Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 Bilag 22
Offentligt
2299301_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål C
Ministrene bedes i et åbent samråd uden bagkant
redegøre for de politiske, juridiske- og
miljømæssige aspekter i minksagen, herunder om
nedgravningen af mink.”
Svar
Tak for spørgsmålet.
Jeg skal gøre opmærksom på, at jeg primært kan
svare inden for mit eget ministeriums ressort.
Jeg vil gerne, inden jeg kommer nærmere ind på
selve samrådsspørgsmålet understrege den alvorlige
sammenhæng, problemstillingen indgår i.
Konsekvenserne af Covid-19 spredning i hele
samfundet er dybt alvorlige. Vi står som samfund i
Danmark og globalt i en meget alvorlig
sundhedskrise, der har betydet omfattende
konsekvenser for os allesammen.
De seneste tal er 846 døde og knap 82.000 smittede
som følge af Covid-19 bare i Danmark. Krisen
trækker store ressourcer i vores sundhedssystem, og
har betydet store ændringer i vores hverdag og
rammerne for vores liv og mulighed for at omgås og
arbejde i hele samfundet.
1
L 77 - 2020-21 - Bilag 22: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 2/12-20 til besvarelse af samrådsspørgsmål C
2299301_0002.png
TALEPAPIR
Og selv om vi
sammenlignet med mange andre
lande
er lykkedes med at holde smittespredningen
på et nogenlunde rimeligt niveau, taler tallene deres
tydelige sprog: Krisen er ikke ovre endnu.
Mange brancher, og rigtig mange mennesker, er
blevet hårdt ramt. Det er en krise, som vi skal i
gennem sammen, som samfund. Vi skal derfor gøre
alt, hvad vi kan, for at standse smittespredningen.
Det er i dét lys, vi skal se dagens samråd.
Den 3. november besluttede regeringen, at alle mink
i Danmark skulle aflives. Beslutningen blev truffet
ud fra et hensyn til folkesundheden og på baggrund
af en ny og skærpet risikovurdering fra Statens
Serum Institut af 3. november.
Statens Serum Institut anførte i risikovurderingen:
Jeg citerer:
”Tilstedeværelsen af et omfattende reservoir af
virus i mink indebærer en alvorlig trussel mod
folkesundheden, idet virus spredes fra dyr til
mennesker. Risikoen for mutationer gør denne
risiko særlig alvorlig.”
Af Statens Serum Instituts risikovurdering fremgår,
at en fortsat minkavl under en igangværende
COVID-19 epidemi indebærer en betydelig risiko for
folkesundheden, herunder for mulighederne for at
forebygge COVID-19 med vacciner. Regeringen
måtte konstatere, at de hidtil gennemførte tiltag i
2
L 77 - 2020-21 - Bilag 22: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 2/12-20 til besvarelse af samrådsspørgsmål C
2299301_0003.png
TALEPAPIR
forhold til smitte blandt mink ikke havde givet den
ønskede effekt.
Dansk Veterinær Konsortium
et samarbejde
mellem Statens Serum Institut og Københavns
Universitet - rådgiver Fødevarestyrelsen i
veterinære anliggender. Dansk Veterinær
Konsortium har i deres epidemiologiske udredning
om COVID-19 smittede minkfarme konkluderet, at
de mutationer, som man har set i mink med COVID-
19 kan føre til svækket immunitet og manglede
respons på en fremtidig vaccine.
Aflivningen af mink har været en meget omfattende
og logistisk udfordrende opgave, som skulle løses på
kortest mulig tid af hensyn til folkesundheden. Vi
var i en situation, hvor hastigheden af aflivningerne
havde førsteprioritet for at begrænse risikoen for
yderligere smittespredning mest muligt.
Beslutningen om at nedgrave en del af de mange
mink blev truffet, fordi vi stod i helt ekstraordinær
situation, da det stod klart, at der skulle bortskaffes
en meget stor mængde døde mink på meget kort tid.
Status er, at der er blevet aflivet godt 11 millioner
mink fra smittede besætninger eller besætninger
inden for 7,8 km. fra de smittede farme. Det svarer
til omkring 33.000 tons mink, der har skullet
bortskaffes.
3
L 77 - 2020-21 - Bilag 22: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 2/12-20 til besvarelse af samrådsspørgsmål C
2299301_0004.png
TALEPAPIR
Det blev vurderet - og er fortsat vurderingen - at det
var den eneste mulige måde hurtigt og forsvarligt at
bortskaffe så mange aflivede mink.
Allerede den 4. november stod det klart, at der ikke
var kapacitet til at bortskaffe det store antal aflivede
mink via de normale kanaler.
