Transportudvalget 2020-21
L 84 Bilag 1
Offentligt
2277674_0001.png
Departementet
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
ATT.:
[email protected], [email protected]
DATO:
20. august 2020
PROJEKTNR.:
3004
jpl/HKA
Høringssvar på udkast til forslag til lov om ændring
af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Im-
plementering af VVM-direktivet) – jeres j. nr. 2020-
868
DANVA finder det positivt, at der med udkastet lægges op til større åbenhed og inddra-
gelse af offentligheden i forbindelse med VVM ved vej- og jernbaneprojekter.
I forlængelse heraf opfordrer vi til, at vandselskaber får status som en del af den ”berørte
offentlighed”, jævnfør udkastet. På spildevandsområdet er der aktuelt en række verse-
rende uenigheder mellem Vejdirektoratet og diverse spildevandsselskaber om blandt andet
ejerskab til anlæg, der afleder regnvand fra veje, udledninger af vejvand til recipienter, til-
slutningstilladelser samt betalingsforhold.
Hvis spildevandsselskaber gennem høringer sikres inddraget tidligt i VVM-forløbet ved vej-
projekter, vil dette give en bedre dialog og forståelse mellem Vejdirektoratet, spildevands-
selskaber og kommuner.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA
VANDHUSET
|
Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
|
KØBENHAVN
| Vester Farimagsgade
1, 5. sal, 1606 København V | Tlf. 7021 0055
|
[email protected]
|
www.danva.dk
Side 1 af 1
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277674_0002.png
21. august 2020
Transport- og Boligministeriets departement
j.nr. 2020-868
[email protected]
Kopi til
[email protected]
Høringssvar til Transport- og Boligministeriet vedr.
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Implementering af VVM-direktivet)
Grundejeren.dk takker for invitation til deltagelse i høring om forslag til lov om ændring af lov om offentlige
veje m.v. og jernbaneloven, som vi har læst med stor interesse. Hermed afgives høringssvar fra
Grundejeren.dk for ændringerne.
Grundejeren.dk er en paraplyorganisation for grundejerforeninger i Københavns Kommune. Vi har bl.a.
særligt fokus på miljø og klima i de københavnske villakvarterer samt de private fællesveje.
Grundejeren.dk ser imødekommende på tiltaget, der indeholder muligheder i at fremme den grønne
omstilling. Dette er en agenda, som Grundejeren.dk arbejder aktivt for i kraft af at repræsentere den grønne
bræmme rundt i Hovedstaden ved bl.a. villakvarterer.
Det er vores opfattelse at grundejerne er aktive ifb. med den grønne omstilling og gerne bidrager, hvor de
kan. Vi ved positivt at vores medlemmer er særdeles opmærksomme bl.a. miljøundersøgelser i eget kvarter.
Det er derfor vurderingen, at grundejerforeninger kan bidrage positivt til det kommende arbejde i bl.a.
vurdering af miljø-påvirkning inden større bygge- og anlægsprojekter igangsættes. Vi håber med dette
høringssvar at
grundejerforeninger bliver en integreret del af høringsprocessen og at disse dermed også
tager højde for det enorme stykke frivillige arbejde, der lægges i sådanne arbejde.
Grundejeren.dk vil gerne benytte denne lejlighed til at opfordre til at grundejerforeninger inddrages og
dermed bidrager til den grønne omstilling. Grundejernes veje repræsenterer et stort areal i København, og vi
vil gerne opfordre til, at myndigheder generelt
inddrager lokalmiljøernes fællesskaber i videste omfang.
Det
er vores erfaring er at f.eks. grundejerforeninger er en større ressource for det fælles bedste end flere
myndigheder umiddelbart antager.
I denne forbindelse er det vores opfattelse at Grundejerne har ressourcer og ønsker at bidrage til de positive
processer. Vi har flere gange oplevet, hvorledes et tættere samarbejde kan give vidtrækkende synergieffekter
i form af besparelser og opnåelse af mere bæredygtighed både i selve anlægsfacerne samt i spinoffs til staten
og lokalmiljøernes gavn. Vi vil derfor opfordre til, at der tidligt i projekt-fasen afsøges og
tages kontakt til
repræsentanter i nær-miljøet for at give rum til et tættere samarbejde.
