Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 Bilag 11
Offentligt
2291275_0001.png
Advokatrådet
Folketinget
Udvalgssekretariatet
Christiansborg
1240 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 26. november 2020
SAGSNR.: 2020 - 3831
ID NR.: 704289
[email protected]
Høring over lovforslag L 77 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink
Ved e-mail af 19. november 2020 har Miljø- og Fødevareudvalget anmodet om Ad-
vokatrådets bemærkninger til ovennævnte lovforslag, som blev fremsat den 10. no-
vember 2020.
Advokatrådet skal indledningsvis udtrykke tilfredshed med at blive inddraget i ud-
valgets høring over lovforslaget.
Advokatrådet begrænser sine bemærkninger til det centrale spørgsmål om erstatning
og kompensation til berørte borgere og virksomheder, jf. lovforslagets § 7, hvorefter
der ydes en ”erstatning,
der svarer til dyrenes værdi, samt erstatning til dækning af
det herved opståede driftstab”
med fradrag af værdien af de pelsede dyr.
Erstatning og kompensation
Lovforslagets § 7 skal ikke gælde besætninger, der er ”pålagt
restriktioner efter lov
om hold af dyr og bekendtgørelse om COVID-19 hos pelsdyr”.
Efter dyreholdslovens
§ 56 yder staten ved forskellige ”påbud” ejeren en ”erstatning,
der svarer til dyrenes
eller produkternes værdi, samt en erstatning til hel eller delvis dækning af det herved
opståede driftstab.”
Efter erstatningsbekendtgørelsen nr. 1323 af 26. november 2015
betales erstatning for:
-
Dyrene efter taksering inden aflivning uden hensyn til (mistanken om) smitte
men med fradrag af værdien af dyret i smittet tilstand (§ 3, jf. § 6)
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 77 - 2020-21 - Bilag 11: Høringssvar modtaget i forbindelse med udvalget fokuserede høring over lovforslag
2291275_0002.png
Advokatrådet
-
-
Foder, æg, mælk og lignende animalske produkter efter almindelige handels-
værdi eller efter taksering af et taksationsudvalg (§ 4)
Driftstab med 20 pct. af det samlede driftstab ved aflivning af alle modtageli-
ge husdyr for den konstaterede sygdom, der er på husdyrbruget, og som er
under offentligt tilsyn, idet en skalaværdi for det samlede driftstab anvendes
(§ 5, jf. § 8).
Advokatsamfundet bemærker, at minkavlerne dermed som udgangspunkt behandles
forskelligt, da der gælder forskellige regler inden for og uden for sikkerhedszonerne.
Det fremgår imidlertid af lovforslagets § 7, stk. 2, at ministeren for fødevare, fiskeri
og ligestilling (i dag ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri) fastsætter regler
om erstatning eller kompensation som følge af forbuddet mod hold af mink.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, at den ”nærmere
fastsættel-
se af sådanne regler, herunder mulige erstatnings- og kompensationsmodeller vil
blive fastsat efter forhandling med Folketingets partier.”
Det fremgår ikke af lov-
forslaget, om det er tilsigtet at stille alle ens, ligesom det ikke fremgår, om der skal
ydes fuld erstatning til minkavlerne.
Spørgsmålet er heller ikke besvaret i lovforslagets bemærkninger, hvor det blandt
anføres:
”Det vil afhænge af en samlet vurdering ud fra de ovenfor beskrevne momenter,
om en ordning som den foreslåede konkret over for den enkelte minkavler vil være
udtryk for et ekspropriativt indgreb i grundlovens forstand.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at den foreslåede ordning vil kunne udgøre et
ekspropriativt indgreb over for konkrete erhvervsdrivende. Det bemærkes i den
forbindelse navnlig, at der knytter sig en vis usikkerhed til omstændighederne ef-
ter udløbet af den foreslåede dvaleperiode, herunder om det i praksis kan vise sig
uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt for nogle af de erhvervsdrivende, som
på dette tidspunkt ønsker at genoptage erhvervet, at genetablere virksomheden in-
den for en rimelig tidshorisont efter ophør af dvaleperioden.”
