Transportudvalget 2020-21
L 84 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven
(Implementering af VVM-direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter)
Ændringsforslag
Af
transportministeren:
Til § 1
13)
Nr. 44
affattes således:
»44.
Efter § 17 q indsættes i
kapitel 2 a:
Ȥ 17 r.
Transportministeren kan bemyndige statslige selskaber på Transportministeriets område til
helt eller delvist at udøve de beføjelser, som Vejdirektoratet er tillagt efter dette kapitel eller regler
fastsat i medfør af dette kapitel, til etablering, udvidelse eller ændring af statslige vejanlæg og dertil
knyttede projekter, jf. § 17 a.
Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister bemyndige andre
statslige myndigheder eller selskaber til helt eller delvist at udøve de beføjelser, som Vejdirektoratet
er tillagt efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette kapitel, til gennemførelse af projekter,
der er knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af statslige vejanlæg, jf. § 17 a.
Stk. 3.
Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om
gebyrer til dækning af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens omkostninger ved administration og tilsyn
efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette kapitel, hvad angår projekter omfattet af stk.
2.«.«
[Statslige selskabers og myndigheders mulighed for at miljøkonsekvensvurdere projekter i
overensstemmelse med vejlovens regler og betaling af gebyr]
Til § 2
14)
Nr. 44
affattes således:
»44.
Efter § 38 q indsættes i
kapitel 6 a:
Ȥ 38 r.
Transportministeren kan bemyndige statslige selskaber på Transportministeriets område til
helt eller delvist at udøve de beføjelser, som Banedanmark er tillagt efter dette kapitel eller regler
fastsat i medfør af dette kapitel, til etablering, udvidelse eller ændring af statslige jernbaneanlæg og
dertil knyttede projekter, jf. § 38 a.
Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister bemyndige andre
statslige myndigheder eller selskaber til helt eller delvist at udøve de beføjelser, som Banedanmark
er tillagt efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette kapitel, til gennemførelse af projekter,
der er knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af statslige jernbaneanlæg, jf. § 38 a.
Stk. 3.
Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om
gebyrer til dækning af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens omkostninger ved administration og tilsyn
efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette kapitel, hvad angår projekter omfattet af stk.
2.«.«
L 84 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag uden for betænkning, fra transportministeren
[Statslige selskabers og myndigheders mulighed for at miljøkonsekvensvurdere projekter i
overensstemmelse med jernbanelovens regler og betaling af gebyr]
Til § 3
15)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Loven træder i kraft den 1. april 2021.
Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af § 17 k, stk. 4, i lov om offentlige veje m.v., jf. lov nr. 1520 af 27.
december 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 17 k, stk. 5, i lov om offentlige veje m.v.
Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af § 38 k, stk. 4, i jernbaneloven, jf. lov nr. 686 af 27. maj 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af § 38 k, stk. 5, i jernbaneloven.«
[Ændret ikrafttrædelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 13
Det foreslås, at affattelsen af § 1, nr. 44, i det fremsatte lovforslag ændres. Ændringsforslaget vil for
det første indebære, at lovforslagets forslag om, at transportministeren kan bemyndige statslige
selskaber til helt eller delvist at udøve de beføjelser, som Vejdirektoratet er tillagt efter vejlovens
kapitel 2 a eller regler fastsat i medfør heraf, for et konkret projekt, præciseres således, at det fremgår
hvilke selskaber og projekter, der er tale om. De statslige selskaber, som transportministeren efter den
foreslåede
§ 17 r, stk. 1,
vil kunne bemyndige til udøvelse af beføjelserne er således de statslige
selskaber, hvor Transportministeriet er ejerministerium, f.eks. Sund & Bælt Holding A/S. De statslige
selskaber vil både kunne udøve beføjelserne for så vidt angår etablering, udvidelse eller ændring af