1
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277674_0003.png
So e del af ”offe tlighede ” i love s udfærdigelse, er vi i Gru dejere .dk ysgerrige på hvorledes
ændringen eksekveres. Vi håber selvsagt at
foreninger som vores kan komme til at bidrage positivt
til
projekterne samt at viden om disse bliver formidlet til de rette. Som nævnt ovenfor er det vores opfattelser,
at der er store ressourcer at hente ved kontakt til foreningslivet. Dog kræver processerne at høringsfrister og
tidsrammer for undersøgelserne gøres tilgængelig for offentligheden i god tid, og der informeres til
foreningerne så vidt muligt. Dertil at fristerne tilgodeser det frivillige engagement, som foregår udover
almindelig arbejdstid.
Slutteligt vil vi blot appellere til at
eventuelle undtagelser i loven altid er tungt sagligt og fagligt begrundet
og tilgængelig for offentligheden i forståelige sproglige termer.
Som nævnt er vi i Grundejeren.dk optaget af, at vi gerne vil inddrages og angiver hermed
vores erklæring om
at bidrage til processerne og være behjælpelig,
hvor vi kan.
Vi er meget glade for at blive hørt i disse sammenhænge og håber at kunne bidrage til processerne. I er meget
velkomne til at kontakte os for yderligere spørgsmål eller oplysninger.
På vegne af Grundejeren.dk
Jacob Gorm Larsen
Formand for Grundejeren.dk
Mette Weje Østergaard
Sekretariatsleder
2
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277674_0004.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Sigrid Mai Spejlborg ([email protected])
Louise Friis ([email protected])
Vedr. Journalnr. 2020-860 Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven
(Implementering af VVM-direktivet)
E-mailtitel:
Vedr. Journalnr. 2020-860 Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven
(Implementering af VVM-direktivet) (Id nr.: 652304)
20-08-2020 13:02:09
Sendt:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til lovforslag.pdf;
Bilag:
Sund & Bælt Holding A/S har modtaget høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlige veje m.v. og
jernbaneloven (implementering af VVM-direktivet).
I afsnit 3.5.3. til lovforslagets almindelige bemærkninger fremgår det, at Transport- og Boligministeriet - i lyset af en
åbningsskrivelse fra Kommissionen særlig rettet mod implementering af VVM-direktivet i miljøvurderingsloven - har
vurderet, at samtlige særlige procedurer, der finder anvendelse for miljøkonsekvensvurdering af anlægslovsprojekter, bør
følge direkte af vejlovens og jernbanelovens bestemmelser, og ikke delvist af bemærkningerne hertil.
Selskabet skal hertil bemærke, at det fremgår af afsnit 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lov nr. 658 af 6. juni 2016 om
ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, at:
"der på Transport- og Bygningsministeriets område er tradition for i visse tilfælde at overlade gennemførelsen af
anlægsprojekter til et statsligt selskab. Som eksempel kan nævnes Femern A/S, der blev oprettet med henblik på
projektering af den kommende Femern Bælt-forbindelse. Det er således også fremadrettet hensigten, at Vejdirektoratets og
Banedanmarks opgaver i henhold til det foreslåede kapitel 2 a i vejloven, hhv. det foreslåede kapitel 6a i jernbaneloven, kan
delegeres til et dertil oprettet statsligt selskab for de projekter, der tillades af Folketinget ved anlægslov. Transport- og
Bygningsministeriet vil i disse tilfælde varetage de nødvendige myndighedsopgaver, så som gennemførelse af offentlig
høring."
Da implementering af direktivet fremover vil ske mere direkte i lovbestemmelserne, finder selskabet det hensigtsmæssigt, at
der indarbejdes en bestemmelse i henholdsvis vejloven og jernbaneloven, hvoraf det tydeligt fremgår, at Vejdirektoratets og
Banedanmarks opgaver i henholdsvis vejlovens kapitel 2a og jernbanelovens kapitel 6a kan delegeres til selskaber under
Transportministeriets ressort fsva vej- og jernbaneanlæg som ejes, anlægges, drives m.v. af disse selskaber.
