Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 81 Bilag 1
Offentligt
2277583_0001.png
Høringsnotat
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juri-
diske personer
11. november 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
1.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. februar 2020 til den 19. marts
2020 været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Alle anerkendte trossamfund, Advokatsamfundet, Amatørernes Kunst & Kultur
Samråd, Amnesty International, Ankestyrelsen, AOF Danmark, ASF - Dansk Folke-
hjælp (Dansk Folkehjælp), BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Ung-
domsorganisationernes Samråd, Cepos, Cevea, CISU, Daghøjskoleforeningen,
Danmarks Idrætsforbund, Danner, Dansk Blinde Samfund, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Friskoleforening, Dansk Missionsråds Udvik-
lingsafdeling, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Told og Skatteforbund, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,
Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Centrale Handicapråd, Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskri-
mination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DR, Efterskolefor-
eningen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Folkekirkens Nødhjælp, Folkeligt Oplysnings Forbund, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen Danske Revisorer, Fredsfonden, Frelsens Hær, Frie Grund-
skolernes Fællesråd, Fritid og Samfund, Fritidssamrådet i Danmark, FSR
danske
revisorer, Færøernes Landsstyre, Globalt Fokus, Hjerteforeningen, Institut for
Menneskerettigheder, ISOBRO, Justitia, KFUM Spejderne i Danmark, KL, Kraka,
Københavns Byret, Kulturelle Samråd i Danmark, Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater, Landsforeningen Evnesvages vel (Landsforeningen LEV), Landsforeningen
for sukkersyge (Diabetesforeningen), Landsforeningen til kræftens bekæmpelse
(Kræftens Bekæmpelse), Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Lands-
skatteretten, Liberalt Oplysnings Forbund, Mellemfolkeligt Samvirke, Naalak-
kersuisut (Grønlands Selvstyre), Oplysningsforbundenes Fællesråd, Oxfam IBIS,
Parasport Danmark, Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark, Præsi-
denten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet, Retspoli-
tisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grøn-
Sagsbehandler
Nicolas Gomez Garay Vodder
Side
1/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
land, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitichefen, Røde Kors, Rådet for
Etniske Minoriteter, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening, Statsadvoka-
ten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, TV2, WWF og 92-gruppen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget svar med bemærkninger til
lovudkastet fra:
Advokatsamfundet, BaptistKirken i Danmark, Bhartiya Mandir, Dansk Islamisk
Trossamfund, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske Kirkers Råd, Datatilsynet,
Den Katolske Kirke, Det Jødiske Samfund i Danmark, Den Danske Dommerfor-
ening, Exodus-Kirken, Folkekirkens Mellemkirkelige Råd, FrikirkeNet, Harresko-
vens Blótgilde, Institut for Menneskerettigheder, Karma Kadjy Skolen, Københavns
Bibeltrænings Center, Københavns Byret, Luthersk Mission på vegne af Hillerød
Frimenighed, LM-kirken i Herning og Nordvestkirken i København NV, Metodist-
kirken, Rådet for Etniske Minoriteter og Shir Hatzafon, Det Progressive Jødiske
Samfund i Danmark.
Københavns Byret henholder sig til høringssvaret fra Den Danske Dommerfor-
ening.
Rigspolitiet har oplyst ikke at have bemærkninger til lovudkastet. Vestre og Østre
Landsret har oplyst, at de ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Bemærkninger af generel politisk karakter og bemærkninger, der ikke vedrører
lovudkastet, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrationsministe-
riet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til hø-
ringssvarene, som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2.
Høringssvarene
2.1. Formål
Det Jødiske Samfund i Danmark
støtter som udgangspunkt udkastet til lovforslag
og anerkender behovet for at lave en liste over personer og organisationer, der
ikke må donere penge til personer og organisationer i Danmark, hvis donatoren
modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og men-
neskerettigheder.
Den Katolske Kirke
anfører, at lovforslaget ikke sikrer, at der undgås en under-
gravning af demokrati og andre oplagte danske værdier. Der henvises i den for-
bindelse til, at selvom manglen på finansielle midler fra udlandet kan være en
Side
2/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
begrænsning, er det dog ingen absolut hindring for udøvelsen af aktiviteter, som
menes at modarbejde demokrati, da disse aktiviteter også kan foregå i en ombyg-
get fabrikshal.
FrikirkeNet
anfører, at man ikke ved, om der er et konkret problem med donatio-
ner, der medvirker til at modarbejde eller underminere det danske demokrati. Der
henvises til, at det fremgår af lovudkastet, at blot bekymringen om, at donationer
kan doneres til formål, der strider imod danske frihedsrettigheder, er begrundelse
nok for loven, at effekten af loven vil være mangelfuld, og at det vil være et be-
grænset antal personer, der kan optages på forbudslisten.
Harreskovens Blótgilde
anerkender, at det er problematisk, når fremmede stater
og personer understøtter rekruttering af terrorister her i landet eller på en anden
måde underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettighe-
der.
Karma Kadjy Skolen
har stor sympati og forståelse for at undgå donationer, der
gives med det formål at underminere demokratiet i Danmark, og ser derfor med
stor forståelse på lovforslaget.
Harreskovens Blótgilde
finder det betænkeligt, at lovforslaget ikke er generelt.
Der henvises i den forbindelse til, at det fremgår af lovforslaget, at formålet med
lovforslaget er at "forhindre udenlandske pengeoverførsler til byggeri af moske-
er".
Harreskoven Blótgilde
anerkender, at der har været problemer med Saudi-
Arabisk støttede moskeer, der har rekrutteret terrorister, og at der findes muslim-
ske grupperinger, der arbejder for at genindføre kalifatet, men mener dog, at
lovforslaget bør rette sig mod ekstremister inden for alle religioner.
Luthersk Mission
henholder sig til høringssvaret fra FrikirkeNet.
Rådet for Etniske Minoriteter
anerkender lovforslagets målsætning om at indføre
et forbud mod modtagelse af donationer fra fysiske og juridiske personer, der
modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og men-
neskerettigheder, men finder det problematisk, at lovforslaget ikke baserer sig på
en afdækning af fakta og problemstillingens omfang, herunder forskning, hvorfor
lovforslaget risikerer at indføre en praksis, der ikke er i stand til at inddæmme de
problemer, politikerne ønsker at tage hånd om.
Rådet for Etniske Minoriteter
er
af den opfattelse, at lovforslaget risikerer at medvirke til, at store befolknings-
grupper i Danmark bliver stigmatiseret f.eks. på baggrund af deres religion, hvilket
bidrager til e de
-og-os-retorik og ikke er godt for integrationen i det danske
samfund.
Rådet for Etniske Minoriteter
rejser spørgsmål om, hvorvidt der ikke
allerede efter gældende ret er skabt gennemsigtighed på området, så det er mu-
ligt for de danske myndigheder at monitorere, hvem donatorerne er i forhold til
donationer af en vis størrelse.
Rådet for Etniske Minoriteter
henviser til lov om
trossamfund, hvorefter trossamfund skal udarbejde og indsende årsregnskaber
med henblik på offentliggørelse, og hvoraf det fremgår, at årsregnskabet skal in-
Side
3/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
deholde oplysninger om det samlede beløb, som trossamfundet har modtaget i
donationer, og om donationer fra samme donator på 20.000 kr. eller mere.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at lovforslaget skal ses i for-
længelse af forespørgsel F 3 i Folketinget den 13. december 2018 om at forhindre
udenlandske pengeoverførsler til byggeri af moskéer, hvor et bredt flertal (Ven-
stre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Dansk Folke-
parti og Radikale Venstre) stemte for vedtagelse af V 47, hvorved Folketinget til-
kendegav, at det er stærkt utilfredsstillende, at nogle udenlandske organisationer
og udenlandske regimer m.v. støtter religiøse byggerier og forskellige aktiviteter,
som kan undergrave det værdigrundlag, som Danmark hviler på. Det fremgår end-
videre af V 47, at Folketinget konstaterer, at den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) i finanslovsaftalen for 2019 aftalte
med Dansk Folkeparti, at der skal indføres en ny ordning, som målrettet kan for-
hindre udenlandske donationer til trossamfund, foreninger m.v., når disse under-
graver demokrati og grundlæggende menneske- og frihedsrettigheder.
