Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 81
Offentligt
2340005_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 27 til L 81 efter ønske fra Kristian Hegaard (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 27:
Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer
et krav om partshøring for fysiske eller juridiske personer, der optages på forbuds-
listen? Kravet om partshøring skal udarbejdes således, at overførsler ikke kan finde
sted under partshøringen.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det i forbindelse med
udformningen af lovforslaget har været en grundlæggende præmis, at der kun fo-
retages fravigelser af almindelige forvaltningsretlige regler, i det omfang det er pro-
portionalt med hensynet til at sikre, at den foreslåede ordning ikke bliver ineffektiv.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i den forbindelse vurderet, at en fravi-
gelse af reglerne om pligt til partshøring er nødvendig for at sikre, at den foreslåede
ordning ikke bliver ineffektiv. Som det fremgår af lovforslagets afsnit 2.2.3.2, er der
i den forbindelse lagt vægt på, at fysiske og juridiske personer, der overvejes opta-
get på forbudslisten, i langt de fleste tilfælde må antages at være hjemmehørende
i udlandet, og at forelæggelse af oplysninger derfor oftere end ellers vil kunne være
forbundet med væsentlige vanskeligheder, f.eks. fordi personens eller organisatio-
nens adresse vil være ukendt. Endvidere tilsiger formålet med optagelse på for-
budslisten, dvs. at forhindre støtte fra personer og organisationer m.v., der modar-
bejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder, til modtagere i Danmark, at der ikke partshøres, før der træffes afgørelse
om optagelse på listen, idet partshøring vil betyde, at den pågældende juridiske
eller fysiske person herved vil blive bekendt med den verserende sag om optagelse
på forbudslisten og således vil få mulighed for at donere, før den pågældende er
optaget på forbudslisten. Der vil endvidere sandsynligvis kunne forekomme til-
fælde, hvor partshøring af en fysisk eller juridisk person, som Udlændingestyrelsen
undersøger, vil kunne blive misbrugt af den pågældende, f.eks. ved at den pågæl-
dende unødigt forhaler en afgørelse, eller
som nævnt
fremskynder overførelsen
Side
1/3
23. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 3657
1539008
L 81 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer et krav om partshøring for fysiske eller juridiske personer, der optages på forbudslisten? Kravet om partshøring skal udarbejdes således, at overførsler ikke kan finde sted under partshøringen, til udlændinge- og integrationsministeren
af en påtænkt donation. Det er således vurderingen, at sagernes karakter i almin-
delighed vil tale for, at partens interesse i at blive bekendt med sagens eksistens
m.v., bør vige for væsentlige offentlige interesser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker i den forbindelse, at en ordning,
hvorefter retten til at donere suspenderes under en partshøring, i mange tilfælde
ikke vil kunne håndhæves over for donatorer, som befinder sig i udlandet. Samtidig
vil en sådan ordning, forudsat at donatoren ikke optages på en forbudsliste under
suspensionsperioden, medføre, at modtagere af donationer fra den pågældende
ikke vil kunne være bekendte med, at donationen ikke må modtages.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at der, som en mod-
vægt til fravigelsen af udgangspunktet om partshøring i forbindelse med optagelse
på forbudslisten, i lovforslagets § 5, stk. 1, er givet en ubetinget adgang til genop-
tagelse af sagen på begæring af den fysiske eller juridiske person, som er blevet
optaget på forbudslisten.
Som det fremgår af lovforslaget, finder de almindelige regler i forvaltningslovens §
19 om partshøring anvendelse ved den foreslåede særlige adgang til genoptagelse
af sagen om optagelse på forbudslisten.
Der vil således i forbindelse med genoptagelsessagen skulle partshøres efter de al-
mindelige regler i forvaltningslovens § 19.
Genoptagelsesafgørelsen vil også efter de almindelige regler i forvaltningslovens §§
22 og 24 skulle meddeles individuelt til den pågældende og ledsages af en begrun-
delse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver personen medhold.
Jeg mener, at der hermed er fundet en god balance mellem hensynet til, at loven
kan håndhæves effektivt, og hensynet til beskyttelsen af retssikkerheden for den
fysiske eller juridiske person, som optages på forbudsliste.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at lovforslaget strafbelægger
modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer. Lovforslaget krimi-
naliserer derimod ikke en donators afgivelse af donationer.
Et ændringsforslag, som skal hindre donator i at afgive donationer fra tidspunktet
for modtagelse af en partshøring, og indtil der træffes afgørelse om, hvorvidt den
pågældende skal optages på forbudslisten, ved at forbyde donators afgivelse af do-
nationer, vil derfor skulle udarbejdes som en ny ordning i tilknytning til lovforslaget.
Et ændringsforslag som
ved tiltag der er målrettet modtagere af donationer
skal
hindre, at overførsler kan finde sted under partshøringen, vil kræve en revurdering
af en række af de afvejninger, der er foretaget i forbindelse med udarbejdelsen af
det foreliggende lovforslag. Herunder vil det skulle vurderes, om den foreslåede
udvidede adgang til genoptagelse på begæring bør opretholdes. Det vil ligeledes
Side
2/3
L 81 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer et krav om partshøring for fysiske eller juridiske personer, der optages på forbudslisten? Kravet om partshøring skal udarbejdes således, at overførsler ikke kan finde sted under partshøringen, til udlændinge- og integrationsministeren
skulle undersøges, hvordan modtagerens retssikkerhed kan varetages under om-
stændigheder, hvor modtageren ikke vil være bekendt med, at pågældende ikke
må modtage donationer fra en donator med en igangværende partshøringsproce-
dure.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder på denne baggrund, at det efter-
spurgte ændringsforslag, hvorefter overførsler ikke skal kunne finde sted under
partshøring, ikke vil kunne udarbejdes inden for den foreslåede ordning i lovforsla-
get.
Mattias Tesfaye
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
3/3