Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77
Offentligt
2288946_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 endeligt svar på spørgsmål 40
Offentligt
Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
23. november 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Nanna Therkelsen
Sagsnr.: 2020-0037-0096
Dok.:
1717040
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 40 vedrørende forslag til lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink (L 77), som Folketin-
gets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den 16. no-
vember 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 77 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om regeringen ikke anser minkaflivningen som ekspropriation, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Spørgsmål nr. 40 fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg vedrø-
rende forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink (L 77).
”Ministeren bedes redegøre for, om det af regeringen foreslåede
lovforslag er så økonomisk intensivt, at indgrebet må anses for
ekspropriativt?”
Svar:
Der kan henvises til, at det af pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget bl.a. fremgår, at lovforslaget for det første indebærer, at der til-
vejebringes hjemmel til aflivning af mink i besætninger, hvor der ikke er
konstateret smitte, og som ligger uden for de risikozoner, der er defineret i
medfør af lov om hold af dyr. Med lovforslaget lægges der op til at yde
erstatning på samme vilkår som efter lov om hold af dyr, dvs. en erstatning
svarende til dyrenes eller produkternes værdi, samt en erstatning til fuld
dækning af det herved opståede driftstab. Ved beregningen af denne erstat-
ning er det tilsigtet, at den erhvervsdrivende stilles som ved ekspropriation.
Der lægges for det andet op til at indføre et midlertidigt forbud mod hold af
mink til og med den 31. december 2021. I den forbindelse lægges med hjem-
mel i den foreslåede § 7, stk. 2, op til at fastsætte regler om erstatning eller
kompensation i anledning af det midlertidige forbud. Det er på den baggrund
vurderingen, at det foreslåede midlertidige forbud mod hold af mink ikke i
almindelighed vil udgøre et ekspropriativt indgreb over for de erhvervsdri-
vende. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at den foreslåede ordning vil
kunne udgøre et ekspropriativt indgreb over for konkrete erhvervsdrivende.
Det bemærkes i den forbindelse navnlig, at der knytter sig en vis usikkerhed
til omstændighederne efter udløbet af den foreslåede dvaleperiode, herunder
om det i praksis kan vise sig uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt for
nogle af de erhvervsdrivende, som på dette tidspunkt ønsker at genoptage
erhvervet, at genetablere virksomheden inden for en rimelig tidshorisont ef-
ter ophør af dvaleperioden.
Det bemærkes i øvrigt, at det følger af de specielle bemærkninger til lov-
forslagets § 7, stk. 2, at der med hjemmel i bestemmelsen vil blive fastsat
regler om, at der i tilfælde af ekspropriation ydes fuldstændig erstatning.
2