Selskabet finder det i den forbindelse hensigtsmæssigt, at denne delegationsmulighed både omfatter projekter, der skal
vedtages ved anlægslov, og projekter, der skal følge den administrative procedure. Dermed sikres der en ensartet
administration af VVM-reglerne fsva vej- og jernbaneanlæg under Transport- og Boligministeriets ressort.
Venlig hilsen
Louise Friis
Juridisk konsulent
Ledelsessekretariatet
Dir.tlf.
+45 33 41 62 41
Mobil
+45 25 21 85 82
_________________________________________________________
Sund & Bælt Holding A/S
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Vester Søgade 10
Tel
+ 45 33 93 52 00
www.sundogbaelt.dk
1601 København V
Fax
+ 45 33 93 10 25
www.storebaelt.dk
Sund & Bælts vigtigste opgave er at gøre det nemmere at være rejsende. Mere end 250.000 kunder benytter hver dag Sund
& Bælts trafikanlæg, dvs. Storebæltsforbindelsen, Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen med tilhørende stationer samt
havnene i Odden, Ebeltoft, Spodsbjerg og Tårs. Sund & Bælt er et statsejet aktieselskab, der også gennemfører
projekteringsarbejdet for en fast forbindelse over Femern Bælt med de tilhørende danske landanlæg. Koncernen ejer
ligeledes BroBizz A/S, som tilbyder samlet elektronisk afregning for kørsel på betalingsveje i Skandinavien og Østrig.
Sund & Bælt Holding A/S CVR-nummer 15 69 46 88
Tænk på miljøet, inden du printer.
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Sund og Bælt <[email protected]>
Sendt: 29. juni 2020 13:50
Til: Natascha Krogager Carlsson <[email protected]>; Louise Friis <[email protected]>
Emne: VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Implementering
af VVM-direktivet) (Id nr.: 652304)
Venlig hilsen
Sund og Bælt
_________________________________________________________
Sund & Bælt Holding A/S
Vester Søgade 10
Tel
+ 45 33 93 52 00
www.sundogbaelt.dk
1601 København V
Fax
+ 45 33 93 10 25
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
www.storebaelt.dk
Sund & Bælts vigtigste opgave er at gøre det nemmere at være rejsende. Mere end 250.000 kunder benytter hver dag Sund
& Bælts trafikanlæg, dvs. Storebæltsforbindelsen, Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen med tilhørende stationer samt
havnene i Odden, Ebeltoft, Spodsbjerg og Tårs. Sund & Bælt er et statsejet aktieselskab, der også gennemfører
projekteringsarbejdet for en fast forbindelse over Femern Bælt med de tilhørende danske landanlæg. Koncernen ejer
ligeledes BroBizz A/S, som tilbyder samlet elektronisk afregning for kørsel på betalingsveje i Skandinavien og Østrig.
Sund & Bælt Holding A/S CVR-nummer 15 69 46 88
Tænk på miljøet, inden du printer.
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: TRM Sigrid Mai Spejlborg <[email protected]>
Sendt: 29. juni 2020 11:09
Til: [email protected]; [email protected]; Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>; Dansk Byggeri
<[email protected]>; [email protected]; Dansk Erhverv <[email protected]>; [email protected]; DI –
Transport <[email protected]>; Dansk Jernbaneforbund <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Dansk Vejforening
<[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
Danske Regioner <[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>; [email protected];
DSB <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Friluftsrådet
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; International Transport Danmark <[email protected]>; [email protected]; Kommunernes Landsforening
<[email protected]>; [email protected]; Landdistrikternes Fællesråd <[email protected]>; [email protected];
Regionstog ([email protected] <[email protected]>; Metroselskabet I/S <[email protected]>; Midtjyske Jernbaner (Lemvig- og
Odderbanen) <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Movia <[email protected]>;
NOAH Trafik <[email protected]>; [email protected]; Nordjyske jernbaner ([email protected] <[email protected]>;
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; Sammenslutning af Danske Småøer <sekretariatet@danske-
smaaoer.dk>; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; '[email protected]'
<[email protected]>; Sund og Bælt <[email protected]>; Jens Kristian Ørnskov <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; HK Trafik og jernbane <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Emne: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Implementering af
VVM-direktivet) (Id nr.: 652304)
Kære alle
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Implementering af VVM-
direktivet) i ekstern høring.
