Til lovforslag nr.
L 80
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven
(Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V og DF) vil hverken stemme
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at det er po‐
sitivt at forbedre barselsmulighederne for selvstændige, sær‐
lig i et ligestillingsperspektiv. V bemærker ligeledes, at V
ikke var inviteret med til forhandlingerne om den konkrete
model og derfor ikke har haft indflydelse på finansieringen,
som V er modstandere af. V noterer sig, at finansieringen vil
medføre stigende afgifter for selvstændige midt i en økono‐
misk krise. V kan derfor støtte intentionerne i forslaget, men
ikke den konkrete finansiering, hvorfor V stemmer hverken
for eller imod lovforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget støtter fuldt
ud optagelsen af selvstændigt erhvervsdrivende i ordningen
for barselsudligning. Det baner vejen for, at flere kvinder
kan vælge at blive iværksættere, men også for, at mandlige
iværksættere kan gå på barsel og tilbringe tid med deres helt
små børn. Der må ikke være et modsætningsforhold mellem
at stifte virksomhed og stifte familie.
I RV har vi en forhåbning om, at bedre barselsvilkår kan
afhjælpe den store underrepræsentation af kvinder i iværk‐
sætteri til glæde og gavn for samfundet. For det er netop
driftige iværksættere, som i høj grad bidrager til vækst og
velfærd, og som skaber eksportsucceser, der sender danske
varer og viden ud i verden. Derfor koster det også samfun‐
det dyrt, når vi ikke får alle talenter i spil.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 3 a
affattes
nr. 3
således:
»3) Den arbejdsfortjeneste som fastsat i medfør af barsels‐
lovens § 27, stk. 4, § 32, stk. 2, § 33, stk. 2, § 34, §
36, stk. 4, og § 48 a, stk. 2, der ligger til grund for
beregningen af dagpenge efter barselsloven, overstiger
højeste barselsdagpengesats.«
[Lovteknisk ændringsforslag]
2)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 3 b
affattes
stk. 3
således:
»Stk. 3.
Kompensationsperioden i stk. 2 er den samme
som den refusionsperiode, der er fastsat i medfør af § 3, stk.
3.«
AX025379