Professor dr. Jur. Peter Pagh
Juridisk Fakultet
Karen Blixen Plads 16, 2300
tlf.: 35 32 31 27
Degnehusene 70,
2620 Albertslund
21 82 00 38
email:
Til
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 Københavns K
den 12. december 2020
Vedr.: Opgravning af mink og lovforslag L 77
Jeg tillader mig at rette denne henvendelse til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, da jeg i
dag er blevet kontaktet af flere medier, fordi Miljøministeren har oplyst, at ministeriet efter en
vurdering af forureningsrisiko har forespurgt EU-Kommissionen, om en opgravning af de
nedgravede mink kræver en VVM-procedure med miljøvurdering og offentlig høring.
Jeg har i den anledning til medierne oplyst følgende:
1. VVM-reglerne finder
ikke
anvendelse, hvis nedgravning af mink var
ulovlig,
hvilket efter
min opfattelse er tilfældet, som det fremgår af mit hørringssvar til udvalget vedrørende
lovforslag L 77.
2. VVM-reglerne finder
ikke
anvendelse, hvis nedgravning af mink var lovlig, men må
anses at medføre en
overhængende risiko for en miljøskade,
som dette begreb er
defineret i EU’s miljøansvarsdirektiv.
3. Hvis det lægges til grund, at nedgravning af mink var lovlig, og at nedgravning af mink
ikke medfører en overhængende risiko for miljøskade efter EU’s miljøansvarsdirektiv,
finder VVM-direktivet som udgangspunkt anvendelse på opgravning af de nedgravede
mink.
4. VVM-direktivet indeholder imidlertid en
undtagelse i VVM-direktivets art. 2, stk. 4,
hvorefter det er muligt at fravige krav om VVM-undersøgelse og offentlig høring, hvis
det på grundlag af en risikovurdering må antages, at en udsættelse af opgravning af
mink vil medføre en væsentlig forøgelse af forureningsrisiko.
1