Advokatrådet finder det uhensigtsmæssigt, at det ikke er nærmere afklaret, i hvilket
omfang der vil blive ydet erstatning eller kompensation til minkavlerne (og eventuelt
andre berørte med tilknytning til minkavl). Det efterlader de berørte borgere og virk-
somheder med meget stor usikkerhed om deres fremtidige økonomiske vilkår, da det
så vidt vides må anses for teoretisk, at minkavlen skulle kunne retableres i Danmark
inden for en rimelig tidshorisont.
Advokatrådet vil derfor anbefale, at de politiske forhandlinger afsluttes snarest mu-
ligt, således at det står klart for de berørte, hvilke erstatnings- og kompensationsmo-
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
L 77 - 2020-21 - Bilag 11: Høringssvar modtaget i forbindelse med udvalget fokuserede høring over lovforslag
2291275_0003.png
Advokatrådet
deller der vedtages politisk, ligesom det bør sikres, at der i tilfælde af ekspropriation
udmåles erstatning efter grundloven, ligesom det bør sikres, at alle behandles ens.
Sagsbehandling
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 3, at ministeren kan fastsætte regler om behand-
lingen af sager om erstatning og kompensation. Det fremgår af bemærkningerne til §
7, at ministeren ”kan
fastsætte regler om oprettelse af myndigheder, der skal behand-
le sagerne”.
Der vil således kunne ”oprettes
særlige kommissioner, som skal behand-
le sagerne”, ligesom det kan bestemmes, hvordan kommissionerne skal nedsættes, og
hvilke regler der skal gælde for sagernes behandling i kommissionerne. Ministeren
kan - efter forhandling med transportministeren – bestemme, at sagerne ”helt eller
delvis skal behandles efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.”
Advokatrådet vil understrege den retssikkerhedsmæssige betydning af en hurtig og
smidig sagsbehandling, da der inden for kort tid skal sikres behandling af formentlig
mere end 1.000 sager om den nærmere fastsættelse af erstatning eller kompensation.
Advokatrådet vil kort fremhæve forskellige elementer, der bør indgå i overvejelser-
ne:
-
Hastighed: Det vil være hensigtsmæssigt at oprette særlige myndigheder
(minktaksationskomissioner eller tilsvarende) for at sikre en hurtig og ensar-
tet behandling af sagerne.
Klarhed: Det vil desuden være hensigtsmæssigt, såfremt det hurtigst muligt
tydeliggøres, præcis hvordan minkavlerne og andre berørte skal gøres deres
krav gældende.
Retssikkerhed: Det må overvejes at give minkavlerne adgang til en bisidder
eller lignende sagkyndig bistand, dels af hensyn til den enkelte minkav-
ler/ansøger, dels af hensyn til at sikre en hurtig behandling af sagerne. Der vil
blive tale om faktuelt og juridisk komplicerede sag, hvorfor det er væsentligt
at investere i en ordentlig sagsbehandling, herunder fordi en uhensigtsmæssig
sagsbehandling risikerer at blive efterfulgt at et stort antal retssager om for-
mentlig navnlig udmålingen af erstatning, hvilke sager vil lægge beslag på
domstolenes ressourcer.
-
-
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
3
L 77 - 2020-21 - Bilag 11: Høringssvar modtaget i forbindelse med udvalget fokuserede høring over lovforslag
2291275_0004.png
Advokatrådet
Advokatrådet vil afslutningsvis foreslå, at den politiske vedtagne erstatnings- og
kompensationsmodel med tilhørende sagsbehandlingsmodel gøres til genstand for en
særskilt høring inden gennemførelse, således at der er størst mulig sikkerhed for, at
ordningen vil kunne fungere i praksis.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
4