Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 Bilag 9
Offentligt
2290174_0001.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
(L 77)
Ændringsforslag af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Til § 3
1)
I
stk. 1 og 2
ændres »20 kr.« til: »30 kr.«, og »senest« ændres til: »i perioden fra og med
den 1. oktober 2020 til og med«.
[Forhøjelse af tempobonus og fastsættelse af starttidspunkt for aflivningsperioden for
opnåelse af tempobonus og yderligere bonus]
2)
I
stk. 1
ændres »den 16. november« til: »den 19. november«.
[Forlængelse af aflivningsperioden for opnåelse af tempobonus]
3)
I
stk. 2
ændres »den 9. november« til: »den 12. november«.
[Forlængelse af aflivningsperioden for opnåelse af yderligere bonus]
4)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan i særlige tilfælde udbetale
tempobonus og yderligere bonus, uanset om betingelserne i stk. 1 og 2 ikke er opfyldte.«
[Udbetaling af tempobonus og yderligere bonus i særlige tilfælde]
Ny paragraf
5)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf med tilhørende overskrift:
»Dispensation
fra reglerne om helt eller delvis bortfald af afgørelser
§ 01.
Miljøministeren kan for så vidt angår mink træffe foranstaltninger og fastsætte regler
om dispensation fra reglerne om helt eller delvis bortfald af afgørelser efter § 59 a i lov om
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
• Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 77 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. og §§ 78 a og 78 b i lov om miljøbeskyttelse samt
regler fastsat i medfør heraf.«
[Bemyndigelse til at dispensere fra reglerne om helt eller delvis bortfald af afgørelser]
Til § 6
6)
I
stk. 1
ændres »uden retskendelse« til: »efter indhentet retskendelse«.
[Krav om retskendelse ved adgang til offentlige og private ejendomme m.v. med henblik på
håndhævelse af loven]
Til § 7
7)
Stk. 1
affattes således:
»Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om, at staten ved aflivning af
mink, der er anskaffet før lovens ikrafttræden, yder erstatning og kompensation, der svarer til
minkenes værdi, samt erstatning og kompensation til dækning af det herved opståede
driftstab.«
[Bemyndigelse til fastsætte regler om udbetaling af erstatning og kompensation svarende til
minkenes værdi og til dækning af det herved opståede driftstab]
8)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, i hvilket
omfang omkostninger i forbindelse med aflivning efter § 2, stk. 1, afholdes af staten.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om omkostninger i forbindelse med aflivning]
9)
I
stk. 2,
der bliver stk. 3, ændres »eller« til: »og«.
[Præcisering af bestemmelsen]
10)
I
stk. 2,
der bliver stk. 3, indsættes efter »stk. 1«: », herunder erstatning og kompensation
til visse følgeerhverv«.
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om erstatning og kompensation til visse følgeerhverv]
11)
I
stk. 3,
som bliver stk. 4, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1-3«.
[Udvidelse af bemyndigelsen til at fastsætte regler om behandling af sager om erstatning og
kompensation]
2
L 77 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Til § 9
12)
I
stk. 1
indsættes efter »Lovtidende«: »jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring]
13)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse
af §§ 3 og 7. Ministeren kan fastsætte, at bestemmelserne træder i kraft på forskellige
tidspunkter.«
[Bemyndigelse til at bestemme ikrafttrædelsestidspunktet af lovens §§ 3 og 7 ved
bekendtgørelse]
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
14)
I
stk. 2 og 3,
der bliver stk. 3 og 4, ændres »den 1. december 2020« til: »den 1. januar
2021«.
[Ændring af dato for strafpålæggelse og frist for indsendelse af ansøgning om tilladelse til
tekniske og videnskabelige undersøgelser]
3
L 77 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring forhøjes størrelsen af tempobonus til minkavlere fra 20 kr. til 30
kr. pr. mink. Den foreslåede ændring indebærer endvidere en fastlæggelse af perioden, hvor
tempobonus og yderligere bonus efter § 3, stk. 1 og 2, i det fremsatte lovforslag kan opnås.
De foreslåede ændringer medfører således, at der kan opnås tempobonus og yderligere bonus
for mink, der er aflivet i perioden fra den 1. oktober 2020 til og med de under nr. 2 og 3
foreslåede datoer.
I det omfang de pågældende bonusordninger udgør anmeldelsespligtig statsstøtte, skal de
anmeldes til og godkendes af EU-Kommissionen, førend de kan sættes i kraft.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring forlænges aflivningsperioden for opnåelse af tempobonus fra den
16. november 2020 til den 19. november 2020.
I det omfang tempobonusordningen udgør anmeldelsespligtig statsstøtte, skal de anmeldes til
og godkendes af EU-Kommissionen, førend de kan sættes i kraft.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring indebærer, at aflivningsperioden for opnåelse af yderligere bonus
forlænges fra den 9. november 2020 til den 12. november 2020.