Den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti indgik den 2. maj 2019 en politisk aftale om de nærmere
rammer for et forbud mod visse donationer, herunder at fysiske og juridiske per-
soner skal kunne optages på en forbudsliste, hvis de med økonomisk støtte mod-
arbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneske-
rettigheder. Regeringen er enig i hovedlinjerne i denne aftale.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er opmærksomt på, at der i praksis for-
mentlig vil blive tale om et begrænset antal personer og organisationer m.v., der
optages på forbudslisten. Det er imidlertid Udlændinge- og Integrationsministeri-
ets vurdering, at det er afgørende, at der indføres et nyt redskab, der kan anven-
des til at gøre det ulovligt at modtage donationer fra personer og organisationer
m.v., der er modstandere af vores åbne og demokratiske samfund. Det er endvide-
re ministeriets vurdering, at en øget offentlig debat og bevågenhed om uønskede
donationer kan medvirke til at beskytte de grundlæggende værdier, som vores
samfund er baseret på.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at lovforslaget inde-
bærer, at alle fysiske og juridiske personer, herunder udenlandske statslige myn-
digheder og statsligt styrede organisationer og virksomheder, der modarbejder
eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
kan blive optaget på forbudslisten, uanset hvilken religiøs eller politisk overbevis-
ning den pågældende person måtte have.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endelig, at lov nr. 1533 af 19.
december 2017 om trossamfund uden for folkekirken har til formål bl.a. at skabe
mere åbenhed og gennemsigtighed i forhold til trossamfundenes økonomi, mens
formålet med nærværende lovforslag er at modvirke donationer fra personer, der
modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menne-
Side
4/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
skerettigheder. Som det fremgår af lovforslagets afsnit 2.2.2, vil oplysningerne,
der er indberettet efter reglerne i lov om trossamfund uden for folkekirken, kunne
anvendes som led i behandlingen af en konkret sag efter reglerne i lovforslaget, til
at få bekræftet en formodning om, at et trossamfund har modtaget støtte fra en
specifik donator.
2.2. Lovens anvendelsesområde
2.2.1. Generelt
Baptistkirken
tilslutter sig høringssvaret fra Danske Kirkers Råd.
Den Katolske Kirke
ser med betænkelighed på lovforslaget, da det overordnet set
er et eksempel på en ængstelse for et enkelt trossamfunds aktiviteter, der ram-
mer andre trossamfund, som ikke giver anledning til bekymring for det danske
samfund, men som ofte i væsentlig grad får gjort livet vanskeligt af disse tiltag.
Den Katolske Kirke
bemærker derudover, at kirken udgør et mindretal i Danmark,
og at antallet af lokale medlemmer ikke er stort nok til at opretholde de nødven-
dige landsdækkende strukturer og derfor er afhængig af støtte udefra.
Danske Kirkers Råd
finder det betænkeligt, at danske statsborgere kan optages på
listen over personer, som danske foreninger ikke må modtage donationer fra.
Exodus-Kirken
anfører, at der nok er en del forståelse for, at der kan være bekym-
ringer om, hvad donationer muligvis bruges til i visse religiøse kredse, men at be-
kymringerne skulle gælde alle religiøse kredse er mindre forståeligt, idet det er
islam og moskéerne, der giver problemerne og er årsag til lovforslaget.
Luthersk Mission
finder det urimeligt at blive opfattet som en del af den gruppe,
der modarbejder demokrati og grundlæggende frihedsrettigheder.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at formålet med lovforslaget
alene er at modvirke, at fysiske og juridiske personer, herunder udenlandske stats-
lige myndigheder og statsligt styrede organisationer og virksomheder, kan modar-
bejde eller underminere demokrati og grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder ved at give donationer. Lovforslaget vil ikke få betydning for personer,
organisationer, trossamfund mv., der modtager donationer fra fysiske og juridiske
personer, der ikke modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder og derfor ikke er optaget på forbudslisten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at lovforslaget retter
sig mod alle personer, der modarbejder eller underminerer demokrati og grund-
læggende friheds- og menneskerettigheder, uanset religiøs eller politisk overbe-
visning.
Den Danske Dommerforening
anfører, at det bør overvejes at præcisere, om for-
slaget også vil kunne omfatte egentlige politiske partier.
Side
5/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal henvise til lovforslagets afsnit 3.1.2
om forholdet til grundlovens § 78, hvoraf det fremgår, at lovforslaget indebærer,
at det bliver ulovligt for enhver i Danmark
og dermed også for politiske partier
at modtage donationer fra donatorer, der modarbejder eller underminerer demo-
krati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder og derfor er optaget på
forbudslisten.
2.2.2. Særligt i forhold til lovudkastets § 6, stk. 2, om donationer ydet af fysiske
og juridiske personer, der er hjemmehørende i Danmark
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet i udkastets bemærkninger nærmere eksemplificerer, hvilke aktiviteter en
politisk forening efter udkastets § 6, stk. 2, ikke må yde eller anvende en modta-
get donation til fra en person på forbudslisten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at lovudkastets § 6, stk. 2, ikke
indgår i det fremsatte lovforslag. Der vil således gælde det samme absolutte for-
bud mod modtagelse af donationer fra personer, der modarbejder eller undermi-
nerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder og derfor er
optaget på forbudslisten, uanset om donator er hjemmehørende i udlandet eller i
Danmark.
2.3. Lovforslagets udformning
Dansk Islamisk Trossamfund
bemærker, at lovforslagets § 1 er meget vagt formu-
leret, idet den ikke beskriver, hvilke handlinger der udgør en underminering eller
modarbejdelse af demokratiet og grundlæggende friheds- og menneskerettighe-
der, og at lovforslaget derfor indeholder en så stor risiko for tilsidesættelse af
retten til religionsudøvelse via usaglige hensyn, at bestemmelsen ikke bør vedta-
ges.
Den Danske Dommerforening
bemærker, at forslaget efter sin ordlyd og be-
mærkninger er afgrænset til kun at omfatte personer og organisationer, som det
reelt tilsigter, og henstiller til, at dette udbygges i det endelige lovforslag, da det
med de nuværende formuleringer f.eks. ikke er ganske klart, om det er hensigten
med forslaget, at det også skal omfatte anerkendte trossamfund med en meget
langvarig tradition her i landet, som har en praksis med religiøse domstole eller
lignende til afgørelse af, om en person, der er blevet skilt i henhold til den danske
lovgivning, også i religiøs henseende vil kunne indgå ægteskab på ny.
FrikirkeNet
anfører, at det fremstår meget vagt, hvad der skal ses som undergra-
vende for dansk demokrati, og hvad der ikke skal, og at der dermed overlades et
stort skøn til den enkelte sagsbehandler i Udlændingestyrelsen.
FrikirkeNet
me-
ner derfor, at det vil være en forbedring, hvis lovforslaget fremfor at operere med
undtagelsesbestemmelser (fx forbud mod kvindelige forkyndere) i stedet gjorde
det klart, at de angivne holdninger, der anses for demokratiundergravende, ikke
angår synspunkter for eksempel
o kri g kriterier for at ku e blive præst, leder
eller tilsvare de
.
Side
6/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
Harreskovens Blótgilde
e er, at det ikke er helt så e kelt at defi ere at od-
arbejde eller underminere demokrati og grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder , og hvilke værdier vores sa fu d bygger på.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at lovforslagets definition af, hvilke
fysiske og juridiske personer der efter lovforslagets § 1 kan kategoriseres som at
modarbejde eller underminere demokrati og grundlæggende friheds- og menne-
skerettigheder, er ukonkret og giver stor plads til fortolkning.
Institut for Menne-
skerettigheder
henviser til, Udlændinge- og Integrationsministeriet i lovudkastet
beskriver, at begrebet
odarbejder eller u der i erer skal forstås i bred for-
stand, således at det vil omfatte enhver aktivitet eller ethvert virke, der har til
formål eller bidrager til at skade, lægge hindringer i vejen eller svække og efter-
hånden nedbryde grundlaget for demokrati og de grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, som det danske samfund bygger på.
Institut for Menne-
skerettigheder
henviser endvidere til, at Udlændinge- og Integrationsministeriet i
lovudkastet fremhæver, at der skal være en vis sandsynlighed for, at den fysiske
eller juridiske perso s virke eller støtte ka skade, lægge hi dri ger i veje for
eller svække og evt. efterhå de edbryde f.eks. de okratiforståelse […] hos
nogle persongrupper i samfundet
.
Institut for Menneskerettigheder
finder på
de baggru d, at det fre står særdeles uklart, hvorda evt. efterhå de ed-
bryde skal fortolkes, heru der hvad tidsi tervallet er for e såda påvirk i g af
f.eks. demokratiforståelse.
