Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 79 Bilag 1
Offentligt
2278652_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om
kompensation til handicappede i erhverv
m.v. (Styrket og forenklet indgang til korte
erhvervsrettede kurser, udvidelse af mindre
intensiv indsats, varslingspuljens anvendel-
sesområde samt fritagelse for indsats og rå-
dighed for unge, der deltager i særligt tilret-
telagt ungdomsuddannelse (STU) m.v.)
Oktober 2020
J.nr. 20/14718
Baggrund
Lovforslaget udmønter dele af aftalerne: Aftale om styrket opkvalificering og Af-
tale om ekstraordinært løft af ledige fra juni 2020, som kræver lovændringer på Be-
skæftigelsesministeriets område, og som skal træde i kraft den 1. januar 2021.
Formål
Lovforslaget har til formål at styrke og forenkle indgangen til korte erhvervsrettede
kurser, jf. aftalerne om styrket opkvalificering og om ekstraordinært løft af ledige.
Derudover foreslås det i lovforslaget at foretage en række ændringer, tilretninger
og præciseringer i reglerne på beskæftigelsesområdet, som ikke har baggrund i af-
talerne. Det gælder ændringer, præciseringer og tilretninger af reglerne, så
dagpengemodtagere får en ny indsats efter en periode på mindst 5 år, hvor de
ikke har modtaget dagpenge m.v.,
personer, der skal påbegynde en erhvervsuddannelse eller en uddannelse på
samme eller højere niveau, som er tilrettelagt som fuldtidsstudie og gennemfø-
res på ordinære vilkår, omfattes af en mindre intensiv indsats de sidste 6 uger
inden uddannelsesstart, bortset fra uddannelseshjælpsmodtagere og overgangs-
ydelsesmodtagere (uden for introduktionsprogrammet),
bestemmelser om varslingspuljens anvendelsesområde forenkles og samles.
uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere (uden for intro-
duktionsprogrammet), som deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
L 79 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
(STU), ikke har ret og pligt til tilbud og er undtaget fra reglerne om udnyttelse
af uddannelses- og arbejdsmuligheder,
løntilskudsreglerne for nyuddannede personer med handicap præciseres og æn-
dres, og
en hjemmel til udveksling af oplysninger mellem Beskæftigelsesministeriets it-
systemer og arbejdsløshedskassernes it-systemer for medlemmer af arbejdsløs-
hedskasserne præciseres.
Den primære målgruppe
Lovforslagets primære målgrupper er:
Personer, som kan få tilbud om korte erhvervsrettede kurser via den regionale
uddannelsespulje.
Personer, der kan omfattes af en mindre intensiv indsats, de sidste 6 uger inden
uddannelsesstart.
Uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere (uden for intro-
duktionsprogrammet), som deltager i STU, og som undtages for ret og pligt
mv.).
For de øvrige dele af lovforslaget er der tale om, at forslagene enten berører et lille
antal personer årligt, eller at der er tale om præciseringer og en mindre ændring.
Personer, som kan få tilbud om korte erhvervsrettede kurser via den regionale ud-
dannelsespulje
Målgruppen for forslaget er: Dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere, uddan-
nelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere (uden for introduktionspro-
grammet), sygedagpengemodtagere, personer i jobafklaringsforløb og ressourcefor-
løb, fleksjobvisiterede, der modtage ledighedsydelse, revalidender, førtidspensioni-
ster, selvforsørgende og unge under 18 år med behov for en uddannelses- eller be-
skæftigelsesfremmende indsats.
Personer, der kan omfattes af en mindre intensiv indsats, de sidste 6 uger inden ud-
dannelsesstart
Målgruppen for forslaget er: Dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere, over-
gangsydelsesmodtagere (uden for introduktionsprogrammet), personer i jobafkla-
ringsforløb og ressourceforløb, fleksjobvisiterede, der modtage ledighedsydelse, og
revalidender.
Uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere (uden for introdukti-
onsprogrammet), som deltager i STU, og som undtages for ret og pligt mv.
Målgruppen for forslaget er: Unge under 30 år uden en erhvervskompetencegi-
vende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp eller overgangsydelse (uden
for introduktionsprogrammet), og som deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsud-
dannelse (STU).
2
L 79 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278652_0003.png
Tabel 1. Kønsfordeling blandt de primære målgrupper for lovforslaget. Procent.
Målgrupper
Personer, som kan få tilbud om korte erhvervsret-
tede kurser via den regionale uddannelsespulje
Personer, der kan omfattes af en mindre intensiv
indsats, de sidste 6 uger inden uddannelsesstart
Uddannelseshjælpsmodtagere og overgangsydelses-
modtagere (uden for introduktionsprogrammet),
som deltager i STU, og som undtages for ret og
pligt mv.
Mænd
46%
Kvinder
54%
46%
63%
54%
37%
Anm: Opgørelsen er baseret på antal berørte personer i de ovennævnte mål-
grupper for 2019.
Kilde: Jobindsats.dk og særudtræk.
De sekundære målgrupper
Lovforslagets sekundære målgrupper er kommunerne, herunder jobcentrene og ar-
bejdsløshedskasser, der varetager indsatsen for den enkelte person.
Samlet vurdering
Det vurderes, at lovforslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Det vurderes, at kvinder og mænd vil blive berørt af lovforslaget på samme måde.
Fordelingen mellem mænd og kvinder afspejler kønsforskelle på erhvervs- og ud-
dannelsesvalg og afspejler ikke en ulige mulighed for adgang til indsats for de pri-
mære målgrupper for lovforslaget.
Lovforslaget påvirker ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forslaget påvir-
ker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3