Transportudvalget 2020-21
L 84 Bilag 1
Offentligt
2277673_0001.png
NOTAT
5. november 2020
Dato
2020-868 nr.
J.
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om of-
fentlige veje m.v. og jernbaneloven (Implementering af VVM-
direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter)
Transport- og Boligministeriet hørte den 29. juni 2020 en række myndigheder
og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til forslag til lov
om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Implementering af
VVM-direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter). Høringsfristen udløb
den 21. august 2020. I det følgende redegøres for indkomne høringssvar fra
høringen.
1.
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA), Grundejeren.dk,
Sund & Bælt Holding A/S
2. Følgende myndigheder og organisationer har meddelt, at de ingen be-
mærkninger har til lovforslaget: Advokatsamfundet, Dansk Jernbanefor-
bund, DSB, Metroselskabet I/S
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: COWI, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Industri (DI)
Transport,
Dansk Ledningsejerforum, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Vejfor-
ening, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Danske Havne, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Shipping- og Havnevirksomheder, Den
Danske Dommerforening, Den danske Landinspektørforening, Foreningen
af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Foreningen
af Rådgivende Ingeniører, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening,
Greenpeace Danmark, HK Trafik og Jernbane, Ingeniørforeningen i Dan-
mark (IDA), International Transport Danmark (ITD), Jernbanenævnet,
Kommunal Vejteknisk Forening, Kommunernes Landsforening (KL),
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, Lokaltog A/S, Metro Service A/S, Midtjyske Jern-
baner A/S, Midttrafik, Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands Trafikselskab,
Nordjyske Jernbaner, Parcehusejernes Landsforening, Praktiserende land-
inspektører, Sammenslutningen af Danske Småøer, SEGES, Sydtrafik, Tra-
fikselskaberne i Danmark, Udviklingsselskabet By & Havn I/S, Vestbanen
A/S, Aarhus Letbane I/S
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277673_0002.png
Side 2/7
4. Følgende myndigheder og organisationer, som ikke var angivet på lov-
forslagets høringsliste, har afgivet høringssvar til lovforslaget: Borgerbevæ-
gelsen.DK for en demokratisk motorvejsproces, Aarhus Kommune
Tek-
nik og Miljø
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernba-
neloven (Implementering af VVM-direktivet for statslige vej- og jernbanepro-
jekter) samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
1.
Høringssvar fra Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA)
Dansk Vand- og Spildevandsforening finder det positivt, at der med lovudka-
stet lægges op til større åbenhed og inddragelse af offentligheden i forbindelse
med miljøvurdering af vej- og jernbaneprojekter.
Dansk Vand- og Spildevandsforening opfordrer desuden til, at vandselskaber
får status som en del af den ”berørte offentlighed”.
Samtidig angives, at hvis spildevandsselskaber gennem høringer sikres inddra-
get tidligt i miljøvurderingsforløbet ved vejprojekter, vil dette give en bedre
dialog og forståelse mellem Vejdirektoratet, spildevandsselskaber og kommu-
ner.
Transport- og Boligministeriet noterer sig Dansk Vand- og Spildevandsfor-
enings første bemærkning.
Transport- og Boligministeriet skal desuden bemærke, at der ved lovforslaget
alene foreslås anvendt begrebet ”offentligheden” i vejloven og jernbaneloven,
som samlebetegnelse for henholdsvis ”den berørte offentlighed” og ”offentlig-
heden”. Dette sikrer en videre
adgang til bl.a. information og høring samt
klage- og søgsmålsadgang for offentligheden, herunder enhver, som kunne
have interesse i et konkret projekt.
Transport- og Boligministeriet vil orientere henholdsvis Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, Vejdirektoratet og Banedanmark, som foretager høring af
offentligheden i medfør af vejloven og jernbaneloven, om, at Dansk Vand- og
Spildevandsforening gerne vil inddrages ved for dem relevante vej- og jern-
baneanlægsprojekter. Desuden opfordres Dansk Vand- og Spildevandsfor-
ening til, at orientere sig på styrelsernes hjemmesider, hvor materiale om
projekterne bl.a. offentliggøres.
2. Høringssvar fra Grundejeren.dk
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277673_0003.png
Side 3/7
Grundejeren.dk opfordrer til, at foreningen selv samt grundejerforeninger bli-
ver en integreret del af høringsprocessen i forbindelse med miljøvurdering af
bl.a. større bygge- og anlægsprojekter.