Høringsmaterialet er vedhæftet. Det kan desuden findes på Høringsportalen via dette link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64110.
Eventuelle høringssvar bedes sendt til [email protected]<mailto:[email protected]> med kopi til [email protected]<mailto:[email protected]>
senest fredag den 21. august 2020 med angivelse af journalnummer 2020-868 i emnefeltet.
Spørgsmål til høringen kan rettes til undertegnede.
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Venlig hilsen
Sigrid Mai Spejlborg
Fuldmægtig
Transport- og Boligministeriet
Ministry of Transport and Housing
Lovkontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 21 44 04 62
[email protected]
www.trm.dk<http://www.trm.dk/>
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
HØRINGSSVAR
Aalborg, 20. august 2020
Borgerbevægelsen.DK for en demokratisk motorvejsproces indgiver hermed følgende høringssvar til den
ændring af vejloven, som er i høring frem til fredag 21. august 2020. Altså lovforslag om ændring af lov om
offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Implementering af VVM-direktivet).
Borgerbevægelsen.DK for en demokratisk motorvejsproces (i det følgende forkortet BB.DK) protesterer over,
at vejloven ikke indeholder bestemmelser for klageadgang ved statslige anlægsprojekter.
BB.DK opfordrer Folketinget til at genindsætte en uvildig klageinstans i lovgivningen om statslige
vejprojekter, vejloven. En uvildig klageinstans vil gøre det muligt for borgerne at klage til andre end de
projektansvarlige i Vejdirektoratet, når der er fejl og mangler i miljøvurderingerne, før eksempelvis et stort
og irreversibelt motorvejsprojekt anlægges. Det er ikke tilfredsstillende, at borgernes eneste mulighed for at
klage over statslige anlægsprojekter, er at rejse civil retssag, efter at et projekt er vedtaget ved lov i
Folketinget.
En uvildig klageinstans fandtes inden amternes nedlæggelse pr. 1. januar 2007. Forinden dette tidspunkt
kunne et klagenævn sende fejlbehæftede miljøvurderinger tilbage til fornyet behandling i amterne, hvilket
skete i flere tilfælde. Vejdirektoratets miljøvurderinger har ikke kunnet efterprøves i mere end 13 år trods
voldsom kritik af vurderingernes indhold, navnlig for så vidt angår fugle- og habitatdirektivet.
Uden klageadgang - vort demokratis væsentligste retssikkerhedsgaranti - kan Vejdirektoratet vedblive at
krænke Folketingets EU-retlige forpligtelser, som følger af fugle-og habitatdirektivet, samt ignorere
borgernes bidrag i høringsfasen efter forgodtbefindende. Det er ikke demokratisk. Det er i strid med VVM-
direktivet og Aarhus-konventionen.
BB.DK opfordrer Folketingets medlemmer til ikke at acceptere en håbløs vejlovgivning, der reelt sætter
Folketinget og borgerne uden for indflydelse på Vejdirektoratets og dermed regeringens (den til enhver tid
siddende regering siden 2007) vejbeslutninger.
Den nye vejlov, der er i høring, løser ikke dette problem. Den cementerer blot Vejdirektoratets enevælde. Den
proces, der nu beskrives i vejloven, svarer kun til Vejdirektoratets praksis. Den proces genindfører ikke
retssikkerhedsgarantier (klageadgang) på betryggende vis.
BB.DK protesterer derfor også imod, at Transportministeriet skriver om det nye lovforslag, der skal
implementere VVM-direktivet, at der er tale om videreførelse af gældende ret. Det er det ikke. Der har
manglet lovhjemmel for Vejdirektoratets VVM-proces siden 2007.
Der er ikke nogen gældende ret at videreføre. Der har ikke hidtil været nogen lov. Der var en praksis; en helt
igennem ulovhjemlet og dermed ulovlig praksis. Det er noget ganske andet!
BB.DK protesterer endelig imod, at høringsperioden ligger i sommerperioden, hvor mange borgere og
organisationer holder ferie og dermed i praksis er afskåret fra at svare.
