Skatteudvalget 2020-21
L 89 Bilag 24
Offentligt
2402464_0001.png
26. maj 2021
Til Skatteministeren
L89 Modificering af vores henvendelse af d.d. vedrørende
CFC beskatning af udenlandske faste
driftssteder i form af udenlandske byggeopgaver (SPM 28)
Ministeren oplyser nu i svar på SPM 27:
"Det bemærkes herved, at det følger af selskabsskattelovens § 8, stk.
2, 3. pkt., at et selskab i relation til et udenlandsk fast driftssted kun
beskattes af positiv indkomst, ”der ville være omfattet af CFC-beskat-
ningen i § 32, hvis det faste driftssted havde været et datterselskab”.
Dette indebærer, at opgørelsen af CFC-indkomsten for det faste drifts-
sted kan ske ved omregning af den skattepligtige indkomst opgjort i
den lokale valuta efter principperne i sambeskatningsbekendtgørel-
sens kapitel 3 om international sambeskatning"
Vi kan tilslutte os denne bekræftelse af vores SPM 27, som derimod ikke synes at fremgå af ministerens
svar på SPM 25
1
, så vores spørgsmål i vores henvendelse (SPM 28) fra tidligere i dag kan ændres til:
Vil ministeren medgive, at hvis en udenlandsk byggeopgave strækker sig over flere år, og hvor balan-
cen består af igangværende arbejder på aktivsiden og leverandørgæld på passivsiden, så kan der
blive tale om CFC beskatning af det faste driftssted som følge af lagerbeskattede valutakursgevinster
på leverandørgælden, når denne ikke er i DKK, når denne er i anden valuta end den lokale valuta,
hvorimod valutakursreguleringer af de igangværende arbejder ikke udgør CFC indkomst?
Vil ministeren herefter overveje at gøre det muligt vedrørende faste driftssteder at vælge selvstæn-
digt princip for medregning af valutakursreguleringer og igangværende arbejder forskelligt fra hoved-
kontorselskabets valgte principper i lighed med datterselskaber?
Peter Rose Bjare
Partner
"Der er derimod ikke adgang til at træffe et selvstændigt valg for et udenlandsk fast driftssted efter
skattekontrollovens § 29, stk. 2, da det faste driftssted vil være bundet af det valg, som hovedkontorsel-
skabet har taget."
1