Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 80 Bilag 5
Offentligt
2299489_0001.png
Til lovforslag nr.
L 80
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [9. december 2020]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven
(Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 4
foreslåede§
3 a
affattes
nr. 3
således:
»3) Den arbejdsfortjeneste, som fastsat i medfør af barsels‐
lovens § 27, stk. 4, § 32, stk. 2, § 33, stk. 2, § 34, §
36, stk. 4, og § 48 a, stk. 2, der ligger til grund for
beregningen af dagpenge efter barselsloven, overstiger
højeste barselsdagpengesats.«
[Lovteknisk ændringsforslag. ]
2)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 3 b
affattes
stk. 3
således:
»Stk. 3.
Kompensationsperioden i stk. 2 er den samme
som den refusionsperiode, der er fastsat i medfør af § 3, stk.
3.«
[Lovteknisk ændringsforslag. ]
Til § 2
3)
I
stk. 3,
indsættes efter »første gang«: »fra«.
[Præcisering af tidspunkt for den første udbetaling af kom‐
pensation til selvstændigt erhvervsdrivende]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i § 3 a, nr. 3,at det vil være en betingelse
for at modtage kompensation, atden arbejdsfortjeneste, som
fastsat i medfør af barselslovens § 27, stk. 4, § 32, stk. 2,
§ 33, stk. 2, § 34, § 36, stk. 4, og § 48 a, stk. 2, der ligger
til grund for beregningen af dagpenge efter barselsloven,
overstiger højeste barselsdagpengesats.
Forslaget er et teknisk ændringsforslag efter anbefaling
fra Folketingets Lovsekretariat, hvor det sidste sætningsled
er flyttet frem. Ændringsforslaget medfører således ikke ma‐
terielle ændringer i bestemmelsen.
DokumentId
Journalnummer
L 80 - 2020-21 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2299489_0002.png
2
Til nr. 2
Det foreslås i § 3 b, stk. 3, at kompensationsperioden i
stk. 2 er den samme som den refusionsperiode, der er fastsat
i medfør af § 3, stk. 3.
Ændringsorslaget betyder, at kompensationsperioden for
selvstændigt erhvervsdrivende vil være den samme som re‐
fusionsperioden for private arbejdsgivere. Periodens længde
fastsættes i barselsudligningsbekendtgørelsen og kan regule‐
res af ministeren efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejds‐
markedets Tillægspension.
Forslaget er et teknisk ændringsforslag efter anbefaling
fra Folketingets Lovsekretariat og er en tydeliggørelse af
bestemmelsen i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget
medfører således ikke materielle ændringer i bestemmelsen.
Til nr. 3
Beskæftigelsesministeriet er efter lovforslagets fremsæt‐
telse blevet gjort opmærksom på, at barselsudligningsord‐
ningen, på tidspunktet den 1. april 2021, ikke har de nød‐
vendige oplysninger om udbetaling af barselsdagpenge til
selvstændigt erhvervsdrivende for marts måned 2021. Det
betyder, at det ikke er muligt for barselsudligningsordningen
at udbetale den fulde kompensation for perioden 1. janu‐
ar-31. marts 2021 allerede den 1. april 2021.
Det foreslås, at udbetaling af den første kompensation til
selvstændigt erhvervsdrivende sker fra den 1. april 2021.
Forslaget betyder, at selvstændigt erhvervsdrivende, der
har ret til kompensation fra barselsudligningsordningen i
hele perioden 1. januar 2021 – 31. marts 2021, får udbetalt
den fulde kompensation for perioden, dvs. også for marts
måned, i forbindelse med den første kompensationsudbeta‐
ling.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november 2020 og var
til 1. behandling den 17. november 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses‐
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigministeren sendte den 4. sep‐
tember dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – 366,
folketingsåret 2019-20. Den 11. november 2020 sendte be‐
skæftigelsesministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [3] bilag på lovfor‐
slaget.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4