Institut for Menneskerettigheder
finder det bekym-
rende, at anvendelsesområdet for bestemmelsen er beskrevet på en generel og
uklar måde og anbefaler, at Udlændinge- og Integrationsministeriet præciserer,
på hvilket grundlag personer kan blive optaget på den offentlige forbudsliste.
Luthersk Mission
tilslutter sig høringssvaret fra FrikirkeNet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det har været en mål-
sætning at anvende så præcise definitioner som muligt samtidig med, at der er
taget hensyn til, at loven ikke får et for statisk anvendelsesområde, der begrænser
udlændingemyndighederne og domstolenes mulighed for at kunne foretage en
konkret vurdering i det enkelte tilfælde med henblik på at sikre, at loven finder
anvendelse i overensstemmelse med lovgivers intentioner.
Baptistkirken
tilslutter sig høringssvaret fra
Danske Kirkers Råd,
der tilslutter sig
høringssvaret fra
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd.
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd
finder det prisværdigt, at der i lovforslaget er
nævnt undtagelser for, hvilke religiøse organisationer der ikke umiddelbart kvalifi-
cerer sig til en forbudsliste, f.eks. organisationer, som reserverer religiøse embe-
der til et køn, eller organisationer, som opfordrer til ikke at deltage i demokratiske
valghandlinger.
Det Jødiske Samfund i Danmark
ser en række uhensigtsmæssige konsekvenser og
risici ved udkastet og ønsker derfor at få præciseret ordlyden af lovforslaget.
Det
Jødiske Samfund i Danmark
bemærker, at der i ethvert socialt, kulturelt og især
Side
7/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
religiøst fællesskab er en række dogmer og regler, der sætter skel steder, hvor
menneskerettighederne ikke nødvendigvis sætter skel, herunder i forhold til
mænd og kvinders muligheder for at bestride stillinger ved den religiøse udøvelse.
Det Jødiske Samfund i Danmark
anfører endvidere, at religiøse dogmer, der i dag
er acceptable og indenfor menneskerettighederne, i morgen kan anses for at væ-
re imod menneskerettighederne, og at en politisk holdning om, at et dogme ikke
bør være tilladt, ikke bør medføre, at en person eller organisation kommer på
forbudslisten.
Det Jødiske Samfund i Danmark
bemærker, at det må være tilladt
at have mere eller mindre yderliggående holdninger til, hvordan den religiøse
praksis bør udføres, f.eks. i forhold til homoseksuelle vielser og kvindelige religiø-
se forkyndere, og at en del af medlemmerne af
Det Jødiske Samfund i Danmark
har en ortodoks holdning til eksemplerne, når det handler om det religiøse liv,
men en moderne holdning, når det handler om samfundslivet.
Det Jødiske Sam-
fund i Danmark
foreslår på den baggrund, at teksten i lovforslaget korrigeres,
således at donatorer, der arbejder for at modarbejde eller underminere demokra-
ti eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder uden for den religiøse
praksis, kan komme på listen.
Shir Hatzafon,
Det Progressive Jødiske Samfund i Danmark,
henviser til høringssva-
ret fra Det Jødiske Samfund i Danmark og giver sin fulde opbakning til, at ordlyden
i lovforslaget korrigeres, så det fremgår, at donatorer, der arbejder for at modar-
bejde eller underminere demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder uden for den religiøse praksis, kan komme på listen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at formålet med lovforslaget
er at modvirke, at fysiske og juridiske personer, herunder udenlandske statslige
myndigheder og statsligt styrede organisationer og virksomheder, kan modarbej-
de eller underminere demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettighe-
der ved at give donationer.
Formålet hermed er at modvirke, at civilsamfundet, herunder foreninger, trossam-
fund m.v., ved modtagelse af økonomisk støtte kan medvirke til at give organisati-
oner og personer, der modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæg-
gende friheds- og menneskerettigheder, sympati, legitimitet og indflydelse eller
påvirkningsmuligheder i Danmark.
Lovforslaget gælder derfor generelt, og der er ikke bestemte grupper, herunder
religiøse grupper, der ikke er omfattet af lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at ministeriet
har fundet anledning til at ændre bemærkningerne til § 1, således at det af det
fremsatte lovforslag fremgår, at det ikke vil "være ethvert virke, der vil kunne an-
ses for at modarbejde eller underminere demokratiet og grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder. Bl.a. vil det forhold, at en organisation agiterer for, at
kvinder ikke bør bestride en stilling som religiøs forkynder, ikke i sig selv kunne
begrunde en optagelse på forbudslisten. Der bør i stedet lægges vægt på, om or-
ganisationen i forbindelse med oplysningskampagner, forkyndelse el.lign. giver
Side
8/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
udtryk for, at retten til ligestilling bør afskaffes eller afgørende indskrænkes. Til-
svarende vil f.eks. det at opfordre til ikke at benytte sig af stemmeretten ikke i sig
selv indebære, at en person eller organisation anses for at modarbejde eller un-
derminere demokratiet. En sådan oplysning vil således ikke i sig selv kunne føre til,
at den pågældende person eller organisation optages på forbudslisten, men vil,
hvis der foreligger yderligere indikationer på, at personen eller organisationen
anses for at modarbejde eller underminere demokratiet og grundlæggende fri-
hedsrettigheder, kunne føre til, at Udlændingestyrelsen beslutter at undersøge
personen eller organisationen nærmere."
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd
spørger, hvilke kriterier der gælder for organi-
sationer, der bør inkluderes i forbudslisten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at der gælder de samme krite-
rier for optagelse på forbudslisten, uagtet om organisationen har et religiøst virke.
Udlændinge- og Integrationsministeriet henviser til kommentaren ovenfor.
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd
anfører, at det ikke er klart, hvilke former for
støtte der kan anses for en donation, og henviser til formuleringen på side 10 i
udkastet til lovforslaget, hvoraf det fremgår, at arv, private gaver og lejlighedsvise
gaver ikke anses som donationer, medmindre det ud fra en konkret vurdering
lægges til grund, at der reelt er tale om en donation.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet i lyset
af høringssvarene har fundet anledning til at præcisere denne del af lovforslaget,
således at det af det fremsatte lovforslag fremgår, at det ved vurderingen af, om
det kan lægges til grund, at en gave reelt er en donation, vil være relevant at se på
bl.a. forholdet mellem giver og modtager, herunder om der er tale om nærtståen-
de, værdien og i hvilken forbindelse gaven gives. Gaver givet mellem nærtstående i
forbindelse med fødselsdage og mærkedage, højtider m.v. vil således ikke blive
anset for donationer, mens det efter omstændighederne må anses som en donati-
on, hvis der er tale om øvrige relationer, og hvis der er konkrete holdepunkter for
at antage, at hensigten har været at yde en donation. De samme betragtninger vil
gøre sig gældende i forhold til arv. Der henvises til lovforslagets afsnit 2.1.2.1.
2.4. Bevismæssige vanskeligheder
Den Danske Dommerforening
antager, at domstolsbehandlingen af sager om
manglende overholdelse af forbuddet mod at modtage donationer vil kunne blive
ganske omfattende. Det skyldes for det første, at de fleste personer, organisatio-
ner m.v., som vil blive optaget på listen, må antages at være udenlandske perso-
ner, og at det derfor
hvis oplysningerne bestrides
vil kunne give anledning til
en omfattende bevisførelse med henblik på godtgørelse af, om det med (u)rette
er lagt til gru d, at vedko
e de
modarbejder eller underminerer demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder
herunder blot til at afgrænse
forskellige udenlandske organisationer i forhold til hinanden. For det andet vil det
som antaget i lovforslagets almindelige bemærkninger
i tilfælde, hvor dona-
Side
9/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
tionerne er modtaget gennem tredjemand, kunne blive ganske kompliceret at
føre bevis for, at donationerne reelt stammer fra personer på forbudslisten, og at
modtageren var eller burde være bekendt hermed.
Den Danske Dommerforening
anfører, at de bevismæssige vanskeligheder i praksis vil føre til en vis risiko for, at
det reelt ikke vil være muligt at håndhæve loven og henviser i den forbindelse til
lovudkastets almindelige bemærkninger side 6.
FrikirkeNet
anfører, at det reelt bliver svært at spore penge fra organisationer,
der er formidlet via tredjemænd m.v. og dermed at løfte bevisbyrden.
Luthersk Mission
tilslutter sig til høringssvaret fra FrikirkeNet.
Rådet for Etniske Minoriteter
henviser til, at det fremgår af lovforslagets indled-
ning, at regeringen vurderer, at håndhævelsen af forbuddet kan være forbundet
med en række udfordringer, bl.a. i forhold til at sikre bevisgrundlaget i de enkelte
sager, og at det kan vise sig at være vanskeligt at sikre en entydig identifikation af
en organisation på forbudslisten i udlandet.