Forarbejdningsvirksomheden DAKA, som aftager
døde mink til forarbejdning, har aftaget
gennemsnitlig ca. 450 tons mink pr. dag og har ikke
haft mulighed for at øge kapaciteten yderligere.
Der blev også indgået aftaler med en række
affaldsforbrændingsanlæg om at aftage ikke-
smittede mink fra besætninger i sikkerhedszonen
omkring de smittede besætninger.
Da der ikke var tilstrækkelige forarbejdnings- og
forbrændingsmuligheder, besluttede Miljø- og
Fødevareministeriet, herunder Miljøstyrelsen og
Fødevarestyrelsen, derfor at afdække mulige arealer
for nedgravning.
Som I er bekendt med, er der nu to
nedgravningssteder: Ved Karup og ved Holstebro.
Status på nedgravningerne er, at begge
nedgravningssteder blev lukket for tilførsel
henholdsvis den 25. og den 27. november.
4
L 77 - 2020-21 - Bilag 22: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 2/12-20 til besvarelse af samrådsspørgsmål C
2299301_0005.png
TALEPAPIR
I alt er der gravet 1.875 meter render i Karup og
2750 meter render i Holstebro. Det er estimeret, at
der i Karup er nedgravet ca. 5.500 tons mink i
renderne, mens estimatet for Holstebro er ca. 5.000
tons mink.
Nedgravningerne er foretaget af Forsvaret på
forsvarets arealer. Den praktiske operation er styret
og koordineret via den Nationale Operative Stab
NOST
i Rigspolitiet.
Beslutningen om at nedgrave de mange mink blev
som sagt truffet, fordi vi stod i en helt ekstraordinær
situation: Der har skullet bortskaffes omkring
33.000 tons døde dyr så hurtigt som overhovedet
muligt af hensyn til smitterisikoen.
Der var, som sagt, ikke kapacitet til at bortskaffe alle
de aflivede mink af de sædvanlige kanaler. Det var
ikke en option at lade de døde mink fra farmene i
risiko-zonerne ligge indtil de kunne blive afhentet
og bortskaffet i DAKA eller på forbrændingsanlæg.
Minkene skulle væk. Og i situationen var
vurderingen, at var nedgravning den eneste
mulighed.
Nedgravningen af minkene er sket med hjemmel i
loven: I medfør af bekendtgørelse nr. 1567 af 5.
november 2020 om tilladelse til nedgravning af
pelsdyr i henhold til Lov om Hold af Dyr. Og i
medfør af bekendtgørelse nr. 1569 af 6. november
5
L 77 - 2020-21 - Bilag 22: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 2/12-20 til besvarelse af samrådsspørgsmål C
2299301_0006.png
TALEPAPIR
2020 om nedgravning af pelsdyr efter
Miljøbeskyttelsesloven.
Kunne det have været gjort mere hensigtsmæssigt?
Ja, det kunne det.
Der kunne have været en større inddragelse af de
lokale myndigheder i områderne omkring
nedgravningspladserne.
Og ved nedgravningsstedet i Holstebro er dele af de
gravede render under 300 meter fra Boutrup sø. Det
er efter hvad jeg forstår ikke i sig selv et
miljømæssigt problem. Men det er udtryk for, at det
af hensyn til folkesundheden - gik så hurtigt med
nedgravningen, at de involverede myndigheder ikke
fik afstemt alle detaljer i forbindelse med
udgravningerne.
Jeg forstår til fulde, den utryghed, det skaber blandt
de lokale borgere, når man ser billeder af mink, der
kommer op af jorden på nedgravningsområderne.
Når mink ’popper op’ af jorden, er det en effekt af
forrådnelsesprocessen. Når det sker, bliver de gravet
ned igen et nyt sted. Det er forventningen, at den
proces vil ophøre relativt hurtigt.
Fødevarestyrelsen har også sørget for, at en mindre
mængde, endnu ikke tildækkede mink, som lå tæt
ved Boutrup Sø, er blevet flyttet til en grav længere
6
L 77 - 2020-21 - Bilag 22: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 2/12-20 til besvarelse af samrådsspørgsmål C
2299301_0007.png
TALEPAPIR
væk fra søen. Og Fødevarestyrelsen og
Miljøstyrelsen er nu i gang med at afklare hvilke
løsninger, der ellers kan bringes i spil.
Jeg vil gerne understrege, at myndighederne
fortæller, at hverken de nedgravede mink eller de
mink, der er kommet op af jorden, udgør en
sundhedsfare i forhold til COVID-19 - hverken nu
eller på længere sigt.
Det rokker selvfølgelig ikke ved, at de billeder, vi har
set i pressen har påvirket os alle, og der er derfor nu
stor fokus på at håndtere problemet med det
samme.
