Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 81 Bilag 8
Offentligt
2331227_0001.png
Til lovforslag nr.
L 81
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. februar 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og
juridiske personer
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Radikale
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3, Dansk Folkeparti har stillet ændringsforslag nr.
2 og udlændinge- og integrationsministeren har stillet æn‐
dringsforslag 4 til lovforslaget.
2. Udtalelse fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og integrationsministeren har anmodet om,
at følgende udtalelse fra ministeren optages i betænkningen:
»Det at tale imod fri abort eller homoseksuelle ægteska‐
ber vil efter min mening ikke i sig selv være tilstrækkeligt
grundlag for, at en person eller organisation anses for at
modarbejde eller underminere demokratiet og grundlæggen‐
de friheds- og menneskerettigheder.
Det vil derudover ikke i sig selv kunne begrunde opta‐
gelse af en person på forbudslisten, at den pågældende er
hjemmehørende i et ikke-demokratisk land.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil med jævne
mellemrum orientere udvalget om afgørelser om optagelse
af personer på forbudslisten. Partierne bag lovforslagets
vedtagelse vil efter behov blive inviteret til at drøfte status,
herunder for at vurdere eventuelle behov for revision af ord‐
ningen. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget,
vil den foreslåede ordning skulle evalueres senest i 2023.«
3 Evaluering af ordningen
Udlændinge- og integrationsministeren har i sit svar på
spørgsmål 22 oplyst, at Udlændinge- og Integrationsmini‐
steriet med jævne mellemrum vil orientere udvalget om
afgørelser om optagelse af personer på forbudslisten. Som
det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil den fore‐
slåede ordning skulle evalueres senest i 2023. Det er på
nuværende tidspunkt ikke besluttet, hvordan evalueringen
skal gennemføres.
Partierne bag lovforslagets vedtagelse vil endvidere efter
behov blive inviteret til at drøfte status, herunder for at
vurdere eventuelle behov for revision af ordningen.
4. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget.
I 2016 blev der indført en ordning med nationale lister
med navngivne udenlandske religiøse forkyndere, bl.a. had‐
prædikanter, som kan udelukkes fra indrejse til Danmark
under henvisning til, at de må anses for en trussel mod den
offentlige orden i landet. I forlængelse af ordningen blev
den tidligere VLAK-regering enige med Dansk Folkeparti
om, at udenlandske pengedonationer til trossamfund, for‐
eninger mv., hvis formål med donationen er at modarbejde
og underminere demokrati og grundlæggende frihedsrettig‐
heder, også skal bekæmpes. Naturligvis inden for rammerne
af Grundloven og Danmarks internationale forpligtelser.
DokumentId
Journalnummer
L 81 - 2020-21 - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2331227_0002.png
2
I V er vi glade for, at den nuværende regering også
er enig i hovedlinjerne i den aftale. Der skal etableres en
ordning, hvor ministeren efter indstilling fra Udlændingesty‐
relsen kan træffe afgørelse om optagelse af fysiske og juri‐
diske personer, der foretager omtalte modarbejdelse, på en
forbudsliste.
For V er det vigtigt, at lovforslaget bestræber at ramme
de rigtige. Det vil sige, at det ikke er ethvert virke eller
holdningsudtryk, der vil kunne anses for modarbejdelse eller
underminering af demokratiet og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder. Det skal handle om graden af agitation
og omfatte enhver aktivitet eller ethvert virke, der har til
formål eller bidrager til at skade, lægge hindringer i vejen
eller svække og eventuelt efterhånden nedbryde grundlaget
for demokrati og de grundlæggende friheds- og menneske‐
rettigheder, som det danske samfund bygger på. Det er af‐
gørende for V, at vores civilsamfund ikke medvirker til at
retfærdiggøre disse organisationer og personer ved at modta‐
ge økonomisk støtte fra dem.
<Parti/partier>
<>
6. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af
et mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
1)
Efter § 2, stk. 1, indsættes som nyt stykke: »Stk. 2. Ud‐
lændingestyrelsen må ikke gøre brug af anonyme IP-adres‐
ser eller anonyme logins i forbindelse med undersøgelser på
internettet, som foretages med henblik på udarbejdelsen af
en indstilling, jf. stk. 1«.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Afskæring af adgang til at anvende anonyme IP-adresser og
anonyme logins ved undersøgelser på internettet]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
2)
I
§ 2, stk. 2,
ændres: »undlader udlændinge- og inte‐
grationsministeren at optage den pågældende på forbudsli‐
sten.« til: »rådfører regeringen sig med Det Udenrigspoliti‐
ske Nævn, inden der træffes afgørelse om, hvorvidt den
pågældende skal optages på forbudslisten.«
[Indførelse af rådføringspligt med Det Udenrigspolitiske
Nævn]
Af
et mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
Til § 4
3)
I
§ 4, stk. 2,
ændres »fødselsdato, fødested og adresse
og juridiske personers navn,« til: »fødselsdato og fødested
og juridiske personers navn,«.
[Undtagelse af oplysning om adresse fra offentliggørelse]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 11
4)
I
§ 11
ændres »1. februar 2021« til: »15. marts 2021«.