Rådet for Etniske Minoriteter
be-
mærker hertil, at det også i sagens natur kan være vanskeligt for modtageren af
donationen at identificere en organisation fra forbudslisten i udlandet, da donati-
o er også ka ydes a o y t eller via e såkaldt strå a d , og at lovforslaget er
meget byrdefuldt for modtagere af donationer, der kan have anerkend-
elsesværdige formål, herunder f.eks. muslimske plejehjem og skoler.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er opmærksomt på
som det også frem-
går af lovforslagets afsnit 1. Indledning og baggrund
at håndhævelsen af det
foreslåede forbud kan være forbundet med en række udfordringer i forhold til bl.a.
at sikre bevisgrundlaget i de enkelte sager.
Som det endvidere fremgår, er det imidlertid Udlændinge- og Integrationsministe-
riets vurdering, at det er afgørende, at der indføres et nyt redskab, der kan anven-
des til at gøre det ulovligt at modtage donationer fra personer og organisationer
m.v., der er modstandere af vores åbne og demokratiske samfund. Det er endvide-
re ministeriets vurdering, at en øget offentlig debat og bevågenhed om uønskede
donationer kan medvirke til at beskytte de grundlæggende værdier, som vores
samfund er baseret på.
Harreskovens Blótgilde
anfører, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at
Udlæ di gestyrelse vil i dsa le bevis ateriale fra da ske eller ude la dske
nyheds-
eller forsk i gsartikler , og at såda e kilder vil være ga ske tvivlso
e
i tider med fake news, der er påvirket af forskellige politiske narrativer.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det fremsatte lovforslag er
ændret i forhold til det lovudkast, der blev sendt i høring, og at det nu er præcise-
ret, at det ikke vil være enhver oplysning, som Udlændingestyrelsen vil kunne læg-
ge til grund, og at Udlændingestyrelsen også vil skulle vurdere kildernes trovær-
dighed, når styrelsen skal vurdere om og i givet fald, med hvilken vægt oplysninger
kan indgå i sagens grundlag. Der henvises til lovforslagets afsnit 2.2.2.
Side
10/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
2.5. Kompetence
Baptistkirken i Danmark
tilslutter sig høringssvaret fra Danske Kirkers Råd.
Bap-
tistkirken i Danmark
finder det specielt uforståeligt, at kirkesamfundet kan under-
lægges kontrol fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, når der er fuld åben-
hed om kirkens forhold bl.a. gennem registrering i trossamfundsregisteret.
Danske Kirkers Råd
anfører, at kompetencen til at undersøge danske statsborge-
res adfærd bør ligge hos den almindelige politimyndighed under Justitsministeriet,
og at afgørelsen om, hvorvidt der er handlet i strid med dansk lovgivning, bør
overlades til domstolene.
Harreskovens Blótgilde
anfører, at så længe det er Udlændingestyrelsen og ud-
lændinge- og integrationsministerens afgørelse at beslutte, hvem der skal optages
på forbudslisten, vil beslutningen være op til den til enhver tid siddende regerings
vilkårlige forgodtbefindende.
Harreskovens Blótgilde
anfører også, at Udlændin-
gestyrelsen og udlændinge- og integrationsministeren med lovforslaget bliver til
den dømmende magt, og at det bør være en domstolsbeslutning om en person
skal optages på forbudslisten.
Metodistkirken
anfører, at Kirkeministeriet har en bedre forståelse for anerkend-
te kirkers forhold i Danmark, og at der med lovforslaget vil blive tale om dobbelt
kontrol, da den nye lov om trossamfund uden for Folkekirken administreres af
Kirkeministeriet, og der til den nævnte lov er knyttet kontrol af trossamfundenes
regnskaber og donationer.
Metodistkirken
finder endvidere, at det er mærkeligt
og særdeles utilfredsstillende, at det fremgår af lovudkastet, at loven skal admini-
streres af et andet ministerium end Kirkeministeriet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at udlændinge- og integra-
tionsministerens beslutning om at optage en fysisk eller juridisk person på forbuds-
listen vil ske efter indstilling fra Udlændingestyrelsen. Udenrigsministeriet vil skulle
høres om eventuelle udenrigspolitiske konsekvenser.
Det vil være er en betingelse for optagelse på forbudslisten, at Udlændingestyrel-
sen på baggrund af en konkret og individuel vurdering når frem til, at den pågæl-
dende fysiske eller juridiske person modarbejder eller underminerer demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, og at der er en vis sandsynlig-
hed for, at den pågældende person har til hensigt at yde en donation til en eller
flere modtagere i Danmark. Udlændingestyrelsen vil i den forbindelse skulle vurde-
re, om optagelse på forbudslisten og et deraf følgende forbud mod at modtage
donationer fra den pågældende konkret vil være proportionalt i forhold til hensy-
net til at beskytte det danske demokrati og grundlæggende friheds- og menneske-
rettigheder. Ved denne proportionalitetsvurdering vil det indgå bl.a., hvor tungtve-
jende grundene for at optage den pågældende på forbudslisten er, hvor stor en del
af den pågældendes aktiviteter der ligger i Danmark, og hvilke muligheder den
pågældende har for at omlægge sine aktiviteter. Det vil indgå i denne proportiona-
Side
11/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
litetsvurdering, at optagelse på forbudslisten generelt set vil være mere indgriben-
de over for fysiske og juridiske personer, der er hjemmehørende i Danmark, end
over for personer, som er hjemmehørende i udlandet, idet fysiske og juridiske per-
soner, der er hjemmehørende i Danmark, ofte må antages at have hovedparten af
deres virke i Danmark. Der henvises til lovforslagets afsnit 2.1.2.1 for en nærmere
gennemgang af, og eksempler på, momenter, som kan indgå i Udlændingestyrel-
sens konkrete vurdering.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal derudover bemærke, at optagelse på
forbudslisten ikke vil udgøre en strafferetlig sanktion overfor den fysiske eller juri-
diske person, som optages på listen, samt at afgørelser truffet af udlændinge- og
integrationsministeren vil kunne indbringes for Folketingets Ombudsmand og
domstolene. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal videre bemærke, at kompetencen til
at bedømme overtrædelser af lovforslagets forbud mod at modtage bestemte
donationer eller tilsidesættelsen af pligten til at returnere sådanne donationer, vil
ligge hos domstolene, og at det vil være politiet, der vil efterforske sager om over-
trædelse af forbuddet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endelig bemærke, at der med lov-
forslaget indføres et forbud mod at modtage donationer fra fysiske og juridiske
personer, herunder udenlandske statslige myndigheder og statsligt styrede organi-
sationer og virksomheder, der modarbejder eller underminerer demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder og derfor er optaget på en for-
budsliste. Forbudslisten skal være et redskab til at beskytte og værne om det dan-
ske demokrati og de grundlæggede friheds- og menneskerettigheder, og formålet
med lovforslaget er således at modvirke donationer fra personer, der modarbejder
eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken har der-
imod til formål bl.a. at skabe mere åbenhed og gennemsigtighed i forhold til tros-
samfundenes økonomi.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at lovforslaget ikke er begrænset til religiøse
samfund, men at enhver fysisk eller juridisk person, som underminerer eller mod-
arbejder demokrati og grundlæggende frihedsrettigheder, vil kunne optages på
forbudslisten.
Dansk Islamisk Trossamfund
anfører, at det er problematisk, at det er udlændin-
ge- og integrationsministeren, der efter indstilling fra Udlændingestyrelsen skal
vurdere, om en donation har til formål at underminere eller modarbejde demo-
kratiet og grundlæggende frihedsrettigheder, da ministeren også skal forholde sig
til en politisk dagsorden.
Dansk Islamisk Trossamfund
mener derfor, at det bør
være domstolene, der fastlægger motivet for donatorens formål.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at der er tale om et absolut
forbud overfor modtagelse af donationer fra fysiske eller juridiske personer, som
Side
12/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
er optaget på forbudslisten. Forbuddet vil gælde bredt og bl.a. omfatte donationer
til institutioner og virksomheder af social, kulturel eller religiøs karakter, herunder
donationer til sundheds- og undervisningsområdet og fritidslivet samt donationer
af humanitær karakter. Det afgørende vil således være, om donationen ydes af en
fysisk eller juridisk person, der modarbejder eller underminerer demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder
ikke til hvilket formål donatio-
nen ydes.
