Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 Bilag 30
Offentligt
2305479_0001.png
J.nr. 2020 - 21759
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
(L 77)
Ændringsforslag
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af ><:
Ny paragraf
1)
Efter § 8 indsættes som ny paragraf med tilhørende overskrift:
»Modregning
§ 01.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at krav, der
omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, ikke kan modregnes i krav på
udbetaling efter denne lov.«
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om, at udbetalinger efter loven ikke kan anvendes til
modregning med gæld til det offentlige m.v.]
Ny paragraf
2)
Efter § 8 indsættes før overskriften til § 9 som ny paragraf med tilhørende overskrift:
»Statens udgifter i forbindelse med aflivning af mink
§ 02.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan afholde udgifter i forbindelse med
aflivning af mink som følge af SARS-CoV-2 (COVID-19), eksempelvis til destruktion,
bortskaffelse, rengøring, desinfektion, administration m.v.«
[Statens udgifter i forbindelse med aflivning af mink]
Til § 10
3)
I
stk. 3 og 4,
ændres »den 1. januar 2021« til: »den 15. januar 2021«.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 77 - 2020-21 - Bilag 30: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
[Ændring af dato for strafpålæggelse og frist for indsendelse af ansøgning om tilladelse til
tekniske og videnskabelige undersøgelser]
Ny paragraf
4)
Efter § 10 indsættes som ny paragraf med tilhørende overskrift:
Ȯndring
af anden lovgivning
§ 01.
I lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 15. januar 2020, foretages følgende
ændring:
1)
Efter § 56 indsættes:
Ȥ
56 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at krav, der
omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, ikke kan modregnes i krav på
udbetaling af erstatning efter § 56, stk. 1, vedrørende mink, der er aflivet som følge af SARS-
CoV-2 (COVID-19).««
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om, at udbetaling af erstatning efter lov om hold af dyr
vedrørende aflivede mink som følge af COVID-19 ikke kan anvendes til modregning med
gæld til det offentlige m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring indsættes en ny paragraf med overskriften »Modregning«. Med
den foreslåede nye bestemmelse bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til
at fastsætte regler om, at krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige,
ikke skal kunne modregnes i krav på udbetaling efter den foreslåede lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink.
De krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr.
29 af 12. januar 2015 med senere ændringer, er for det første gæld til det offentlige. Det
»offentlige« skal forstås bredt og omfatter ikke kun statslige myndigheder, regioner og
kommuner. Også bl.a. statsvirksomheder, selvejende institutioner og særlige fonde er omfattet
af lovens anvendelsesområde. Loven gælder både offentligretlige og civilretlige krav, der
tilkommer det offentlige.
Derudover omfatter loven visse private fordringshaveres krav. Det gælder f.eks.
underholdsbidrag, der opkræves af Udbetaling Danmark, og visse krav, der er er fastsat ved
lov eller i henhold til lov, hvis skatteministeren har fastsat regler om, at sådanne krav omfattes
2
L 77 - 2020-21 - Bilag 30: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
af loven. Det er f.eks. tilfældet for krav på kontrolafgifter, ekspeditionsgebyrer og
rejsekortfordringer tilhørende private jernbanevirksomheder.
Krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kan efter gældende regler
modregnes, hvad enten de er under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden
(Gældsstyrelsen) eller stadig er under opkrævning hos den enkelte fordringshaver. Krav
sendes til inddrivelse, når betalingsfristen er udløbet, og sædvanlig rykkerprocedure forgæves
er gennemført. Modregning forudsætter, at de almindelige modregningsbetingelser om bl.a.
afviklingsmodenhed er opfyldt, hvilket bl.a. indebærer, at den fordring, der modregnes med,
skal være forfalden til betaling. For alle krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, kan der som udgangspunkt foretages modregning i udbetalinger fra staten, dvs.
selv om den almindelige modregningsbetingelse om gensidighed mellem den, der
gennemfører modregningen, og den, der modregnes over for, ikke formelt er opfyldt. En
kommune kan f.eks. få modregnet sit krav i skyldnerens krav på overskydende skat.
