Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 81
Offentligt
2296957_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 27. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 til L 81 efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren præciserer, på hvilket grundlag personer kan blive optaget på den
offentlige forbudsliste? Vil ministeren tillige præcisere, hvad det vil sige at »under-
minere eller modarbejde demokratiet«? Ministeren bedes desuden redegøre for,
hvordan han vil sikre ensartet behandling af organisationer, der modarbejder de-
mokratiske værdier.
Svar:
1.
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, kan udlændinge- og integrationsministeren på bag-
grund af en indstilling fra Udlændingestyrelsen træffe afgørelse om, hvorvidt fysi-
ske og juridiske personer, herunder udenlandske statslige myndigheder og statsligt
styrede organisationer og virksomheder, der modarbejder eller underminerer de-
mokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, skal optages på en
offentlig forbudsliste. Det følger endvidere af den foreslåede bestemmelse, at en
person kun kan optages på listen, hvis der er en vis sandsynlighed for, at den på-
gældende person har til hensigt at yde en donation til en eller flere modtagere i
Danmark.
Optagelse på listen vil således kunne ske, hvis det på baggrund af konkrete oplys-
ninger kan antages, at den pågældende fysiske eller juridiske person modarbejder
eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
og der er en vis sandsynlighed for, at den pågældende vil yde støtte til en eller flere
modtagere i Danmark.
Ved demokrati forstås folkestyre med repræsentativt demokrati, hvor magten er
tredelt mellem den lovgivende, udøvende og dømmende magt.
Grundlæggende friheds- og menneskerettigheder sigter til de grundlæggende fri-
heds- og menneskerettigheder, som følger af grundloven og Den Europæiske Men-
neskerettighedskonvention. Det drejer sig bl.a. om ytringsfrihed, foreningsfrihed,
Side
1/3
3. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 22209
1463933
L 81 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at sikre gennemsigtighed om kriterier og beslutninger, der fører til optagelse på forbudslisten, til udlændinge- og integrationsministeren
forsamlingsfrihed, religionsfrihed, retten til liv, forbuddet mod tortur, ligestilling
mellem kønnene, retten til en retfærdig rettergang og den private ejendomsret.
Begrebet
”modarbejder
eller underminerer” vil skulle forstås i bred forstand, såle-
des at det vil omfatte enhver aktivitet eller ethvert virke, der har til formål eller
bidrager til at skade, lægge hindringer i vejen eller svække og eventuelt efterhån-
den nedbryde grundlaget for demokrati og de grundlæggende friheds- og menne-
skerettigheder, som det danske samfund bygger på.
Som eksempel på en juridisk person, der modarbejder eller underminerer demo-
krati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, kan nævnes en organi-
sation, der agiterer for, at demokrati bør afskaffes og erstattes af et kalifat, eller
opfordrer til at bryde menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder,
herunder ligestilling mellem kønnene. En fysisk persons udtalelser om, at man bør
benytte religiøse domstole (f.eks. såkaldte sharia-domstole), der træffer afgørelse
på grundlag af religiøse skrifter og dogmer i stedet for og i modstrid med demokra-
tisk vedtagne regler, som f.eks. love vedtaget af Folketinget, vil også være omfattet
af loven. Herudover vil f.eks. en organisation, der propaganderer for synspunkter,
hvorved personer eller grupper trues eller forhånes på grund af deres race, hud-
farve, nationale eller etniske oprindelse, tro, køn eller seksuelle orientering, være
omfattet af loven. Tilsvarende vil en organisation, der systematisk forfølger perso-
ners lovlige politiske virke, være omfattet af loven.
Det vil ikke være ethvert virke, der vil kunne anses for at modarbejde eller under-
minere demokratiet og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Bl.a. vil
det forhold, at en organisation agiterer for, at kvinder ikke bør bestride en stilling
som religiøs forkynder, ikke i sig selv kunne begrunde en optagelse på forbudslisten.
Der bør i stedet lægges vægt på, om organisationen i forbindelse med oplysnings-
kampagner, forkyndelse el.lign. giver udtryk for, at retten til ligestilling bør afskaffes
eller afgørende indskrænkes. Tilsvarende vil f.eks. det at opfordre til ikke at benytte
sig af stemmeretten ikke i sig selv indebære, at en person eller organisation anses
for at modarbejde eller underminere demokratiet. En sådan oplysning vil således
ikke i sig selv kunne føre til, at den pågældende person eller organisation optages
på forbudslisten, men vil, hvis der foreligger yderligere indikationer på, at personen
eller organisationen anses for at modarbejde eller underminere demokratiet og
grundlæggende frihedsrettigheder, kunne føre til, at Udlændingestyrelsen beslut-
ter at undersøge personen eller organisationen nærmere.
Der henvises til afsnit 2.1.2 i bemærkningerne til lovforslaget.
2.
For så vidt angår spørgsmålet om ensartet behandling, bemærkes det, at afgø-
relse om optagelse på forbudslisten vil være en administrativ afgørelse i forvalt-
ningslovens forstand, og at forvaltningsretlige regler og principper således skal
overholdes, medmindre de konkret er fraveget ved lov. Afgørelsen vil blive truffet
efter indstilling fra Udlændingestyrelsen og efter de betingelser for optagelse på
forbudslisten, som fremgår af lovforslaget.
Side
2/3
L 81 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at sikre gennemsigtighed om kriterier og beslutninger, der fører til optagelse på forbudslisten, til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
3/3