Hensigten er så vidt muligt at modvirke, at fysiske og juridiske personer, der er
optaget på den offentlige forbudsliste, donerer midler til modtagere i Danmark og
herved formår at skabe sympati for donators virke og derigennem opbakning til
holdninger og ideologier, der kan medvirke til at undergrave det værdigrundlag,
som Danmark hviler på. Der henvises til lovforslagets 2.1.2.1.
Afgørelser truffet af udlændinge- og integrationsministeren vil kunne indbringes
for Folketingets Ombudsmand og domstolene. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 2.
2.6. Udenrigsministeriets vurdering af udenrigspolitiske konsekvenser
Den Katolske Kirke
anfører, at lovforslaget ikke er konsekvent, da en person ikke
skal optages på forbudslisten, hvis Udenrigsministeriet vurderer, at det vil have
væsentlige udenrigspolitiske konsekvenser, og at kristne ikke vil få megen glæde
af den klausul.
Exodus-kirken
anfører, at det forhold, at man af hensyn til udenrigspolitik vil und-
lade at optage personer på forbudslisten, er en begrundelse, som vil kunne bruges
i de fleste tilfælde, da f.eks. islam som international-religiøs magtkultur altid har
noget med udenrigspolitik at gøre.
FrikirkeNet
anfører, at effekten af loven vil være mangelfuld, bl.a. fordi Uden-
rigsministeriet kan vurdere, at loven ikke skal finde anvendelse, hvis det vil have
væsentlige udenrigspolitiske konsekvenser.
Harreskovens Blótgilde
mener, at det er et problem, at lovforslaget giver uden-
rigsministeriet vetoret over, hvem der kommer til at stå på forbudslisten, og at
dette i praksis vil betyde, at lande og personer, der har en økonomisk eller geo-
politisk betydning for Danmark, Danmarks forhold til USA eller andre NATO-
allierede, ikke vil blive optaget på forbudslisten.
Luthersk Mission
tilslutter sig til høringssvaret fra FrikirkeNet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at Udenrigsministeri-
ets vurdering af, om optagelse af en person på forbudslisten vil kunne få væsentli-
ge udenrigspolitiske konsekvenser, vil bero på en konkret vurdering.
Side
13/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 2, sigtes der særligt til si-
tuationer, hvor undladelse af optagelse på forbudslisten må anses for nødvendigt
til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v., her-
under forholdet til andre lande eller internationale organisationer. Der vil således
blive lagt vægt på bl.a., om optagelse af en fysisk eller juridisk person på forbudsli-
sten vurderes at ville skabe en nærliggende fare for, at rigets udenrigspolitiske
interesser mv., herunder forholdet til andre lande eller internationale organisatio-
ner, vil lide skade.
Som det fremgår af lovforslagets afsnit 2.2.2.1, vil Udenrigsministeriet i forbindel-
se med Udlændingestyrelsens høring af Udenrigsministeriet om eventuelle uden-
rigspolitiske konsekvenser af optagelse af en fysisk eller juridisk person kunne vur-
dere, om der er behov for, at der via Udenrigsministeriet indledes en forudgående
dialog med relevante lande eller internationale organisationer, hvis det f.eks. vur-
deres, at en sådan dialog kan afbøde eventuelle udenrigspolitiske konsekvenser af
en påtænkt optagelse på forbudslisten, eller at en forudgående diplomatisk dialog
kan gøre det unødvendigt at optage den pågældende person på forbudslisten.
Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at der
er fundet en god og nødvendig balance mellem på den ene side hensynet til at
optage en person på forbudslisten og på den anden side hensynet til Danmarks
udenrigspolitiske interesser.
2.7. Forvaltningsretlige regler
2.7.1. Partshøring
Advokatrådet
finder det betænkeligt, at et grundlæggende forvaltningsretligt
princip om partshøring, der er reguleret i forvaltningslovens § 19, sættes ud af
kraft i sager, som er omfattet af loven. Dette gælder uanset den i lovens bemærk-
ninger anførte begrundelse om, at en donator eventuelt kan være hjemmehøren-
de i udlandet, eller der kan være frygt for, at der doneres, inden der kan ske opta-
gelse på forbudslisten.
Advokatrådet
anfører, at der bør etableres et lovmæssigt
udgangspunkt om partshøring, der vil kunne fraviges under nærmere angivne
omstændigheder, eksempelvis hvis det ikke er muligt at etablere kontakt til den
fysiske eller juridiske person, eller såfremt der er en konkret begrundet mistanke
om, at der vil blive overført donationer, inden der sker optagelse på forbudslisten.
Advokatrådet
bemærker i den forbindelse, at det er optagelsen på forbudslisten,
som udgør grundlaget for en evt. straffesag, og derfor bør afgørelsen af spørgsmå-
let om optagelse på forbudslisten være truffet på et så oplyst grundlag som mu-
ligt, hvorfor partshøring er af afgørende betydning.
Dansk Islamisk Trossamfund
mener ikke, at begrundelsen i lovforslaget for, hvor-
for man kan fravige princippet om partshøring, er tilstrækkelig.
Dansk Islamisk
Trossamfund
henviser til at partshøring er en garantiforskrift, og anfører, at det er
paradoksalt, at reglerne om partshøring, meddelelse af afgørelse og begrundelse
kun finder anvendelse ved den særlige adgang til genoptagelse.
Side
14/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
Den Danske Dommerforening
anfører, at lovforslaget lægger op til, at dets over-
ensstemmelse med grundloven, EMRK og EU-retten i flere tilfælde forudsættes
sikret ved, at hensynet hertil overvejes konkret i forbindelse med optagelse af en
bestemt person, organisation m.v. på forbudslisten, men at det samtidig forud-
sættes, at den berørte ikke skal have mulighed for kontradiktion. Samlet indebæ-
rer forslaget dermed en ikke ubetydelig risiko for krænkelser af de nævnte ret-
tigheder. En sådan krænkelse, der efter omstændighederne vil kunne berettige til
erstatning eller godtgørelse, vil efter forslaget blive ved med at bestå, indtil mini-
steren måtte have genoptaget sagen og truffet en ny afgørelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det i forbindelse med
udformningen af lovforslaget har været en grundlæggende præmis, at der kun
foretages fravigelser af almindelige forvaltningsretlige regler, i det omfang det er
proportionalt med hensynet til at sikre, at den foreslåede ordning ikke bliver inef-
fektiv.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i den forbindelse vurderet, at en fravi-
gelse af reglerne om pligt til partshøring er nødvendig for at sikre, at den foreslåe-
de ordning ikke bliver ineffektiv. Som det fremgår af lovforslagets afsnit 2.2.3.2, er
der i den forbindelse lagt vægt på, at fysiske og juridiske personer, der overvejes
optaget på forbudslisten, i langt de fleste tilfælde må antages at være hjemmehø-
rende i udlandet, og at forelæggelse af oplysninger derfor oftere end ellers vil kun-
ne være forbundet med væsentlige vanskeligheder, f.eks. fordi personens eller
organisationens adresse vil være ukendt. Endvidere tilsiger formålet med optagel-
se på forbudslisten, dvs. at forhindre støtte fra personer og organisationer m.v.,
der modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, til modtagere i Danmark, at der ikke partshøres, før der
træffes afgørelse om optagelse på listen, idet partshøring vil betyde, at den på-
gældende juridiske eller fysiske person herved vil blive bekendt med den verseren-
de sag om optagelse på forbudslisten og således vil få mulighed for at donere, før
den pågældende er optaget på forbudslisten. Der vil endvidere sandsynligvis kunne
forekomme tilfælde, hvor partshøring af en fysisk eller juridisk person, som Ud-
lændingestyrelsen undersøger, vil kunne blive misbrugt af den pågældende, f.eks.
ved at den pågældende unødigt forhaler en afgørelse, eller
som nævnt
frem-
skynder overførelsen af en påtænkt donation. Det er således vurderingen, at sa-
gernes karakter i almindelighed vil tale for, at partens interesse i at blive bekendt
med sagens eksistens m.v., bør vige for væsentlige offentlige interesser.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, stk. 3, hvorefter forvaltningslovens
§ 19 ikke finder anvendelse ved afgørelse om optagelse af en fysisk eller juridisk
person på forbudslisten, vil indebære, at afgørelser om optagelse på forbudslisten
vil kunne træffes uden forudgående partshøring. Den foreslåede bestemmelse
indebærer derimod ikke, at det ikke er muligt at partshøre. Ved vurderingen af, om
der bør partshøres, vil de hensyn, der har begrundet forslaget om, at forvaltnings-
lovens § 19 ikke finder anvendelse, og som er nævnt ovenfor, skulle indgå.
