Skatteudvalget 2020-21
L 88 Bilag 2
Offentligt
2304597_0001.png
14. december 2020
J.nr. 2020 - 6958
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende L 88 - forslag til lov om ændring af lov om beskatning af medlemmer af kontofø-
rende investeringsforeninger og selskabsskatteloven (Udbyttebeskatning af visse udbeta-
linger fra kontoførende investeringsforeninger, som medfører ændringer i modtagernes
ejerandele, beskatning ved et selskabs skift af status til investeringsselskab og skattepligt
for investeringsselskaber af visse renter og kursgevinster).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 88 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2304597_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har besluttet ikke at
afgive høringssvar.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
DI
DI oplyser, at lovforslaget ikke gi-
ver anledning til særlige bemærk-
ninger.
Erhvervsstyrelsen Om-
råde for bedre regulering
(OBR)
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Disse
konsekvenser vurderes at være un-
der 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
Principper for agil erhvervsrettet regule-
ring
OBR har ingen bemærkninger til
Skatteministeriet vurdering af, at
principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for de
konkrete ændringer i lovforslaget.
Forsikring & Pension
Forsikring & Pension (F&P) kan
generelt tilslutte sig, at skattesyste-
met ikke åbner op for misbrugs-
muligheder, og har forståelse for,
at det
efter grundige overvejelser
kan vurderes nødvendig at frem-
sætte lovforslag uden forudgående
høring.
F&P finder at lovforslaget
uan-
set sit snævre sigte
bevæger sig
Det anerkendes, at der er tale om
et teknisk kompliceret lovforslag.
Side 2 af 3
L 88 - 2020-21 - Bilag 2: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2304597_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på et teknisk kompliceret område
af skattelovgivningen, og tilkende-
giver, at der ikke har været mulig-
hed for at analysere i dybden om
lovforslaget skulle have andre virk-
ninger end de tilsigtede.
Lovforslaget er søgt udformet, så-
ledes at det dæmmer op for de
spekulationsmuligheder, som Skat-
testyrelsen har påpeget.
F&P kan overordnet tilslutte sig
lovforslaget
herunder på bag-
grund af intentionen
og udtryk-
ker tillid til, at lovforslaget gen-
nemlyses grundigt under Folketin-
gets behandling.
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR påpeger, at det er anført i de
almindelige bemærkninger, at inve-
steringsselskaber skal betale en
skat svarende til den almindelig
selskabsskattesats af de skatteplig-
tige renter og kursgevinster, men
at dette ikke fremgår af den fore-
slåede lovtekst.
Intentionen er, at investeringssel-
skaber skal selskabsbeskattes af de
skattepligtige renter og kursgevin-
ster med den almindelige selskabs-
skattesats. Det vil sige med den i
selskabsskattelovens § 17, stk. 1,
nævnte procent. Det skal dog
medgives, at der mangler en kon-
kret hjemmel hertil, idet hverken
selskabsskattelovens § 17, stk. 1,
eller udformningen af den foreslå-
ede ændring af selskabsskattelo-
vens § 3, stk. 1, nr. 19, giver
grundlag herfor.
FSR foreslår på den baggrund, at
skattesatsen indsættes i bestem-
melsen.
Der vil blive fremsat et ændrings-
forslag, således at der indsættes
hjemmel til en beskatning af de
skattepligtige renter og kursgevin-
ster med en sats på 22 pct.
Side 3 af 3