Erhvervsudvalget 2020-21
L 82 Bilag 2
Offentligt
2288521_0001.png
NOTAT
24. november 2020
2020-1013
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om bemyn-
digelse til midlertidig fravigelse af virksomheders pligter på selskabs-
og regnskabsområdet i forbindelse med COVID-19
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at forlænge solnedgangsklausulen fra den 1. ja-
nuar 2021 til den 31. december 2021. Samtidig begrænses bemyndigelsen
til alene at kunne fastsætte regler, der muliggør, at ledelsen i virksomheder
kan fravige bestemmelser om fysisk fremmøde til generalforsamling i virk-
somhedens vedtægter eller tilsvarende aftale. Virksomhederne får således
forlænget muligheden for at afholde en fuldstændig eller delvis elektronisk
generalforsamling til trods for f.eks. et krav i virksomhedens vedtægter om
fysisk generalforsamling i 2021.
Lovforslaget indgår i forslag til lov
om ændring af selskabsloven, lov om
ændring af selskabsloven og årsregnskabsloven og lov om bemyndigelse
til midlertidig fravigelse af virksomheders pligter på selskabs- og regn-
skabsområdet i forbindelse med covid-19 (Lempeligere krav til omregi-
strering af iværksætterselskaber til anpartsselskaber og bemyndigelse til
midlertidig fravigelse af bestemmelser om fysisk fremmøde ved general-
forsamling i virksomheders vedtægter eller tilsvarende aftaler i forbindelse
med covid-19 m.v.).
Den del af lovforslaget, der handler om lettere omregistrering af iværksæt-
terselskaber til anpartsselskaber har været i offentlig høring fra den 9. sep-
tember til den 6. oktober 2020.
Den del af lovforslaget, der handler om at forlænge muligheden for at af-
holde en fuldstændig eller delvis elektronisk generalforsamling for de virk-
somheder, der vil have vanskeligt ved at afholde en generalforsamling med
fysisk fremmøde pga. covid-19 i 2021, er indsat i lovforslaget efter den
offentlige høring. Forslaget har været sendt i supplerende høring den 9.
november 2020 med høringsfrist den 23. november 2020 til i alt 85 orga-
nisationer, foreninger, m.v.
Der er modtaget 10 høringssvar fra de hørte organisationer, foreninger m.v.
Der er modtaget 1 høringssvar med konkrete bemærkninger til udkastet til
lovforslag. Der er modtaget høringssvar fra SMVdanmark, Erhvervsstyrel-
sens Område for Bedre Regulering, Forsikring og Pension, Digitaliserings-
styrelsen, CFU, Forhandlingsfællesskabet, Dansk Erhverv, Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening, Rigsombuddet på Færøerne og FSR.
L 82 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2288521_0002.png
Digitaliseringsstyrelsen, CFU, Forhandlingsfællesskabet, Finans Dan-
mark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Rigsombuddet på Færøerne
og FSR har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverforening, Rigrevisionen og Advokatsamfundet har
meddelt, at de ikke ønsker at afgive høringssvar.
De generelle bemærkninger til lovforslaget gennemgås og kommenteres
nedenfor i afsnit 2. Konkrete bemærkninger til de enkelte emner i lovud-
kastet gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit 3.
2. Generelle bemærkninger
Der er generel opbakning til forslagets formål om, at virksomheder fortsat
skal have mulighed for at afholde en fuldstændig eller delvis elektronisk
generalforsamling til trods for f.eks. et krav i virksomhedens vedtægter om
fysisk generalforsamling.
SMVdanmark er enige i at forlænge virksomhedernes mulighed for at fra-
vige en eventuel bestemmelse i virksomhedernes vedtægter om afholdelse
af fysiske generalforsamlinger og give virksomhederne mulighed for at af-
holde elektroniske generalforsamlinger i stedet.
SMVdanmark er endvidere enige i, at der ikke længere er brug for bemyn-
digelsen til at fravige vedtægtsbestemmelser om afholdelse af generalfor-
samlinger indenfor et fastsat tidsrum. SMVdanmark er derfor enige i, at
denne bemyndigelse ikke forlænges.
Dansk Erhverv har tilkendegivet, at de støtter lovforslaget.
Kommentar
Høringen tegner overordnet et billede af, at erhvervsorganisationerne ge-
nerelt er positive overfor forlængelsen af muligheden for helt eller delvist
at afholde elektroniske generalforsamlinger.
3. Fysisk fremmøde på generalforsamling
Forsikring og Pension gør opmærksom på, at den generelle formulering af,
at lovforslaget giver mulighed for fravigelse af bestemmelser om fysisk
fremmøde kan misforstås. I praksis vil situationen ofte være, at der i ved-
tægterne blot står, at generalforsamlingen skal afholdes på et givent sted.