I det omfang den yderligere bonusordning udgør anmeldelsespligtig statsstøtte, skal de
anmeldes til og godkendes af EU-Kommissionen, førend de kan sættes i kraft.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring indebærer, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri i særlige
tilfælde kan udbetale tempobonus og yderligere bonus, uanset om betingelserne i
lovforslagets § 3, stk. 1 og 2, ikke er opfyldte.
Særlige tilfælde kan eksempelvis omfatte situationer, hvor det ikke skyldes den enkelte
minkavlers forhold, at afslutningen af minkaflivningen ikke er sket inden for de i
lovforslagets § 3, stk. 1 og 2, nævnte datoer. Det kan bl.a. være situationer, hvor det af
ressource- eller logistikmæssige årsager ikke har været muligt for den enkelte minkavler at
iværksætte og gennemføre aflivning inden de nævnte datoer. Den foreslåede bestemmelse
giver også mulighed for, at ministeren i ekstraordinære situationer og efter en konkret
4
L 77 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
vurdering kan yde tempobonus og yderligere bonus. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvor
adgangen til at eksportere levende dyr fra besætningen inden lovens ikrafttræden er udnyttet,
og hvor den resterende del af besætningen er aflivet.
I det omfang de pågældende bonusordninger udgør anmeldelsespligtig statsstøtte, skal de
anmeldes til og godkendes af EU-Kommissionen, førend de kan sættes i kraft.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring indebærer, at miljøministeren for så vidt angår mink bemyndiges til
at træffe foranstaltninger og fastsætte regler om dispensation fra de gældende regler om helt
eller delvis bortfald af afgørelser efter henholdsvis § 59 a i lov om husdyrbrug og anvendelse
af gødning m.v. (husdyrbrugloven) og §§ 78 a og 78 b i miljøbeskyttelsesloven samt regler
fastsat i medfør af begge love. Ved afgørelser forstås tilladelser, godkendelser, dispensationer
og andre afgørelser meddelt efter henholdsvis husdyrbrugloven og miljøbeskyttelsesloven
eller regler fastsat i medfør af begge love.
Den foreslåede bestemmelse skal medvirke til at afbøde de konsekvenser, som det
midlertidige forbud mod hold af mink kan medføre for minkavlerne. Den foreslåede
bestemmelse skal således medvirke til at sikre, at minkavlere ikke mister produktionsretten
som følge af de gældende regler om helt eller delvis bortfald af afgørelser. Forslaget skal
dermed gøre det nemmere for minkavlere at reetablere deres virksomheder, når det
midlertidige forbud mod hold af mink ophører.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring indebærer, at der ikke kan ske adgang til offentlige og private
ejendomme m.v. med henblik på håndhævelse af loven uden retskendelse. Med den
foreslåede ændring stilles der således krav om, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
eller andre offentlige myndigheder eller offentlige institutioner skal indhente en retskendelse,
førend der kan kræves adgang til offentlige og private ejendomme, lokaliteter,
transportmidler, forretningsbøger, papirer m.v., herunder elektroniske data, med henblik på
varetagelse af opgaver efter det fremsatte lovforslag eller regler fastsat i medfør heraf.
Det bemærkes, at den foreslåede ændring ikke ændrer ved, at der ikke er et krav om
retskendelse i de tilfælde, hvor der er samtykket til, at myndighederne kan få adgang til
ejendommen.
Det foreslåede krav om indhentelse af retskendelse vil medføre yderligere administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
5
L 77 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Til nr. 7
Den foreslåede ændring indebærer, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
bemyndiges til at fastsætte regler om, at staten ved aflivning af mink, der er anskaffet før
lovens ikrafttræden, yder erstatning og kompensation, der svarer til minkenes værdi, samt
erstatning og kompensation til dækning af det herved opståede driftstab. Bemyndigelsen til at
fastsætte regler om erstatning og kompensation omfatter som udgangspunkt ikke erstatning til
besætninger, der er eller har været underlagt restriktioner efter lov om hold af dyr.
Bemyndigelsesbestemmelsen udelukker dog ikke, at der ydes yderligere erstatning og
kompensation til samtlige besætninger, hvis mink er aflivet som følge af COVID-19.
Ministeren kan eksempelvis anvende bemyndigelsen til at fastsatte regler om
opgørelsesmetoder for erstatning og kompensation samt størrelsen heraf, herunder at retten til
erstatning og kompensation bortfalder for værdien af pelsede mink. Heraf følger, at hvis
minkene ikke pelses, kan dette få betydning for størrelsen på minkavlernes erstatning. Hvis
avlsdyr pelses, kan der dog fortsat ydes erstatning for den yderligere værdi, som avlsdyret
repræsenterer.
Den nærmere fastsættelse af sådanne regler vil blive fastsat efter forhandling med
Folketingets partier.
Det forudsættes, at de regler, der fastsættes i medfør af den foreslåede ændring som minimum
svarer til den erstatning, der ydes efter lov om hold af dyr for så vidt angår ikke smittede
besætninger, hvormed det tilsigtes, at den erhvervsdrivende stilles som ved ekspropriation.