Side
15/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
2.7.2. Adgangen til genoptagelse af en afgørelse om optagelse på forbudslisten
Advokatrådet
mener ikke, at den foreslåede lempeligere adgang til genoptagelse
udgør en tilstrækkelig retssikkerhedsmæssig modvægt til den manglende partshø-
ring, da det ifølge lovforslaget alene er den donator, som er optaget på den of-
fentlige forbudsliste, som kan søge om genoptagelse af sagen. Den, der sigtes i
straffesagen, kan således ifølge lovforslaget ikke søge om genoptagelse.
Advokat-
rådet
mener, at det bør fremgå klart, at også andre vil kunne have en væsentlig,
individuel og retlig interesse i afgørelsen om optagelse på forbudslisten, herunder
navnlig den, der måtte blive sigtet for at overtræde loven. Ifølge de almindelige
forvaltningsretlige principper bør sådanne andre personer betragtes som part i
sagen om optagelse på forbudslisten med den følge, at den pågældende vil have
mulighed for at søge om genoptagelse af sagen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan hertil oplyse, at ministeriet har indsat
følgende i bemærkningerne, som således fremgår af det fremsatte lovforslag, jf.
afsnit 2.5.5.2:
"Det
bemærkes, at andre end fysiske eller juridiske personer, der er optaget på
forbudslisten, i overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige regler vil
have mulighed for at anmode om at få sagen genoptaget, i det omfang de pågæl-
dende har partsstatus. Det må bero på en konkret vurdering, om en fysisk eller
juridisk person kan anses for at være en part i sagen. Det kan f.eks. være en bor-
ger, der er sigtet i en sag for at have modtaget en donation fra en person, der er
optaget på forbudslisten."
2.7.3. Rekurs
Dansk Islamisk Trossamfund
anfører, at det er uheldigt, at der ikke er adgang til
rekurs, da en donator fra udlandet skal udvise et stort engagement for at rense sig
selv og søge om domstolsprøvelse, og hvis donatoren er fra Danmark skal denne
igennem en lang omkostningsfuld domstolsproces for at blive slettet fra forbudsli-
sten.
Dansk Islamisk Trossamfund
anfører, at muligheden for at anmode om gen-
optagelse af sagen kun er et plaster på såret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at afgørelser om
optagelse på forbudslisten også vil kunne påklages til Folketingets Ombudsmand,
og at lovforslaget endvidere indeholder forslag om en særlig adgang til genopta-
gelse for en fysisk eller juridisk person, der bliver optaget på forbudslisten.
2.8. Straffebestemmelser
Karma Kadjy Skolen
anfører, at de har bekymringer i forhold til straffebestem-
melserne, da det kan være meget svært for dem at sikre sig, at de ikke ifalder
strafansvar blot ved at modtage en donation, da de ofte ikke ved, hvem der på-
tænker at donere til dem, ligesom de nødvendigvis ikke med det samme opdager,
at de har modtaget en overførsel.
Side
16/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
Københavns Bibeltrænings Center
anfører, at det formentlig ikke vil være teknisk
muligt at hindre bankoverførsler fra bestemte personer, og at det i hvert fald ikke
vil være muligt at hindre, at personer på anden vis donerer penge til en kirke.
Københavns Bibeltrænings Center
mener, at hvis en kirke måtte kunne ifalde et
bødeansvar alene ved at modtage et sådant beløb, udsættes kirkerne derfor for et
ansvar, som ikke er muligt at undgå.
Københavns Bibeltrænings Center
anfører,
at der derudover af og til bliver ydet anonyme donationer, og at dette vil udsætte
modtageren for bødeansvar.
Københavns Bibeltrænings Center
mener, at be-
stemmelsen bør ændres, således at det er anvendelsen og ikke modtagelsen, der
giver bødeansvar.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at modtagere af do-
nationer fra en person på forbudslisten alene vil kunne ifalde straf, hvis de nærme-
re betingelser herfor er opfyldt.
Modtagere af donationer fra en person på forbudslisten vil alene kunne ifalde
strafansvar efter lovforslagets § 6, hvis de på modtagelsestidspunktet vidste eller
burde have vidst, at den modtagne donation hidrører fra en person, der er optaget
på forbudslisten. Af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 6 i det
fremsatte lovforslag fremgår det bl.a., at der ikke vil foreligge den fornødne tilreg-
nelse på modtagelsestidspunktet i f.eks. et tilfælde, hvor en forening her i landet,
der aldrig har haft kontakt til yderligtgående organisationer m.v., uventet modta-
ger en donation fra en organisation i udlandet, der er optaget på forbudslisten.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 7 retter sig mod tilfælde, hvor en
modtager af en donation omfattet af loven først efter tidspunktet for modtagelse
af donationen fra en person på forbudslisten bliver bekendt med modtagelsen, og
hvor modtageren heller ikke på modtagelsestidspunktet burde have været bekendt
med modtagelsen. Der vil i sådanne tilfælde ikke foreligge den fornødne tilregnel-
se til overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 6, og der vil
derfor ikke vil være grundlag for at indlede en straffesag mod modtageren, herun-
der med mulighed for konfiskation.
Donationsmodtageren vil i sådanne tilfælde være forpligtet til inden for visse fri-
ster at returnere donationen til donator eller
hvis dette ikke er muligt
overføre
donationen til en konto hos Udlændinge- og Integrationsministeriet. Donationer i
form af andet end pengebeløb, der ikke kan returneres til donator, vil skulle af-
hændes af modtageren på vilkår, der forinden er godkendt af Udlændinge- og
Integrationsministeriet, og et beløb svarende til salgsprisen fratrukket eventuelle
udgifter forbundet med salget vil skulle overføres til kontoen hos Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Tilsidesættelse af pligten til at returnere en donation til donator eller pligten til at
overføre en donation eller et beløb til Udlændinge- og Integrationsministeriet in-
den for fristerne vil kunne straffes efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets
§ 8. Straf efter denne bestemmelse vil forudsætte, at den pågældende forsætligt
Side
17/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
eller uagtsomt ikke returnerer eller overfører donationen eller et beløb svarende til
salgsprisen fratrukket eventuelle udgifter forbundet med salget inden for fristerne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere henvise til bemærkningerne
til lovforslagets §§ 6 og 8, der indeholder forskellige eksempler til belysning af, i
hvilke tilfælde der foreligger forsæt eller uagtsomhed, hvilket er en forudsætning
for at ifalde strafansvar.
Den Danske Dommerforening
anfører, at der i forhold til pligten om at tilbageføre
donationer, der er modtaget i god tro inden 14 dage fra det tidspunkt, hvor mod-
tageren var eller burde være blevet bekendt med, at midlerne stammede fra en
person på listen, ikke tages højde for, om midlerne fortsat er i behold på det tids-
punkt, hvor pligten indtræder. Hvis donationen i god tro er anvendt til f.eks. kir-
kebyggeri, afholdelse af en kulturkonference eller andet, forekommer det vidtgå-
ende, at modtageren også i det tilfælde skal have en strafbelagt pligt til at tilbage-
betale eller overføre beløbet til statskassen.
FrikirkeNet
anfører, at det bliver meget svært at gennemskue, hvilke personer
eller organisationer man reelt ikke må modtage penge fra.
FrikirkeNet
nævner
som eksempel, at hvis en organisation modtager penge fra en person, der senere
viser sig at være en person, der er optaget på listen, så skal den danske organisa-
tion tilbagebetale pengene, selvom modtagelsen er sket i god tro, og at det ikke er
tydeligt, hvordan den pågældende skal forholde sig, hvis donationen er brugt.
Luthersk Mission
tilslutter sig høringssvaret fra FrikirkeNet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet finder
det nødvendigt for at sikre effektiviteten af den foreslåede ordning, at der indføres
en pligt til at returnere donationen eller
hvis dette ikke er muligt
overføre do-
nationen eller et beløb til ministeriet, dvs. statskassen, i de tilfælde, hvor der ikke
er grundlag for at straffe efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 6. Det
er efter ministeriets opfattelse afgørende, at donationsmodtagere her i landet ikke
kan modtage og beholde donationer, der er ydet af personer, som modarbejder
eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
2.9. Forholdet til grundloven og EMRK
Baptistkirken
tilslutter sig høringssvaret fra
Danske Kirkers Råd,
der tilslutter sig
høringssvaret fra
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd,
jf. nedenfor.
