Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 81
Offentligt
2297941_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 27. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 6 til L 81 efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6:
Er i istere e ig ed FN’s e eskerettighedsko ité i, at rette til fri abort er
en grundlæggende rettighed? I bekræftende fald, bedes ministeren redegøre for,
om han vil sikre, at donationer fra fysiske eller juridiske organisationer, der under-
minere og modarbejde grundlæggende friheds- og menneskerettigheder ved at ad-
vokere for abortmodstand optages på listen?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet forstår spørgsmålet således, at der med
he vis i ge til FN’s Me eskerettighedsko ité sigtes til ko itée s ”Ge eral
comment No. 36 (2018) on article 6 of the International Covenant on Civil and Po-
litical Rights, on the
right to life” CCPR/C/GC/36 . U der pkt. 8 i ko itée s ge e-
relle bemærkninger til artikel 6 i konventionen om borgerlige og politiske rettighe-
der vedrørende retten til liv fremgår det bl.a., at selv om konventionsstaterne kan
vedtage foranstaltninger med henblik på at regulere frivillig ophør af graviditet, må
disse foranstaltninger ikke medføre en krænkelse af retten til liv for en gravid per-
son eller vedkommendes andre rettigheder i henhold til konventionen.
Menneskerettighedskomitéens forståelse af artikel 6 indebærer ikke en forpligtelse
for konventionsstaterne til at indføre en ret til fri abort, hvorfor retten hertil ikke
kan anses for en grundlæggende rettighed. På den anden side finder komitéen, at
hvis en konventionsstat indfører en ret til fri abort skal staten sikre, at den gravides
liv ikke bringes i fare eller tilføres fysisk eller mental smerte eller lidelse i strid med
konventionens artikel 7, hvorefter ingen må underkastes tortur eller grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Hvis en konventionsstat
har en restriktiv lovgivning om abort, skal den dog ifølge komitéen være indrettet
således, at staten har pligt til at sikre den gravide adgang til abort i tilfælde, hvor
vedkommendes helbred eller liv ellers ville være truet. Det bemærkes i den forbin-
delse, at komitéens fortolkning af bestemmelsen ikke er retligt bindende.
Side
1/2
4. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 22215
1463990
L 81 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om modstand mod abort kan få en organisation optaget på listen, til udlændinge- og integrationsministeren
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 1 og 4 til lovforslaget.
Mattias Tesfaye
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2