Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
L 78 Bilag 1
Offentligt
2277529_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om
maritime uddannelser og forskellige andre love og om ophævelse af lov om
friplads og stipendium til visse udenlandske studerende ved
erhvervsakademiuddannelser
og
professionsbacheloruddannelser
(Adgangskurser
til
udvalgte
erhvervsakademi-
og
professionsbacheloruddannelser,
godkendelse
af
maritime
ikke-
videregående uddannelser m.v.)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 12. august 2020 udsendt det
ovennævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og
organisationer. Høringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
24. september 2020
Ved høringsfristens udløb den 9. september 2020 var der indkommet 16
høringssvar, hvoraf 12 indeholder bemærkninger til lovforslaget.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger.
1.
Adgangskursus
til
udvalgte
erhvervsakademi-
og
professionsbacheloruddannelser
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske SOSU-skoler og TEKNIQ
Arbejdsgiverne
støtter den foreslåede ændring.
Dansk Industri
finder det hensigtsmæssigt fortsat at arbejde for at sikre en mere
direkte vej for faglærte med relevante uddannelser til erhvervsakademi- eller
professionsbacheloruddannelser. Endvidere finder
Dansk Industri,
at VUC’erne bør
inddrages i udvikling af disse adgangskurser, og at der er behov for en national
koordinering, så kurserne ensrettes og samler et fornuftigt volumen af elever.
TEKNIQ Arbejdsgiverne
finder, at der ud over de tre identificerede uddannelser
også bør udvikles adgangskurser til uddannelser inden for det tekniske område.
Danske HF & VUC
mener principielt ikke, at det er en god ide at oprette
adgangskurser hos videregående uddannelsesinstitutioner, da det er udtryk for en
uhensigtsmæssig konkurrencetænkning, at videregående uddannelsesinstitutioner
udbyder fag på gymnasialt niveau, og da det vil resultere i flytning af aktivitet fra
VUC-sektoren.
Danske HF & VUC
opfordrer til, at etablering af adgangskurser hos
videregående uddannelsesinstitutioner ikke bliver en tendens fremadrettet.
Ministeriet
bemærker, at der med denne del af lovforslaget er tale om et målrettet,
afgrænset initiativ, som indebærer, at der udvikles adgangskurser for
erhvervsuddannede til tre konkrete uddannelser. Initiativet er et resultat af politiske
aftaler af 22. november 2018 og 18. juni 2020.
2. Udbud af adgangskursus til maskinmesteruddannelsen ved maritime
uddannelsesinstitutioner
SIMAC, Dansk Industri, Danske Rederier, Danske Maritime og Rektorkollegiet for
de Maritime Uddannelser
støtter den foreslåede ændring.
Rektorkollegiet for de
Maritime Uddannelser
mener herunder, at det bidrager til et godt studiemiljø og
sammenhæng i uddannelsesforløbet, når adgangskurset til de maritime
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
171007
Side 1/3
L 78 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2277529_0002.png
professionsbacheloruddannelser kan udbydes på den samme institution som resten
af uddannelsen.
Danske Rederier
ser denne del af lovforslaget som en positiv
udvikling, der vil bidrage til tidlig sporing mod det maritime område, samt bidrage til
et bedre overblik over studiemuligheder i rekrutteringsøjemed.
IngeniørUddannelsernes Samråd
er tilfredse med det nuværende samarbejde med
maskinmesterskolerne og ønsker at bibeholde samarbejdet om adgangskurset.
SIMAC og Rektorkollegiet for de Maritime Uddannelser
foreslår, at lovforslagets
henvisning til ”maskinmesteruddannelsen” erstattes af en
henvisning til de maritime
professionsbacheloruddannelser, idet adgangskurset er adgangsgivende til alle de
maritime professionsbacheloruddannnelser.
Rektorkollegiet for de Maritime
Uddannelser
anfører herunder, at de udelukkende ønsker udbudsret til det allerede
eksisterende adgangskursus ved de maritime uddannelsesinstitutioner (maritim
fagpakke) som en del af det adgangskursus, der udbydes til ingeniøruddannelserne.
Ministeriet
bemærker, at de nuværende maritime professionsbacheloruddannelser
omfatter tre uddannelser
skibsofficer, skibsfører og maskinmester
med samme
gymnasiale adgangskrav. Ministeriet er således enigt i, at det er hensigtsmæssigt,
at
det
maritime
adgangskursus
målrettes
personer
med
en
erhvervsuddannelsesbaggrund, som ønsker at gennemføre en af de maritime
professionsbacheloruddannelser. Lovforslaget justeres derfor på dette punkt.
Ministeriet
bemærker, at adgangskurset med forslaget også fremover vil kunne ske
i et samarbejde mellem universiteter og maritime uddannelsesinstitutioner.
3. Hjemmel til at godkende maritime uddannelser og uddannelsesudbud på
ikke-videregående niveau
Danske Rederier og Rektorkollegiet for de Maritime Uddannelser
finder det positivt,
at der nu oprettes hjemmel til at godkende maritime uddannelser på ikke-
videregående niveau.
Rektorkollegiet for de Maritime Uddannelser
er enige i, at
godkendelser af nye uddannelser og udbud skal ske både på baggrund af en
vurdering af arbejdsmarkedets behov og vise hensyn til sammenhængen i det
samlede udbud af maritime uddannelser i Danmark.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
finder det væsentligt, at det fastholdes, at
nye udbud skal være samfundsøkonomisk og uddannelsesmæssigt forsvarlige.
Ministeriet
bemærker, at lovforslaget ikke lægger op til en ændring i de øvrige
rammer for godkendelse af maritime uddannelsesudbud.
4. Adgang til at indgå i administrative fællesskaber for maritime
uddannelsesinstitutioner
Danske Rederier, SIMAC og Rektorkollegiet for de Maritime Uddannelser
støtter
den foreslåede ændring.
Danske Rederier
finder, at ændringen vil lægge et
grundlag for bedre virksomhedsdrift, og dermed styrke de maritime
uddannelsesinstitutioner.
5. Harmonisering af regler om bevillingsmæssige konsekvenser ved
overskridelse af dimensionerede uddannelser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
L 78 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2277529_0003.png
Dansk Industri
støtter den foreslåede ændring.
Aarhus Universitet
stiller sig til rådighed for en dialog om fastsættelse af
beregningsmodellerne på bekendtgørelsesniveau.
6. Andre initiativer på området for de maritime uddannelser (det særlige 4-
årige forløb, der kombinerer maritim uddannelse med stx)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og Rektorkollegiet for de Maritime
Uddannelser
støtter den foreslåede ændring.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3