Der vil blive fastsat regler om, at der i tilfælde af ekspropriation ydes fuldstændig erstatning.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og godkendes
af EU-Kommissionen, førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 8
Med den foreslåede ændring bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at
fastsætte regler om, i hvilket omfang omkostninger i forbindelse med aflivning efter § 2, stk.
1, kan afholdes af staten. Bemyndigelsen omfatter ekstraordinære og rimelige omkostninger,
der er forbundet med de særlige omstændigheder ved aflivning af hele besætninger, herunder
besætninger hvor også avlsdyr aflives, og som minkavlere ikke ellers ville have haft. Der kan
eksempelvis blive tale om omkostninger til ekstra frysekapacitet, oplagring m.v. Rimelige
omkostninger, der er afholdt af minkavlere, kan således afholdes af staten efter regler fastsat i
medfør af den foreslåede bestemmelse.
Det bemærkes, at den foreslåede ændring ikke ændrer ved, at den almindelige
tabsbegrænsningspligt gælder for minkavlere, når staten yder erstatning for ekstraordinære og
rimelige omkostninger
Den nærmere fastsættelse af sådanne regler vil blive fastsat efter forhandling med
Folketingets partier.
6
L 77 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og godkendes
af EU-Kommissionen, førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring præciserer, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
bemyndiges til at fastsætte regler om erstatning og kompensation som følge af forbuddet mod
hold af mink i det fremsatte lovforslags § 1, stk. 1.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og godkendes
af EU-Kommissionen, førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 10
Den foreslåede udvidelse af bemyndigelsen i § 7, stk. 2, i det fremsatte lovforslag indebærer,
at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om erstatning og
kompensation til visse følgeerhverv som følge af forbuddet mod hold af mink. Ved visse
følgeerhverv forstås bl.a. fodercentraler, pelserier og minkforarbejdningsvirksomheder samt
auktionshuse. Udvidelsen af bemyndigelsen omfatter alene følgeerhverv, der i det væsentlige
er afhængige af minkavl for at kunne drive virksomhed.
Den nærmere fastsættelse af sådanne regler vil blive fastsat efter forhandling med
Folketingets partier.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og godkendes
af EU-Kommissionen, førend den kan sættes i kraft.
Nr. 11
Den foreslåede ændring medfører, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
bemyndiges til også at kunne fastsætte regler om behandling af sager om erstatning og
kompensation omfattet af den under nr. 8 foreslåede § 7, stk. 2.
Den nærmere fastsættelse af sådanne regler vil blive fastsat efter forhandling med
Folketingets partier.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og godkendes
af EU-Kommissionen, førend den kan sættes i kraft.
7
L 77 - 2020-21 - Bilag 9: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Til nr. 12
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som følge af den under nr. 13 forslåede § 9,
stk. 2, der bemyndiger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at bestemme
ikrafttrædelsestidspunktet af §§ 3 og 7 ved bekendtgørelse.
Til nr. 13
Med den foreslåede ændring af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse i § 9 bemyndiges
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af
lovens §§ 3 og 7. Ændringsforslaget bemyndiger også ministeren til at fastsætte, at
bestemmelserne træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Den foreslåede ændring skyldes, at lovforslagets bestemmelser om erstatning, kompensation
samt tempobonus og yderligere bonus ikke kan træde i kraft, førend de igangværende
drøftelser med EU-Kommissionen om forholdet mellem disse bestemmelser og EU-rettens
statsstøtteregler er afsluttede og eventuelle anmeldelsespligtige ordninger er godkendt af EU-
Kommissionen. Drøftelserne med EU-Kommissionen forventes tilendebragt i løbet af kort tid,
men kan muligvis ikke afsluttes og godkendes inden lovforslagets vedtagelse. Med
ændringsforslaget bliver det muligt at udskyde ikrafttrædelsen af lovforslagets §§ 3 og 7,
indtil der er fundet en afklaring med EU-Kommissionen.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring i § 9, stk. 2, i det fremsatte lovforslag, som bliver § 9, stk. 3,
indebærer, at de ansvarlige for hold af mink ikke vil kunne straffes for at overtræde forbuddet
mod at holde mink, der er anskaffet før lovens ikrafttræden, eller straffes for at overtræde et
forbud eller påbud meddelt efter det i lovforslaget foreslåede § 5, stk. 2, om f.eks. aflivning af
mink, der er anskaffet før lovens ikrafttræden, før den 1. januar 2021. Formålet med denne
foreslåede ændring er at sikre, at der ikke kan blive tale om straf af de personer eller
virksomheder, der er ansvarlige for hold af mink, som er anskaffet før lovens ikrafttræden,
førend der er gået en rimelig tid fra indførelsen af forbuddet mod hold af disse mink.
Den foreslåede ændring i § 9, stk. 3, i det fremsatte lovforslag, som bliver § 9, stk. 4,
indebærer, at ansøgning om tilladelse efter § 1, stk. 4, i det fremsatte lovforslag, skal indgives
senest den 1. januar 2021 for så vidt angår tekniske og videnskabelige undersøgelser, der er
iværksat før lovens ikrafttræden.
8