Det er en forudsætning, at minkavlerne får deres kompensation m.v. hurtigst muligt. For at
sikre dette foreslås det at indsætte en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at der ikke kan ske modregning med
gæld, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, i udbetalingerne til
minkavlerne. Baggrunden herfor er, at det ikke er muligt for Gældsstyrelsen på kort sigt at
systemunderstøtte modregning med gæld, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, i disse nye udbetalingstyper, og at en systemudvikling, der ligeledes vil skulle
omfatte erstatning efter § 56, stk. 1, i lov om hold af dyr, vil tage relativt lang tid (mellem 6
og 12 mdr.) og med stor usikkerhed anslås at ville koste ca. 40 mio. kr. Gældsstyrelsen
vurderer også, at det ikke er realistisk at foretage en individuel manuel gennemførelse af
modregning i udbetalingerne, henset til at det vil kræve en løbende omfattende manuel
udveksling af oplysninger om udbetalinger og tredjemandsrettigheder (transporter og pant)
mellem Gældsstyrelsen og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, herunder
Fødevarestyrelsen. En manuel proces vil således indebære en betydelig forsinkelse af
udbetalingerne, da der ville skulle etableres en fælles manuel samarbejdsproces, ligesom der
pga. kompleksiteten vil skulle afsættes højt specialiserede medarbejdere til opgaven.
Den foreslåede bemyndigelse omfatter modregning med alle krav, der omfattes af lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, dvs. hvad enten kravet er under inddrivelse hos
Gældsstyrelsen eller stadig er under opkrævning hos fordringshaveren. Bemyndigelsen
omfatter alle krav på udbetalinger efter lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold
af mink, dvs. både krav på tempobonus m.v. og krav på erstatning og kompensation.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring foreslås indsat en ny bestemmelse om, at staten kan afholde
udgifter i forbindelse med aflivning m.v. af mink som følge af COVID-19. Den foreslåede
bestemmelse tilvejebringer bevillingsmæssig hjemmel til, at staten kan afholde udgifter
forbundet med aflivning m.v. af mink med henblik på at hindre udbredelsen af COVID-19.
Dette omfatter eksempelvis udgifter til destruktion eller anden bortskaffelse af mink,
rengøring og desinfektion, udstyr m.v., miljømæssig forsvarlig behandling af biomasse fra
3
L 77 - 2020-21 - Bilag 30: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
aflivede mink, undersøgelser af miljøpåvirkninger, analyser m.v. hos Statens Serum Institut,
administration, herunder merarbejdstidsbetaling, erstatningsadministration, efterbehandling
m.v. og ekstern bistand i forbindelse med aflivning m.v. af mink, m.v.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af lovforslagets § 10, stk. 3, indebærer, at de ansvarlige for hold af
mink ikke vil kunne straffes for at overtræde forbuddet mod at holde mink, der er anskaffet
før lovens ikrafttræden, eller straffes for at overtræde et forbud eller påbud meddelt efter
lovforslagets § 6, stk. 2, om f.eks. aflivning af mink, der er anskaffet før lovens ikrafttræden,
før den 15. januar 2021. Formålet med den foreslåede ændring er at sikre, at der ikke kan
blive tale om straf af de personer eller virksomheder, der er ansvarlige for hold af mink, som
er anskaffet før lovens ikrafttræden, førend der er gået en rimelig tid fra indførelsen af
forbuddet mod hold af disse mink.
Den foreslåede ændring af lovforslagets § 10, stk. 4, indebærer, at ansøgning om tilladelse
efter § 1, stk. 4, i det fremsatte lovforslag skal indgives senest den 15. januar 2021 for så vidt
angår tekniske og videnskabelige undersøgelser, der er iværksat før lovens ikrafttræden.
