Til lovforslag nr.
L 77
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [2. december 2020]
2. udkast
(Præciseringer)
Betænkning
over
Forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
[af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling (Mogens Jensen)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har stillet 14
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Enhedslisten støtter lovforslaget om afvikling af minkavl
af hensyn til betydelig risiko for folkesundheden. Enhedsli‐
sten mener, at det var en alvorlig fejl, at regeringen i starten
af juli 2020 skiftede strategi og holdt op med at aflive alle
mink på smittede farme. Den ændrede strategi har medført,
at flere minkfarme blev smittet, og at corasmitten i større
grad har bredt sig til befolkningen i landsdele med mange
minkfarme hertil kommer den omfattende nedlukning af
7 kommuner i Nordjylland i en periode. 2.000 smittede
mennesker med mink relaterede corona-variationer er dybt
alvorligt, og det har været medvirkende til dødsfald.
Beslutningen om, at slå alle mink ned er rigtig i lyset af
den klare og alvorlige risikovurdering fra sundhedsmyndig‐
hederne. Desværre er der begået alvorlige fejl i beslutnings‐
processen. Forløbet skal derfor gennemgå en uvildig under‐
søgelse, ligesom der skal arbejdes med et nyt parlamentarisk
undersøgelsesredskab, som kan tages i brug om nødvendigt
for at afdække minksagen.
Enhedslisten har i mange år arbejdet for en kontrolleret
afvikling af minkavlen i Danmark ud fra dyreetiske grun‐
de. Vores tidligere foreslåede afvikling af minkavl over fem
år i flere beslutningsforslag ville have været lovligt og langt
billigere end den hurtige, men sundhedsmæssigt nødvendi‐
ge, afvikling, som nu foretages. En lang række lande i EU
har besluttet afvikling af minkavl.
Vi forholder os meget kritisk til håndtering af, at de ned‐
slagtede mink, som bl.a. er beskrevet i § 4 i lovforslaget,
og hvor det er uvist, om den allerede foretagne nedslagtning
og nedgravning i to massegrave i Jylland, hvoraf den ene
nedgravning er sket for tæt på en sø, måske er foretaget
på et ulovligt grundlag. I al fald er nedgravningen foretaget
inden, at § 4 i lovforslag nr. L 77 er vedtaget af Folketinget.
Vi finder det uklart, om ulovliggørelsen af minkavl frem
til den 31. december 2021 medfører, at minkavl fra 2022
kan være lovlig, og dette bør have væsentlig betydning for,
hvad der aftales angående erstatninger til minkavlere. En‐
hedslisten støtter, at lovforslaget skal medføre en permanent
afvikling af minkavl.
Enhedslisten finder det vigtigt, at de lønmodtagere, der
har arbejdet indenfor minkerhvervet, og erhvervets leveran‐
dører hjælpes videre til efteruddannelse og beskæftigelse i
andre erhverv.
DokumentId
Journalnummer