Med venlig hilsen
f./ Borgerbevægelsen.DK for en demokratisk motorvejsproces
Louise Faber, formand
Algade 15
9000 Aalborg
[email protected]
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277674_0010.png
Fysisk Plan VVM
Karen Blixens Boulevard 7, 8220 Brabrand
[email protected] og [email protected]
med kopi til [email protected]
20. august 2020
Side 1 af 2
Høringssvar - ændring af miljøvurderingsreglerne - journalnum-
mer 2020-7145 for mfvm og
2020-868 for trm
TEKNIK OG MILJØ
Miljø og Fødevareministeriet samt Transport og Boligministeriet har på bag-
grund af en åbningsskrivelse fra EU sendt et forslag om ændring af den
danske implementering af miljøvurderingsdirektivet (VVM) i høring.
Det angives i materialet, at det primært er mindre ændringer. som har til
hensigt at sikre en helt direktivnær implementering. Det har Aarhus kommu-
ne ingen bemærkninger til.
Det fremgår imidlertid også af side 13 i lovforslaget fra Miljø og Fødevaremi-
nisteriet, at man
ikke
har til hensigt at imødekomme EU kommissionen i
forhold til samordning, da man finder, at reglerne allerede er implementeret i
Danmark via §7 i Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkre-
te projekter (VVM).
Aarhus Kommune vil gerne opfordre ministerierne til at genoverveje dette.
Den manglende samordning, samt det faktum at proceskravene for miljøvur-
dering inden for forskellige myndighedsområder er forskellige, medfører en
række usikkerheder og ulemper for såvel virksomheder som borgere:
Det tager samlet set længere tid at få de nødvendige tilladelser
Øgede omkostninger til rådgivning
Risiko for ukoordinerede og i værste fald modstridende afgørelser
Det er svært at overskue myndighedsforhold og processer, og kla-
gemulighederne er uklare
Der er forskellige procedurer og det kan ende med, at offentlighe-
den bliver inddraget i flere omgange om det samme projekt.
Der er mellem myndighederne uklarhed og usikkerhed, om hvem
der har ansvaret for de forskellige emner og hvem der i sidste ende
skal stille vilkår om afværgetiltag, hvis det er nødvendigt.
Plan, Byggeri og Miljø
Aarhus Kommune
Fysisk Plan VVM
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon: 89 40 44 00
Direkte telefon: 41 85 98 89
E-mail:
[email protected]
Direkte e-mail:
[email protected]
Sagsbehandler:
Ole Gregor
Aarhus Kommune er derfor uforstående overfor at der ikke i forbindenlse
med ændringen af den danske lovgivning lovændringen indføres krav om
samordning af alle miljøvurderinger af projekter i Danmark. Dette fremgår
direkte krav som følge af direktivændringen i 2014.
Det er primært i forbindelse med store komplekse projekter,
f.eks. overdækning af Banegraven, udvidelse af Aarhus Havn
eller etablering af et nyt værksted for DSB ved Årslev, at der
skal foretages miljøvurderinger på tværs af de forskellige re-
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277674_0011.png
gelsæt for miljøvurdering. Det er typisk projekter af stor be-
tydning for byen, og ofte projekter med ønske om effektiv
sagsbehandling.Det kan også gælde udvidelse af Marse-
listunnelen, hvis vejdirektoratet skal med til at løse opgaven.
Det skaber betydelige udfordringer og usikkerhed, selv om der på embeds-
mandsniveau på tværs af myndigheder er vilje til at afbøde de værste kon-
sekvenser. Det er ikke nok at basere koordinering af store projekter på god
vilje hos embedsmændene i de enkelte myndighedsfunktioner og der bør
være et eksplicit krav om koordinering, så det tidligt i forløbet afklares:
At offentligheden inddrages samtidigt
At myndighederne får aftalt rollefordelingen, herunder håndtering af
emner der ligger på tværs af myndighedsområderne (kumulative ef-
fekter,
At offentligheden orienteres om rollefordelingen mellem myndighe-
derne
At de forskellige myndigheder koordinerer deres afgørelser, så der
ikke træffes helt forskellige afgørelser
At klagemulighederne gøres enkle og entydige
20. august 2020
Side 2 af 2
Vi vil selvfølgelig gerne deltage i dialog om, hvordan det i praksis kan reali-
seres.
Med venlig hilsen
Bünyamin Simsek
/
Eva Møller Sørensen
Rådmand
Planchef