Grundejeren.dk opfordrer desuden til, at eventuelle undtagelser i loven altid er
tungt sagligt og fagligt begrundet og tilgængelig for offentligheden i forståelige
sproglige termer.
Transport- og Boligministeriet vil orientere henholdsvis Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, Vejdirektoratet og Banedanmark, som foretager høring af
offentligheden i medfør af vejloven og jernbaneloven, om, at Grundejeren.dk
og grundejerforeninger gerne vil inddrages ved for dem relevante vej- og
jernbaneanlægsprojekter. Desuden opfordres Grundejeren.dk og grundejer-
foreninger til, at orientere sig på styrelsernes hjemmesider, hvor materiale
om projekterne bl.a. offentliggøres.
Transport- og Boligministeriet noterer sig Grundejeren.dks sidste bemærk-
ning.
3. Høringssvar fra Sund & Bælt Holding A/S
Sund & Bælt Holding A/S bemærker, at det følger af lovbemærkningerne til lov
nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven
og forskellige andre love, at Vejdirektoratets og Banedanmarks opgaver i hen-
hold til vejlovens kapitel 2 a og jernbanelovens kapitel 6 a kan delegeres til et
dertil oprettet statsligt selskab for de projekter, der tillades af Folketinget ved
vedtagelse af en anlægslov.
Da dette alene følger af lovbemærkningerne finder Sund & Bælt A/S det hen-
sigtsmæssigt, at der indarbejdes en bestemmelse i henholdsvis vejloven og
jernbaneloven, hvoraf det tydeligt fremgår, at Vejdirektoratets og Banedan-
marks opgaver i henholdsvis vejlovens kapitel 2 a og jernbanelovens kapitel 6 a
kan delgeres til selskaber under Transport- og Boligministeriets ressort. I den
forbindelse finder selskabet det hensigtsmæssigt, at delegationsmuligheden
både omfatter projekter, der skal vedtages ved anlægslov, og projekter, der skal
følge den administrative procedure, hvilket sikrer en ensartet administration af
VVM-reglerne for så vidt angår vej- og jernbaneanlæg under ministeriets res-
sort.
Transport- og Boligministeriet er enig i det angivne og kan derfor oplyse, at
det nu fremgår af lovforslagets § 1, nr. 44, og § 2, nr. 44, at transportministe-
ren kan bemyndige statslige selskaber til helt eller delvist at udøve de beføjel-
ser, som Vejdirektoratet og Banedanmark er tillagt efter vejlovens kapitel 2 a
og jernbanelovens kapitel 6 a eller regler fastsat i medfør heraf for et konkret
projekt.
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277673_0004.png
Side 4/7
De foreslåede bestemmelser i vejloven og jernbaneloven vil både finde anven-
delse for projekter, der skal tillades administrativt af Trafik-, Bygge- og Bo-
ligstyrelsen, og projekter, der skal tillades af Folketinget ved vedtagelse af en
anlægslov.
4. Høringssvar fra Borgerbevægelsen.DK for en demokratisk motorvejsproces
Borgerbevægelsen.DK for en demokratisk motorvejsproces protesterer for det
første over, at vejloven ikke indeholder bestemmelser, der giver adgang til ad-
ministrativ klage over statslige anlægsprojekter.
Borgerbevægelsen.DK for en demokratisk motorvejsproces protesterer for det
andet over, at der ikke har været lovhjemmel til Vejdirektoratets miljøvurde-
ringsproces siden 2007.
Borgerbevægelsen.DK for en demokratisk motorvejsproces protesterer for det
tredje over, at høringsperioden for lovforslaget har ligget i sommerperioden,
hvor mange borgere og organisationer holder ferie.
Transport- og Boligministeriet bemærker for det første, at det ved lov nr. 658
af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og
forskellige andre love blev bl.a. fastsat, at afgørelser truffet efter vejlovens
kapitel 2 a og jernbanelovens kapitel 6 a ikke kan påklages til anden admini-
strativ myndighed. Tilsvarende kan en anlægslov, hvorved et statsligt vej-
eller jernbaneanlægsprojekt tillades, ikke påklages til anden administrativ
myndighed. Sådanne afgørelser og anlægslove kan derfor alene efterprøves
ved domstolene. Denne praksis er i overensstemmelse med VVM-direktivet og
Aarhus-konventionen. Nærværende lovforslag ændrer ikke herpå.