Til nr. 4
Med den foreslåede ændring foreslås der indsat en ny § 56 a i lov om hold af dyr. Med den
foreslåede nye bestemmelse bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at
fastsætte regler om, at krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, ikke
skal kunne modregnes i krav på udbetaling af erstatning, jf. § 56, stk. 1, i lov om hold af dyr,
efter påbud om aflivning af mink som følge af SARS-CoV-2 (COVID-19).
De krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr.
29 af 12. januar 2015 med senere ændringer, er for det første gæld til det offentlige. Det
»offentlige« skal forstås bredt og omfatter ikke kun statslige myndigheder, regioner og
kommuner. Også bl.a. statsvirksomheder, selvejende institutioner og særlige fonde er omfattet
af lovens anvendelsesområde. Loven gælder både offentligretlige og civilretlige krav, der
tilkommer det offentlige.
Derudover omfatter loven visse private fordringshaveres krav. Det gælder f.eks.
underholdsbidrag, der opkræves af Udbetaling Danmark, og visse krav, der er er fastsat ved
lov eller i henhold til lov, hvis skatteministeren har fastsat regler om, at sådanne krav omfattes
af loven. Det er f.eks. tilfældet for krav på kontrolafgifter, ekspeditionsgebyrer og
rejsekortfordringer tilhørende private jernbanevirksomheder.
Krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kan efter gældende regler
modregnes, hvad enten de er under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden
(Gældsstyrelsen) eller stadig er under opkrævning hos den enkelte fordringshaver. Krav
sendes til inddrivelse, når betalingsfristen er udløbet, og sædvanlig rykkerprocedure forgæves
er gennemført. Modregning forudsætter, at de almindelige modregningsbetingelser om bl.a.
4
L 77 - 2020-21 - Bilag 30: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
afviklingsmodenhed er opfyldt, hvilket bl.a. indebærer, at den fordring, der modregnes med,
skal være forfalden til betaling. For alle krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, kan der som udgangspunkt foretages modregning i udbetalinger fra staten, dvs.
selv om den almindelige modregningsbetingelse om gensidighed mellem den, der
gennemfører modregningen, og den, der modregnes over for, ikke formelt er opfyldt. En
kommune kan f.eks. få modregnet sit krav i skyldnerens krav på overskydende skat.
Det er en forudsætning, at minkavlerne får deres erstatning hurtigst muligt. For at sikre dette
foreslås det at indsætte en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at der ikke kan ske modregning med gæld til det
offentlige i udbetalinger af erstatning, jf. § 56, stk. 1, i lov om hold af dyr, til minkavlerne.
Baggrunden herfor er, at det ikke er muligt for Gældsstyrelsen på kort sigt at
systemunderstøtte modregning med gæld, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, i disse udbetalinger, og at en systemudvikling, der ligeledes vil skulle omfatte
udbetalinger efter den foreslåede lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink, vil tage relativt lang tid (mellem 6 og 12 mdr.) og med stor usikkerhed anslås at ville
koste ca. 40 mio. kr. Gældsstyrelsen vurderer også, at det ikke er realistisk at foretage en
individuel manuel gennemførelse af modregning i de mange udbetalinger efter lov om hold af
dyr som følge af aflivninger på grund af COVID-19, henset til at det vil kræve en løbende
omfattende manuel udveksling af oplysninger om udbetalinger og tredjemandsrettigheder
(transporter og pant) mellem Gældsstyrelsen og Fødevarestyrelsen. En manuel proces vil
således indebære en betydelig forsinkelse af udbetalingerne, da der ville skulle etableres en
fælles manuel samarbejdsproces, ligesom der pga. kompleksiteten vil skulle afsættes højt
specialiserede medarbejdere til opgaven.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse omfatter modregning med alle krav, der omfattes
af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, dvs. hvad enten kravet er under inddrivelse
hos Gældsstyrelsen eller stadig er under opkrævning hos fordringshaveren. Bemyndigelsen
omfatter krav på udbetaling af erstatning, jf. § 56, stk. 1, i lov om hold af dyr, efter påbud om
aflivning af mink som følge af SARS-CoV-2 (COVID-19).
5