Vi har i mandags holdt en teknisk gennemgang for
Folketingets medlemmer om nedgravningerne. Som
jeg nævnte der, har jeg bestilt et
beslutningsgrundlag i Fødevarestyrelsen om
forskellige alternative muligheder for bortskaffelse,
af de nedgravede mink. Det er regeringens klare
ønske, at minkene graves op igen, hvis det
overhovedet er muligt.
Når jeg har modtaget det beslutningsrundlag, vil jeg
indkalde Folketingets partier til en politisk drøftelse
af, hvordan situationen fremadrettet håndteres
bedst, mest sikkert og på den tryggest mulige måde.
Regeringens prioritet i sagen har været hurtigst
muligt at eliminere en sundhedsrisiko. Nu har vi tid
til at overveje, hvordan vi fremadrettet får håndteret
7
L 77 - 2020-21 - Bilag 22: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 2/12-20 til besvarelse af samrådsspørgsmål C
2299301_0008.png
TALEPAPIR
situationen bedst muligt i forhold til sundhed, i
forhold til sikkerhed, og i forhold til miljøet.
Status på lovforslaget
I forhold til hjemmel til aflivningen af alle mink i
landet, vil jeg her gentage, hvad min forgænger
allerede har sagt. Da beslutningen om aflivning blev
truffet var der ikke hjemmel til at påbyde, at aflive
mink uden for risiko-zonerne.
Beslutningen om at alle mink skulle aflives blev
truffet ud fra et hensyn til at sætte ind hurtigt over
for en meget klar risikovurdering om en alvorlig
sundhedsrisiko med potentiale til at forværre den
pandemi, vi allerede står i.
Det ændrer ikke ved, at vi burde have
kommunikeret klart og tydeligt, at der først skulle
skabes lovhjemmel, inden det kunne påbydes at
aflive mink uden for zonerne. Det har min
forgænger allerede beklaget og undskyldt, og det kan
jeg kun bakke op om.
Regeringen har fremsat lovforslag L 77 om aflivning
af, og midlertidigt forbud mod, hold af mink.
Ved lovens vedtagelse skabes den fornødne hjemmel
til et midlertidigt forbud i 2021 mod hold af mink.
Som konsekvens af forbuddet mod hold af mink i
2021 skal alle mink aflives.
8
L 77 - 2020-21 - Bilag 22: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 2/12-20 til besvarelse af samrådsspørgsmål C
2299301_0009.png
TALEPAPIR
En hjørnesten i lovforslaget er også at skabe
hjemmel til at udbetale erstatning og kompensation
til minkavlerne og de berørte følgeerhverv.
Minkavlerne skal selvfølgelig have fuld erstatning
for det tab, de har lidt ved at skulle aflive deres dyr
og ved at skulle indstille deres virksomhed. Det siger
sig selv, og det skal der ikke herske tvivl om.
Og jeg vil gerne rette en tak til minkavlerne for det
ansvar, og det samfundssind, de har vist midt i en
for dem dybt ulykkelig situation.
Det har jeg selv haft lejlighed til at sige til
minkavlerforeningens formand, Tage Pedersen, på
et møde og ved en efterfølgende telefonsamtale. Og
også i forbindelse med traktordemonstrationen i
Hjørring i sidste weekend, hvor jeg talte med flere af
de demonstrerende landmænd, blandt andre flere
minkavlere.
Minkavlerne har gentagne gange i forløbet
pointeret, at det for dem først og fremmest har
handlet om folkesundheden. Og de har med deres
handling vist, at det ikke blot var ord. Det skylder vi
dem alle en stor tak for.
For aflivningen af mink var nødvendig af hensyn til
folkesundheden. Det var den, da beslutningen blev
truffet i sidste måned. Og det er den stadigvæk.
9
L 77 - 2020-21 - Bilag 22: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 2/12-20 til besvarelse af samrådsspørgsmål C
2299301_0010.png
TALEPAPIR
Risikovurderingen fra sundhedsmyndighederne var
klokkeklar.
Kunne vi have håndteret situationen bedre? Ja, det
kunne vi. Det tror jeg, alle kan se, og det har
redegørelsen fra sidste måned også vist.
Nu skal vi have lovgrundlaget på plads. Vi skal have
erstatningen til minkavlerne og følgeerhverv på
plads. Og vi skal have håndteret problemstillingen
med de nedgravede mink i risiko-zonerne.
Afslutningsvis vil jeg igen understrege den alvorlige
sammenhæng denne ulykkelige og tragiske sag
indgår i: Corona-virus er en trussel mod sundheden
i hele vores samfund. For regeringen handler det
først og sidst om at sikre folkesundheden.
Tak for ordet.
10