Transport- og Boligministeriet bemærker for det andet, at der ved lov nr. 658
af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og
forskellige andre love blev indført en miljøvurderingsproces for statslige vej-
anlægsprojekter, hvor Vejdirektoratet er bygherre, i vejloven. Før dette fand-
tes reglerne herom bl.a. i VVM-bekendtgørelsen i medfør af planloven for så
vidt angår projekter, som skulle have administrative tilladelser af Natursty-
relsen. Herudover blev statslige vejprojekter
ligesom i dag
miljøgodkendt
ved anlægslove af Folketinget.
Transport- og Boligministeriet noterer sig Borgerbevægelsen.DK for en de-
mokratisk motorvejsproces’ sidste bemærkning. Det bemærkes dog hertil, at
et lovforslag almindeligvis skal i høring i mindst fire uger. Da lovforslaget
bl.a. var i høring i sommerferieperioden varede høringen syv uger og løb
frem til den 21. august 2020.
5. Høringssvar fra Aarhus Kommune
Teknik og Miljø
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277673_0005.png
Side 5/7
Aarhus Kommune har fremsendt et samlet høringssvar til Transport- og Bo-
ligministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet for henholdsvis lovforslag om
ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Implementering af
VVM-direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter) og lovforslag om æn-
dring af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projek-
ter (VVM) og ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v.
(Implementering af VVM-direktivet og ændring af myndighedskompetencen
for havbrug).
Aarhus Kommune anfører indledningsvist, at kommunen ingen bemærkninger
har til de foreslåede ændringer i lovforslagene.
Aarhus Kommune er dog uforstående overfor, at der ikke i forbindelse med
ændringerne af den danske miljøvurderingslovgivning indføres krav om sam-
ordning af miljøvurderinger af projekter, hvor der skal gennemføres miljøvur-
deringer på tværs af flere miljøvurderingsregelsæt.
Aarhus Kommune anfører desuden, at kommunen gerne vil deltage i dialog om,
hvordan det i praksis kan realiseres.
Transport- og Boligministeriet noterer sig Aarhus Kommunes første be-
mærkning.
Transport- og Boligministeriet bemærker, at der ikke ved lovforslaget foreta-
ges ændringer i vejloven, jernbaneloven og den tilhørende VVM-
bekendtgørelse vedrørende samordning af miljøvurdering, da disse regler
efter ministeriets vurdering, er i overensstemmelse med VVM-direktivets arti-
kel 2, stk. 3, om samordning og fælles procedurer.
Transport- og Boligministeriet anerkender dog, at der kan være udfordringer
forbundet med projekter, hvor der skal gennemføres miljøvurderinger efter
flere miljøvurderingsregelsæt, og vil derfor gerne opfordre til, at Aarhus
Kommune bidrager med gode råd baseret på den erfaring, som kommunen
har med samordning af miljøvurderinger til Miljø- og Fødevareministeriets
kommende vejledning om miljøvurdering af konkrete projekter.
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277673_0006.png
Side 6/7
Bilag 1
Høringsliste
Advokatsamfundet
COWI
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Dansk Industri (DI)
Dansk Industri (DI)
Transport
Dansk Jernbaneforbund
Dansk Ledningsejerforum
Dansk Ornitologisk Forening
Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA)
Dansk Vejforening
Danske Advokater
Danske Boligadvokater
Danske Havne
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Shipping- og Havnevirksomheder
Den Danske Dommerforening
Den danske Landinspektørforening
DSB
Foreningen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa)
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Friluftsrådet
Fritidshusejernes Landsforening
Greenpeace Danmark
Grundejeren.dk
HK Trafik og Jernbane
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)
International Transport Danmark (ITD)
Jernbanenævnet
Kommunal Vejteknisk Forening
Kommunernes Landsforening (KL)
Landbrug & Fødevarer
Landdistrikternes Fællesråd
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark
Lokaltog A/S
Metroselskabet I/S
Metro Service A/S
Midtjyske Jernbaner A/S
L 84 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2277673_0007.png
Side 7/7
Midttrafik
Movia
NOAH-Trafik
Nordjyllands Trafikselskab
Nordjyske Jernbaner
Parcelhusejernes Landsforening
Praktiserende landinspektører
Sammenslutning af Danske Småøer
SEGES
Sund & Bælt Holding A/S
Sydtrafik
Trafikselskaberne i Danmark
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Vestbanen A/S
Aarhus Letbane I/S