Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 81
Offentligt
2297872_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til L 81 efter ønske fra Marie Krarup (DF) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Hvad vil ministeren gøre, for at lovforslaget sikrer Danmark imod islamisk terror og
islamisme og ikke bliver rettet mod kristne kirkesamfund, der er imod abort eller
homoseksuelle ægteskaber eller kirkesamfund, der får penge fra udemokratiske
lande som Vatikanet eller Rusland?
Svar:
Formålet med lovforslaget er at modvirke, at fysiske og juridiske personer, herun-
der udenlandske statslige myndigheder og statsligt styrede organisationer og virk-
somheder, kan modarbejde eller underminere demokrati og grundlæggende fri-
heds- og menneskerettigheder ved at give donationer, jf. lovforslagets § 1.
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, kan udlændinge- og integrationsministeren på bag-
grund af en indstilling fra Udlændingestyrelsen træffe afgørelse om, hvorvidt fysi-
ske og juridiske personer, herunder udenlandske statslige myndigheder og statsligt
styrede organisationer og virksomheder, der modarbejder eller underminerer de-
mokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, skal optages på en
offentlig forbudsliste.
Idet juridiske personer vil omfatte bl.a. udenlandske statslige myndigheder og
statsligt styrede organisationer og virksomheder, vil det således være muligt bl.a.
at optage udenlandske statslige myndigheder og statsligt styrede organisationer og
virksomheder på forbudslisten, hvis det på baggrund af konkrete oplysninger kan
antages, at den statslige myndighed eller statsligt styrede organisation eller virk-
somhed modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder.
Som det fremgår af afsnit 2.1.2.1 i bemærkningerne til lovforslaget, vil det ikke være
ethvert virke, der vil kunne anses for at modarbejde eller underminere demokratiet
Side
1/3
4. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 22094
1462614
L 81 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at sikre, at L 81 ikke rettes mod kristne kirkesamfund i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Bl.a. vil det forhold, at en or-
ganisation agiterer for, at kvinder ikke bør bestride en stilling som religiøs forkyn-
der, ikke i sig selv kunne begrunde en optagelse på forbudslisten. Der bør i stedet
lægges vægt på, om organisationen i forbindelse med oplysningskampagner, for-
kyndelse el.lign. giver udtryk for, at retten til ligestilling bør afskaffes eller afgø-
rende indskrænkes. Tilsvarende vil f.eks. det at opfordre til ikke at benytte sig af
stemmeretten ikke i sig selv indebære, at en person eller organisation anses for at
modarbejde eller underminere demokratiet. En sådan oplysning vil således ikke i
sig selv kunne føre til, at den pågældende person eller organisation optages på for-
budslisten, men vil, hvis der foreligger yderligere indikationer på, at personen eller
organisationen anses for at modarbejde eller underminere demokratiet og grund-
læggende frihedsrettigheder, kunne føre til, at Udlændingestyrelsen beslutter at
undersøge personen eller organisationen nærmere.
Det bemærkes i den forbindelse, at vurderingen af, om en fysisk eller juridisk per-
son skal optages på forbudslisten afhænger af, om den pågældende modarbejder
eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettighe-
der. Det vil således ikke i sig selv kunne begrunde optagelse af en person på for-
budslisten, at den pågældende er hjemmehørende i et ikke-demokratisk land.
Det bemærkes endvidere, at Udlændingestyrelsen, forud for indstilling af en fysisk
eller juridisk persons optagelse på forbudslisten, vil skulle vurdere, om optagelse
på forbudslisten og et deraf følgende forbud mod at modtage donationer fra den
pågældende konkret vil være proportionalt i forhold til hensynet til at beskytte det
danske demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Ved denne
proportionalitetsvurdering vil det indgå bl.a., hvor tungtvejende grundene for at
optage den pågældende på forbudslisten er.
Regeringen mener, at potentielt ekstreme kræfter i udlandet ikke skal have lov til
at finansiere aktiviteter i Danmark, der kan modarbejde eller underminere vores
demokrati og vores grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Det er imidlertid ikke intentionen med dette lovforslag unødigt at ramme f.eks. fre-
delige religiøse samfund, som ikke modarbejder eller underminerer demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Med forslaget vil det i sidste ende være den siddende udlændinge- og integrations-
minister, der kan beslutte, om personer, organisationer og myndigheder skal opta-
ges på forbudslisten. Men f.eks. det at tale imod fri abort eller homoseksuelle æg-
teskaber mener jeg ikke i sig selv er grundlag for, at en person eller organisation
anses for at modarbejde eller underminere demokratiet og grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder.
Det bemærkes endelig, at lovforslaget ikke vil forhindre nogen i at modtage dona-
tioner fra personer, som ikke undergraver demokrati eller menneskerettigheder.
Side
2/3
L 81 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at sikre, at L 81 ikke rettes mod kristne kirkesamfund i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
3/3