der er blandt Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folke‐
parti, Radikale Venstre og Liberal Alliance enighed om, at
Skatteministeriet senest i andet halvår 2025 skal oversende
en redegørelse til Folketingets Skatteudvalg om anvendelsen
af og kontrollen med den partielle substanstest.
Redegørelsen skal udarbejdes af Skattestyrelsen og skal
indeholde oplysninger om:
Antallet af danske moderselskaber, der har valgt at an‐
vende den partielle substanstest for et eller flere datter‐
selskaber, og det samlede antal omfattede datterselska‐
ber.
2. Den geografiske placering af de omfattede datterselska‐
ber.
3. Antallet af kontroller, som Skattestyrelsen har udført
eller påbegyndt, vedrørende opfyldelsen af den partiel‐
le substanstest.
4. En fordeling af de under nr. 3 nævnte sager på (a)
sager, som Skattestyrelsen har afsluttet, herunder ved
henlæggelse, i overensstemmelse med den skattepligti‐
ges valg, (b) sager, hvori Skattestyrelsen har truffet
afgørelse om tilsidesættelse af den skattepligtiges valg,
(c) sager, hvori Skattestyrelsen har fremsendt forslag
til afgørelse om, at betingelserne for anvendelse af den
partielle substanstest ikke er opfyldt, og (d) sager, der
endnu befinder sig på et forberedende stade.
5. Oplysninger om antallet af eventuelle afgørelser om til‐
sidesættelse af den skattepligtiges valg af anvendelsen
af den partielle substanstest, der er under påklage.
I redegørelsen skal Skattestyrelsen endvidere oplyse, om
der i praksis er konstateret særlige udfordringer for styrel‐
sens kontrol af overholdelsen af regelsættet, og i bekræften‐
de fald, hvori disse udfordringer har bestået.
Endelig skal Skattestyrelsen redegøre overordnet for om‐
fanget og karakteren af styrelsens oplysnings- og vejled‐
ningsopgaver i tilknytning til regelsættet om den partielle
substanstest og – på basis af både styrelsens egne erfaringer
og efter forudgående indhentelse af oplysninger herom fra
enkelte større danske koncerner, der har udtrykt bekymring
for konsekvenserne af lovforslaget – for eventuelle elemen‐
ter i regelsættet, som i særlig grad har givet anledning til
fortolkningstvivl i praksis.
1.
AX026504