Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 Bilag 4
Offentligt
2284671_0001.png
Notat
Om L 77 og grundlovens § 73
Dette notat er udarbejdet af Lovsekretariatet efter anmodning fra Karsten
Lauritzen.
I det følgende redegøres kort for lovforslag nr. L 77 (2020-21) om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt
lovforslaget vedrører ekspropriation.
Endvidere omtales den politiske aftale om aflivning og midlertidigt forbud mod
hold af mink.
Endelig redegøres for grundlovens § 73, stk. 2, om begæring om udsat stad-
fæstelse af et lovforslag vedrørende ekspropriation.
L 77 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
Med lovforslaget foreslås det, at alle mink på danske minkfarme skal aflives.
Det foreslås endvidere at indføre et midlertidigt forbud mod hold af mink.
Lovforslagets § 7 vedrører erstatning og kompensation:
Ӥ
7.
Staten yder ved aflivning af mink, der er anskaffet før lovens
ikrafttræden, erstatning, der svarer til dyrenes værdi, samt erstat-
ning til dækning af det herved opståede driftstab. Er dyrene pelset,
jf. § 2, stk. 2, bortfalder retten til erstatning for værdien af de pelsede
dyr. 1. pkt. finder ikke anvendelse på besætninger, der er pålagt re-
striktioner efter lov om hold af dyr og bekendtgørelse om COVID-19
hos pelsdyr.
Stk. 2.
Ministeren for fødevare, fiskeri og ligestilling fastsætter
regler om erstatning eller kompensation som følge af forbuddet mod
hold af mink, jf. § 1, stk. 1.
Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte
regler om behandlingen af sager omfattet af stk. 1 og 2. Ministeren
kan herunder fastsætte regler om oprettelse af myndigheder, der
18. november 2020
Lovsekretariatet
J.nr.: 20-000915-1
Side 1 | 5
L 77 - 2020-21 - Bilag 4: Notat om lovforslaget og ekspropriation, udarbejdet af Lovsekretariatet
2284671_0002.png
skal behandle sagerne, og efter forhandling med transportministeren
fastsætte regler om, at sagerne helt eller delvis skal behandles efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.”
I bemærkningerne til lovforslaget fremgår bl.a. følgende om grundlovens §
73, stk. 1 (side 8):
”Det følger af grundlovens § 73, stk. 1, at to overordnede betingelser
skal være opfyldt, for at der er tale om ekspropriation i grundlovens
forstand. For det første
skal indgrebet være rettet mod ”ejendom”,
som er beskyttet efter grundlovens § 73. For det andet skal indgre-
bet være ekspropriativt (der skal være tale om afståelse).
Hvis der er tale om et indgreb, der har karakter af ekspropriation i
grundlovens forstand, skal tre betingelser være opfyldt, for at indgre-
bet er i overensstemmelse med grundloven. Indgrebet skal være
krævet af almenvellet, det skal ske ifølge lov, og der skal ydes fuld-
stændig erstatning til den berørte ejer.
Udtrykket ”ejendom” i grundlovens
§ 73 må forstås i vid betydning.
Det er således almindeligt antaget, at bestemmelsen ikke alene be-
skytter ejendomsret i traditionel forstand. Det antages bl.a., at be-
stemmelsen ikke alene beskytter rettigheder af privatretlig karakter,
men også særlige rettigheder af erhvervsmæssig karakter stiftet på
offentligretligt grundlag, f.eks. næringsrettigheder. Udøvelse af virk-
somhed med minkavl må på den baggrund anses for beskyttet af
grundlovens § 73. Den foreslåede dvaleordning i form af et midlerti-
digt forbud mod hold af mink vil derfor udgøre et indgreb i en ret-
tighed, der er omfattet af grundlovens ejendomsbegreb.
Det er i forfatningsretlig litteratur og praksis almindeligt antaget, at
spørgsmålet om, hvorvidt et indgreb har karakter af ekspropriation,
må bero på et samlet skøn over indgrebets beskaffenhed, jf. Alf
Ross, a.st., side 665 ff., Max Sørensen, a.st., side 412, Peter Ger-
mer, a.st., side 291-292 og Orla Friis Jensen, a.st., side 476 f. Som
momenter, der må tillægges betydning ved udøvelsen af dette skøn,
kan der navnlig peges på indgrebets formål, i hvilken grad indgrebet
er generelt eller konkret (herunder om det rammer mange eller få
personer), indgrebets intensitet, om indgrebet angår en fremtidig el-
ler en aktuel rettighed, om indgrebet går ud på at overføre rettighe-
den fra den hidtidige ejer til en ny eller på en tilintetgørelse af denne
rettighed, samt indgrebets begrundelse (causa).
Side 2 | 5
L 77 - 2020-21 - Bilag 4: Notat om lovforslaget og ekspropriation, udarbejdet af Lovsekretariatet
2284671_0003.png
For så vidt angår indgrebets begrundelse (det såkaldte causa-krite-
rium) bemærkes det, at det traditionelt antages, at hvis et indgreb er
begrundet i at afværge en fare fra et ejendomsgode, er det et for-
hold, der vil tale imod, at der er tale om ekspropriation i grundlovens
forstand. Der kan i den forbindelse henvises til U 2000.1/2 H, hvor
Højesteret fastslog, at nedslagtning af en smittefarlig husdyrbesæt-
ning ikke berettigede til erstatning efter grundlovens § 73. Der blev i
den forbindelse ikke alene lagt vægt på de samfundsmæssige inte-
resser, men tillige på, at det også er i den enkelte husdyravlers øko-
nomiske interesse, at smittespredning bekæmpes på den mest ef-
fektive måde. Endvidere blev der lagt vægt på, at der var ydet delvis
erstatning til den pågældende ejer af husdyrbestanden.