Det er sjældent, at det specifikt fremgår af vedtægterne, at generalforsam-
lingen skal afholdes fysisk. Det bør derfor også præciseres, at bekendtgø-
relsen giver mulighed for at afholde generalforsamlingen helt eller delvist
elektronisk, selvom vedtægterne ikke indeholder bestemmelser herom.
Kommentar
2
L 82 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Med den foreslåede ændring af lov om bemyndigelse til midlertidig fravi-
gelse af virksomheders pligter på selskabs- og regnskabsområdet i forbin-
delse med covid-19 bemyndiges ministeren til at fastsætte regler, der giver
virksomhedernes ledelse mulighed for at fravige bestemmelser i virksom-
hedens vedtægter eller tilsvarende aftaler om fysisk fremmøde på general-
forsamlingen.
Virksomheder kan have optaget bestemmelser i deres vedtægter eller til-
svarende aftale om, at generalforsamlingen afholdes ved fysisk fremmøde.
Der kan også være tale om bestemmelser, der indikerer, at der er tale om
fysisk fremmøde fx angivelse af, at generalforsamlingen afholdes på en be-
stemt adresse.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en bekendtgørelse, der fastsætter reg-
lerne for fravigelse af bestemmelser om fysisk fremmøde i virksomheders
vedtægter eller tilsvarende aftaler svarende til den bestemmelse om fravi-
gelse af vedtægter og tilsvarende aftaler, der følger af bekendtgørelse nr.
393 af 7. april 2020 om midlertidig fravigelse af virksomheders pligter på
selskabs- og regnskabsområdet på Erhvervsstyrelsens område i forbin-
delse med covid-19 og bekendtgørelse nr. 396 af 8. april 2020 om midler-
tidig fravigelse af virksomheders pligter på Finanstilsynets område i for-
bindelse med covid-19, der begge ophæves den 1. januar 2021 som følge
af bekendtgørelsernes solnedgangsklausuler.
Den nye bekendtgørelse vil på samme måde som de gældende bekendtgø-
relser muliggøre, at alle omfattede virksomheder kan afholde fuldstændig
eller delvis elektronisk generalforsamling uanset ordlyden i virksomhedens
vedtægter eller tilsvarende aftaler. Bekendtgørelsen vil omfatte alle virk-
somheder omfattet af selskabslovgivningen og regler udstedt i medfør
heraf på Erhvervsstyrelsens område og selskabsretlige regler i den finan-
sielle lovgivning og regler udstedt i medfør heraf på Finanstilsynets om-
råde.
Dette er beskrevet i lovbemærkningerne, og Erhvervsstyrelsen anser dette
for værende tilstrækkeligt.
4. Oversigt over hørte organisationer, foreninger m.v.:
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP - Arbejdsmarkedets Tillægs Pension, Bryggeriforenin-
gen, Centralorganisationens Fællesudvalg, CEPOS, CEREDA, Compu-
ters-hare, Copenhagen Business School, Danish Venture Capital and Pri-
vate Equity Association, Danmarks Nationalbank, Danmarks Skibskredit
A/S, Danmarks Statistik, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri, DIRF - Dansk Investor Relations Forening, Dansk
Iværksætter Forening, Dansk Metal, Dansk Standard, Danske Advokater,
3
L 82 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Danske For-sikringsfunktionærers Landsforening, Danske Maritime, Dan-
ske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, DSK - De Samvirkende Køb-
mænd , Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Finansanalytikerforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Det
Økonomiske Råds Sekretariat, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrel-
sen, Effektivt Landbrug, Erhvervsstyrelsens Området for Bedre Regule-
ring, FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Finans-
forbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, First North, Forbruger-
ombudsmanden, Foreningen Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring & Pension, FSR
Danske Revisorer, , Grønlands Selvstyre,
HK, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen, Komiteen for god sel-
skabsledelse, Kommunekredit, KL, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgi-
verforening, Kristelig Fagbevægelse, Kuratorforeningen, Københavns
Universitet, Landbrug og Fødevarer, Landbrugets Rådgivningscenter,
Landscenteret, Landsdækkende Banker, Ledernes Hovedorganisation, Lo-
kale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Management Rådgi-
verne, NASDAQ OMX Copenhagen A/S, OXFAM IBIS - International
Bistand, International Solidaritet Oxfam, Rigsadvokaten, Rigsombuddet
på Færøerne, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, SEGES, Skattestyrel-
sen, SMVdanmark, Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk og Internatio-
nal Kriminalitet, Syddansk Universitet, VP Securities og værdipapircen-
tralen, XBRL Danmark, Aalborg Universitet, Aarhus BSS - Aarhus School
of Business and Social Sciences og Aarhus Universitet.
Følgende organisationer har afgivet høringssvar
Der er modtaget høringssvar fra SMVdanmark, Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering, Forsikring og Pension, Digitaliseringsstyrelsen,
CFU, Forhandlingsfællesskabet, Dansk Erhverv, Finanssektorens Arbejds-
giverforening, Rigsombuddet på Færøerne og FSR.
4