[Nyt ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår at lovforslagets § 2, stk. 1, at udlændinge-
og integrationsministeren på baggrund af en indstilling fra
Udlændingestyrelsen kan træffe afgørelse om, hvorvidt fy‐
siske og juridiske personer, herunder udenlandske statslige
myndigheder og statsligt styrede organisationer og virksom‐
heder, der modarbejder eller underminerer demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, skal opta‐
ges på en offentlig forbudsliste. En person kan kun optages
på listen, hvis der er en vis sandsynlighed for, at den pågæl‐
dende person har til hensigt at yde en donation til en eller
flere modtagere i Danmark.
Det fremgår af afsnit 2.2.2 i bemærkningerne til lovfor‐
slaget, at undersøgelser på internettet, hvis det er nødvendigt
for at kunne indsamle oplysninger, vil kunne ske ved brug
af anonyme IP-adresser og anonyme logins for at undgå, at
Udlændingestyrelsens adgang til specifikke hjemmesider og
sociale medier vil blive afskåret, således at Udlændingesty‐
relsen ikke i praksis har mulighed for at oplyse sagen. Det
vil således ikke kunne udelukkes, at der er personer, som har
oprettet en offentlig hjemmeside eller lignende, og som vil
søge at undgå, at Udlændingestyrelsen kan følge opslag på
hjemmesiden m.v. ved at bestemte IP-adresser, som tydeligt
er knyttet til Udlændingestyrelsen, blokeres, således at der
ikke vil være adgang til den konkrete hjemmeside fra disse
IP-adresser.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der efter § 2, stk.
1, indsættes et nyt stykke 2, hvorefter Udlændingestyrelsen
ikke må gøre brug af anonyme IP-adresser eller anonyme
logins i forbindelse med undersøgelser på internettet, som
foretages med henblik på udarbejdelsen af en indstilling, jf.
stk. 1. Den foreslåede ændring indebærer, at Udlændingesty‐
relsen ikke vil kunne gøre brug af anonyme IP-adresser eller
anonyme logins i forbindelse med den sagsoplysning, som
myndigheden skal foretage efter stk. 1.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 2, at Udlændinge‐
styrelsen hører Udenrigsministeriet om eventuelle udenrigs‐
politiske konsekvenser af optagelse af en fysisk eller jurid‐
isk person på den offentlige forbudsliste. Vurderer Uden‐
rigsministeriet, at optagelse af den pågældende på forbudsli‐
sten vil kunne få væsentlige udenrigspolitiske konsekvenser,
undlader udlændinge- og integrationsministeren at optage
den pågældende på forbudslisten.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ordene »undla‐
der udlændinge- og integrationsministeren at optage den
pågældende på forbudslisten.« i lovforslagets § 2, stk. 2,
ændres til: »rådfører regeringen sig med Det Udenrigspoli‐
L 81 - 2020-21 - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2331227_0003.png
3
tiske Nævn, inden der træffes afgørelse om, hvorvidt den
pågældende skal optages på forbudslisten.«
Den foreslåede ændring indebærer, at regeringen vil skul‐
le rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn, inden der
træffes afgørelse om, hvorvidt en fysisk eller juridisk person
skal optages på forbudslisten i tilfælde, hvor Udenrigsmi‐
nisteriet har vurderet, at optagelse af den pågældende på
forbudslisten vil kunne få væsentlige udenrigspolitiske kon‐
sekvenser.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 4, stk. 2, foreslås det, at den offent‐
lige forbudsliste kan offentliggøres med oplysninger om fy‐
siske personers navn, nationalitet, opholdsland, fødselsdato,
fødested og adresse og juridiske personers navn, logo, adres‐
se og ledelse. Med ændringsforslaget foreslås det, at »fød‐
selsdato, fødested og adresse og juridiske personers navn,« i
lovforslagets § 4, stk. 2 ændres til »fødselsdato og fødested
og juridiske personers navn,«.
Den foreslåede ændring indebærer, at der ikke med hjem‐
mel i den foreslåede § 4, stk. 2, vil kunne offentliggøres
oplysninger om adresse for fysiske personer, som optages på
forbudslisten, jf. lovforslagets § 2, stk. 1.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets § 11, at loven træder i kraft
den 1. februar 2021.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »1. februar 2021«
ændres til »15. marts 2021«.
Den foreslåede ændring indebærer, at lovforslagets fore‐
slåede ikrafttrædelsestidspunkt ændres fra den 1. februar
2021 til den 15. marts 2021. Ændringen foreslås, idet folke‐
tingsbehandlingen af lovforslaget er udskudt. Lovforslaget
ventes således ikke at være færdigbehandlet den 1. februar
2021, hvorfor en udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet er
nødvendig.
7. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2020 og var
til 1. behandling den 19. november 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 27. februar 2020 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 74. Den 19. marts 2020 sendte ud‐
lændinge- og integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tione, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 16 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret. Udvalget har stillet 1
samrådsrådsspørgsmål til udlændinge- og integrationsmini‐
steren til mundtlig besvarelse.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV)
Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E. Jørgensen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
48
Liberal Alliance (LA)
3
L 81 - 2020-21 - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2331227_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
41
16
15
15
13
12
4
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
7