Det vil afhænge af en samlet vurdering ud fra de ovenfor beskrevne
momenter, om en ordning som den foreslåede konkret over for den
enkelte minkavler vil være udtryk for et ekspropriativt indgreb i
grundlovens forstand.
Lovforslaget indebærer for det første, at der tilvejebringes hjemmel
til aflivning af mink i besætninger, hvor der ikke er konstateret
smitte, og som ligger uden for de risikozoner, der er defineret i med-
før af lov om hold af dyr. Med lovforslaget lægges der op til at yde
erstatning på samme vilkår som efter lov om hold af dyr, dvs. en er-
statning svarende til dyrenes eller produkternes værdi samt en er-
statning til fuld dækning af det herved opståede driftstab. Ved be-
regningen af denne erstatning er det tilsigtet, at den erhvervsdri-
vende stilles som ved ekspropriation. Der vil endvidere i nogle til-
fælde blive ydet en tempobonus på 20 eller 30 kr. pr. dyr afhængigt
af beliggenheden af den pågældende farm.
Der lægges for det andet med lovforslaget op til at indføre et midler-
tidigt forbud mod hold af mink til og med den 31. december 2021. I
den forbindelse lægges der op til med hjemmel i den foreslåede § 7
at fastsætte regler om erstatning eller kompensation i anledning af
det midlertidige forbud. Det er på den baggrund vurderingen, at det
foreslåede midlertidige forbud mod hold af mink ikke i almindelighed
vil udgøre et ekspropriativt indgreb over for de erhvervsdrivende.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at den foreslåede ordning vil
kunne udgøre et ekspropriativt indgreb over for konkrete erhvervs-
drivende. Det bemærkes i den forbindelse navnlig, at der knytter sig
en vis usikkerhed til omstændighederne efter udløbet af den foreslå-
ede dvaleperiode, herunder om det i praksis kan vise sig uforholds-
mæssigt vanskeligt eller umuligt for nogle af de erhvervsdrivende,
Side 3 | 5
L 77 - 2020-21 - Bilag 4: Notat om lovforslaget og ekspropriation, udarbejdet af Lovsekretariatet
2284671_0004.png
som på dette tidspunkt ønsker at genoptage erhvervet, at genetab-
lere virksomheden inden for en rimelig tidshorisont efter ophør af
dvaleperioden.”
Den politiske aftale om mink
I aftalen mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om aflivning og midlertidigt for-
bud mod hold af mink af den 16. november 2020 fremgår bl.a. følgende om
ekspropriation (side 2):
”I nogle tilfælde, hvor en minkvirksomhed afvikles, kan sådanne for-
anstaltninger have karakter af ekspropriation efter grundlovens § 73.
Uanset om det er tilfældet eller ej, er aftalepartierne enige om, at
minkavlerne og de meget minkavlsafhængige følgeerhverv skal be-
handles, som om der er tale om ekspropriation. I forlængelse heraf
er aftalepartierne enige om, at minkavlerne skal have fuldstændig
erstatning. Erstatning ydes til virksomheder som følge af beslutnin-
ger gennemført af danske myndigheder.”
Grundlovens § 73, stk. 2
Efter grundlovens § 73, stk. 2, kan en tredjedel af Folketingets medlemmer
inden for en frist af 3 søgnedage efter den endelige vedtagelse af et lov-
forslag vedrørende ekspropriation af ejendom kræve, at forslaget først indstil-
les til stadfæstelse, når nyvalg til Folketinget har fundet sted, og forslaget på
ny herefter er blevet vedtaget af Folketinget.
Mindretalsbeskyttelsen finder anvendelse, blot lovforslaget indeholder en en-
kelt bestemmelse om ekspropriation, og en udsættelse af stadfæstelsen gæl-
der hele forslaget.
Det følger af § 15, stk. 5, 2. pkt., i Folketingets forretningsorden, at en begæ-
ring om udsat stadfæstelse skal være skriftlig og underskrevet af de delta-
gende medlemmer, og tilstilles formanden, som gør Folketinget bekendt med
den og videresender den til statsministeren.
Det fremgår ikke af grundloven, hvem der skal vurdere, om et lovforslag inde-
bærer ekspropriation, jf. grundlovens § 73, stk. 1, og dermed falder inden for
grundlovens § 73, stk. 2.
Folketingets formand ses ikke i praksis at have forholdt sig nærmere til
spørgsmålet om, hvorvidt et lovforslag vedrører ekspropriation, inden over-
sendelsen af en begæring om udsat stadfæstelse til statsministeren. I over-
ensstemmelse med den almindelige opfattelse i den juridiske litteratur har
statsministeren foretaget denne vurdering.
Side 4 | 5
L 77 - 2020-21 - Bilag 4: Notat om lovforslaget og ekspropriation, udarbejdet af Lovsekretariatet
2284671_0005.png
Statsministeren meddeler Folketingets formand, om en begæring efter grund-
lovens § 73, stk. 2, tages til følge, eller om lovforslaget indstilles til stadfæ-
stelse. Folketingets formand orienterer herefter Folketinget om dette.
Om praksis på området kan nævnes, at der er blevet begæret udsættelse af
stadfæstelsen af et eller flere lovforslag efter grundlovens § 73, stk. 2, otte
gange siden 1953 og senest i folketingsåret 1989-90 vedrørende privatisering
af Statsanstalten for Livsforsikring. Begæringen er blevet afvist af statsmini-
steren i fem af tilfældene med henvisning til, at de pågældende lovforslag ef-
ter statsministerens opfattelse ikke har haft karakter af ekspropriation.
Side 5 | 5