Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 Bilag 28
Offentligt
2304102_0001.png
Professor dr. Jur. Peter Pagh
Juridisk Fakultet
Karen Blixen Plads 16, 2300
tlf.: 35 32 31 27
Degnehusene 70,
2620 Albertslund
21 82 00 38
email:
[email protected]
Til
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 Københavns K
den 12. december 2020
Vedr.: Opgravning af mink og lovforslag L 77
Jeg tillader mig at rette denne henvendelse til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, da jeg i
dag er blevet kontaktet af flere medier, fordi Miljøministeren har oplyst, at ministeriet efter en
vurdering af forureningsrisiko har forespurgt EU-Kommissionen, om en opgravning af de
nedgravede mink kræver en VVM-procedure med miljøvurdering og offentlig høring.
Jeg har i den anledning til medierne oplyst følgende:
1. VVM-reglerne finder
ikke
anvendelse, hvis nedgravning af mink var
ulovlig,
hvilket efter
min opfattelse er tilfældet, som det fremgår af mit hørringssvar til udvalget vedrørende
lovforslag L 77.
2. VVM-reglerne finder
ikke
anvendelse, hvis nedgravning af mink var lovlig, men må
anses at medføre en
overhængende risiko for en miljøskade,
som dette begreb er
defineret i EU’s miljøansvarsdirektiv.
3. Hvis det lægges til grund, at nedgravning af mink var lovlig, og at nedgravning af mink
ikke medfører en overhængende risiko for miljøskade efter EU’s miljøansvarsdirektiv,
finder VVM-direktivet som udgangspunkt anvendelse på opgravning af de nedgravede
mink.
4. VVM-direktivet indeholder imidlertid en
undtagelse i VVM-direktivets art. 2, stk. 4,
hvorefter det er muligt at fravige krav om VVM-undersøgelse og offentlig høring, hvis
det på grundlag af en risikovurdering må antages, at en udsættelse af opgravning af
mink vil medføre en væsentlig forøgelse af forureningsrisiko.
1
L 77 - 2020-21 - Bilag 28: Henvendelse af 12/12-20 fra Peter Pagh, om VVM af opgravning af mink
5. En sådan
risikovurdering
af de nedgravede mink foreligger i relation til opgravning af
mink, men en sådan risikovurdering manglede, da Miljøstyrelsen meddelte tilladelse til
nedgravning af de slagtede mink.
6. Det er de kompetente nationale myndigheder, der på grundlag af en risikovurdering de
enkelte steder af de nedgravede mink afgør, om undtagelsen i VVM-direktivets art. 2,
stk. 4, skal anvendes ved opgravning af mink. Herved forudsættes, at der er godkendte
behandlingsanlæg til at bortskaffe de opgravede mink, og at der fastsættes vilkår for
opgravningen, så yderligere forurenings- og sundhedsrisiko imødegås. Derimod har
Kommissionen IKKE kompetence
til at afgøre, om art. 2, stk. 4 kan anvendes og kan
heller ikke meddele tilladelse hertil. Det giver derfor ikke juridisk mening at spørge
Kommissionen om tilladelse, da Kommissionen ikke har kompetencen til at afgøre dette
og heller ikke besidder særlig viden om den konkrete risiko ved de nedgravede mink.
Forløbet og bemærkningerne ovenfor giver endvidere anledning til en supplerende bemærkning
i forhold til mit tidligere fremsendte høringssvar af 25. november til udvalget vedrørende § 4 i
lovforslag L 77. Det er således ikke muligt for Folketinget generelt at fritage en minister fra at
overholde EU-regler eller nationale regler, der implementerer de pågældende EU-regler. EU-
reglerne er således i alle tilfælde bindende for ministeren, hvilket jeg burde have præciseret i
mit høringssvar af 25. november 2020.
Med venlig hilsen
Peter Pagh
2