Dansk Islamisk Trossamfund
anfører, at lovforslaget som helhed udgør et indgreb
i retten til religionsfrihed efter grundlovens § 67 og EMRK artikel 9 samt et ind-
greb i retten til foreningsfrihed efter grundlovens § 78, da lovforslaget vil afskære
religiøse foreninger og trossamfund fra at modtage økonomisk- og/eller materiel
støtte for at udøve deres virksomhed, der netop er at forsamle sig i foreninger og
udøve eller forkynde deres budskab for medlemmer eller andre interesserede.
Dansk Islamisk Trossamfund anfører videre, at ud over folkekirken er samtlige
Side
18/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
trossamfund i Danmark selvfinansieret og har dermed brug for økonomisk støtte
fra donorer for at kunne sikre eksistensen af deres organisation. Lovforslaget vil
derfor efter Dansk Islamisk Trossamfunds opfattelse ramme det frie foreningsliv
og de religiøse aktiviteter, der udøves inden for lovgivningens rammer.
Byretterne
henholder sig til høringssvaret fra
Den Danske Dommerforening,
der
anfører, at der i forbindelse med indbringelse af en afgørelse om optagelse på
forbudslisten for domstolene vil kunne rejses spørgsmål om, hvorvidt optagelsen
på listen er i strid med bestemmelser i grundloven, EMRK og EU-retten. Dommer-
foreningen anfører videre, at da disse forhold således vil kunne blive genstand for
domstolsprøvelse, finder foreningen ikke anledning til at forholde sig til, hvorvidt
forslaget som forudsat kan antages at være i overensstemmelse med de nævnte
grund- og frihedsrettigheder mv.
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd
anfører, at det ikke er klart, i hvor høj grad
lovforslaget er et indgreb i den tros- og religionsfrihed, som loven skal beskytte.
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd
rejser i den forbindelse spørgsmålene, om et
sådant indgreb i så fald er legitimt, og om det kan godtgøres, at loven ikke utilsig-
tet og illegitimt begrænser den faktiske tros- og religionsfrihed ved at begrænse
religiøse organisationers ret til at bede om og modtage økonomiske donationer til
religiøst arbejde.
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd
bemærker i den forbindelse,
at begrænsningen af individers tros- og religionsfrihed skal have en legitim be-
grundelse, og at kun begrænsninger, som er nødvendige for at opretholde et
åbent og pluralistisk samfund, er legitime.
Luthersk Mission
tilslutter sig høringssvaret fra
FrikirkeNet,
der anfører, at lov-
forslaget indeholder regler, der vil udgøre et markant indgreb mod de danske
frihedsrettigheder, som loven ellers har til hensigt at beskytte.
FrikirkeNet
henvi-
ser til det af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd anførte om, at begrænsningen af
individers tros- og religionsfrihed skal have en legitim begrundelse, og at kun be-
grænsninger, som er nødvendige for at opretholde et åbent og pluralistisk sam-
fund, er legitime.
Luthersk Mission
anfører herudover, at lovforslaget sætter de
grundlæggende frihedsrettigheder under et urimeligt pres.
For så vidt angår forholdet til grundloven kan der generelt henvises til pkt. 3.1 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvoraf det fremgår, at det er Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets vurdering, at lovforslaget er i overensstemmelse
med grundloven, herunder § 78.
Det fremgår bl.a. heraf, at ordningen er udformet således, at den ikke kommer til
at indebære, at det bliver ulovligt for den pågældende at være medlem af en for-
ening, herunder at det ikke bliver ulovligt at betale medlemskontingent. Ordningen
vil derfor ikke indebære, at donatorer i Danmark, der måtte komme på forbudsli-
sten, forhindres i at være medlem af foreninger.
For så vidt angår forholdet til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention kan
der generelt henvises til pkt. 3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
Side
19/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
hvoraf det fremgår, at det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering,
at lovforslaget er i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention, herunder artikel 9 og 11.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i den forbindelse henvise til, at der
som det også fremgår af lovforslagets afsnit 3.2.1
i hvert enkelt tilfælde vil blive
foretaget en vurdering af, om optagelse på forbudslisten og et deraf følgende
forbud mod at modtage donationer fra den pågældende konkret vil være propor-
tionalt i forhold til hensynet til at beskytte det danske demokrati og grundlæggen-
de friheds- og menneskerettigheder. Som det endvidere fremgår, vil det ved denne
proportionalitetsvurdering indgå bl.a., hvor tungtvejende grundene for at optage
den pågældende på forbudslisten er, hvor stor en del af donatorens aktiviteter der
ligger i Danmark, og hvilke muligheder donator har for at omlægge sine aktivite-
ter. Det vil ligeledes indgå, at optagelse på forbudslisten generelt set vil være mere
indgribende over for fysiske og juridiske personer, der er hjemmehørende i Dan-
mark, end over for personer, som er hjemmehørende i udlandet, idet fysiske og
juridiske personer, der er hjemmehørende i Danmark, ofte må antages at have
hovedparten af deres virke i Danmark.
2.10 Forholdet til EU-retten
Byretterne
henholder sig til høringssvaret fra
Den Danske Dommerforening,
der
anfører, at der i forbindelse med indbringelse af en afgørelse om optagelse på
forbudslisten for domstolene vil kunne rejses spørgsmål om, hvorvidt optagelsen
på listen er i strid med bestemmelser i grundloven, EMRK og EU-retten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at den foreslåede ordning i
lovforslaget vil udgøre en restriktion af kapitalens fri bevægelighed, jf. TEUF artikel
63.
Hensynet bag lovforslaget er at imødegå risikoen for, at demokrati og grundlæg-
gende friheds- og menneskerettigheder modarbejdes eller undermineres. Det er
vurderingen, at der er tale om et grundlæggende hensyn, som vil blive anset for
omfattet af traktatens bestemmelse om den offentlige orden (ordre public).
Det er endvidere vurderingen, at den foreslåede ordning er egnet til at varetage
dette hensyn og ikke går videre end nødvendigt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i øvrigt henvise til lovforslagets afsnit
8 om forholdet til EU-retten.
2.11. Evaluering af den foreslåede ordning
Institut for Menneskerettigheder
finder det positivt, at lovforslaget vil blive eva-
lueret, men kan imidlertid konstatere, at det ikke er beskrevet i udkastet, hvad en
sådan evaluering vil indebære, og opfordrer derfor til, at ministeriet præciserer
evalueringens omfang. Dette især set i lyset af, at der foretages indgreb i to
Side
20/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
grundlæggende menneskerettigheder i form af religions- og foreningsfriheden, og
at lovudkastet er behæftet med risiko for vilkårlighed, hvorfor det er væsentligt,
at der føres tilsyn med, hvordan loven forvaltes i praksis, herunder hvilke person-
grupper eller særlige typer af foreninger der er genstand for forbuddet.
Institut
for Menneskerettigheder
anbefaler på den baggrund, at Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet i forbindelse med evalueringen i 2023 udarbejder en rapport til
Folketinget om, hvordan forbudslisten anvendes i praksis, og hvilke trossamfund
eller religiøse forkyndere, tilknyttet et trossamfund, der optages på listen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det på nuværende tidspunkt
ikke er besluttet, hvordan evalueringen i 2023 skal gennemføres, men at Institut
for Menneskerettigheders anbefaling vil indgå i overvejelserne.
2.1.2. Databeskyttelsesretlige regler
Institut for Menneskerettigheder
vurderer, at det ikke er i overensstemmelse
med dataminimeringsprincippet efter databeskyttelsesforordningens artikel 5,
stk. 1, litra c, at offentliggøre en persons adresse, især ikke en fysisk person, og
vurderer samtidig, at ministeriet ikke har sandsynliggjort, hvorfor det er nødven-
digt, at offentligheden skal være bekendt med en adresse, særligt når man sam-
menholder med, hvor indgribende det er for de omfattede personer.
Institut for
Menneskerettigheder
bemærker, at man ved at offentliggøre personernes adres-
se risikerer at gøre dem sårbare over for eksempelvis hadforbrydelser
især de
personer, der er hjemmehørende i Danmark.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler på den baggrund, at Udlændinge- og Integrationsministeriet undlader at
offentliggøre adresser på forbudslisten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at forbudslisten, med
henblik på at sikre, at det tydeligt kan identificeres, hvem der er optaget på for-
budslisten, også kan indeholde oplysninger om fysiske personers adresse. Dette
skal ses i lyset af, at modtagelse af donationer fra personer på forbudslisten vil
kunne straffes efter lovforslagets § 6. Det er således afgørende for modtagere af
donationer at kunne identificere personer på listen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at det fremgår af
bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, i det fremsatte lov-
forslag, at det vil bero på en konkret vurdering af sagens faktiske omstændighe-
der, hvilke konkrete personoplysninger der i det enkelte tilfælde vil kunne anses for
nødvendige at offentliggøre på forbudslisten, og at det således ikke vil kunne ude-
lukkes, at nogle af de oplysninger, der vil kunne offentliggøres, ud fra en konkret
afvejning af hensynet til private interesser, bør udelades, f.eks. oplysninger om
adresse. Det vil i denne afvejning skulle tillægges afgørende betydning, om det vil
være nødvendigt at offentliggøre oplysningerne for at sikre en præcis identifikati-
on af den pågældende donator.