statslige vejanlæg og dertil knyttede projekter, jf. vejlovens § 17 a. Denne del af ændringsforslaget
vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Ændringsforslaget vil for det andet indebære, at transportministeren efter forhandling med
vedkommende minister kan bemyndige andre statslige myndigheder og selskaber til helt eller delvist
at udøve de beføjelser, som Vejdirektoratet er tillagt efter vejlovens kapitel 2 a eller regler fastsat i
medfør heraf, til gennemførelse af projekter, der er knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af
statslige vejanlæg, jf. § 17 a. Den foreslåede bestemmelse i vejlovens
§ 17 r, stk. 2,
vil indebære, at
andre statslige myndigheder end Vejdirektoratet og andre statslige selskaber, end de selskaber
omfattet af den foreslåede § 17 r, stk. 1, efter bemyndigelse kan miljøkonsekvensvurdere projekter,
der er knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af statslige vejanlæg, i overensstemmelse med
reglerne herom i vejlovens kapitel 2 a. De omfattede projekttyper er dem der betegnes som »dertil
knyttede projekter« i vejlovens § 17 a, og skal forstås i overensstemmelse med bemærkningerne til
lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige
andre love, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 134 som fremsat, hvoraf bl.a. følger at dette er
projekter, som er nødvendige for selve vejanlægget og/eller etableringen af dette, eller i øvrigt er en
L 84 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag uden for betænkning, fra transportministeren
forudsætning for driften og/eller vedligeholdelsen. De statslige myndigheder og selskaber, som
transportministeren efter forhandling med vedkommende ressortminister, vil kunne bemyndige til
udøvelse af beføjelserne er statslige myndigheder og selskaber, som hører under et andet ministeriums
ressort, f.eks. Energinet, som hører under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets ressort.
Ændringsforslaget vil for det tredje indebære, at transportministeren efter forhandling med
vedkommende minister kan fastsætte regler om gebyrer til dækning af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens omkostninger ved administration og tilsyn efter vejlovens kapitel 2 a eller regler
fastsat i medfør heraf, hvad angår projekter omfattet af stk. 2. Den foreslåede bestemmelse i vejlovens
§ 17 r, stk. 3,
vil give transportministeren bemyndigelse til efter forhandling med vedkommende
ressortminister at fastsætte regler om betaling for administration af vejlovens kapitel 2 a og regler
fastsat i medfør heraf for så vidt angår andre statslige myndigheder og selskabers projekter, der er
knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af statslige vejanlæg, jf. stk. 2. Betalingen skal kun
dække Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens omkostninger forbundet med administration af reglerne,
herunder omkostninger til tilsyn og behandling af sager om tilladelse.
Forud for en eventuel anvendelse af de foreslåede hjemler i vejlovens § 17 r, stk. 2 og 3, vil
transportministeren tage initiativ til drøftelser med de berørte parter om mulighederne for og
udformningen af bl.a. sådanne gebyrbestemmelser.
Til nr. 14
Det foreslås, at affattelsen af § 2, nr. 44, i det fremsatte lovforslag ændres. Ændringsforslaget vil for
det første indebære, at lovforslagets forslag om, at transportministeren kan bemyndige statslige
selskaber til helt eller delvist at udøve de beføjelser, som Banedanmark er tillagt efter jernbanelovens
kapitel 6 a eller regler fastsat i medfør heraf, for et konkret projekt, præciseres således, at det fremgår
hvilke selskaber og projekter, der er tale om. De statslige selskaber, som transportministeren efter den
foreslåede
§ 38 r, stk. 1,
vil kunne bemyndige til udøvelse af beføjelserne er således de statslige
selskaber, hvor Transportministeriet er ejerministerium, f.eks. Sund & Bælt Holding A/S. De statslige
selskaber vil både kunne udøve beføjelserne for så vidt angår etablering, udvidelse eller ændring af
statslige jernbaneanlæg og dertil knyttede projekter, jf. jernbanelovens § 38 a. Desuden rykkes
bestemmelsen fra jernbanelovens § 112, stk. 4, til § 38 r, stk. 1, som er en del af lovens kapitel 6 a.