Datatilsynet
anfører, at det i lovudkastet, der var sendt i høring, ikke står Datatil-
synet helt klart, i hvis interesse den pågældende behandling vil finde sted, herun-
Side
21/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
der om behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarliges eller tredjemands
retskrav kan fastlægges m.v.
Datatilsynet
henstiller til, at Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet på ny vurderer, om behandlingen af følsomme oplysninger kan
ske med henvisning til databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, eller
om en af de øvrige undtagelser i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2,
finder anvendelse.
Datatilsynet
bemærker i den forbindelse, at behandling af
følsomme oplysninger kan ske, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til væ-
sentlige samfundsinteresser på grundlag af EU-retten eller medlemsstaternes
nationale ret og står i rimeligt forhold til det mål, der forfølges, respekterer det
væsentligste indhold af retten til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke
foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og
interesser, jf. forordningens artikel 9, stk. 2, litra g.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har bl.a. på baggrund af de modtagne
høringssvar foretaget ændringer på dette punkt, således at det fremgår af det
fremsatte lovforslag, at behandlingen af de nævnte personoplysninger vil ske med
henvisning til databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g. Det fremgår
endvidere, at den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2 efter Udlændinge- og Inte-
grationsministeriets vurdering falder inden for det nationale råderum, der er fast-
sat i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.2.2.2.
Datatilsynet
anfører, at lovforslaget ikke ses at forholde sig til spørgsmålet om,
hvorvidt videregivelse som nævnt i § 3 kan ske inden for rammerne af databeskyt-
telsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra b, hvorfor Datatilsynet skal henstille til,
at Udlændinge- og Integrationsministeriet tager stilling hertil.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det fremsatte lovforslag
er ændret i forhold til det lovudkast, der blev sendt i høring, således, at det frem-
går af bemærkningerne til lovforslagets § 3, at Udlændingestyrelsens og Skatte-
forvaltningens videregivelse af oplysninger efter den foreslåede bestemmelse vil
skulle bedømmes efter videregivelsesbetingelserne i databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven, fordi de kan indeholde personoplysninger. Det er Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at den foreslåede udveksling af
almindelige personoplysninger er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i
samfundets interesse og henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som de
pågældende myndigheder har fået pålagt, jf. databeskyttelsesforordningens arti-
kel 6, stk. 1, litra e.
Det forudsættes, at de pågældende myndigheder, herunder Udlændingestyrelsen,
generelt indretter sig således, at udvekslingen respekterer det væsentligste ind-
hold af retten til databeskyttelse og i øvrigt sikrer den registrerede passende for-
anstaltninger til beskyttelse af grundlæggende rettigheder og interesser.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets afsnit 2.2.2.
Side
22/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
3. Det fremsatte lovforslag i forhold til lovudkastet som sendt i høring
Der er foretaget en række lovtekniske ændringer, redaktionelle justeringer og
præciseringer af lovforslaget.
Det fremsatte lovforslag adskiller sig herudover fra det udkast til lovforslag, der
har været sendt i høring, på særligt følgende punkter:
Lovforslagets § 1 er omformuleret således, at formålet med loven er angivet i
bestemmelsen.
Det er i lovforslagets § 2 præciseret, at juridiske og fysiske personer også vil
omfatte udenlandske statslige myndigheder og statsligt styrede organisatio-
ner og virksomheder.
Det er tilføjet i lovforslagets § 4, stk. 2, at den offentlige forbudsliste også kan
offentliggøres med oplysninger om fysiske personers fødested.
Lovforslagets § 6, stk. 2, og § 7, stk. 3, er udgået, således at der i lovteksten
og bemærkningerne ikke længere skelnes mellem donatorer, der er hjemme-
hørende i hhv. udlandet og Danmark. Der er i afsnit 2.1.2.1, 3.1.1, 3.2.1 og i
bemærkningerne til § 2 indsat afsnit om, at det i den proportionalitetsvurde-
ring, der skal foretages i forbindelse med optagelse på forbudslisten, vil ind-
gå, at optagelse på forbudslisten generelt set vil være mere indgribende over
for fysiske og juridiske personer, der er hjemmehørende i Danmark, end over
for personer, som er hjemmehørende i udlandet, idet fysiske og juridiske per-
soner, der er hjemmehørende i Danmark, ofte må antages at have hovedpar-
ten af deres virke i Danmark.
Det er tilføjet i lovforslagets § 7, stk. 2. 1. pkt., at ministeriet skal underrettes
om overførslen til en konto hos Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Der er tilføjet nye bestemmelser i lovforslagets § 7, stk. 2, 2. pkt., og § 10, stk.
1, 2. pkt., om donationer i form af andet end pengebeløb.
Der er indsat et 4. pkt. i lovforslagets § 7, stk. 2, hvorefter fristen i § 7, stk. 2,
1. pkt. kan forlænges, hvis Udlændinge- og Integrationsministeriet i øvrigt
finder behov herfor.
Der er i afsnit 2.1.2.1 og i bemærkningerne til § 1 tilføjet en nærmere beskri-
velse af, hvad der skal forstås ved en donation. Det fremgår heraf bl.a., at det
med hensyn til gaver vil være relevant at se på f.eks. forholdet mellem giver
og modtager, herunder om der er tale om nærtstående, værdien og i hvilken
forbindelse gaven gives.
Det er præciseret i afsnit 2.2.2, at det ikke vil være enhver oplysning, der er
indhentet, f.eks. ved søgning på internettet, forskningsartikler og indberet-
ninger fra danske myndigheder m.v., som Udlændingestyrelsen vil kunne
lægge til grund i forbindelse med vurderingen af, om en fysisk eller juridisk
person skal optages på forbudslisten, idet Udlændingestyrelsen vil skulle vur-
dere kildernes troværdighed.
Der er foretaget en præcisering i lovforslagets afsnit 2.2.2.2 og i bemærknin-
gerne til § 4, stk. 2, om forholdet til databeskyttelsesforordningen og databe-
skyttelsesloven, således at det fremgår, at der i forhold til lovforslagets § 4 vil
blive foretaget en vurdering af sagens faktiske omstændigheder i det konkre-
te tilfælde med henblik på at afgøre, hvilke personoplysninger der bør anses
Side
23/24
L 81 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
for nødvendige i forhold til at sikre administrationen af forbudslisten. Efter en
konkret vurdering vil det således kunne besluttes, at f.eks. adresseoplysnin-
ger bør udelades af hensyn til private interesser.
Afsnit 2.2.2.2 er også ændret således, at det fremgår, at behandlingen føl-
somme personoplysninger kan ske med henvisning til databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 9, stk. 2, litra g.
Bemærkningerne til lovforslagets § 3 er ændret således, at det nu bl.a. frem-
går, at Udlændingestyrelsens og Skatteforvaltningens videregivelse af oplys-
ninger efter den foreslåede bestemmelse vil skulle bedømmes efter videregi-
velsesbetingelserne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven,
fordi de kan indeholde personoplysninger.
Der er indsat et afsnit i afsnit 2.2.5.2 om genoptagelse, hvoraf det fremgår, at
andre end fysiske eller juridiske personer, der er optaget på forbudslisten, i
overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige regler vil have mu-
lighed for at anmode om at få sagen genoptaget, i det omfang de pågælden-
de har partsstatus.
Lovforslagets afsnit 2.3 om straf for at modtage donationer fra fysiske og
juridiske personer, der er optaget på forbudslisten, og afsnit 8 om forholdet
til EU-retten er udbygget.
Der er i lovforslaget indsat et nyt afsnit 3.3 om forholdet til Den Europæiske
Unions Charter om Grundlæggende Rettigheder.
Afsnit 4, om økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige, og afsnit 5, om økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v., er udarbejdet.
Ikrafttrædelsesdatoen er ændret til den 1. februar 2021.
Side
24/24