Denne del af ændringsforslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Ændringsforslaget vil for det andet indebære, at transportministeren efter forhandling med
vedkommende minister kan bemyndige andre statslige myndigheder og selskaber til helt eller delvist
at udøve de beføjelser, som Banedanmark er tillagt efter jernbanelovens kapitel 6 a eller regler fastsat
i medfør heraf, til gennemførelse af projekter, der er knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af
statslige jernbaneanlæg, jf. § 38 a. Den foreslåede bestemmelse i jernbanelovens
§ 38 r, stk. 2,
vil
indebære, at andre statslige myndigheder end Banedanmark og andre statslige selskaber, end de
selskaber omfattet af den foreslåede § 38 r, stk. 1, efter bemyndigelse kan miljøkonsekvensvurdere
projekter, der er knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af statslige jernbaneanlæg, i
overensstemmelse med reglerne herom i jernbanelovens kapitel 6 a. De omfattede projekttyper er
dem der betegnes som »dertil knyttede projekter« i jernbanelovens § 38 a, og skal forstås i
overensstemmelse med bemærkningerne til lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om
offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 134
som fremsat, hvoraf bl.a. følger at dette er projekter, som er nødvendige for selve jernbaneanlægget
L 84 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag uden for betænkning, fra transportministeren
og/eller etableringen af dette, eller i øvrigt er en forudsætning for driften og/eller vedligeholdelsen.
De statslige myndigheder og selskaber, som transportministeren efter forhandling med vedkommende
ressortminister, vil kunne bemyndige til udøvelse af beføjelserne er statslige myndigheder og
selskaber, som hører under et andet ministeriums ressort, f.eks. Energinet, som hører under Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets ressort.
Ændringsforslaget vil for det tredje indebære, at transportministeren efter forhandling med
vedkommende minister kan fastsætte regler om gebyrer til dækning af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens omkostninger ved administration og tilsyn efter jernbanelovens kapitel 6 a eller regler
fastsat i medfør heraf, hvad angår projekter omfattet af stk. 2. Den foreslåede bestemmelse i
jernbanelovens
§ 38 r, stk. 3,
vil give transportministeren bemyndigelse til efter forhandling med
vedkommende ressortminister at fastsætte regler om betaling for administration af jernbanelovens
kapitel 6 a og regler fastsat i medfør heraf for så vidt angår andre statslige myndigheder og selskabers
projekter, der er knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af statslige jernbaneanlæg, jf. stk. 2.
Betalingen skal kun dække Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens omkostninger forbundet med
administration af reglerne, herunder omkostninger til tilsyn og behandling af sager om tilladelse.
Forud for en eventuel anvendelse af de foreslåede hjemler i jernbanelovens § 38 r, stk. 2 og 3, vil
transportministeren tage initiativ til drøftelser med de berørte parter om mulighederne for og
udformningen af bl.a. sådanne gebyrbestemmelser.
Til nr. 15
Den nuværende covid-19-situation har medført, at 2. og 3. behandling af lovforslaget er rykket til
efter vinterferien i uge 7. På baggrund heraf foreslås ikrafttrædelsesdatoen i lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse rykket til 1. april 2021.
Det foreslås desuden indsat i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse, at regler fastsat i medfør af
vejlovens § 17 k, stk. 4, og jernbanelovens § 38 k, stk. 4, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af vejlovens § 17 k, stk. 5, og jernbanelovens § 38 k, stk. 5.
Denne del af ændringsforslaget er en konsekvens af forslaget om indsættelse af nyt stk. 3 i
henholdsvis vejlovens § 17 k og jernbanelovens § 38 k, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 37, og §
2, nr. 36, hvorved bemyndigelsen for transportministeren til at fastsætte nærmere regler om
overvågningsforanstaltninger i vejlovens § 17 k, stk. 4, og jernbanelovens § 38 k, stk. 4, tilsvarende
rykkes. Forslaget vil således indebære, at allerede udstedte bekendtgørelser om
overvågningsforanstaltninger fortsat vil have gyldighed.